Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av JohanPez »

Kentta skrev:
Mattias_87 skrev:Ja det får nog bli så för mig med. Ska aldrig köpa något på Hovet igen. Det bästa vore ju ifall vi fick samtliga besökare att göra samma sak.
Borde väl funka att stå utanför Hovet och dela ut flyers där man informerar om hur jävla rövknullade vi blir av AEG? Men då står man ju på AEGs mark säkert, och blir utkastad..
Låter som en bra idé! Kanske snacka ihop sig med JK?
Användarvisningsbild
Kentta
Inlägg: 3893
Blev medlem: 2010-03-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av Kentta »

Försöker hitta någon Sverigechef för AEG, skulle vilja ställa några frågor, men hittar fan inte ett skit. Någon som kan hjälpa?

Egentligen borde det inte vara omöjligt att få med aik på någon slags bojkott, dock så är det väl inte så jäkla stor försäljning på deras matcher.

Hur stor del får bajen fotboll av det som säljs på deras evenemang? Antar att dom har någon specialdeal. Kommer det vara samma hyra för DIF och bajen på Tele2? Nu svävade jag iväg till fotboll, men kan inte släppa att AEG är så sviniga.
Användarvisningsbild
SebGla
Inlägg: 66
Blev medlem: 2012-04-12
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av SebGla »

Jag kommer iaf bojkotta kioskerna totalt under den kommande säsongen. Snacks köps iform av hockeypuckarna nere i Concept store, pengarna till DIF
Användarvisningsbild
BaronVonDif
Inlägg: 1359
Blev medlem: 2011-03-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Bromma

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av BaronVonDif »

SebGla skrev:Jag kommer iaf bojkotta kioskerna totalt under den kommande säsongen. Snacks köps iform av hockeypuckarna nere i Concept store, pengarna till DIF
Kan ju få motsatt effekt, om dom drar in mindre pengar i kioskerna blir dom "tvungna" att höja hyran.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av JohanPez »

BaronVonDif skrev:
SebGla skrev:Jag kommer iaf bojkotta kioskerna totalt under den kommande säsongen. Snacks köps iform av hockeypuckarna nere i Concept store, pengarna till DIF
Kan ju få motsatt effekt, om dom drar in mindre pengar i kioskerna blir dom "tvungna" att höja hyran.
Då får vi lura ut något nytt bus som sänker deras intäkter/skapar mer arbete eller ökad kostnad. Till slut har de inget annat val än att gå med på våra (trots allt rimliga krav)
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1830
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av Andspe »

Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Praetori
Inlägg: 13704
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av Praetori »

Inget nytt under solen. De undviker dock att diskutera det ekonomiska och sitter och svamlar om gemensamma arenor som ändå inte är en investering som något av lagen kan ens kan ta hälften av.

Allt är dyrare i Stockholm av rent marknadsmässiga skäl, bostäder och levnadsomkonstnader gör att lönerna är högre i huvudstaden än någon annanstans i landet. En spelare med 40k kring Timrå eller Övik får en markant högre levnadsstandard än i Stockholm och familjen slipper köpa SL-kort för ett par tusen i månaden.

Stockholm har gjort sig till en oattraktiv stad rent sportsligt och trots att de bästa förutsättningarna när det gäller spelarmaterial inom både fotboll och hockey finns i östra mälardalen så går klubbarna miste om en stor del av de potentiella kandidaterna.
Lägg till det att ingen har råd att bygga eller köpa loss och renovera en arena inom flera mils radie utan stort ekonomiskt stöd utifrån och att Polisnotorna gör större evenemang till nollsummespel i befintliga anläggningar så är raset är ett faktum.

Får man drömma så vore en Djurgårdsborg kring Östermalms IP med fotbollsarena, hockeytempel, handboll, träningsanläggningar mm det bästa alternativet. Sätt alla verksamheter under ett och samma tak och få synergieffekter med fäktning, boxning mm. Årskort som ger inträde till mer än bara fotboll eller hockey skulle dessutom gynna andra idrottsgrenar där Djurgården finns.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av minalman »

Sanningen är att utan slopad 51%-regel kommer det aldrig bli någon ekonomi igen för ett Stockholmslag att driva en egen arena. Bara en majoritetsägare av ett företag med både arena och lag klarar det. Så är det väl i resten av världens storstäder?
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8085
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av Mattias_87 »

Det måste väl gå att hitta ett kryphål för det där? Som med allt annat...
Avskaffa tre mot tre.
S. Skuggan
Inlägg: 1068
Blev medlem: 2012-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av S. Skuggan »

Ta ett snack med kungliga tennishallen vid Storängsbotten, nästan vid Värtan, där finns än så länge mark och tillsammans med någon annan kanske det kan gå att bygga, möjligen gnaget mä, även om det inte är Solna.
Rattlehead
Inlägg: 17
Blev medlem: 2012-07-09

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av Rattlehead »

Rattlehead skrev:Det är slut, när ska ni fatta det? Djurgårdens IF hockey, som elitförening, är död. Ni pratar som om alla dessa problem just inträffat. Det här har pågått i över ett decennium. Det finns ingen återvändo, det finns ingen "quick fix" och det finns garanterat ingen framtid. Det är Stockholm, som stad, som det är generalfel på. Det är ett systemfel i evolutionen och det handlar inte bara om idrotten. Det går inte ens dra några paralleller till andra huvudstäder. Stockholms fel är unikt i västvärlden.

Samtidigt som landsorten satsat mer och mer så har Stockholms stad dragit in på resurserna i samma takt. Inget av de 16-18 klubbarna som idag ligger före kommer att ge bort sin plats frivilligt. Ska DIF hockey vända på trenden så måste man ha Stockholms stad i ryggen och det kommer aldrig att inträffa. Det är ingen med makt eller kapital som är intresserad. I Stockholm är ingen stolt över DIF hockey. Att laget åkte ur 2012 och inte gick upp i år bara där själva linjen dragits. Gravstenen var klar att resas för länge sen.

Jag ser bara Djurgårdens IF hockey tillbaka i en framtida Elitserie om samhället totalkraschar rent ekonomiskt. En total krasch där inte dagens valuta är värd pappret den är tryckt på. Då skulle alla börja om från noll med bara sin historia och sina varumärken som meriter.
Sad but true...
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8085
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av Mattias_87 »

Rattlehead skrev:
Rattlehead skrev:om samhället totalkraschar rent ekonomiskt. En total krasch där inte dagens valuta är värd pappret den är tryckt på.
Det där har jag gått och hoppats på ett bra tag faktiskt, dock av andra anledningar. Må detta samhälle rasa samman så att vi kan bygga upp det på nytt.
Avskaffa tre mot tre.
Rattlehead
Inlägg: 17
Blev medlem: 2012-07-09

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av Rattlehead »

Jag måste skriva det här för att få ro i sinnet. Jag vet inte vad man ska säga? Fantastikst kul att jag hade fel när jag skrev att DIF hockey aldrig skulle gå upp igen. Det sker även på ett helt obegripligt sätt när man ser tillbaka. Det ska inte gå att bli av med så många spelare på två säsonger, den bedrövliga ekonomin och ändå ta sig till kvalserien efter missen förra säsongen. Att sen i KS till sist sluta tvåa efter en vinst på de fyra första matcherna är så nära ett mirakel man kan komma. Lägger man också till hjälpen från packet så går det knappt att förstå.

Vad händer nu? Kommer alla glömma att hockeyn fortfarande är riktigt på dekis i stockholmsområdet? Kommer alla lägga ner domedagsprofetiorna? Jag är tyvärr orolig för det. Nu kommer alla kommunpolitiker säga att allt är frid och fröjd för i värsta fall har ju bara två "stockholmslag" bytt plats. Det är bara att hoppas att de styrande inom DIF hockey fortsätter på den inslagna linjen och inte får storhetsvansinne. Något rätt har man ju tydligen lyckats göra trots den rådande situationen.

Ser man framåt så borde det vara minimal risk att åka ur nästa säsong. Fast å andra sidan så kan just ett sådant tänk komma tillbaka och bita en där bak.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7129
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Rattlehead skrev:Jag måste skriva det här för att få ro i sinnet. Jag vet inte vad man ska säga? Fantastikst kul att jag hade fel när jag skrev att DIF hockey aldrig skulle gå upp igen. Det sker även på ett helt obegripligt sätt när man ser tillbaka. Det ska inte gå att bli av med så många spelare på två säsonger, den bedrövliga ekonomin och ändå ta sig till kvalserien efter missen förra säsongen. Att sen i KS till sist sluta tvåa efter en vinst på de fyra första matcherna är så nära ett mirakel man kan komma. Lägger man också till hjälpen från packet så går det knappt att förstå.

Vad händer nu? Kommer alla glömma att hockeyn fortfarande är riktigt på dekis i stockholmsområdet? Kommer alla lägga ner domedagsprofetiorna? Jag är tyvärr orolig för det. Nu kommer alla kommunpolitiker säga att allt är frid och fröjd för i värsta fall har ju bara två "stockholmslag" bytt plats. Det är bara att hoppas att de styrande inom DIF hockey fortsätter på den inslagna linjen och inte får storhetsvansinne. Något rätt har man ju tydligen lyckats göra trots den rådande situationen.

Ser man framåt så borde det vara minimal risk att åka ur nästa säsong. Fast å andra sidan så kan just ett sådant tänk komma tillbaka och bita en där bak.
Du var långt ifrån ensam att känna så. Det kan jag lova.

Vem hade kunnat förutse kvällens underbara mirakel.....?

:D
4 segrar kvar
Användarvisningsbild
_Skogis
Inlägg: 261
Blev medlem: 2006-03-17
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: 08-land

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av _Skogis »

Vet inte vart jag ska placera, så det blev här...
Från AB:
"NY BAS
I dag huserar Djurgården på Hovet och Mälarhöjdens IP i lokaler som knappt håller allsvenskt mått. Nu måste det blir förändring på det.
Det finns planer på att anlägga ett centrum för Djurgården Hockey i Älvsjö och det är ett steg i rätt riktning. Där finns hyfsat billig areal och det är relativt nära centrala Stockholm, som är det stora upptagningsområdet för hockeytalang.
Sedan måste Djurgården fortsätta ställa krav på Stockholm Stad och Stockholm Globe Arenas för att Hovet ska renoveras. Det går inte att spela SHL-hockey i Hovet och tjäna pengar."

Kan det nämnda "centrumet" vara gamla Hagsätra IP's ute rink? Har stått oanvänt i ett antal år. Kan inte vara så svårt att bygga träningshall, gym mm? Denna anläggning används av U16 - Alag?
'Vi kastade in en handgranat, och fick tillbaka en napalmbomb' Västerås 2014-04-07
'Det finns dåliga hockey matcher men inga tråkiga' Hans Chrunak
'Vissa åker ut till landet under semestern, andra hem till mormor & morfar' Hank the Tank
Skriv svar