Nytt system för upp- och nedflyttning från 20/21

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Nytt system för upp- och nedflyttning från 20/21

Inlägg av pulverapa »

https://www.difhockey.se/artikel/j7traj ... tredningen

Okej, då var det klart.

Det blir fr.o.m. 20/21 direktuppflyttning mellan de två högsta serierna i Sverige. Ett lag kommer att åka ur SHL och ett lag kommer att gå upp från Hockeyallsvenskan.

Lag 13 och 14 kommer att spela en serie om bäst av 7, där då förloraren åker ur.

Hockeyallsvenskan kommer att införa ett nytt slutspel, liknande det SHL har idag, där vinnaren går direkt upp till SHL.

De hockeyallsvenska lagen slipper alltså möta SHL-lag på vägen upp till SHL.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Nytt system för upp- och nedflyttning från 20/21

Inlägg av pulverapa »

Jag tycker förslaget är rimligt ändå. Jag har varit lite motståndare till det här med direktnedflyttning från SHL, men det här förslaget gör ju iaf så att bara ett lag kan åka ur varje säsong.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 7941
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Nytt system för upp- och nedflyttning från 20/21

Inlägg av Mattias_87 »

Det är i grunden ett bra förslag. Däremot är det inte spikat ännu utan bara SHL som har gått ut med att man kommer att rösta för det på förbundsstämman. Men om SHL går med på det så kommer det gå igenom.

Det enda jag tycker är larvigt är att lag 13-14 ska spela en play-out serie mot varandra. Att Hockeyallsvenskan får samma slutspelsformat är intressant.
Avskaffa tre mot tre.
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: Nytt system för upp- och nedflyttning från 20/21

Inlägg av Donkels-2.0 »

Köper att ett lag kan åka ur och ett upp gillar dock inte att man tagit bort arenakravet och att man likt fotbollen kan få upp skräpgäng som Ljungskile, Mjällby mm. som inte tillför något varken sportsligt, publikt eller ekonomiskt
Ceterum censeo Solna esse delendam
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11816
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: Nytt system för upp- och nedflyttning från 20/21

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Hmm, kluven till detta.
Hade hellre sett att lag 1 och 2 i Allsvenskan spelat ett direkt SHL-kvalspel.

Nu blir det ett lotteribetonat Slutspel med många lag, då riskerar vi varje år att få upp BIK, KHK, Oskarshamn och annat totalt ointressant motstånd
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 7941
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Nytt system för upp- och nedflyttning från 20/21

Inlägg av Mattias_87 »

Donkels-2.0 skrev:Köper att ett lag kan åka ur och ett upp gillar dock inte att man tagit bort arenakravet och att man likt fotbollen kan få upp skräpgäng som Ljungskile, Mjällby mm. som inte tillför något varken sportsligt, publikt eller ekonomiskt
Som jag uppfattat artikeln så har man inte krävt att få bort det bara att man anser att det är av "mindre vikt" att förändra. Nu vet jag inte riktigt vad det betyder eller innebär inför förbundstämman sedan.

Men jag kan tänka mig att alla ska ha rätt att gå upp oavsett arena men om du inte uppföljer alla krav får du bara 50-75% av TV-avtalet. Då kan dom ha sin dröm men året efter åker dom ur igen för dom kommer inte att överleva SHL motstånd.
Avskaffa tre mot tre.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Nytt system för upp- och nedflyttning från 20/21

Inlägg av Puckey »

Donkels-2.0 skrev:Köper att ett lag kan åka ur och ett upp gillar dock inte att man tagit bort arenakravet och att man likt fotbollen kan få upp skräpgäng som Ljungskile, Mjällby mm. som inte tillför något varken sportsligt, publikt eller ekonomiskt
Alternativet till att alla lag ska ha möjligheten att gå upp är att lägga ner HA, expandera SHL för att inrymma de kapabla lagen och sluta försöka att både äta upp och behålla kakan. Det är varken försvarbart eller hållbart att lag ska spela i en serie där de kan tvingas avstå från framgång. Jag tycker att förslaget som ligger på bordet känns som en rimlig lösning, jag tar hellre ett Ljungskile vart femte år än nuvarande trams.
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Nytt system för upp- och nedflyttning från 20/21

Inlägg av Praetori »

Jag är försiktigt positiv till att rörligheten ökar. Jag hade dock hellre sett att man i kombination utökat ligan något så att antalet matcher mot samma lag blivit färre med lite mer fokus på derbyn eller i alla fall kortare resor varvat med lite längre bortaturnéer.
Gällande ekonomi och arenaförutsättningar känns just antalet sitt och ståplatser inte så jäkla viktigt i förhållande till andra faktorer (det är värre med en arena på 5000 som gapar tom än en med 2500 som är proppfull).
Däremot skulle jag gärna sett att man haft samhällsnytta (hockeymässigt) med i de ekonomiska bitarna. Dvs en procentsats som måste gå till lokal hockeyutveckling på ungdoms och juniornivå. Det skulle vara en säkerhetsmekanism mot köpelag utan lokal förankring och något som hjälper Svensk hockey på sikt. Låter ligan klubbar spela i kommunernas lador med sikte på SHL och faktiskt ger dem möjligheten att ta sig dit så behöver även ligan ta sitt ansvar för att det gynnar Svensk hockey på lokal nivå i längden.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Benjamin L. Willard
Inlägg: 1546
Blev medlem: 2012-10-04
Ort: Saigon... shit; I'm still only in Saigon...

Re: Nytt system för upp- och nedflyttning från 20/21

Inlägg av Benjamin L. Willard »

Rimligt förslag ändå. Var lite orolig med direktnedflyttning då ett avhängt lag kan tidigt börja dumpa spelare vilket skulle påverka slutskedet av säsongen. Med en bäst av 7 mot lag 13 som sista livlina lär det inte hända.

Jag hade inte varit emot att behålla nuvarande system också, går ju i princip upp ett lag från allsvenskan nästan varje säsong så att folk klagar på att ligan är stängd stämmer ju inte.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7032
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Nytt system för upp- och nedflyttning från 20/21

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

I princip så som jag ville ha det. :D
daaviid
Inlägg: 4043
Blev medlem: 2009-10-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Nytt system för upp- och nedflyttning från 20/21

Inlägg av daaviid »

Nja, tycker att det laget som kommer sist ska åka ut oavsett. Lag 13 ska inte behöva möta lag 14 i en matchserie. Nä, ut direkt och byt med vinnaren i Allsvenskan. Sedan kanske lag 13 kan få spela en bäst av sju mot någon vinnare utav ett kvalspel i Allsvenskan.

Då riskerar visserligen två lag att åka ur, men mer rättvist enligt mig att sist i SHL ska ut direkt och en riktig morot för att vinna Allsvenskan.

Enda nackdelen är väl, som det skrivs här ovan, att det kan dumpas spelare utav laget som ligger sist för att spara pengar.
zork
Inlägg: 5
Blev medlem: 2019-01-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Nytt system för upp- och nedflyttning från 20/21

Inlägg av zork »

Tycker att plats 13 och plats 14 kan få möta varandra x matcher men att man tar med sig poängen från grundserien. Så har lag:

nr13 = 60p
nr14 = 50p

så börjar nr13 med en ledning på 10 poäng. Känns rättvist att seriens framgångar räknas fullt ut. Sedan behöver man ju inte spela alla matcher om det redan är avgjort.
Minskar risken för att lag nr14 ska börja dumpa spelare också så länge det är någorlunda jämt i serien.

Å ärligt. Ligger ett lag så dyngsist att det är kört så kan det väl få dumpa spelare. Känns inte som ett problem.
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Nytt system för upp- och nedflyttning från 20/21

Inlägg av Praetori »

Det enda som känns lite avigt med upplägget är skillnaden i pengar mellan serierna.
Risken är stor att vi får ett mellanskikt som är lite för bra för Allsvenskan i och med den ekonomiska boosten om man går upp men som ändå inte klarar av att etablera sig i SHL och därmed åker ur igen med direktnedflyttningen. I och med att det är direkt upp och direkt ned så kommer ett lag som åker ur aldrig möta det lag som går upp utan det kan bli 3-4 lag som "turas om" att gå upp och ned med medföljande svajiga ekonomiska förutsättningar.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Sjöwall
Inlägg: 1826
Blev medlem: 2011-04-22
Ort: Kungsholmen

Re: Nytt system för upp- och nedflyttning från 20/21

Inlägg av Sjöwall »

Helt fruktansvärt dåligt alternativ. SHL ska stängas och inga skitlag ska spela där.
daaviid
Inlägg: 4043
Blev medlem: 2009-10-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Nytt system för upp- och nedflyttning från 20/21

Inlägg av daaviid »

Nu verkar det vara något på gång angående format på uppflyttning till SHL. Vet inte om jag tycker det känns bra att lag 10 t.o.m har chansen att gå upp? Dynga.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... liknar-shl
Skriv svar