Engagera publiken i DIF Hockey

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
nevyn
Inlägg: 278
Blev medlem: 2012-04-23
Medlem: Ja, vanlig medlem

Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av nevyn »

Med tanke på både diskussionen om huruvida stängd/öppen liga är bäst för publiken i en annan tråd, alla supporterinitiativ (senast Djurgårdshjälpen/BRB) och inte minst den minskande publiken i Elitserien (SHL) vill jag gärna ha en diskussion om vad DIF Hockey, AEG och Hockeyallsvenskan kan göra för att undvika att vi också tappar en massa publik. Och ja, det är helt ok att diskutera även UCS/JK:s/Fabrikens betydelse för övrig publiktillströmning i den här tråden.

Själv tror jag att en enklare ytskiktsrenovering av Hovets insida skulle kunna göra en del. För marginalare en mysigare stämning skulle göra det till ett enklare val att välja hockey framför bio. Lite målarfärg där det är slitet idag, några soffor och lite mjukare belysning, något som skulle kunna uppnås om DIF, AEG och AIK gick ihop. Förhållandevis billigt tror jag också.

Utökade eller fler barer vore också något. Kanske ett familjecafé som är lite lugnare. Jag snackade med en polare och vi kom fram till att en vardagsrums-inredd bar vore ett schysst koncept. Att över huvud taget komma bort från den lite avskalade barmiljön vi har idag till en miljö som mer liknar vanliga krogar vore schysst.

Vad är det som gör att vi inte får ha starköl/vin inne på arenan utom på VIP-hyllan?

Dessutom tycker jag att DIF Hockey ska fortsätta försöka med sina initiativ, som de redan påbörjat: avtackningarna är fina och drar mycket publik. Samarbetet med supporterinitiativen har visat sig ganska lyckosamma (fantastiskt vad folk det var på konventet i lördags, överträffade alla mina förväntningar). Telefongrejen är intressant, ska bli spännande att se vad det innebär i publiksiffra.

Så: vad tycker du att DIF, AEG och/eller Hockeyallsvenskan kan göra för att engagera och dra publik till DIFs hockeymatcher?
Användarvisningsbild
Husmusen
Inlägg: 261
Blev medlem: 2011-09-28
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av Husmusen »

Vinna matcher är nog det bästa sättet. Serieavancemang är viktigt. Tror vi kommer få svårt att locka folk på sikt om vi fortsätter harva i allsvenskan.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av sensei »

Jag gillar alla förslag av "nevyn" och skall ta en ordentlig funderare själv.

"Mysigt" och skön stämning är ord som kommer högt på även min lista. Samt korta köer. Kort sagt, det skall vara så friktionsfritt som möjligt när man kommer till Hovet för att spendera pengar.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Sv: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av pulverapa »

Globen är en sjukt bra arena när det kommer till kringarrangemang... Barerna är riktigt bra runt arenan. Vi borde fan spela i globen... Om snittet var 8000 skulle det fan fungera...
nevyn
Inlägg: 278
Blev medlem: 2012-04-23
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av nevyn »

Husmusen skrev:Vinna matcher är nog det bästa sättet. Serieavancemang är viktigt. Tror vi kommer få svårt att locka folk på sikt om vi fortsätter harva i allsvenskan.
Det märkliga där tycker jag är att vi inte alls har tappat så mycket publik jag befarade. Vi kanske har en unikt trogen publik, eller så har folk inte hunnit tröttna på/acceptera att vi är i HA. Tydligt är väl att långdragna dåliga trender skrämmer bort folk, men jag är inte lika övertygad om att ta steget upp är det måste-måste för att locka publik.

Även om jag naturligtvis vill upp, önskar mig upp med varenda ben i min kropp. Men tills dess får vi hålla tillgodo med var vi är...
nevyn
Inlägg: 278
Blev medlem: 2012-04-23
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Sv: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av nevyn »

pulverapa skrev:Globen är en sjukt bra arena när det kommer till kringarrangemang... Barerna är riktigt bra runt arenan. Vi borde fan spela i globen... Om snittet var 8000 skulle det fan fungera...
Du är inte rädd att tappa publik på grund av att det är svårare att skapa stämning där då?
Edit: underförstått då att jag tror att bra stämning lockar publik
Senast redigerad av nevyn den 2013-10-08 15:47:54, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5850
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av Daniel942 »

Att få tillbaka UCS och Tifo-gruppen är prio ett för att publikbortfallet ska minimeras. Det var betydligt roligare att gå på hockey förut när det kändes som att vi var en enad familj där, sprickan mellan DIF och UCS/Tifo-gruppen är ett stort problem.

Som det är idag så varvas "Kämpa Djurgården" "Full fart framåt" "sittplats ställ er upp" och "den som inte hoppar.." - det håller inte i längden. Vår hockeyklack idag är inte bra. Kanske blir en liten förändring när fotbollen tar slut nu, men jag är tveksam.

Skulle jag jobba på DIF nu så skulle jag göra allt jag kunde för att få tillbaka UCS och Sofialäktaren tifo. Folk drar folk, bra stämning drar folk, häftiga tifon drar folk osv.
DIF har ju kört den gamla vanliga med att de har bjudit in till möten men att UCS har avböjt, och sen efter det verkar man bara skita i det istället för att verkligen försöka komma till en lösning. Om de nekar ett möte så måste det finnas nåt annat man kan göra. Jag förstår verkligen inte varför Abbe behöver sitta på den position han gör om det nu är ett sånt utbrett missnöje kring honom. Det finns andra människor som skulle kunna göra det arbetet.

DIF verkar inte inse problematiken innan det är för sent, vi kommer nån dag stå där med 2000 i publiken om det fortsätter såhär. Då kanske man börjar försöka lösa situationen..
Vi har inte tappat så mycket ännu men jag förutsätter att det kommer förr eller senare.

Man gör självklart mycket bra i DIF också men jag tycker man bör lägga fokus på detta.
DIF!
Användarvisningsbild
Husmusen
Inlägg: 261
Blev medlem: 2011-09-28
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av Husmusen »

nevyn skrev: Det märkliga där tycker jag är att vi inte alls har tappat så mycket publik jag befarade. Vi kanske har en unikt trogen publik, eller så har folk inte hunnit tröttna på/acceptera att vi är i HA. Tydligt är väl att långdragna dåliga trender skrämmer bort folk, men jag är inte lika övertygad om att ta steget upp är det måste-måste för att locka publik.

Även om jag naturligtvis vill upp, önskar mig upp med varenda ben i min kropp. Men tills dess får vi hålla tillgodo med var vi är...
Så här långt är det helt ok med publik men jag talar om en längre tidsperiod. Jag tror folk kommer vara riktigt less på HA om ett par år. Visst, man vill alltid se Djurgården men jag går hellre på match mot forna elitserierivaler än att se på motstånd som Troja, Oskarshamn mfl.

Angående Hovet så är det klart att man vill se en uppfräschning. Utbudet är ruttet i kioskerna och jag ser inte de trånga folkfyllda korridorerna som särskilt barnvänligt. Jag kan dock leva med utbudet om mer av kakan går till DIF och inte till AEG och när allt kommer omkring är det bra hockey som är det primära.
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av android »

Bättre telefoner gärna iphone eller galaxy s4. Alt välja en iPad om man vill.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
BaronVonDif
Inlägg: 1359
Blev medlem: 2011-03-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Bromma

Sv: Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av BaronVonDif »

Daniel942 skrev:Att få tillbaka UCS och Tifo-gruppen är prio ett för att publikbortfallet ska minimeras. Det var betydligt roligare att gå på hockey förut när det kändes som att vi var en enad familj där, sprickan mellan DIF och UCS/Tifo-gruppen är ett stort problem.

Som det är idag så varvas "Kämpa Djurgården" "Full fart framåt" "sittplats ställ er upp" och "den som inte hoppar.." - det håller inte i längden. Vår hockeyklack idag är inte bra. Kanske blir en liten förändring när fotbollen tar slut nu, men jag är tveksam.

Skulle jag jobba på DIF nu så skulle jag göra allt jag kunde för att få tillbaka UCS och Sofialäktaren tifo. Folk drar folk, bra stämning drar folk, häftiga tifon drar folk osv.
DIF har ju kört den gamla vanliga med att de har bjudit in till möten men att UCS har avböjt, och sen efter det verkar man bara skita i det istället för att verkligen försöka komma till en lösning. Om de nekar ett möte så måste det finnas nåt annat man kan göra. Jag förstår verkligen inte varför Abbe behöver sitta på den position han gör om det nu är ett sånt utbrett missnöje kring honom. Det finns andra människor som skulle kunna göra det arbetet.

DIF verkar inte inse problematiken innan det är för sent, vi kommer nån dag stå där med 2000 i publiken om det fortsätter såhär. Då kanske man börjar försöka lösa situationen..
Vi har inte tappat så mycket ännu men jag förutsätter att det kommer förr eller senare.

Man gör självklart mycket bra i DIF också men jag tycker man bör lägga fokus på detta.
Bra inlägg! Uppenbart är att detta löses av vare sig DIF eller UCS själva utan att nån bra medlare behövs som båda parter är bekväm med. Så länge en dialog för känns det bra.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av Zephyrox »

Husmusen skrev:Vinna matcher är nog det bästa sättet. Serieavancemang är viktigt. Tror vi kommer få svårt att locka folk på sikt om vi fortsätter harva i allsvenskan.
Håller delvis med dig. Tror vi har en väldigt trogen publik, se bara på fotbollen vad folk vi har en "mitt i veckan, mitt i lunken match". Kan ju inte vara så att majoriteten av dom är marginalare. Jag tror därför att det är andra anledningar som gör att vissa väljer att inte gå, typ dålig relation med DIFHockey. Vi kan nog köra ganska många år utan att djurgårdsfamiljen tröttnar. Med det sagt, har du helt rätt i att vi tappar på sikt! Tillflödet av nya unga fans stannar nog av eller åtminstone bromsas när vi är i HA. Är du liten och mamma&pappa inte är så väldigt intresserade är det nog lätt att man håller på kompisens SHL lag istället.
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av Zephyrox »

android skrev:Bättre telefoner gärna iphone eller galaxy s4. Alt välja en iPad om man vill.
Massagestolar istället för dom hårda tråkiga vi har idag! Där har vi det, varsågod DIF hockey... jag skickar fakturan.
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Rix
Inlägg: 2666
Blev medlem: 2008-01-12

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av Rix »

Fler barer - Folk går nu i minut 15 och framåt för att hinna till baren för att inte stå i kö 10 minuter av den totala 17 minuters pausen.
Mindre köer allmänt, ska gå smidigt både in och ut ur arenan.

Hovet behöver en rejäl renovering, stolarna är slitna, hallen är sliten och det ser knappt ut som en arena som trots allt har stått värd för VM spel en gång i tiden. Stockholm Stad får hemskt gärna ta arselt ur vagnen och renovera Hovet. Sen kan dem ju gärna fräscha till toaletterna också när dem håller på.

Bättre stämning i klacken, kort och gott tillbaka med USC/Sofia läktaren. Det är den absolut bästa och enklaste lösningen.

Sen är det som många säger en stor del av publiken som försvinner för att vi lirar i HA, sämre liga, sämre lag = mindre publik. Även om DIF har gjort det bra som håller upp så höga siffror så kommer det märkas enormt om vi blir kvar i HA ett par säsonger till (hemsk jävla tanke).
nevyn
Inlägg: 278
Blev medlem: 2012-04-23
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av nevyn »

Jag håller med om att bra stämning drar folk. Har inte insyn nog att kommentera UCS/TIFO-frågan dock.

Finns det risk att mer familjevänlig omgivning skulle verka avskräckande på klackfolk? Skulle en familjehörna med tv-spelsstation och lekhörna, mer inredda barer och ett mysigare hovet göra att vi ser för plastiga (Linköpings-aktiga) ut?
Jag tror nej, om man bara gör tydliga avdelningar som visar att det HÄR området är för familj, det HÄR området är för folk som gillar att skåla för Djurgårn.

Öltält vid rökrutan, med infravärme under den kallare tiden?

Fler tävlingsinslag under paus? Är det Almtuna som har kast med puck in på isen under paus? Vad sägs om skottävling? Kan vi ha en häftigare show på jumbotronen under paus? Cheerleaders?

Jag tror på en större helhetsupplevelse. Som det är nu har man ganska lite att välja på före/efter match och i paus än att gå och köpa en öl och snacka med polare dessa tider.

Hovets hörna-intervjun är kanonbra, ett riktigt treat för säsongare som känns smålyxigt. Där önskar jag dock en mer inredd bar med fler sittplatser och kanske bättre möjligheter till käk, så man kan åka direkt efter jobbet och dit.
nevyn
Inlägg: 278
Blev medlem: 2012-04-23
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av nevyn »

Rix skrev:Fler barer - Folk går nu i minut 15 och framåt för att hinna till baren för att inte stå i kö 10 minuter av den totala 17 minuters pausen.
Mindre köer allmänt, ska gå smidigt både in och ut ur arenan.
...
Som säsongare behöver jag aldrig stå i kö för att komma in genom ingången vid Hovets Hörna, vet inte hur det ser ut för lösbiljettsköpare. Ut kommer man också tillräckligt snabbt tycker jag.
Men kortare köer till barerna och toaletterna håller jag definitivt med om vore positivt.
Skriv svar