Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Buford
Inlägg: 2287
Blev medlem: 2008-05-09
Ort: South of Heaven

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av Buford »

Millwall skrev: 2021-03-31 10:54:47
Kall-El skrev: 2014-04-09 20:52:38 Vill DIF hockey verkligen vara med och leka med de stora gossarna måste man ha kontrollen till 100% över sina egna arrangemang. Man behöver nödvändigtvis inte äga arenan, men man måste dra in alla intäkter runt och kring matcherna.
DIF är den största "gossen". Vilka tänkte du på annars som stora; Rögle, Växjö och Örebro?! De är ju bara kommundopade skitlag.
Apropå det, vart fan tog Kall-El vägen?
Användarvisningsbild
Czerkawski
Inlägg: 132
Blev medlem: 2019-04-23

Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av Czerkawski »

Låga publiksnitt kan nog dels förklaras med bristen på framgångar, dels att SHL har blivit en jävligt långdragen liga, men nåt som saknas är ju också profiler.

Senaste "guldåldern" (kring 2000) ställde vi i princip upp med ett all-starlag. Kjellberg, Johansson, Linkan, Putte, Nordmark, Söderström, Falk, Tellqvist, Berglund, Knutsen... Flera var med och vann regelbundet medaljer även med landslaget.

Den typen av spelare ville folk betala för att se lira, några såna finns väl knappast i DIF i dag. Kanske inte ens i SHL. Förbundet har gjort allt i sin makt för att göra SHL till en tråkig liga utan underhållningsvärde. De få spelare som vågar visa känslor blir avstängda på grund av könsord.
Praetori
Inlägg: 13546
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av Praetori »

Czerkawski skrev: 2021-03-31 18:01:49 Låga publiksnitt kan nog dels förklaras med bristen på framgångar, dels att SHL har blivit en jävligt långdragen liga, men nåt som saknas är ju också profiler.
Det handlar ju inte bara om framgångar. När vi spelade i Allsvenskan kändes det åtminstone som att det var ett jävla drag kring matcherna och mycket folk ändå.
Jag vet inte hur publiksiffrorna såg ut då jämfört med en vanlig SHL-säsong men intresset bland folk i bekantskapskretsen upplevde åtminstone jag som mer genuint.

Man ska inte underskatta Hype. Visst finns det en kärna supportrar både i DIF fotboll och DIF hockey men det som sätter lapp på luckan är något annat.

Profiler gör nytta om de syns och folk snackar om dem (här är Dick värd 4-5 spelare på egen hand). Josefsons fru tex skapar nog mer intresse för DIF än vad hans själv gör (iom sociala media). Fimpen i sig lär ha skapat mer intresse för hockeyn och DIF specifikt på egen hand (med fimpens resa, fimpens sommar osv) än Robban som tränare totalt över sin sejour i Djurgården osv.

Leksand har ju haft en egen ungdomsdokumentär som skapat intresse tex. Det finns många vägar inom sociala media och exponering där hockeyn verkligen är långt bakom andra kommersiella verksamheter.


Men ja en bra grundbult för hockeyintresse i storstadsregionen är ju att det finns många utövare över tid. Men för att fylla ladorna krävs något annat.

Ett initiativ som jag tycker är svinbra (av flera anledningar) är "sätt Stockholm i rörelse". Att man rullar på ute i skolor med personal på plats med idrott är klockrent.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Czerkawski
Inlägg: 132
Blev medlem: 2019-04-23

Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av Czerkawski »

Praetori skrev: 2021-03-31 21:10:18
Czerkawski skrev: 2021-03-31 18:01:49 Låga publiksnitt kan nog dels förklaras med bristen på framgångar, dels att SHL har blivit en jävligt långdragen liga, men nåt som saknas är ju också profiler.
Det handlar ju inte bara om framgångar. När vi spelade i Allsvenskan kändes det åtminstone som att det var ett jävla drag kring matcherna och mycket folk ändå.
Jag vet inte hur publiksiffrorna såg ut då jämfört med en vanlig SHL-säsong men intresset bland folk i bekantskapskretsen upplevde åtminstone jag som mer genuint.

Profiler gör nytta om de syns och folk snackar om dem (här är Dick värd 4-5 spelare på egen hand). Josefsons fru tex skapar nog mer intresse för DIF än vad hans själv gör (iom sociala media). Fimpen i sig lär ha skapat mer intresse för hockeyn och DIF specifikt på egen hand (med fimpens resa, fimpens sommar osv) än Robban som tränare totalt över sin sejour i Djurgården osv.
Precis, framgångarna är bara en del av det. När vi väl har en profil som Axelsson så dödar det intresse när han ska sitta avstängd då och då efter domarnas godtycke. Jag vet att jag åtminstone tycker att matcher är tråkigare (oavsett utgång) när Dicken inte spelar. :)

Men att ha ett lag som alltid krigar och ger allt in i det sista är också viktigt. AIK:s snitt i fjol var runt 1 000 pers på läktarna. Vi hade ett mycket bättre snitt när vi låg i HA för att vi jobbade mot ett tydligt mål: gå upp. 3p var det enda som räknades varje match. Så är det ju tyvärr inte nuförtiden. Vi går in i matcher mot topp-6 med förlorarmentalitet. Sånt återsepglas nog också i publikens intresse.
Praetori
Inlägg: 13546
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av Praetori »

Czerkawski skrev: 2021-04-01 07:59:01 Men att ha ett lag som alltid krigar och ger allt in i det sista är också viktigt. AIK:s snitt i fjol var runt 1 000 pers på läktarna. Vi hade ett mycket bättre snitt när vi låg i HA för att vi jobbade mot ett tydligt mål: gå upp. 3p var det enda som räknades varje match. Så är det ju tyvärr inte nuförtiden. Vi går in i matcher mot topp-6 med förlorarmentalitet. Sånt återsepglas nog också i publikens intresse.
Motståndet spelar såklart också stor roll. Tex tror jag att man med lätthet skulle kunna fylla Hovet med Derbyn eller till och med mot SSK.

Nu är ju hockeyschemat så pass späckat men det kanske vore det en idé att Stockholmsklubbarna kör en egen Länsturnering till och från?
Ett större format fungerar ju för Svenska Cupen i fotbollen så varför skulle man inte kunna köra något mindre Stockholmsanpassat?
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar