Djurgårdshjälpen

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Djurgårdshjälpen

Inlägg av Andy »

GÄLLANDE LÄNK:
http://foreningsinsamling.se/fundraisers/fairplay2014/


Vänner,

I går satt jag kvar länge på Hovets hylla efter matchen och pratade med Djurgårdsvänner, en och annan spelare samt kanslipersonal. Jag visste inte vad jag skulle säga, var ovanligt tyst och hade svårt att sätta ord på känslorna. En sak jag vet att jag kände var i alla fall att jag aldrig någonsin vill uppleva detta igen (till skillnad från många här inne har jag ju som aktiv supporter genomlevt både en tidigare hockeydegradering såväl som en fotbollsdegradering - jag känner igen dessa känslor med andra ord).

Det finns hur mycket som helst jag skulle kunna säga. Analysera matchen, analysera säsongen, kräva ursäkter, spekulera i silly-rykten, ha synpunkter på spelsystem, såga enskilda spelare, kasta skit och så vidare - det tänker jag inte göra.

Allt jag tänker säga är att - vi ska hem - till eliten där vi hör hemma. Vägen dit börjar nu och det är vi tillsammans som ska ta oss dit. Ingen annan – du och jag – Djurgårdsfamiljen tillsammans.

Det är spelarnas roll att spela matcherna, det är de förtroendevalada och kanslipersonalens arbete att förvalta vår förening, men alla vi andra medlemmar och supportrar kan spela en minst lika viktig roll - om vi vill...

Det är lätt att sitta och gnälla på forum och Twitter, men det kan också vara lika lätt att få tummen ur och verkligen göra något vettigt för att bidra. Vår kampanj "Rädda Otto" är ett bra exempel på det. Mitt under sommaren, i djupaste semestertid lyckades några eldsjälar samla ihop vad som behövdes för att kunna behålla Otto. Otto har varit en av lagets bästa spelare i år och utan honom hade vi nog inte ens fått spela förkval. Man kan tycka vad man vill om bakgrunden till att det blev som det blev, varför Otto inte signades tidigare osv. Faktum är dock att det var här inne det som räddade Otto startade, det var vi, hundratals vanliga medlemmar och supportrar som – mot alla odds – gjorde det möjligt.

Medan några kastade skit, baktalade och använde all sin energi för att sabba så var det några andra som agerade i sann Djurgårdsanda, bet ihop, kavlade upp ärmarna och körde.

Det är vad vi behöver nu igen - engagerade medlemmar och supportrar som bidrar till att skapa så goda förutsättningar som möjligt för spelarna på isen. Suportrar som vill ta ansvar för våra färger och vår sköld genom att bidra till att de av oss förtroendevalda och dess kanslipersonal har så goda förutsättningar som möjligt att ta föreningen tillbaks - hem - till eliten.

Tillsammans kan vi:
  • Bidra till att sponsorer stannar och tillkommer

    Påverka så att medlemmar förlänger sina medlemskap och värvar nya.

    Påverka säsongare att förlänga och dra med sig nya säsongare.

    Skapa tryck kring DIF-hockey genom media, sociala media och genom "mun till mun metoden"

    Samla in medel till förstärkningar av spelartruppen utöver befintlig budget

    Bidra till Djurgårdsanda på olika sätt, bygga broar mellan spelare, ledning, supportrar andra delar av DIF-familjen och omvärlden för att på så sätt skapa goda cirklar och positiv energi.
Det var dessa tankar jag bar inom mig i går när jag satt där på Hovets hylla, men jag var för arg, ledsen och besviken för att förstå det själv.

Vad jag gör av det vet jag inte riktigt. Ska försöka dra mitt strå till stacken i år igen. Något blir det. Hoppas att andra känner som jag.

Jag har full förståelse för om det finns medgångssuportrar som vill skita i allt, fokusera på fotbollen, be hockeyn dra åt helvette etcetera. Samtidigt tror och hoppas jag att det finnas andra som lever efter devisen - alltid oavsett! Det är er jag sätter min tro till, det är i era händer jag lägger vår sköld och dess framtid.

Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det!
I går på Hovet var vi några som talade om vad vi skulle kunna göra – kanske föddes det något nytt och bra där bland ångesten, ilskan och tårarna. Det lär i så fall märkas…

Jag lämnar tråden öppen för tankar och idéer om hur vi skapar bästa möjliga föreutsättningar för föreningen vi älskar och de spelare som nästa år skall representera vår sköld på isen.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
elijas
Inlägg: 38
Blev medlem: 2011-09-11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av elijas »

Jag kan inte göra annat än att hålla med, det sista som behövs är att vi lämnar föreningen i sticket och jag tror det är extremt viktigt att vi tillsammans går samman, för tillbaka, det ska vi!
De känslor man känner nu kan liknas med när man blivit dumpad, man känner bara en stor tomhet samtidigt som man knyter näven i fickan och blickar framåt för att ta sig vidare.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av Kall-El »

Det vore kanske lyckat om föreningen visade att alla fans var välkomna tillbaka först och främst.
elijas
Inlägg: 38
Blev medlem: 2011-09-11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av elijas »

Kall-El skrev:Det vore kanske lyckat om föreningen visade att alla fans var välkomna tillbaka först och främst.
Ja det är ju en bra början. En lösning skulle bidra till att skapa mer drag kring hockeyn och jag hoppas att föreningen anstränger sig så de kan lösa allt.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av Andy »

Kall-El skrev:Det vore kanske lyckat om föreningen visade att alla fans var välkomna tillbaka först och främst.
Det är vi fans som är föreningen.

Känner vi oss inte välkomna så får vi byta ut de förtroendevalda.

Det får vara färdig gnällt nu - gillar vi inte det som sker går vi på årsmötet och välja in en annan styreles.

Min kärlek till DIF är för stor för att låta interna problem sänka föreningen i mitt hjärta. Inbördeskrig är Bajen.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
cCat
Inlägg: 300
Blev medlem: 2007-05-28
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av cCat »

Andy skrev:Vänner,

I går satt jag kvar länge på Hovets hylla efter matchen och pratade med Djurgårdsvänner, en och annan spelare samt kanslipersonal. Jag visste inte vad jag skulle säga, var ovanligt tyst och hade svårt att sätta ord på känslorna. En sak jag vet att jag kände var i alla fall att jag aldrig någonsin vill uppleva detta igen (till skillnad från många här inne har jag ju som aktiv supporter genomlevt både en tidigare hockeydegradering såväl som en fotbollsdegradering - jag känner igen dessa känslor med andra ord).

Det finns hur mycket som helst jag skulle kunna säga. Analysera matchen, analysera säsongen, kräva ursäkter, spekulera i silly-rykten, ha synpunkter på spelsystem, såga enskilda spelare, kasta skit och så vidare - det tänker jag inte göra.

Allt jag tänker säga är att - vi ska hem - till eliten där vi hör hemma. Vägen dit börjar nu och det är vi tillsammans som ska ta oss dit. Ingen annan – du och jag – Djurgårdsfamiljen tillsammans.

Det är spelarnas roll att spela matcherna, det är de förtroendevalada och kanslipersonalens arbete att förvalta vår förening, men alla vi andra medlemmar och supportrar kan spela en minst lika viktig roll - om vi vill...

Det är lätt att sitta och gnälla på forum och Twitter, men det kan också vara lika lätt att få tummen ur och verkligen göra något vettigt för att bidra. Vår kampanj "Rädda Otto" är ett bra exempel på det. Mitt under sommaren, i djupaste semestertid lyckades några eldsjälar samla ihop vad som behövdes för att kunna behålla Otto. Otto har varit en av lagets bästa spelare i år och utan honom hade vi nog inte ens fått spela förkval. Man kan tycka vad man vill om bakgrunden till att det blev som det blev, varför Otto inte signades tidigare osv. Faktum är dock att det var här inne det som räddade Otto startade, det var vi, hundratals vanliga medlemmar och supportrar som – mot alla odds – gjorde det möjligt.

Medan några kastade skit, baktalade och använde all sin energi för att sabba så var det några andra som agerade i sann Djurgårdsanda, bet ihop, kavlade upp ärmarna och körde.

Det är vad vi behöver nu igen - engagerade medlemmar och supportrar som bidrar till att skapa så goda förutsättningar som möjligt för spelarna på isen. Suportrar som vill ta ansvar för våra färger och vår sköld genom att bidra till att de av oss förtroendevalda och dess kanslipersonal har så goda förutsättningar som möjligt att ta föreningen tillbaks - hem - till eliten.

Tillsammans kan vi:
  • Bidra till att sponsorer stannar och tillkommer

    Påverka så att medlemmar förlänger sina medlemskap och värvar nya.

    Påverka säsongare att förlänga och dra med sig nya säsongare.

    Skapa tryck kring DIF-hockey genom media, sociala media och genom "mun till mun metoden"

    Samla in medel till förstärkningar av spelartruppen utöver befintlig budget

    Bidra till Djurgårdsanda på olika sätt, bygga broar mellan spelare, ledning, supportrar andra delar av DIF-familjen och omvärlden för att på så sätt skapa goda cirklar och positiv energi.
Det var dessa tankar jag bar inom mig i går när jag satt där på Hovets hylla, men jag var för arg, ledsen och besviken för att förstå det själv.

Vad jag gör av det vet jag inte riktigt. Ska försöka dra mitt strå till stacken i år igen. Något blir det. Hoppas att andra känner som jag.

Jag har full förståelse för om det finns medgångssuportrar som vill skita i allt, fokusera på fotbollen, be hockeyn dra åt helvette etcetera. Samtidigt tror och hoppas jag att det finnas andra som lever efter devisen - alltid oavsett! Det är er jag sätter min tro till, det är i era händer jag lägger vår sköld och dess framtid.

Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det!
I går på Hovet var vi några som talade om vad vi skulle kunna göra – kanske föddes det något nytt och bra där bland ångesten, ilskan och tårarna. Det lär i så fall märkas…

Jag lämnar tråden öppen för tankar och idéer om hur vi skapar bästa möjliga föreutsättningar för föreningen vi älskar och de spelare som nästa år skall representera vår sköld på isen.
Jag håller med dig på samtliga punkter och jag tror personligen att det viktigaste för oss som supportrar är att dra ett streck mellan igår och idag.
Vi måste rannsaka både föreningen och oss själva och komma fram till vad vi vill med laget.

Om varje person som brinner för Djurgården släpper bitterheten och ångesten över hur situationen sett ut under den gångna säsongen och istället riktar den energin till att börja engagera sig för föreningen så kan vi supportrar utan tvekan göra storverk!

Och framför allt, det är nu, första dagen av vår försäsong som vi har som mest tid på oss att påverka inför nästa säsong!

Vi ska hem!
Rött för blodet genom hjärta och ven,
Gult för solens värmande sken,
Blått för himmel, regn och hav,
STOCKHOLMS STOLTHET VÅRAT LAG!
Magnutz
Inlägg: 12167
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av Magnutz »

Andy skapar tråden för att börja bygga tankar och idéer för att hjälpa vår förening. Det är en mycket viktig del i det grovarbete som nu måste till för att vi ska kunna hjälpa vår klubb.

Inlägg som inte berör ämnet kommer att tas bort. Vill någon diskutera relationer mellan vissa supporter-grupper och klubben är det mer än OK men inte i denna tråd. Detta är en tråd för konstruktiv brainstorming!

Respektera detta.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av minalman »

En idé: Hyr Globen och spela en Stockholmshockeymanifestation mellan DIF och AIK någon vecka före VM. Både vi och gnaget skulle tjäna på det. Säkert kan bägge lagen skrapa ihop något som liknar en spelartrupp. Alternativt att vi kör en träningsmatch i september mot våra ärkerivaler. Allt skall ske under samförstånd och med vänskapliga omständigheter. JK och BA får också en chans att bidra för Stockholmshockeyns bästa genom att manifestera att stridsyxorna är nedgrävda. Fullt med Stockholms hockeyintresserade familjer på Globens läktare och en nystart för Stockholmshockeyn.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Donkels
Inlägg: 1434
Blev medlem: 2011-10-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av Donkels »

Magnutz skrev:Andy skapar tråden för att börja bygga tankar och idéer för att hjälpa vår förening. Det är en mycket viktig del i det grovarbete som nu måste till för att vi ska kunna hjälpa vår klubb.

Inlägg som inte berör ämnet kommer att tas bort. Vill någon diskutera relationer mellan vissa supporter-grupper och klubben är det mer än OK men inte i denna tråd. Detta är en tråd för konstruktiv brainstorming!

Respektera detta.
Well spoken!!!
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av Andy »

minalman skrev:En idé: Hyr Globen och spela en Stockholmshockeymanifestation mellan DIF och AIK någon vecka före VM. Både vi och gnaget skulle tjäna på det. Säkert kan bägge lagen skrapa ihop något som liknar en spelartrupp. Alternativt att vi kör en träningsmatch i september mot våra ärkerivaler. Allt skall ske under samförstånd och med vänskapliga omständigheter. JK och BA får också en chans att bidra för Stockholmshockeyns bästa genom att manifestera att stridsyxorna är nedgrävda. Fullt med Stockholms hockeyintresserade familjer på Globens läktare och en nystart för Stockholmshockeyn.
Bra idé!

Kan man dessutom få Arenabolaget att "låna ut" Globen eller en extern sponsor att stå för "Lokalhyran" så blir det ju ekonomi i det hela.

Finns det hål i spelartruppen kan man ju fylla ut med veteraner - gamla legendarer. Det finns ju ett helt gäng som spelar veteranhockey.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
elijas
Inlägg: 38
Blev medlem: 2011-09-11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av elijas »

minalman skrev:En idé: Hyr Globen och spela en Stockholmshockeymanifestation mellan DIF och AIK någon vecka före VM. Både vi och gnaget skulle tjäna på det. Säkert kan bägge lagen skrapa ihop något som liknar en spelartrupp. Alternativt att vi kör en träningsmatch i september mot våra ärkerivaler. Allt skall ske under samförstånd och med vänskapliga omständigheter. JK och BA får också en chans att bidra för Stockholmshockeyns bästa genom att manifestera att stridsyxorna är nedgrävda. Fullt med Stockholms hockeyintresserade familjer på Globens läktare och en nystart för Stockholmshockeyn.
Det där tycker jag är en riktigt bra idé! Klubbarna kan dela på eventuella intäkter och kostnader också för att sprida rättvisa :)
Användarvisningsbild
Husmusen
Inlägg: 261
Blev medlem: 2011-09-28
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av Husmusen »

Ska bli spännande att se hur ekonomin ser ut. Personligen skulle jag gärna se en plan över tex tre år. Jag vill absolut inte att man sätter sprätt på pengarna på enstaka storsatsningar. Även om det suger att vara i Allsvenskan så kan man inte räkna med att studsa upp direkt. Det var otroligt naivt av DIF att tro att det skulle vara möjligt.

Jag vill fortsätta stödja ekonomiskt men då vill man gärna se att pengarna förvaltas väl. Tyvärr så dödade Challe lite av mitt intresse i höstas.
Isabo
Inlägg: 1708
Blev medlem: 2012-11-29
Säsongskort: Ja
Ort: Saltsjöbaden

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av Isabo »

Mycket fina idéer här!
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av Andy »

Husmusen skrev:
Jag vill fortsätta stödja ekonomiskt men då vill man gärna se att pengarna förvaltas väl. Tyvärr så dödade Challe lite av mitt intresse i höstas.
Det är därför det är så viktigt att vi inte bara "samlar in pengar" till DIF som kan stoppas in i ett svart hål. Det skall vara medel avsedda för specifika insatser utöver befintlig budget.

Vad pengarna skall gå till måste ske i nära dialog med klubb och suportrar.

Med "Rädda Otto" var det så att vi säkerstälde att Otto ville lira och att Challe ville ha honom innan vi drog igång det hela. Sedan satt pengarna på ett konto kontrollerat av DIF men öronmärkta för Ottos lön.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av pulverapa »

minalman skrev:En idé: Hyr Globen och spela en Stockholmshockeymanifestation mellan DIF och AIK någon vecka före VM. Både vi och gnaget skulle tjäna på det. Säkert kan bägge lagen skrapa ihop något som liknar en spelartrupp. Alternativt att vi kör en träningsmatch i september mot våra ärkerivaler. Allt skall ske under samförstånd och med vänskapliga omständigheter. JK och BA får också en chans att bidra för Stockholmshockeyns bästa genom att manifestera att stridsyxorna är nedgrävda. Fullt med Stockholms hockeyintresserade familjer på Globens läktare och en nystart för Stockholmshockeyn.
Polisen skulle väl i vanlig ordning skicka 200 man till Globen och sedan fakturera miljonbelopp.
Skriv svar