Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Stadion
Inlägg: 409
Blev medlem: 2009-02-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av Stadion »

Skrämmande att så många tror att bara skulle haft en egen arena så hade allt löst sig, newsflash det är inte så enkelt.

http://www.svt.se/sport/stabaek-tvingas ... nya-arenan

http://www.idrottensaffarer.se/arena/20 ... tteskulder
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av Zephyrox »

Stadion skrev:Skrämmande att så många tror att bara skulle haft en egen arena så hade allt löst sig, newsflash det är inte så enkelt.

http://www.svt.se/sport/stabaek-tvingas ... nya-arenan

http://www.idrottensaffarer.se/arena/20 ... tteskulder
Nej självklart och det är värt att poängtera som du gör men!.. Telenor arena som du länkar till verkar gått i den klassiska fällan att överskatta attraktionskraften i sig själv. P.g.a att den är så exclusive så skulle alla artister vilja komma dit, nya sponsorer skulle kasta sig över dom och alla sidoverksamheter skulle hyra av arenan.
Så det är väl lite vilka mål man sätter upp och hur realistiska dom ser ut, det avgör vad arenan får kosta och det avgör i sin tur om det kommer vara en bra affär eller inte.
Stämmer inte det? Sparkar jag in öppna dörrar nu kanske.. :D
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
StorStark
Inlägg: 42
Blev medlem: 2011-10-14

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av StorStark »

Finns ingen tillgänglig mark med byggnadslov för en hockey-arena i Stor-Sthlms: norra/västra regioner.

Pratade med en snubbe som jobbar som ingenjör för Sthlm Stad om det här ämnet och han sa att enda tänkbara alternativen är Jordbro, Hallunda, Alby....närmast stadskärnan.
Användarvisningsbild
Husmusen
Inlägg: 261
Blev medlem: 2011-09-28
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av Husmusen »

Hovet fungerar om vi får en sundare fördelning på intäkterna. Tidigare 150.000 på en säsong visade sig vara ca 500.000 på en säsong men det är fortfarande sjukt dåligt.

Det bästa vore om vi fick stå för intäkter och kostnader för barer och kiosker men det inte är möjligt skulle jag gärna se ett upplägg likt elitseriepriserna på säsongskorten. Jag kan lätt betala 40kr för en kaffe om jag vet att 20kr går direkt till DIF (utöver den vanliga fördelningen) samt 80kr för en öl om 40 går till DIF.
Användarvisningsbild
Husmusen
Inlägg: 261
Blev medlem: 2011-09-28
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av Husmusen »

Jag skulle även vilja se att man är lite försiktig i budgeteringen och inte krämar på för allt vad man är värd. Det vore trevligt om vi kunde göra lite resultat varje år och bygga eget kapital och bygga kassa.

Jag vill inte höra/läsa om konkurs bara för att man inte nådde upp till ett naivt mål på det sportsliga planet.
Användarvisningsbild
Husmusen
Inlägg: 261
Blev medlem: 2011-09-28
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av Husmusen »

Det är lite bittert att hade 4.7 mil i kassan året vi åkte ut. Det hade lätt varit värt värva en spelare som kunde gjort några baljor. Det hade räddat oss från kvalserien. Detta påpekades av många under säsongen.

Nåväl, gjort är gjort.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17429
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av SirDIFalot »

Bygg en isyta under ena planhalvan på Tele 2. Sorted! ;)

http://www.youtube.com/watch?v=Q7Qvq0x_ ... 7w&index=1
Matcher är ett nödvändigt ont för att få fram stats.
laxen
Inlägg: 131
Blev medlem: 2012-01-27

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av laxen »

sthlm1891 skrev: Inte alls orealistiskt med en arena, enligt mig i alla fall, och det är itne så att den byggs idag så vad säger att vi inte är i elitserien den dagen?
men fördelarna med hovet försvinner när vi får betala sjukt mycket och knappt får något tillbaka.
Hovet lär aldrig renoveras, de har snackats om det hur länge som helst men det blir aldrig av, dem har Globen där majoriteten av alla evenemang går, och nu med tele2 så blir det ännu färre som kommer läggas på Hovet, det enda som kommer finnas där är vi och aik och chansen är nog 0 att den kommer rustas upp bara för oss.
Det där med sponsorer också, man kan ju inte göra något på Hovet egentligen, rätta mig om jag har fel, men sponsorer vill j uha en shyst arena med bra utrymme där dem kan ha något event, det finns väl knappast på Hovet idag?
Det beror ju på vad man diskuterar. Snackar vi hypotetisk framtid eller vad som bör göras idag mer akut? Skrev tidigare om att visst, om vi är ett topplag i KHL så kan vi snacka egen arena. Detta kanske kan gälla även om vi är tillbaka i elitserien och har grymma publiksiffror. Men även där anser jag det helt orealistiskt och personligen tycker jag att leksand och de andra har gjort stora misstag som överskattar sin ekonomi. Som sagt, att ha en egen arena är roligt när det går bra. Det är mindre roligt när det går mindre bra.

Men om man diskuterar nutid och den verklighet som råder så är det fullkomligt orealistiskt. Utan att ha läst några siffror eller något alls så vågar jag påstå att det är omöjligt.

Sen så tror jag vi dessutom tappar mycket själ och publik att flytta ut. Att vara kvar på hovet ser jag som ett måste. Ser inga andra alternativ. Närheten till stan är viktig anser jag att folk ska orka ta sig dit efter jobbet etc. Men att ta över driften på hovet känns mer troligt. Att aik och DIF startar ett projekt, ett fristående AB som gör events. På lång sikt om det går bra kanske detta AB kan köpa loss hovet och även stå för alla evenemang och därav ha kontroll över alla istider, vad vet jag. Men att ta över driften på våra egna matcher borde inte alls vara omöjligt.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Sv: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av minalman »

Hur ser egentligen AEGs kontrakt ut med Arenabolaget? AEG vill knappast ha konkurrens om eventen i Globenområdet och vi i bolag med gnaget får ingen ekonomi på Hovet utan event. Arenabolaget får bra inkomster från AEG så skattebetalarna i Stockholm slipper täcka underskott för Globen. Någon efterträdare till AEG som tillåter oss och gnaget att konkurrera tror jag aldrig dyker upp. Slutsats: Vi, gnaget och bajen (pga Tele 2) måste tillsammans ta hela dealen efter AEG och se attraktiv hockey och fotboll som en del av vårt eventutbud i Globenområdet. Så gör SvFF på Friends.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Sv: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av minalman »

minalman skrev:Hur ser egentligen AEGs kontrakt ut med Arenabolaget? AEG vill knappast ha konkurrens om eventen i Globenområdet och vi i bolag med gnaget får ingen ekonomi på Hovet utan event. Arenabolaget får bra inkomster från AEG så skattebetalarna i Stockholm slipper täcka underskott för Globen. Någon efterträdare till AEG som tillåter oss och gnaget att konkurrera tror jag aldrig dyker upp. Slutsats: Vi, gnaget och bajen (pga Tele 2) måste tillsammans ta hela dealen efter AEG och se attraktiv hockey och fotboll som en del av vårt eventutbud i Globenområdet. Så gör SvFF på Friends.
Ju mer jag tänker på det, desto mer självklart blir det! Med både Hockeyn och Fotbollen i Globenområdet har vi potential att dra bortåt 10 000 besökare i veckan till Globenområdet. Vi måste vara klart största eventet publikmässigt. Djurgården drar en halv miljon besökare per år till Globenområdet! Självklart borde "vi" (ett AB ägt av Djurgården, med investmentpengar från smarta riskkapitalister) då kunna, på allvar, ta över driften av stället, efter AEG. Byggnaderna står ju redan där, så vi behöver ju inte investera i någon nybyggnation.
Tänk stort!
Så mycket mer självklart att göra så, än att ens tänka på att bygga eget eller alternativt bara ta över Hovet. Att försöka konkurrera med det eventbolag som driver Globen/Tele2 och eventuellt Hovet är meningslöst. Bättre att ta över alltihop!

Pengar verkar det finnas i alla fall, bland oss Djurgårdare: http://www.dagensps.se/artiklar/2013/04 ... /index.xml
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
laxen
Inlägg: 131
Blev medlem: 2012-01-27

Re: Sv: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av laxen »

minalman skrev: Ju mer jag tänker på det, desto mer självklart blir det! Med både Hockeyn och Fotbollen i Globenområdet har vi potential att dra bortåt 10 000 besökare i veckan till Globenområdet. Vi måste vara klart största eventet publikmässigt. Djurgården drar en halv miljon besökare per år till Globenområdet! Självklart borde "vi" (ett AB ägt av Djurgården, med investmentpengar från smarta riskkapitalister) då kunna, på allvar, ta över driften av stället, efter AEG. Byggnaderna står ju redan där, så vi behöver ju inte investera i någon nybyggnation.
Tänk stort!
Så mycket mer självklart att göra så, än att ens tänka på att bygga eget eller alternativt bara ta över Hovet. Att försöka konkurrera med det eventbolag som driver Globen/Tele2 och eventuellt Hovet är meningslöst. Bättre att ta över alltihop!

Pengar verkar det finnas i alla fall, bland oss Djurgårdare: http://www.dagensps.se/artiklar/2013/04 ... /index.xml
Exakt. Vi drar ju dit mycket folk löpande så även globen city, mcdonalds, aeg, ja alla jävlar där ute tjänar stora pengar på att vi spelar där. Man borde kunna ställa bättre krav.
Användarvisningsbild
sthlm1891
Inlägg: 1000
Blev medlem: 2009-02-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Farsta

Re: Sv: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av sthlm1891 »

laxen skrev:
minalman skrev: Ju mer jag tänker på det, desto mer självklart blir det! Med både Hockeyn och Fotbollen i Globenområdet har vi potential att dra bortåt 10 000 besökare i veckan till Globenområdet. Vi måste vara klart största eventet publikmässigt. Djurgården drar en halv miljon besökare per år till Globenområdet! Självklart borde "vi" (ett AB ägt av Djurgården, med investmentpengar från smarta riskkapitalister) då kunna, på allvar, ta över driften av stället, efter AEG. Byggnaderna står ju redan där, så vi behöver ju inte investera i någon nybyggnation.
Tänk stort!
Så mycket mer självklart att göra så, än att ens tänka på att bygga eget eller alternativt bara ta över Hovet. Att försöka konkurrera med det eventbolag som driver Globen/Tele2 och eventuellt Hovet är meningslöst. Bättre att ta över alltihop!

Pengar verkar det finnas i alla fall, bland oss Djurgårdare: http://www.dagensps.se/artiklar/2013/04 ... /index.xml
Exakt. Vi drar ju dit mycket folk löpande så även globen city, mcdonalds, aeg, ja alla jävlar där ute tjänar stora pengar på att vi spelar där. Man borde kunna ställa bättre krav.
ja dem drar in stora pengar på oss, men vi har ingen annan plats att spela på och det vet dem om, hade vi haft en annan arena i Stockholm hade vi väl kunnat ställa krav men nu har vi ju inget att välja på.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av minalman »

Litet bakgrund:
9 maj, 2008

AEG Facilities tar över driften av Globenarenorna

För att ytterligare stärka Stockholm som en evenemangsstad i världsklass har Stockholms stad tecknat avtal med AEG Facilities om driften av Globenarenorna – Globen, Annexet, Hovet och Söderstadion. Globenarenorna kommer därmed att ingå i ett världsomspännande nätverk av internationella arenor inom AEG Facilities.

AEG Facilities kommer att överta ägandet av evenemangsbolaget AB Stockholm Globe Arena efter beslut i kommunfullmäktige, planerat till augusti 2008. Stockholms stad kvarstår som ägare till arenaområdets fastigheter, som finns samlade i Stockholm Globe Arena Fastigheter AB.

– Det här är en mycket bra affär för Stockholms stad och för stockholmarna. Genom affären får staden varje år ett betydande ekonomiskt tillskott, samtidigt som stockholmarna kan erbjudas ännu bättre musik, sport och evenemang. Detta stärker Stockholm som the Capital of Scandinavia, säger finansborgarrådet Sten Nordin (m).

– Det är en stor framgång för Stockholm som evenemangsstad att vi nu får en global arenaoperatör. Med AEG som partner tar Stockholm steget in i evenemangsstädernas Champions League, precis där vi hör hemma, säger kultur och idrottsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (fp).

– Vi tror på Stockholm. Genom att göra Globenarenorna till en del av vårt internationella nätverk av konkurrenskraftiga anläggningar kommer Stockholms att bli en naturlig del av alla större turnéer. Det är glädjande att kunna samarbeta nära med Stockholms stad mot målet att utveckla ett av de ledande arenaområdena i Norra Europa, säger Bob Newman, Chief Operating Officer AEG Facilities.

AEG Facilities kommer att betala en årlig hyra till Stockholms stad som baseras på intäkten i evenemangsbolaget. Under det första verksamhetsåret innebär affären en resultatförbättring för Stockholm Globe Arena Fastigheter med ca 15 miljoner kronor. Under den 15-åriga avtalsperioden väntas Stockholms stad hyresintäkter öka successivt genom ökad omsättning i evenemangsbolaget. AEG Facilities förvärvar AB Stockholm Globe Arena för 3 miljoner kronor.


Tre miljoner fick de (AEG Facilities) betala för att ta över Globendriften, avlasta Stockholm från förlustaffärer, köra sina egna artister, och köra skiten ur oss. Det borde gå för ett Djurgårdenrelaterat företag att ta över AB Stockholm Globe Arena från AEG Facilities, men ändå låta ("stora") AEG komma med sina artister till Globen. Enda alternativet är att slopa 51%-regeln och låta AEG köpa Djurgården. Annars kommer vi att dö och Stockholms satsning på Globen är den bakomliggande orsaken, härstammande från 80-talet.
Det tuffa är att avtalet (AEG och Globen) gäller 15 år (står att läsa ovan) från och med 2008 (kan ha förlängts i och med Tele2) så det hela kanske bara är en dröm jag har.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
sthlm1891
Inlägg: 1000
Blev medlem: 2009-02-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Farsta

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av sthlm1891 »

minalman skrev:Litet bakgrund:
9 maj, 2008

AEG Facilities tar över driften av Globenarenorna

För att ytterligare stärka Stockholm som en evenemangsstad i världsklass har Stockholms stad tecknat avtal med AEG Facilities om driften av Globenarenorna – Globen, Annexet, Hovet och Söderstadion. Globenarenorna kommer därmed att ingå i ett världsomspännande nätverk av internationella arenor inom AEG Facilities.

AEG Facilities kommer att överta ägandet av evenemangsbolaget AB Stockholm Globe Arena efter beslut i kommunfullmäktige, planerat till augusti 2008. Stockholms stad kvarstår som ägare till arenaområdets fastigheter, som finns samlade i Stockholm Globe Arena Fastigheter AB.

– Det här är en mycket bra affär för Stockholms stad och för stockholmarna. Genom affären får staden varje år ett betydande ekonomiskt tillskott, samtidigt som stockholmarna kan erbjudas ännu bättre musik, sport och evenemang. Detta stärker Stockholm som the Capital of Scandinavia, säger finansborgarrådet Sten Nordin (m).

– Det är en stor framgång för Stockholm som evenemangsstad att vi nu får en global arenaoperatör. Med AEG som partner tar Stockholm steget in i evenemangsstädernas Champions League, precis där vi hör hemma, säger kultur och idrottsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (fp).

– Vi tror på Stockholm. Genom att göra Globenarenorna till en del av vårt internationella nätverk av konkurrenskraftiga anläggningar kommer Stockholms att bli en naturlig del av alla större turnéer. Det är glädjande att kunna samarbeta nära med Stockholms stad mot målet att utveckla ett av de ledande arenaområdena i Norra Europa, säger Bob Newman, Chief Operating Officer AEG Facilities.

AEG Facilities kommer att betala en årlig hyra till Stockholms stad som baseras på intäkten i evenemangsbolaget. Under det första verksamhetsåret innebär affären en resultatförbättring för Stockholm Globe Arena Fastigheter med ca 15 miljoner kronor. Under den 15-åriga avtalsperioden väntas Stockholms stad hyresintäkter öka successivt genom ökad omsättning i evenemangsbolaget. AEG Facilities förvärvar AB Stockholm Globe Arena för 3 miljoner kronor.


Tre miljoner fick de (AEG Facilities) betala för att ta över Globendriften, avlasta Stockholm från förlustaffärer, köra sina egna artister, och köra skiten ur oss. Det borde gå för ett Djurgårdenrelaterat företag att ta över AB Stockholm Globe Arena från AEG Facilities, men ändå låta ("stora") AEG komma med sina artister till Globen. Enda alternativet är att slopa 51%-regeln och låta AEG köpa Djurgården. Annars kommer vi att dö och Stockholms satsning på Globen är den bakomliggande orsaken, härstammande från 80-talet.
Det tuffa är att avtalet (AEG och Globen) gäller 15 år (står att läsa ovan) från och med 2008 (kan ha förlängts i och med Tele2) så det hela kanske bara är en dröm jag har.
Kommer aldrig rösta för att slopa 51% regeln, vill inte vara ägt av ett företag som bara bryr sig om pengar och kunna flytta klubben eller så hur dem vill.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av minalman »

sthlm1891 skrev: Kommer aldrig rösta för att slopa 51% regeln, vill inte vara ägt av ett företag som bara bryr sig om pengar och kunna flytta klubben eller så hur dem vill.
Förstår dig. Jag försöker bara leda i bevis att vi inte har en chans att konkurrera med AEG som eventarrangör oavsett om vi har en egen arena någon annanstans eller tar över Hovet. Vi konkar direkt. Enda chansen för DIF Hockey att komma på grön kvist är att helt ta över AEGs roll i Globenområdet.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Skriv svar