Marcus Nilson klar för Djurgården

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
kalle99
Inlägg: 218
Blev medlem: 2005-09-30
Ort: Haddonfield Illinois , 31 th October 1978

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av kalle99 »

Välkommen "Mackan"! Hoppas allt negativt snack kan begravas nu och att vi kan fokusera på framtida strider på isen istället.

Nu börjar upptakten och marschen mot slutspelet och det gäller att vi Djurgårdare håller ihop i vått och torrt.
Då sa jag till domaren på ren svenska: "Go home".
- Christer Abrahamsson



Det ska göra ont att möta Djurgården :

http://www.youtube.com/watch?v=ydao4l6Eb74
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av pulverapa »

Är fullkomligt allergisk mot ordet "kunder" i DIF-sammanhang. Vi är aldrig kunder och kommer aldrig bli kunder. Jag går på matcher för att jag älskar DIF. Jag går inte in på ICA för att jag älskar ICA... Bajen är kunder.
jokohanho
Inlägg: 157
Blev medlem: 2010-10-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av jokohanho »

Att det alltid måste bli en massa gnäll jämt :) Jag ställer mig frågan till er alla som vill att ledningen ska avgå, har ni någonsin varit nöjda, med någon ledning DIF har haft genom tiderna? Vad jag vill minnas så var den föregående konstellationen inte heller särskilt poppis..
Det är omöjligt att göra alla till lags, oavsett sammanhang. Jag är emot MN rent sportsligt, men jag är ändå glad på något vis att han får avsluta sin karriär här hos oss.
Användarvisningsbild
dutti
Inlägg: 518
Blev medlem: 2010-09-16
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Fruängen

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av dutti »

Är användandet av ordet kund det enda ni (pulverapa, minalman) har att kommentera på mitt inlägg? Kalla det vad ni vill, i brist på bättre ord använde jag det för att kunna visa upp mitt exempel.

Att vi är den 6e utespelaren håller jag med om, minalman (tänkte ta med det i det ursprungliga inlägget, men orkade inte).. Hursomhelst, då blir ju mitt exempel ännu tydligare bara - Att riskera den ständiga 6e utespelaren för 1 (av 20ish) spelare?
Du är med oss överallt, Stefan.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av pulverapa »

Det kommer inte bli något publikbortfall. Möjligtvis ett 50-tal på ståplats. Sittplats kommer gå som vanligt.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av Kall-El »

förevigtdjurgården skrev:JKs uttalande i sakfrågan är klockrent. Läser man mellan raderna kan man säkert hitta på en massa saker, men tar man det för vad som står sägs ungefär att "Vi tycker värvningen är felaktig, men Djurgården är större än en enskild spelare".

För övrigt, ni som sitter och diskuterar Mackans poäng eller inte under säsongen har nog också missat vad Säcken menar att det handlar om: nämligen SKÄGGET. Vi är en riktigt ung trupp där de flesta kanske inte har vad som krävs i alla situationer - kanske framförallt mentalt. Vi kan befinna oss på Hovet och lyfta dem till skyarna med våra sånger, vi kan hylla dem och vi kan tacka dem - i det läget är det svårt att förstå att de bara är människor utanför, som påverkas av allting precis som du och jag gör. Att det är självvalt och för många ett privilegium spelar ingen roll, sådant som sker utanför påverkar dem, precis som det skulle påverka en själv.

Att plocka in äldre spelare som vet vad det handlar om är därför klart fördelaktigt mot att plocka in en 24-25-åring som producerar en massa poäng i medgång.

Att värvningen i sig är klumpig och dåligt genomtänkt mot supportermässiga grunder säger jag inte emot, men om Säcken tycker att Mackan ska spela i DIF så tycker jag också att Mackan ska spela i DIF. Har fullt förtroende för Säcken.
Om vi nu ville ha in rutin varför inte plocka in Dogge istället?

Skulle gissa att han och mackan håller samma nivå ungefär spelmässigt.
Användarvisningsbild
Raus
Inlägg: 866
Blev medlem: 2008-10-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Östermalm

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av Raus »

pulverapa skrev:Det kommer inte bli något publikbortfall. Möjligtvis ett 50-tal på ståplats. Sittplats kommer gå som vanligt.
Vad bra att du har ringt runt och frågat resterande 8000, då slipper jag göra det! Om det är ett 50-tal kärnsupportrar, hur många tror du det är som stannar hemma nästa match?
Jag önskar att du hade rätt men tyvärr pekar allt på att stämningen kommer bli sämre efter den här smällen.
Är det ingen annan här inne som reagerat över kalkylen på förstasidan? :lol: :lol:
Losing all hope was freedom.
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av Jepe »

Tror inte heller att det kommer bli ett stort publiktapp, i början. Men ju längre de drivande i klacken stannar hemma ju mer kommer stämningen trappas av och lika med publiken. Steg för steg, och det skrämmande är att om det är i allt för små mängder så kommer det bli ett smärtsamt uppvaknade i slutändan.
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
DIF Tribal
Inlägg: 6
Blev medlem: 2012-07-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Den norra delen av stan

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av DIF Tribal »

dutti skrev:Hörrni, psst... Ni som sitter och skriker "alltid oavsett", "slut leden", "sluta skada Djurgårn", "sluta vara omogna, långsinta barn", det är en sak ni verkar ha missat.

DET HANDLAR INTE OM MARCUS NILSON.

Fan ta er som inte tittar på detta med kritiska ögon. Ni som inte ser den större helheten. Fan ta er som följer efter Kaarel när han leder oss mot ett stup. Alltid oavsett handlar inte om att blunda och svälja, Alltid oavsett handlar om att lita på din magkänsla och ryta ifrån när du ser något som du tror skadar klubben. Ingen förbättring kommer ske om vi alla ska vara åsiktslösa ja-sägare.

Gång på gång har personer i den här tråden försökt lyfta att det som är svårsmält i situationen är Ledningen, i synnerhet styrelsen och Kaarel.

Bild

Detta är varför Kaarel är totalt jävla fel för att leda Djurgården, och varför han måste bort. I alla organisationer är du beroende av dina intressenter för att långsiktigt kunna bygga din verksamhet. Här kan vi också skilja på interna (personal, aktieägare) och externa intressenter, för att tydliggöra.

Skillnaden är bara den att Djurgården tillsammans med andra sportklubbar är så otroligt mycket mer beroende av vissa av sina intressenter. Se på supportern som kund - Du kommer inte bli långvarig i nån bransch om du inte kan bibehålla en god relation till dina kunder... Då kommer de förr eller senare sluta komma tillbaks.

Lägg därtill effekten och den direkta påverkan Djurgårdens "kunder" (fansen) har på Djurgårdens "personal" (spelare), så förstår ni hur viktigt det här är. Att det dessutom riskerar att bli oroligheter och internbråk på läktaren gör läget än mer kaotiskt. När ledningen då går ut och (i min mening) dumförklarar supporters riskerar man alltså...

-Direkta intäkter från "kunder"(främst ståplats) som slutar gå pga bristande engagemang
-Indirekt förlorar vi intäkter på supporters som brukade gå för stämningens skull
-Indirekt förlorar vi intäkter från sponsorer, exempelvis vid sämre stämning/lägre publiksiffror/oroligiheter på läktare
-Vi förlorar också attraktivitet som arbetsgivare
-I det långa loppet förlorar vi ju "nyrekrytering" också. Man behöver aktiva föräldrar för att ärva Djurgårdsskapet - Utan dem kanske man väljer en klubb som lyssnar mer på supporters...
-osv osv.

Jag skulle kunna fortsätta det här resonemanget, men väljer att stanna (imorrn har det väl ändå hunnit skrivas 15 nya sidor här) här. Summan är att Kaarel i mina ögon gör en riktigt grov miss när han inte inser värdet av den här intressenten, en underskattning utan dess like. En ordförande ska i mina ögon vara en ledare, en som kan sluta leden inom organisationen när det blåser hårdare. En som hela tiden sitter i helikoptern och ser till helheten, och som likt en schackspelare alltid kan se konsekvenserna långt framåt.

Sen ska vi ju inte glömma varför de väljer att riskera hela skeppet på det här sättet - För en spelare som gjort 5 poäng den här säsongen.

Kanske handlar det om att det inte finns någon konkurrens? En djurgårdare kan inte bara välja ett annat lag, alternativet blir då att helt sluta konsumera produkten. Kanske har detta faktum gjort Kaarel o Co lite väl trygga i båten? "Vart ska ni ta vägen annars, supporters"?

Sympati och respekt till Pang som på ett ärligt sätt visade upp smärtan på mötet igår. Jag står med dig. Vill även skicka sympati och respekt till alla er som orkar ta er till match imorgon, och orkar dra fram engagemanget i den här situationen. Starkt!
Kaarel var inte i styrelsen när DIF gick ner i HA, men tar smällen för det den dåvarande styrelsen gjorde med kontrakt m.m. Mackan förlåter jag, han har bett om ursäkt och har hela tiden inte velat skada DIF ekonomiskt, man måste gå vidare. Men MN har mer att bevisa på isen, det behöver inte betyda att värvningen är rätt, utan bara den vi i nuläget har råd med.

Säcken ville detta, det räcker för mig, han litar jag på till 100%, jag kommer stötta laget främst. Bidrar inte MN på isen, bänkas han eller åker, det kommer Säcken se till, så enkelt är det, upp till bevis. En sista chans är han värd.
Användarvisningsbild
antti-pekka
Inlägg: 175
Blev medlem: 2007-01-08
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av antti-pekka »

DIF Tribal skrev:
dutti skrev:Hörrni, psst... Ni som sitter och skriker "alltid oavsett", "slut leden", "sluta skada Djurgårn", "sluta vara omogna, långsinta barn", det är en sak ni verkar ha missat.

DET HANDLAR INTE OM MARCUS NILSON.

Fan ta er som inte tittar på detta med kritiska ögon. Ni som inte ser den större helheten. Fan ta er som följer efter Kaarel när han leder oss mot ett stup. Alltid oavsett handlar inte om att blunda och svälja, Alltid oavsett handlar om att lita på din magkänsla och ryta ifrån när du ser något som du tror skadar klubben. Ingen förbättring kommer ske om vi alla ska vara åsiktslösa ja-sägare.

Gång på gång har personer i den här tråden försökt lyfta att det som är svårsmält i situationen är Ledningen, i synnerhet styrelsen och Kaarel.

Bild

Detta är varför Kaarel är totalt jävla fel för att leda Djurgården, och varför han måste bort. I alla organisationer är du beroende av dina intressenter för att långsiktigt kunna bygga din verksamhet. Här kan vi också skilja på interna (personal, aktieägare) och externa intressenter, för att tydliggöra.

Skillnaden är bara den att Djurgården tillsammans med andra sportklubbar är så otroligt mycket mer beroende av vissa av sina intressenter. Se på supportern som kund - Du kommer inte bli långvarig i nån bransch om du inte kan bibehålla en god relation till dina kunder... Då kommer de förr eller senare sluta komma tillbaks.

Lägg därtill effekten och den direkta påverkan Djurgårdens "kunder" (fansen) har på Djurgårdens "personal" (spelare), så förstår ni hur viktigt det här är. Att det dessutom riskerar att bli oroligheter och internbråk på läktaren gör läget än mer kaotiskt. När ledningen då går ut och (i min mening) dumförklarar supporters riskerar man alltså...

-Direkta intäkter från "kunder"(främst ståplats) som slutar gå pga bristande engagemang
-Indirekt förlorar vi intäkter på supporters som brukade gå för stämningens skull
-Indirekt förlorar vi intäkter från sponsorer, exempelvis vid sämre stämning/lägre publiksiffror/oroligiheter på läktare
-Vi förlorar också attraktivitet som arbetsgivare
-I det långa loppet förlorar vi ju "nyrekrytering" också. Man behöver aktiva föräldrar för att ärva Djurgårdsskapet - Utan dem kanske man väljer en klubb som lyssnar mer på supporters...
-osv osv.

Jag skulle kunna fortsätta det här resonemanget, men väljer att stanna (imorrn har det väl ändå hunnit skrivas 15 nya sidor här) här. Summan är att Kaarel i mina ögon gör en riktigt grov miss när han inte inser värdet av den här intressenten, en underskattning utan dess like. En ordförande ska i mina ögon vara en ledare, en som kan sluta leden inom organisationen när det blåser hårdare. En som hela tiden sitter i helikoptern och ser till helheten, och som likt en schackspelare alltid kan se konsekvenserna långt framåt.

Sen ska vi ju inte glömma varför de väljer att riskera hela skeppet på det här sättet - För en spelare som gjort 5 poäng den här säsongen.

Kanske handlar det om att det inte finns någon konkurrens? En djurgårdare kan inte bara välja ett annat lag, alternativet blir då att helt sluta konsumera produkten. Kanske har detta faktum gjort Kaarel o Co lite väl trygga i båten? "Vart ska ni ta vägen annars, supporters"?

Sympati och respekt till Pang som på ett ärligt sätt visade upp smärtan på mötet igår. Jag står med dig. Vill även skicka sympati och respekt till alla er som orkar ta er till match imorgon, och orkar dra fram engagemanget i den här situationen. Starkt!
Kaarel var inte i styrelsen när DIF gick ner i HA, men tar smällen för det den dåvarande styrelsen gjorde med kontrakt m.m.
Vad har jag missat här? Vad jag kan minnas har Kaarel varit med sedan Mats Larsson tillträdde.

EDIT: Kaarel har varit med i styrelsen i tolv år.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12841
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av -daniel- »

antti-pekka skrev:
-daniel- skrev:
antti-pekka skrev:
Erik af Sibirien skrev:
SirDIFalot skrev:https://www.youtube.com/watch?v=UYTYpcQfW0A

Hallmans intervju med Mackan.

Det är ju knappast till Mackans fördel att han gör sig så jävla dåligt i media och intervjuer. Inget som vänder en opinion direkt.
Alltså, Nilson måste ju bara vara en oäkta son till Kungen - samma sliriga svammel. Jag slogs av det redan under säsongsupptakten 2011. Killen är otroligt obekväm i intervjuer. (Missförstå mig rätt - jag gillar Marcus (och Kungen), men vissa skulle inte släppas längre än 1,25 m från en pressansvarig.
Om Kaarel hade haft möjlighet hade han säker tagit på sig den rollen. Han hade snabbt hittat på ett svar på frågor till Marcus innan han (Marcus) ens hunnit säga klubbknopp. Kaarel är ordförande i Ljuggårn.
Ja, Kaarel känns kanske inte helt pålitlig (för att uttrycka sig milt). Har du förslag på någon annan vettig som skulle kunna ta ordföranderollen som inte är stöpt i samma form som Mats Larsson / Lehiste?
Jag tror att det är väldigt svårt att få till en förändring även om det kommer fram ett bra namn. Styrelsen är till stor del inavlad. Bara en sån sak som att Kalle Lilja och Hasse Breitholtz fick lämna styrelsen för att senare hamna i valberedningen är ett exempel. De som sitter nu skulle garanterat sluta sig helt och kämpa med näbbar, klor och gamla bekanta för att rädda sina styrelseplatser. Känslan är att det är Kaarel och Tidström som driver det mesta nu.

Det är inget smöruppdrag att vara ordförande i DIF. Du behöver mycket hjälp av kamrater med kontanter. Risken finns att de som är med och bidrar i dag vänder ryggen till om ny ordförande skulle väljas mot deras vilja. Precis som i fotbollen för några år sedan.
Din analys är säkert helt korrekt, tror också det egentligen skulle behövas en fullständig rensning och reset för att kunna få upp det här på banan fullt ut igen - men inser samtidigt att det är snudd på omöjligt eller åtminstone väldigt komplicerat.
Bild
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7027
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Raus skrev:
Vad bra att du har ringt runt och frågat resterande 8000, då slipper jag göra det! Om det är ett 50-tal kärnsupportrar, hur många tror du det är som stannar hemma nästa match?
Jag önskar att du hade rätt men tyvärr pekar allt på att stämningen kommer bli sämre efter den här smällen.
Är det ingen annan här inne som reagerat över kalkylen på förstasidan? :lol: :lol:
Jodå, jag har reagerat över den. Tänkte att de skulle ta chansen och presentera en tydligare beräkningskalkyl utifrån hur mötet var. Men där tänkte jag fel. :wink:

Sedan förstår jag att det inte är enkelt att räkna ut hur stora publikförändringar det blir. Ska jag spekulera så är det kanske först kommande säsonger det kommer märkas mest. Många som är besvikna är också hängivna fans som redan har årskort. En minskad stämning i klacken vet vi väl alla också vad det leder till på sikt.
Användarvisningsbild
Skywalker
Inlägg: 239
Blev medlem: 2010-04-11
Säsongskort: Ja

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av Skywalker »

På mötet kunde man inte bekräfta vart Nilsons skadestånd tagit vägen. Dagen efter säger Kareel till expressen att MN skänkt pengarna till ungdomsverksamheten. Kareel minns inte heller exakt hur man räknat på publikbortfall, han lovar att publicera detta. Dagen efter publiceras det på hemsidan. Det var 371 pers alltså 1/3 av som ligger över det publiksnitt som man budgeterat efter innan säsongen.

Varför kunde inte det sägas på mötet vart Nilsons skadestånd tagit vägen? Hur kunde Kareel "glömma" dessa siffror rörande bortfall som inte borde vara svåra att komma ihåg.

Efterhandskonstruktion? Illuminati? New world order?
Användarvisningsbild
DIF Tribal
Inlägg: 6
Blev medlem: 2012-07-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Den norra delen av stan

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av DIF Tribal »

antti-pekka skrev:
DIF Tribal skrev:
dutti skrev:Hörrni, psst... Ni som sitter och skriker "alltid oavsett", "slut leden", "sluta skada Djurgårn", "sluta vara omogna, långsinta barn", det är en sak ni verkar ha missat.

DET HANDLAR INTE OM MARCUS NILSON.

Fan ta er som inte tittar på detta med kritiska ögon. Ni som inte ser den större helheten. Fan ta er som följer efter Kaarel när han leder oss mot ett stup. Alltid oavsett handlar inte om att blunda och svälja, Alltid oavsett handlar om att lita på din magkänsla och ryta ifrån när du ser något som du tror skadar klubben. Ingen förbättring kommer ske om vi alla ska vara åsiktslösa ja-sägare.

Gång på gång har personer i den här tråden försökt lyfta att det som är svårsmält i situationen är Ledningen, i synnerhet styrelsen och Kaarel.

Bild

Detta är varför Kaarel är totalt jävla fel för att leda Djurgården, och varför han måste bort. I alla organisationer är du beroende av dina intressenter för att långsiktigt kunna bygga din verksamhet. Här kan vi också skilja på interna (personal, aktieägare) och externa intressenter, för att tydliggöra.

Skillnaden är bara den att Djurgården tillsammans med andra sportklubbar är så otroligt mycket mer beroende av vissa av sina intressenter. Se på supportern som kund - Du kommer inte bli långvarig i nån bransch om du inte kan bibehålla en god relation till dina kunder... Då kommer de förr eller senare sluta komma tillbaks.

Lägg därtill effekten och den direkta påverkan Djurgårdens "kunder" (fansen) har på Djurgårdens "personal" (spelare), så förstår ni hur viktigt det här är. Att det dessutom riskerar att bli oroligheter och internbråk på läktaren gör läget än mer kaotiskt. När ledningen då går ut och (i min mening) dumförklarar supporters riskerar man alltså...

-Direkta intäkter från "kunder"(främst ståplats) som slutar gå pga bristande engagemang
-Indirekt förlorar vi intäkter på supporters som brukade gå för stämningens skull
-Indirekt förlorar vi intäkter från sponsorer, exempelvis vid sämre stämning/lägre publiksiffror/oroligiheter på läktare
-Vi förlorar också attraktivitet som arbetsgivare
-I det långa loppet förlorar vi ju "nyrekrytering" också. Man behöver aktiva föräldrar för att ärva Djurgårdsskapet - Utan dem kanske man väljer en klubb som lyssnar mer på supporters...
-osv osv.

Jag skulle kunna fortsätta det här resonemanget, men väljer att stanna (imorrn har det väl ändå hunnit skrivas 15 nya sidor här) här. Summan är att Kaarel i mina ögon gör en riktigt grov miss när han inte inser värdet av den här intressenten, en underskattning utan dess like. En ordförande ska i mina ögon vara en ledare, en som kan sluta leden inom organisationen när det blåser hårdare. En som hela tiden sitter i helikoptern och ser till helheten, och som likt en schackspelare alltid kan se konsekvenserna långt framåt.

Sen ska vi ju inte glömma varför de väljer att riskera hela skeppet på det här sättet - För en spelare som gjort 5 poäng den här säsongen.

Kanske handlar det om att det inte finns någon konkurrens? En djurgårdare kan inte bara välja ett annat lag, alternativet blir då att helt sluta konsumera produkten. Kanske har detta faktum gjort Kaarel o Co lite väl trygga i båten? "Vart ska ni ta vägen annars, supporters"?

Sympati och respekt till Pang som på ett ärligt sätt visade upp smärtan på mötet igår. Jag står med dig. Vill även skicka sympati och respekt till alla er som orkar ta er till match imorgon, och orkar dra fram engagemanget i den här situationen. Starkt!
Kaarel var inte i styrelsen när DIF gick ner i HA, men tar smällen för det den dåvarande styrelsen gjorde med kontrakt m.m.
Vad har jag missat här? Vad jag kan minnas har Kaarel varit med sedan Mats Larsson tillträdde.

EDIT: Kaarel har varit med i styrelsen i tolv år.
Ok, förtydligande, han var inte Ordförande, dvs, höll inte högsta ansvar för dåvarande kontrakt.
Isabo
Inlägg: 1708
Blev medlem: 2012-11-29
Säsongskort: Ja
Ort: Saltsjöbaden

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av Isabo »

förevigtdjurgården skrev:Att det är självvalt och för många ett privilegium spelar ingen roll, sådant som sker utanför påverkar dem, precis som det skulle påverka en själv.
Jag kan ju bara tänka mig hur jag själv skulle känna om jag stod på isen på Hovet och skulle spela match (och hade skills för det alltså) och där stod massor av folk på läktaren och tittar på mig (och de andra spelarna förvisso) och riktar energiladdade utrop mot oss. Tror fan att man påverkas, antingen negativt eller positivt beroende på vad som ropades. Och då är jag ändå 36...
Skriv svar