Ny arena?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Skidlöparn
Inlägg: 2330
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Ny arena?

Inlägg av Skidlöparn »

Donkels-2.0 skrev:Tänk om dom högre makterna kunde ge oss en egen arena så man slipper dela arenan med dom orena och onämnbara - varje gång pestdjuren avlagt ett besök på hovet så krävs det ju en rejäl anticimexinsats
Om det blir vinter-OS i Stockholm lär ju råtta få egen arena i Solna... De ska då rusta upp så att de har två OS-arenor i Stockholmsområdet. (Om de nu inte kör på Scaniarinken så klart)
Användarvisningsbild
Rudi
Inlägg: 654
Blev medlem: 2012-07-15
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Ny arena?

Inlägg av Rudi »

Skidlöparn skrev:Ja, men anpassa taket till publikmängden kan lika gärna vara att skifta mellan vilka läktarsektioner som är med, så 6k, 12k och 14k...
Ja, eller inte. Det finns en bild i den här artikeln från 2016 som visar ett halvt avskärmat etage B. Det är den tredje bilden. Jag försökte lägga in den men den verkar vara lite väl stor för att få plats här.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... 2880352.ab
Praetori
Inlägg: 13704
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Ny arena?

Inlägg av Praetori »

Rudi skrev:
Skidlöparn skrev:Ja, men anpassa taket till publikmängden kan lika gärna vara att skifta mellan vilka läktarsektioner som är med, så 6k, 12k och 14k...
Ja, eller inte. Det finns en bild i den här artikeln från 2016 som visar ett halvt avskärmat etage B. Det är den tredje bilden. Jag försökte lägga in den men den verkar vara lite väl stor för att få plats här.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... 2880352.ab
Ja nu är ju artikeln gammal men detta citat tycker jag ändå lät lovande:
"Marie Lindqvist, vd för Stockholm Globe Arenas, SGA, har åkt runt i världen och kollat på hockeyarenor. Hon har sin bild klar av hur hon skulle vilja att Sveriges häftigaste hockeyarena ser ut och hur man som supporter ska uppleva den.

– Vi har varit i Paris och sett arenan där VM ska vara nästa år och även i Boston, på TD Garden. Vi vill göra om Ericsson Globe till en modern arena, lite som man gjort i Boston. Vi vill bland annat ha en lösning för att anpassa arenan till olika typer av evenemang från 5 000 till 15 000 åskådare som är aktuellt för Stockholmshockeyn. Jag skulle vilja ha läktare hela vägen fram till plexit och givetvis nya läktare. De röda stolarna börjar bli utslitna
, säger Lindqvist."
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Ny arena?

Inlägg av Kall-El »

NI måste väl ändå inse att om alternativen är 6, 12 eller fullsatt för en omgjord glob skulle det innebära en katastrof för DIF hockey.

6000 skulle vara en på tok för liten arena samtidigt som 12 000 skulle vara åt helvete för stort. ( Det skulle bli "kompisvallsstämning" och vi skulle snart få en liknande publikutvecklingen som vi såg i den gamla globen under senare delen av 1990-talet. ) Och kom inte dragandes med att vi skall öka i publik för så mycket kommer vi inte att öka i en grundserie som är så lång som hockeyns.

Sedan kan det också nämnas att SGA vill ha runt 170 event på en ensam Glob under en säsong. Hur tror ni det kommer fungera att få in våra matcher på ett vettigt sätt med alla de extra evenemangen? Och inte minst vad händer under de perioder som arenan kommer vara upptagen under flera dagar. ( Tänker här t ex på skit som hästhoppning och melodifestival t ex. ) Och vad händer vid krockar under t ex slutspel?

Då kan vi knappast flytta matcher vilket skulle betyda att vi kommer tvingas spela ishockey på Tele2 istället...
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8085
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Ny arena?

Inlägg av Mattias_87 »

Jag är lika orolig som dig, nuvarande "Nya Globen" är inte tillräckligt ny. Men DIF Hockey verkar vara nöjd med hur den är.

"En flytt till Globen är nödvändig för oss – och nu känns den äntligen nära, säger Jenny."
Skrivet idag. Källa: http://www.gp.se/sport/ishockey/jenny-s ... -1.5102754

Förövrigt ska denna utredning debatteras i kommunfullmäktige ikväll och det ser ut som om denna ombyggnad kan klubbas väldigt snart då de flesta partier står bakom utredningen.
Avskaffa tre mot tre.
fullmonty
Inlägg: 143
Blev medlem: 2008-11-18
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Kolmården

Re: Ny arena?

Inlägg av fullmonty »

Förhoppningsvis sitter de väl på mer info än vad i gör ....

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
drDIF
Inlägg: 19
Blev medlem: 2017-05-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Ny arena?

Inlägg av drDIF »

Om man modellerar efter TD garden hoppas jag att det även omfattar concessions! Vill man attrahera ny publik från tv-sofforna måste helhetsupplevelsen förbättras på fler sätt än läktardisposition och lösningar för akustiken.

Just arenaupplevelsen i stort är vi för bedrövliga på i Sverige över lag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Ny arena?

Inlägg av Kall-El »

Man går väl på hockey för att titta på hockey och inte för "plastigt lull-lull" som dessvärre erbjuds runt omkring matcherna.
Skidlöparn
Inlägg: 2330
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Ny arena?

Inlägg av Skidlöparn »

Tycker ändå det känns bättre än befarat nu när man läser DIF-Hockeys text angående byggandet. 10 olika steg på taket (så runt ett steg per tusen åskådare mellan 5000-14000). Får hoppas att de klubbar igenom detta snart så att de sker nånting. För dagens läge är inte hållbar.
Sen kvarstår givetvis problemet med alla andra event som ska hållas på Globen. Det är bara att kolla på hur det ser ut med släpmatcher hit och dit trots både tillgång till Hovet och Globen.
B.I.B.A
Inlägg: 2825
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Ny arena?

Inlägg av B.I.B.A »

Skidlöparn skrev:Tycker ändå det känns bättre än befarat nu när man läser DIF-Hockeys text angående byggandet. 10 olika steg på taket (så runt ett steg per tusen åskådare mellan 5000-14000). Får hoppas att de klubbar igenom detta snart så att de sker nånting. För dagens läge är inte hållbar.
Sen kvarstår givetvis problemet med alla andra event som ska hållas på Globen. Det är bara att kolla på hur det ser ut med släpmatcher hit och dit trots både tillgång till Hovet och Globen.
Håller med. Prio 1 nu måste vara att vi får någon sorts garanti på att vi aldrig ska behöva spela på Tele2 eller någon annan fotbollsarena.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
Stulle
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2010-11-23
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Älvsjö

Re: Ny arena?

Inlägg av Stulle »

B.I.B.A skrev:
Skidlöparn skrev:Tycker ändå det känns bättre än befarat nu när man läser DIF-Hockeys text angående byggandet. 10 olika steg på taket (så runt ett steg per tusen åskådare mellan 5000-14000). Får hoppas att de klubbar igenom detta snart så att de sker nånting. För dagens läge är inte hållbar.
Sen kvarstår givetvis problemet med alla andra event som ska hållas på Globen. Det är bara att kolla på hur det ser ut med släpmatcher hit och dit trots både tillgång till Hovet och Globen.
Håller med. Prio 1 nu måste vara att vi får någon sorts garanti på att vi aldrig ska behöva spela på Tele2 eller någon annan fotbollsarena.
Får mig oundvikligen att tänka på Tommy Jacobsson :)
Jag är inte arg, och inte besviken.
B.I.B.A
Inlägg: 2825
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Ny arena?

Inlägg av B.I.B.A »

Stulle skrev:
B.I.B.A skrev:
Skidlöparn skrev:Tycker ändå det känns bättre än befarat nu när man läser DIF-Hockeys text angående byggandet. 10 olika steg på taket (så runt ett steg per tusen åskådare mellan 5000-14000). Får hoppas att de klubbar igenom detta snart så att de sker nånting. För dagens läge är inte hållbar.
Sen kvarstår givetvis problemet med alla andra event som ska hållas på Globen. Det är bara att kolla på hur det ser ut med släpmatcher hit och dit trots både tillgång till Hovet och Globen.
Håller med. Prio 1 nu måste vara att vi får någon sorts garanti på att vi aldrig ska behöva spela på Tele2 eller någon annan fotbollsarena.
Får mig oundvikligen att tänka på Tommy Jacobsson :)
Det kanske är jag? :roll:
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
Rudi
Inlägg: 654
Blev medlem: 2012-07-15
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Ny arena?

Inlägg av Rudi »

Det hade varit väldigt intressant att se en skiss över de tio stegen, men någon sådan kanske inte finns i dagsläget.
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1828
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Re: Ny arena?

Inlägg av Andspe »

Rudi skrev:Det hade varit väldigt intressant att se en skiss över de tio stegen, men någon sådan kanske inte finns i dagsläget.
Sida 9

http://www.sgafastigheter.se/wp-content ... 25-1.0.pdf
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
Rudi
Inlägg: 654
Blev medlem: 2012-07-15
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Ny arena?

Inlägg av Rudi »

Jo, men i den utredningen finns det bara exempel över avskärmningar av hela etage. Jag skulle vilja se exempel på hur man ska dela av halva eller delar av dem.
Skriv svar