Säsongen 14/15

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17486
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av SirDIFalot »

Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12859
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av -daniel- »

Håller med om varenda ord!
Bild
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17486
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av SirDIFalot »

https://numerartovertag.wordpress.com/2 ... tt-anfall/
Väldigt intressant inlägg som handlar mycket om det vi diskuterat här senaste veckorna. Vilka backar är bäst och vad vill man att dom ska göra dvs.
Expert.
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av Jepe »

SirDIFalot skrev:https://numerartovertag.wordpress.com/2 ... tt-anfall/
Väldigt intressant inlägg som handlar mycket om det vi diskuterat här senaste veckorna. Vilka backar är bäst och vad vill man att dom ska göra dvs.
Behövs ingen statistik för att se att vi tex har problem med att ta oss ut ur zon på ett effektivt sätt. Och att vi pga detta har svårt att skapa anfall. Det såg man rätt tydligt efter nån match.

Varför har förresten alla blivit så statistik k*ta? Jag undrar helt seriöst, många pratar Corsi hit och Corsi dit. Har det släppts nån ny bok eller liknande, eller har statistiken för hockey i Sverige helt enkelt blivit bredare ovh bättre? Jag är bara intresserad av att veta hur så många helt plötsligt blivit så statistik vänliga. Inte vara på detta forum utan överallt i sociala medier.
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17486
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av SirDIFalot »

Jepe skrev:
SirDIFalot skrev:https://numerartovertag.wordpress.com/2 ... tt-anfall/
Väldigt intressant inlägg som handlar mycket om det vi diskuterat här senaste veckorna. Vilka backar är bäst och vad vill man att dom ska göra dvs.
Behövs ingen statistik för att se att vi tex har problem med att ta oss ut ur zon på ett effektivt sätt. Och att vi pga detta har svårt att skapa anfall. Det såg man rätt tydligt efter nån match.

Varför har förresten alla blivit så statistik k*ta? Jag undrar helt seriöst, många pratar Corsi hit och Corsi dit. Har det släppts nån ny bok eller liknande, eller har statistiken för hockey i Sverige helt enkelt blivit bredare ovh bättre? Jag är bara intresserad av att veta hur så många helt plötsligt blivit så statistik vänliga. Inte vara på detta forum utan överallt i sociala medier.
Det breakade väl rätt rejält i somras när dom mest populära statistiksajterna lades ner och det berodde på att alla hade fått jobb hos NHL-lagen. I princip alla lag anställde folk för "advanced stats". Nu under dom första matcherna på säsongen i NHL så har Sportsnet och TSN med flera börjat lägga till corsi i statistiken dom ibland tar upp under matcherna. Curtis Lazar, ett mål, bäst corsi av alla på plan med 75%F. Det börjar få grepp helt enkelt.

Angående DIF så är man väl mer orolig för att vi har en gammal stofil i båset som VILL spela sarg ut och som VILL dumpa in pucken.
Expert.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17486
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av SirDIFalot »

Jepe skrev:
SirDIFalot skrev:https://numerartovertag.wordpress.com/2 ... tt-anfall/
Väldigt intressant inlägg som handlar mycket om det vi diskuterat här senaste veckorna. Vilka backar är bäst och vad vill man att dom ska göra dvs.
Behövs ingen statistik för att se att vi tex har problem med att ta oss ut ur zon på ett effektivt sätt. Och att vi pga detta har svårt att skapa anfall. Det såg man rätt tydligt efter nån match.

Varför har förresten alla blivit så statistik k*ta? Jag undrar helt seriöst, många pratar Corsi hit och Corsi dit. Har det släppts nån ny bok eller liknande, eller har statistiken för hockey i Sverige helt enkelt blivit bredare ovh bättre? Jag är bara intresserad av att veta hur så många helt plötsligt blivit så statistik vänliga. Inte vara på detta forum utan överallt i sociala medier.
Sånt här är ju rätt intressant.

Numerärt Övertag ?@numerartovertag 2m2 minutes ago
Kommentator: "Byström som varit inne på båda baklängesmålen" När han sade det, 7 min in i tredje, var Byströms Corsi 19-2...

Hade liknande skett i DIF så skulle inte jag gillat om backen fick skit för att han var "minus två" satt säga.
Expert.
Användarvisningsbild
4.9.5
Inlägg: 722
Blev medlem: 2013-11-16
Säsongskort: Ja
Ort: Solna(tattare)

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av 4.9.5 »

Vad fan är corsi

från min Sony Xperia Z1 i tapatalk
Jag är en förbannad jävla pessimist jag vet,

One man does not simply "dömma ut Djurgården"

Brase yourself - The Djurgården fans is coming
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17486
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av SirDIFalot »

4.9.5 skrev:Vad fan är corsi
http://numerartovertag.wordpress.com/20 ... anagement/

In runda slänger, det är som plus/minus fast istället för mål så räknar man skottförsök. På mål, utanför, blockerade. Då har alltså Byström varit inne på 19 skottförsök framåt och 2 skottförsök bakåt under sin tid på isen. Fenwick är samma sak, fast utan blockerade skott.

Byströms corsi är alltså 19-2, eller 90% om man pratar i procentsatser. Dvs 19 av 21 skott när han var på isen var till hans egna lags fördel.

Någon annan kan säkert förklara det bättre, jag är inte fancy statsens största sympatisör även om det såklart finns massa intressant att hitta där.
Expert.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17486
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av SirDIFalot »

Efter dagens bravader är Djurgården inte längre bara det lag som skjuter minst skott i serien, både totalt och inom skottsektorn, och släpper till flest skott totalt. Nu släpper man även till flest skott från skottsektorn i hela serien. 235 totalt.
Expert.
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av Jepe »

Matcher onsdag, fredag och lördag nästa vecka. Vad är det för puckon som lägger schemat egentligen!?!
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17486
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av SirDIFalot »

Jepe skrev:Matcher onsdag, fredag och lördag nästa vecka. Vad är det för puckon som lägger schemat egentligen!?!
BACK TO BACK! Fett NHL-aktigt!
Expert.
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av Jepe »

SirDIFalot skrev:
Jepe skrev:Matcher onsdag, fredag och lördag nästa vecka. Vad är det för puckon som lägger schemat egentligen!?!
BACK TO BACK! Fett NHL-aktigt!
Jo så är det, coolt! Men om de så gärna vill köra back to back hade det varit snyggare med match tisdag sen fredag/lördag och att man mötte SAMMA lag i fredags/lördags matchen. Detta mini-NHL som de försöker skapa på SHL kontoret är inget annat än en "Rorex"-klocka
2014-04-07, vad hände?
BigJ
Inlägg: 2254
Blev medlem: 2014-01-16

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av BigJ »

Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av Kall-El »

har ofantligt svårt att se back-to-back vara bra publikmässigt.

I övrigt känns artikeln om försvarar för vår det hyfsat ointressant då den egentligen, i alla fall enligt mig, lägger på lite mera krav på en backs kvalitéer. Vårt grundproblem är ju snarast att vi har backar som fortfarande inte klara av att sköta de mest grundläggande försvarsåtagandena en back bara måste klara av.

Att det sedan vore önskvärt att ha backar med puckkontrol är en självklarhet, men innan man börjar titta på bonusegenskaper måste de fortfarande klara av att vara rejäla i det faktiska försvarsspelet. Spelar ingen roll hur överjävligt bra en back är med puck om denne ideligen viker ner sig försvarsmässigt eller för den delen hamnar fel positionsmässigt eller inte har förmågan att hålla rent framför den egna buren.

Klarar inte en back av de delarna kommer det läcka in mål bakåt.

Vore självfallet jättetrevligt att kunna gå efter backar med flera kvalitéer än bara de mest grundläggande, men jag tvivlar på att vi har den ekonomin just nu. Att då istället välja att premiera puckskicklighet framför förmågan att "faktisk kunna försvara" känns enligt mig som fullständig idioti.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17486
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av SirDIFalot »

Kall-El skrev:har ofantligt svårt att se back-to-back vara bra publikmässigt.

I övrigt känns artikeln om försvarar för vår det hyfsat ointressant då den egentligen, i alla fall enligt mig, lägger på lite mera krav på en backs kvalitéer. Vårt grundproblem är ju snarast att vi har backar som fortfarande inte klara av att sköta de mest grundläggande försvarsåtagandena en back bara måste klara av.

Att det sedan vore önskvärt att ha backar med puckkontrol är en självklarhet, men innan man börjar titta på bonusegenskaper måste de fortfarande klara av att vara rejäla i det faktiska försvarsspelet. Spelar ingen roll hur överjävligt bra en back är med puck om denne ideligen viker ner sig försvarsmässigt eller för den delen hamnar fel positionsmässigt eller inte har förmågan att hålla rent framför den egna buren.

Klarar inte en back av de delarna kommer det läcka in mål bakåt.

Vore självfallet jättetrevligt att kunna gå efter backar med flera kvalitéer än bara de mest grundläggande, men jag tvivlar på att vi har den ekonomin just nu. Att då istället välja att premiera puckskicklighet framför förmågan att "faktisk kunna försvara" känns enligt mig som fullständig idioti.
Den eviga diskussionen dom framtida fem åren.

Personligen tycker jag Fernholm är sämst i laget på att försvara. Du klassar nog honom som top 2 i laget på detsamma iaf? Känns som hockeyvärlden kommer vara delad i den här frågan ett tag framöver fortfarande. Även om jag är övertygad om att fler och fler börjar avslöja dom så kallade "defensiva backarna" för vad dom egentligen är. Se Tollefsens siffror som Petter Carnbro hade tagit fram till exempel.
Expert.
Låst