SHL 2014-15

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Magnutz
Inlägg: 12167
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Magnutz »

Läser du långsamt sirDif? /(jag tror du läser rätt bra och fort.)
Ja, jag tycker de tar detta alldeles för lätt. Det handlar om att vara uthållig i kritiken för att det ska ske något men de nöjer sig med en snabb krönika/tweet/blogg/etc och sen är saken ur vägen. Är du med? Det händer inte ett skit i saken för vi har redan börjat glömma.

Det verkar vara så. Vi har inte uthålligheten att driva något till vägs ände. I alla lägen. Leksands kommun när den granskades. De 7 miljonerna SHL drog från DIF Hockeys pott.

Vi reagerar som någon slags kollektiv dagsslända (de lever en dag, sedan dör de) och sen, sen är vårt krut spenderat och vi går vidare till något annat att reagera över. Lika tafatt och meningslöst. Tangentbordsriddare etc.

Jag anser att det som skrivits är skräp om det inte följs upp över tid och att det i slutändan ger ett tydligt resultat. T ex är straffen en indikation på hur det är ställt. Det visar hur ok det är att göra vidriga grejer på isen.

And know to something completely different... - Monty Python.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
_Skogis
Inlägg: 261
Blev medlem: 2006-03-17
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: 08-land

Re: SHL 2014-15

Inlägg av _Skogis »

Tror fortfarande SHL lever i något de själva tror är en skyddad verkstad...
Alla skriker om hårda straff när de själva blir drabbade, lika snabbt är de där och säger "Straffet är för hårt" när någon av sina egna blir avstängda.

Att sedan vissa lag har en förmåga att själva anmäla och motanmäla händelser till DN är för mig helt förkastligt. Å andra sidan är det kanske det yttersta beviset för att "hockey Sverige" inte har något större förtroende för systemet.

Tror detta med "War room" & efterhands kollar på händelser är ett steg i rätt väg.

Ska dock DN har något som helst förtroende så skall det tillsättas av förbundet, och innehålla:
1. Representant från SICO (spelar facket)
2. Läkare
3. Fd domare (som nyligen slutat)
4. Fd spelare (som nyligen slutat)
5. Fd förbundskapten.
6. Representant från SHL
7. Representant från HA
8. Journalist som kan informera hur drevet fungerar.
9. Jurist
10. Representant från förbundet

Sedan om hur många från resp grupp kan alltid diskuteras...
'Vi kastade in en handgranat, och fick tillbaka en napalmbomb' Västerås 2014-04-07
'Det finns dåliga hockey matcher men inga tråkiga' Hans Chrunak
'Vissa åker ut till landet under semestern, andra hem till mormor & morfar' Hank the Tank
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17430
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: SHL 2014-15

Inlägg av SirDIFalot »

Magnutz skrev:Läser du långsamt sirDif? /(jag tror du läser rätt bra och fort.)
Ja, jag tycker de tar detta alldeles för lätt. Det handlar om att vara uthållig i kritiken för att det ska ske något men de nöjer sig med en snabb krönika/tweet/blogg/etc och sen är saken ur vägen. Är du med? Det händer inte ett skit i saken för vi har redan börjat glömma.

Det verkar vara så. Vi har inte uthålligheten att driva något till vägs ände. I alla lägen. Leksands kommun när den granskades. De 7 miljonerna SHL drog från DIF Hockeys pott.

Vi reagerar som någon slags kollektiv dagsslända (de lever en dag, sedan dör de) och sen, sen är vårt krut spenderat och vi går vidare till något annat att reagera över. Lika tafatt och meningslöst. Tangentbordsriddare etc.

Jag anser att det som skrivits är skräp om det inte följs upp över tid och att det i slutändan ger ett tydligt resultat. T ex är straffen en indikation på hur det är ställt. Det visar hur ok det är att göra vidriga grejer på isen.

And know to something completely different... - Monty Python.
Jag förstår inte riktigt hur du hamnade här. Det jag reagerade på från början var att du påstod att journalisterna som brukar gapa högt numera håller sig tysta, att dom alltså reagerat mindre än dom brukar göra. Så var inte fallet och det påpekade jag.

Nu hävdar du trots det att dom har gapat men inte följt upp det på ett vettigt sätt, "precis som vanligt" och i övriga exempel du gav. Trots att du från början verkade tycka att det här fallet skiljer sig från hur det brukar fungera. Jag är ledsen Magnutz, men en nyhet som handlar om graden på en avstängning av en spelare har inte en brinntid i media på längre än cirka 24h, för att läsarna inte är särskilt intresserade av det efter den tiden. Och det skiljer sig inte bara för att det råkar vara ett fall som ligger dig varmt om hjärtat då det handlar om ditt lag.
Matcher är ett nödvändigt ont för att få fram stats.
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2014-15

Inlägg av sm910 »

Magnutz skrev:Läser du långsamt sirDif? /(jag tror du läser rätt bra och fort.)
Ja, jag tycker de tar detta alldeles för lätt. Det handlar om att vara uthållig i kritiken för att det ska ske något men de nöjer sig med en snabb krönika/tweet/blogg/etc och sen är saken ur vägen. Är du med? Det händer inte ett skit i saken för vi har redan börjat glömma.

Det verkar vara så. Vi har inte uthålligheten att driva något till vägs ände. I alla lägen. Leksands kommun när den granskades. De 7 miljonerna SHL drog från DIF Hockeys pott.

Vi reagerar som någon slags kollektiv dagsslända (de lever en dag, sedan dör de) och sen, sen är vårt krut spenderat och vi går vidare till något annat att reagera över. Lika tafatt och meningslöst. Tangentbordsriddare etc.

Jag anser att det som skrivits är skräp om det inte följs upp över tid och att det i slutändan ger ett tydligt resultat. T ex är straffen en indikation på hur det är ställt. Det visar hur ok det är att göra vidriga grejer på isen.

And know to something completely different... - Monty Python.
Media är aldrig uthålliga i sina intensiva drev. Varken kring politik, samhälle, näringsliv, kändisar, idrott eller något annat. 1-3 dagar, någon vecka högst om det är något riktigt allvarligt, sen går man vidare. Längre än så säljer inte en skandal eller tema mer än till de redan upprörda. Oavsett vad vi tycker de skall av moraliska skäl göra. Forsbergs tackling har fått mer offentlig uppmärksamhet och kritik än de flesta motsvarande ishockeyöverfall.

I slutändan reflekterar det bara hur vi läsare är.
Magnutz
Inlägg: 12167
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Magnutz »

Det ligger med andra ord ett ansvar hos förbundet och de som i vanliga fall tjatar om det ena hit och det andra dit, om publikkriser här och publikkaos där att dra detta i långbänk eftersom det är något som behöver rättas till.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Think if...
Inlägg: 471
Blev medlem: 2014-03-17
Ort: Stockholm, Sweden
Kontakt:

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Think if... »

Är det mörka november som tjuvstartar i kväll?
Tyckte att det fanns små ljusglimtar mot Linköping men nu känns det riktigt låååångt bort
Using Tapatalk
Användarvisningsbild
4.9.5
Inlägg: 722
Blev medlem: 2013-11-16
Säsongskort: Ja
Ort: Solna(tattare)

Re: SHL 2014-15

Inlägg av 4.9.5 »

Det var fan roligare i HA

från min Sony Xperia Z1 i tapatalk
Jag är en förbannad jävla pessimist jag vet,

One man does not simply "dömma ut Djurgården"

Brase yourself - The Djurgården fans is coming
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17430
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: SHL 2014-15

Inlägg av SirDIFalot »

4.9.5 skrev:Det var fan roligare i HA

från min Sony Xperia Z1 i tapatalk
Lugn nu.
Matcher är ett nödvändigt ont för att få fram stats.
Användarvisningsbild
bastis7
Inlägg: 2206
Blev medlem: 2005-06-28
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL 2014-15

Inlägg av bastis7 »

4.9.5 skrev:Det var fan roligare i HA

från min Sony Xperia Z1 i tapatalk
Enligt dig är vi ju där snart, så du kan ju va glad!
Användarvisningsbild
Rocky3000
Inlägg: 1421
Blev medlem: 2009-01-10

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Rocky3000 »

4.9.5 skrev:Det var fan roligare i HA
HA: Då var DIF ett lag som alla ville slå.

SHL: Nu är vår anrika klubb en "underdog" som kämpar för sin existens.

Var HA en spännande resa var tror du inte det här blir då? Jag hoppas att detta lag kan överraska Hockeysverige och kvalificera sig till slutspel. När DIF väl är där skriver de historia.
Bild
Magnutz
Inlägg: 12167
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Magnutz »

Ännu en hjärnskakning efter tackling mot huvudet efter kvällens omgång. Vidrigt. Jag vill se en säsongslång avstängning på dessa dårar nu. Återfaller en sådan tappad jävel ska vederbörande mista sin spelarlicens. De har fan ingen rätt att sabba vår sport med sitt efterblivna jävla tacklande mot huvudet.

Vidrigt.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/k ... 9737887.ab
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2014-15

Inlägg av sm910 »

Magnutz skrev:Ännu en hjärnskakning efter tackling mot huvudet efter kvällens omgång. Vidrigt. Jag vill se en säsongslång avstängning på dessa dårar nu. Återfaller en sådan tappad jävel ska vederbörande mista sin spelarlicens. De har fan ingen rätt att sabba vår sport med sitt efterblivna jävla tacklande mot huvudet.

Vidrigt.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/k ... 9737887.ab
Säsongslång avstängning på Flanagan, ja. Han ser tacklingen komma lång väg, men väljer istället för att skydda sig lägga allt fokus på att ta pucken. Hade han inte hukat ner sig och sen glidit rakt in i den med huvudet före hade risken för hjärnskakning varit väsentligt mindre.

Det får vara slut med spelare som väljer att skydda sig genom att göra sig så fysiskt oskyddade som möjligt och istället låta skyddet utgöras av motståndarnas tänkta "respekt" och rädsla för mediedrev och disciplinstraff vid skada. För ibland kommer faktiskt den där tacklingen ändå, och då har vi ännu en jävligt onödig huvudskada.

Någon hög armbåge som Wennerholm yrar om ser det definitivt inte ut som, bara ett alldeles för lågt huvud.
Användarvisningsbild
John Terry
Inlägg: 403
Blev medlem: 2011-04-10

Re: SHL 2014-15

Inlägg av John Terry »

bastis7 skrev:
4.9.5 skrev:Det var fan roligare i HA

från min Sony Xperia Z1 i tapatalk
Enligt dig är vi ju där snart, så du kan ju va glad!
Haha lugn nu
Magnutz
Inlägg: 12167
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Magnutz »

Äh. Respekten för varandra måste upp en nivå eller två. Oavsett hur just denna händelse såg ut.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2014-15

Inlägg av sm910 »

Magnutz skrev:Äh. Respekten för varandra måste upp en nivå eller två. Oavsett hur just denna händelse såg ut.
Respekt i sig är inget fel på, och vissa spelare skulle behöva höja den. Rent praktiskt däremot har det talats om respekten kontra vårdslösa tacklingar i flera säsonger nu, och hur mycket det än talas om det kommer vissa lallare begå rena överfall ändå. Höj straffen rejält för dessa, det är det enda språk de förstår. Någon genuin faktisk respekt kommer aldrig infinna sig i deras sinnen. Vad mässandet om respekt i praktiken får för konsekvenser, är snarare de att spelarna får ännu en ursäkt till att åka runt utan att skydda sig och därigenom att vara oskyddade hoppas kunna slippa bli tacklade för att motståndarna med sin respekt vet att skaderisken i att tackla en oskyddad spelare är hög. Eftersom tacklingarna somsagt ändå kommer komma ibland, får vi som lika mycket redan sagt en hel del alldeles onödiga allvarliga skador.
Låst