Säsongen 14/15

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9355
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av Jim Morrison »

Skulle säga att sådana defensiva backar, typ Fernholm, endast är bra och användbara i numerärt underläge nu för tiden. Då spelet redan förväntas spelas i egen zon. I ett mer flödande 5 mot 5 spel tar jag en rörlig tvåvägsback alla dagar i veckan.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17430
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av SirDIFalot »

Jim Morrison skrev:Skulle säga att sådana defensiva backar, typ Fernholm, endast är bra och användbara i numerärt underläge nu för tiden. Då spelet redan förväntas spelas i egen zon. I ett mer flödande 5 mot 5 spel tar jag en rörlig tvåvägsback alla dagar i veckan.
Ja, en PP-back skulle vara grymt. Men vi är också i behov av backar som kan ta pucken ur zon på ett säkert sätt så vi inte får försvara oss på nytt varje gång. Dock vore det tjänstefel att lägga några som helst pengar på vår backsida i dagsläget.
Matcher är ett nödvändigt ont för att få fram stats.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av Kall-El »

Nu tycker jag egentligen att Fernholm är lite för långsam för att helt tilltala mig.

Jag skulle snarast vilja se oss signa en back typ Micke Magnusson och för all del även en back som faktiskt är riktigt vass i PP.

Tyvärr känns det som att Challe valt att satsa på "allsvenska backar" i väldigt hög utsträckning i och med signingarna av Deilert, Högström, Nordlund och för all del även av förlängningen med Holm. jag hade helt enkelt hellre sett andra backtyper än dessa fyra. Eller att man bara satsat på två av de fyra spelarna.

Känns ju inte som att vi har någon gjuten PP-back t ex just nu däremot en hel del "fladdriga backar" som kanske med tiden kan växa in i Elitserien. Frågan är dock om vi har den tiden, inte minst då vi har en lång rad juniorbackar som behöver samma förutsättningar.

OM jag skall vara helt ärlig känns det som att vi har en stor grå massa av backar där ingen egentligen sticker ut ordentligt. Dock rankar jag Arnesson med tanke på dennes spetsegenskaper som klar etta. Sedan känns det väldigt jämnt och då får man ju ranka efter spelarnas spetsegenskaper och ja då blir nog Fernholm back två för mig, mest för att det känns hyggligt stabilt defensivt när han är inne.

Och nej någon ny back tror jag inte heller kommer ansluta, även om vi antagligen skulle behöva det. Eller jag hoppas inte det ansluter någon back för vi bara måste ha in en toppcenter. Risken är väl dock hyggligt stor att vi i januari möts av den glada nyheten att vi signat en forward till som "skall bidra med energi".

Lagbygget skulle dock behöva en center, en pp-back samt en riktigt defensiv klippa, samtliga då i hög elitklass.
Användarvisningsbild
emilin
Inlägg: 739
Blev medlem: 2012-01-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Nyköping

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av emilin »

Jag skulle naturligtvis vilja få in lite spets, och även lite tyngd på backsidan, men är det inte lite löjligt att sitta och beklaga sig över våra värvningar, många av dessa är säkert tanken att skapa en stomme som på sikt kommer att bli stabila Djurgårdare som kanske stannar i klubben mer än en säsong. Tycker att många som man trodde på förhand inte skulle klara av detta har vuxit in bra. Tellqvist säger i varje intervju att sikten är bra, troligtvis på grund av detta så är räddningsprocenten så pass bra, kan ju faktiskt vara så att våra backar gör ett strålande jobb som inte alla ser eller förstår. Sen måste vi alla vara realistiska om någon hade sagt till mig innan säsongen att vi skulle ligga 7:a efter 12 omgångar så skulle jag ta det alla dar i veckan. Vi alla vet ju hur våran ekonomi ser ut, med det i tanken så tycker jag att vi har gjort ett strålande jobb, och vårat lag ser ut att trivas grymt bra ihop och jobbar stenhårt för varandra. På sikt så kommer detta bli grymt bra för Djurgården. :D
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av pulverapa »

Fernholm har väl tragiskt nog spelat sin sista ishockeymatch. Dogge in snarast som ersättare.
Användarvisningsbild
Doyle
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2006-11-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: San Jose Sharks

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av Doyle »

Nån som vet om Murray ff tränar med juniorerna eller har han dragit vidare :?:
Jimpen
Inlägg: 90
Blev medlem: 2012-05-05
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av Jimpen »

Intressant fakta..
Vi ligger trea i boxplay och vi gör det väldigt bra. Jag jämförde vår bästa forward mot "sämsta backen".
Rätt intressant när hank har 31 min i boxplay utan insläppt och norell har 6 min och 5 insläppta. Vad beror det här på och hur formateras kedjorna? Någon med mer information som ger en tydligare bild på ojämnheten? Bäste back i boxplay är Arnesson med 21 minuter.
Användarvisningsbild
4.9.5
Inlägg: 722
Blev medlem: 2013-11-16
Säsongskort: Ja
Ort: Solna(tattare)

Re: Sv: Säsongen 14/15

Inlägg av 4.9.5 »

Jimpen skrev:Intressant fakta..
Vi ligger trea i boxplay och vi gör det väldigt bra. Jag jämförde vår bästa forward mot "sämsta backen".
Rätt intressant när hank har 31 min i boxplay utan insläppt och norell har 6 min och 5 insläppta. Vad beror det här på och hur formateras kedjorna? Någon med mer information som ger en tydligare bild på ojämnheten? Bäste back i boxplay är Arnesson med 21 minuter.
Hank the tank hat spelat mest BP i DIF och ännu inte varit inne på ett BP mål

från min Sony Xperia Z1 i tapatalk
Jag är en förbannad jävla pessimist jag vet,

One man does not simply "dömma ut Djurgården"

Brase yourself - The Djurgården fans is coming
mb81
Inlägg: 8649
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Sv: Säsongen 14/15

Inlägg av mb81 »

4.9.5 skrev:
Jimpen skrev:Intressant fakta..
Vi ligger trea i boxplay och vi gör det väldigt bra. Jag jämförde vår bästa forward mot "sämsta backen".
Rätt intressant när hank har 31 min i boxplay utan insläppt och norell har 6 min och 5 insläppta. Vad beror det här på och hur formateras kedjorna? Någon med mer information som ger en tydligare bild på ojämnheten? Bäste back i boxplay är Arnesson med 21 minuter.
Hank the tank hat spelat mest BP i DIF och ännu inte varit inne på ett BP mål

från min Sony Xperia Z1 i tapatalk
Hank är efter Tellan och Sören den som varit bäst i år. Inte överraskad om Hank blir uttagen som spelare till fjärdekedjan i någon landslagsturnering den här säsongen.
Henke_F
Inlägg: 1891
Blev medlem: 2010-11-14
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av Henke_F »

emilin skrev:Jag skulle naturligtvis vilja få in lite spets, och även lite tyngd på backsidan, men är det inte lite löjligt att sitta och beklaga sig över våra värvningar, många av dessa är säkert tanken att skapa en stomme som på sikt kommer att bli stabila Djurgårdare som kanske stannar i klubben mer än en säsong. Tycker att många som man trodde på förhand inte skulle klara av detta har vuxit in bra. Tellqvist säger i varje intervju att sikten är bra, troligtvis på grund av detta så är räddningsprocenten så pass bra, kan ju faktiskt vara så att våra backar gör ett strålande jobb som inte alla ser eller förstår. Sen måste vi alla vara realistiska om någon hade sagt till mig innan säsongen att vi skulle ligga 7:a efter 12 omgångar så skulle jag ta det alla dar i veckan. Vi alla vet ju hur våran ekonomi ser ut, med det i tanken så tycker jag att vi har gjort ett strålande jobb, och vårat lag ser ut att trivas grymt bra ihop och jobbar stenhårt för varandra. På sikt så kommer detta bli grymt bra för Djurgården. :D

Vi verkar ju vara ett lite jobbig lag att möta ändå, visst blir det situationer som är lite mer tilltrasslade med mycket folk framför kassen där vi ibland har haft tur att våra spelare är först på pucken. Men visst håller vi ut motståndarna på rätt sida som oftast och står rätt så att mycket av motståndarnas skott blir som att plocka fallfrukt för målisen.

Påminner lite om första säsongen när vi åkte ner och var laget som dundrade iväg 40-50 skott per match och typ torskade med uddamål. Fast nu är vi i andra änden och gör det rätt hyfsat. =)
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17430
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av SirDIFalot »

Som ni vet har jag väl varit aningen orolig, minst sagt, för att det inte kommer hålla i längden att släppa till så mycket skott som vi gör, inte heller att skjuta så lite som vi gör. Så jag beslöt mig för att försöka hitta något lag från säsongerna 06/07, 07/08, 08/09, 09/10, 10/11, 11/12, 12/13 och 13/14 som har klarat sig kvar trots liknande bombardemang bakåt och brist på skott framåt. Problemet är att det finns inte ett enda lag under någon av dessa säsonger som släppt till så mycket skott som DIF, det finns inte heller ett enda lag som skjutit så lite heller. Inte ens aik 13/14, Timrå 11/12 eller Rögle 12/13. Till och med Malmö som hade 11 vinster och 25 poäng upp till 11:e platsen hade starkare siffror.

DIF snittar 22,58 skott framåt per match och 35,83 skott bakåt per match.
Malmö 06/07 snittade 25,1 skott framåt per match och 31,9 skott bakåt per match.

Det som är extra skrämmande att Malmö faktiskt satte en väldigt stor andel av sina få skott också. Hela 10.61%. Vilket är siffror som är ganska svåra att hålla i hockey. Målvaktsspelet dom hade var 91.17%, inte så högt kanske, men det var bäst i ligan på den tiden.

Malmö hade alltså bäst målvaktsspel i ligan, en stor andel av deras få skott gick in. Dom släppte till färre skott än oss och sköt fler. Och hade 25 poäng upp till nästa placering, som också skulle inneburit kval ner.

Jag hoppas bara många inser vilken enorm spelmässig uppryckning som kommer att krävas för att det här ska gå vägen. Vi har haft en stor portion flyt hittills, det kanske håller i sig, men det är inget vi kan förvänta oss. Jag hoppas att man internt inser verkligheten snarare än lever i en bubbla i alla fall.
Matcher är ett nödvändigt ont för att få fram stats.
Användarvisningsbild
TobbeONE
Inlägg: 80
Blev medlem: 2013-03-17
Ort: en jävla bondhåla

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av TobbeONE »

SirDIFalot skrev:Som ni vet har jag väl varit aningen orolig, minst sagt, för att det inte kommer hålla i längden att släppa till så mycket skott som vi gör, inte heller att skjuta så lite som vi gör. Så jag beslöt mig för att försöka hitta något lag från säsongerna 06/07, 07/08, 08/09, 09/10, 10/11, 11/12, 12/13 och 13/14 som har klarat sig kvar trots liknande bombardemang bakåt och brist på skott framåt. Problemet är att det finns inte ett enda lag under någon av dessa säsonger som släppt till så mycket skott som DIF, det finns inte heller ett enda lag som skjutit så lite heller. Inte ens aik 13/14, Timrå 11/12 eller Rögle 12/13. Till och med Malmö som hade 11 vinster och 25 poäng upp till 11:e platsen hade starkare siffror.

DIF snittar 22,58 skott framåt per match och 35,83 skott bakåt per match.
Malmö 06/07 snittade 25,1 skott framåt per match och 31,9 skott bakåt per match.

Det som är extra skrämmande att Malmö faktiskt satte en väldigt stor andel av sina få skott också. Hela 10.61%. Vilket är siffror som är ganska svåra att hålla i hockey. Målvaktsspelet dom hade var 91.17%, inte så högt kanske, men det var bäst i ligan på den tiden.

Malmö hade alltså bäst målvaktsspel i ligan, en stor andel av deras få skott gick in. Dom släppte till färre skott än oss och sköt fler. Och hade 25 poäng upp till nästa placering, som också skulle inneburit kval ner.

Jag hoppas bara många inser vilken enorm spelmässig uppryckning som kommer att krävas för att det här ska gå vägen. Vi har haft en stor portion flyt hittills, det kanske håller i sig, men det är inget vi kan förvänta oss. Jag hoppas att man internt inser verkligheten snarare än lever i en bubbla i alla fall.

Intressant och samtidigt väldigt skrämmande läsning.

Vad har vi för hitrate / % på våra skott?
Och hur står den sig mot övriga lag, både i år och även tidigare säsonger?

Sorry mkt frågor men du kan ju det där med statistik och det e väldigt intressant läsning för en annan som inte har en lika utpräglad hockeyfilosofi.

Vore ju även intressant om Sjöwall kom tillbaka och kunde snacka lite om vilka analyser han drar av alla sina diagram.
Han verkar ju ha en väldigt bestämd åsikt men sällan man (gäller i alla fall mig) förstår vad han verkligen vill, mestadels klagomål.

Vill förtydliga att det inte är något anmärkning på Sjöwall utan skulle snarare önska att han kom tillbaka och framförde sina slutsatser.
ad majorem DIF gloriam
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17430
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av SirDIFalot »

TobbeONE skrev:
SirDIFalot skrev:Som ni vet har jag väl varit aningen orolig, minst sagt, för att det inte kommer hålla i längden att släppa till så mycket skott som vi gör, inte heller att skjuta så lite som vi gör. Så jag beslöt mig för att försöka hitta något lag från säsongerna 06/07, 07/08, 08/09, 09/10, 10/11, 11/12, 12/13 och 13/14 som har klarat sig kvar trots liknande bombardemang bakåt och brist på skott framåt. Problemet är att det finns inte ett enda lag under någon av dessa säsonger som släppt till så mycket skott som DIF, det finns inte heller ett enda lag som skjutit så lite heller. Inte ens aik 13/14, Timrå 11/12 eller Rögle 12/13. Till och med Malmö som hade 11 vinster och 25 poäng upp till 11:e platsen hade starkare siffror.

DIF snittar 22,58 skott framåt per match och 35,83 skott bakåt per match.
Malmö 06/07 snittade 25,1 skott framåt per match och 31,9 skott bakåt per match.

Det som är extra skrämmande att Malmö faktiskt satte en väldigt stor andel av sina få skott också. Hela 10.61%. Vilket är siffror som är ganska svåra att hålla i hockey. Målvaktsspelet dom hade var 91.17%, inte så högt kanske, men det var bäst i ligan på den tiden.

Malmö hade alltså bäst målvaktsspel i ligan, en stor andel av deras få skott gick in. Dom släppte till färre skott än oss och sköt fler. Och hade 25 poäng upp till nästa placering, som också skulle inneburit kval ner.

Jag hoppas bara många inser vilken enorm spelmässig uppryckning som kommer att krävas för att det här ska gå vägen. Vi har haft en stor portion flyt hittills, det kanske håller i sig, men det är inget vi kan förvänta oss. Jag hoppas att man internt inser verkligheten snarare än lever i en bubbla i alla fall.

Intressant och samtidigt väldigt skrämmande läsning.

Vad har vi för hitrate / % på våra skott?
Och hur står den sig mot övriga lag, både i år och även tidigare säsonger?

Sorry mkt frågor men du kan ju det där med statistik och det e väldigt intressant läsning för en annan som inte har en lika utpräglad hockeyfilosofi.

Vore ju även intressant om Sjöwall kom tillbaka och kunde snacka lite om vilka analyser han drar av alla sina diagram.
Han verkar ju ha en väldigt bestämd åsikt men sällan man (gäller i alla fall mig) förstår vad han verkligen vill, mestadels klagomål.

Vill förtydliga att det inte är något anmärkning på Sjöwall utan skulle snarare önska att han kom tillbaka och framförde sina slutsatser.
Vår shooting percentage står just nu i 11.07%. Jämförelse med Leksand som står på 4.84%. Dom har dock skjutit över 100 fler skott än oss. Visserligen har dom spelat en match mer.

Nuvarande shooting percentage kan du hitta här.
http://shl.se/statistics/teams/shotsfor ... ec?lang=sv

Nu står inte jag till 100% bakom fancy stats communityts analys av just shooting percentage. Men deras åsikt är väl ungefär att allt över 10% är ganska ohållbart och det krävs en stor portion tur för att hålla i det. Ligger du över 10% så kommer du komma ner på jorden om du spelar tillräckligt många matcher. Medan Leksand förmodligen haft en väldig otur. Precis som Färjestad som ligger på 6.90%.

Jag sympatiserar inte helt med det här ska sägas. Men det är klart att man kan dra vissa slutsatser av att vi kanske haft en del flyt med målskyttet hittills medan andra lag inte haft det. Ifjol så fanns det inget lag över 11%, och säsongen 12/13 så fanns det bara ett lag över 10%, Skellefteå. Säsongen 11/12 så fanns det inget lag över 10%.

Jag tror därför inte att vi kommer ligga på 11.07% efter att säsongen är över, om det gör det, så har vi antingen haft en jävla flyt eller så har vi signat en drös spelare som haft väldigt dolda sniper skills tidigare i karriären och som av en slump plockat fram det nu.
Matcher är ett nödvändigt ont för att få fram stats.
Användarvisningsbild
TobbeONE
Inlägg: 80
Blev medlem: 2013-03-17
Ort: en jävla bondhåla

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av TobbeONE »

@SirDIF

Tackar för utförligt svar...
ad majorem DIF gloriam
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2291
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av crike »

Bra inlägg SirDIF men jag hakar upp mig detta med "tur" och "flyt".
Exakt hur många av våra poäng har tillkommit genom dessa parametrar? Har dagens spelare i DIF fler hartassar innanför brallorna än motståndarna eller är det bara så att Fru Fortuna bestämt sig för att vara på vår sida i några månader?

Jag fattar att de tal som dagens DIF visar upp är extremt ovanliga och enligt en och annan statistiker eventuellt "ohållbara" även om det inte finns någon garanti på att så är fallet.
De matcher som jag sett visar på att laget tar emot mycket skit men samtidigt står upp bra när denna skit kommer flygande. Målvakterna har varit bra. Kanske t.o.m. ovanligt bra, i fortsättningen kommer dom släppa några skitpuckar förbi sig likväl som dom kommer ta några "omöjliga" men varför just målvakterna helt plötsligt ska få mindre "tur" än tidigare vet jag inte.

Backarna hjälper förstås våra målvakter i försvarsspelet, likväl som forwardsen. Jag tror inte att den defensiva förmågan beror speciellt mycket på "tur" utan på hårt arbete och en arbetsplan.

Framåt? Ja vissa puckar går in, andra inte. Så är det och har alltid varit. Just nu har vi en hög skottprocent och det finns ingen garanti på att denna skulle bli sämre. Motståndarnas försvar kommer inte bli bättre rent talangmässigt utan kanske bättre på att läsa vårt anfallsspel vilket förstås kan försvåra vår förmåga att göra mål.


Min inlaga här vill bara belysa den statistikdebatt som förts här inne där allt tyder på att DIF gör något som just nu är ohållbart och laget har "tur" och att detta kommer ta slut.
Jag tycker dom arbetar hårt, spelar bra utifrån sina förmågor och förtjänar de flesta av poängen även om moståndarna haft ett statistiskt övertag.

Nu kanske allt vänder och vi sjunker i tabellen men det tror jag mer beror på att motståndarna har gjort sina läxor bättre på hur vi spelar som lag. Även sådant som att vi troligen kommer tappa några backar till JVM lär göra det svårare för oss att hålla näsan över vattenytan.
Låst