Ny arena?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17427
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Ny arena?

Inlägg av SirDIFalot »

Kan vi inte sno Dynamo Moskvas ritningar? ;)

Bild

Bild
Matcher är ett nödvändigt ont för att få fram stats.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Ny arena?

Inlägg av Puckey »

Inte mig emot! Även om det är för sent nu med tanke på att Tele2 redan är klart och allt det där, men en liknande utformning i glas (vad jag ser?) som går att lysa upp i gult, rött och blått vore lite småflashigt.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17427
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Ny arena?

Inlägg av SirDIFalot »

Puckey skrev:Inte mig emot! Även om det är för sent nu med tanke på att Tele2 redan är klart och allt det där, men en liknande utformning i glas (vad jag ser?) som går att lysa upp i gult, rött och blått vore lite småflashigt.
Klart vi inte kommer bygga något nytt. I varken hockey eller fotboll. Bara glömma.
Matcher är ett nödvändigt ont för att få fram stats.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Ny arena?

Inlägg av Puckey »

SirDIFalot skrev:
Puckey skrev:Inte mig emot! Även om det är för sent nu med tanke på att Tele2 redan är klart och allt det där, men en liknande utformning i glas (vad jag ser?) som går att lysa upp i gult, rött och blått vore lite småflashigt.
Klart vi inte kommer bygga något nytt. I varken hockey eller fotboll. Bara glömma.
Syftar mer på designen med en sammanhängande fotbollsarena och hockeyarena, klart att inget känns särskilt realistiskt när vi inte ens klarar att få fram en vettig träningsanläggning i nuläget.
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1810
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Re: Ny arena?

Inlägg av Andspe »

Det hade varit soft med en arena med max kapacitet för 15k-ish, men ett tak likt fotbollsarenor och kan stängas och begränsa arenan till runt 8-10k.

Men det är bara att drömma vidare.. En ny hockeyarena lär vi aldrig få..
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Ny arena?

Inlägg av Puckey »

Andspe skrev:Det hade varit soft med en arena med max kapacitet för 15k-ish, men ett tak likt fotbollsarenor och kan stängas och begränsa arenan till runt 8-10k.

Men det är bara att drömma vidare.. En ny hockeyarena lär vi aldrig få..
Något kommer att behöva hända med Hovet, tyvärr känns en halvtaskigt utförd upprustning mest sannolik. Förhoppningsvis kan gnaget, om de lyckas med sin arenavision, tvinga fram lite mer action.
Användarvisningsbild
true-blue
Inlägg: 33
Blev medlem: 2009-11-19
Säsongskort: Ja
Ort: Östermalm

Re: Ny arena?

Inlägg av true-blue »

Om vi ska hålla oss till vad som är realistiskt :) så är det ju just ett ombyggt Hovet som vi kan äga och driva själva, eller åtminstone vara majoritetsägare i tillsammans med Stockholms Stad och helt utan AEG.

Det behöver inte bli sämre än aik:s planerade nybygge i solna.

Nu har vi sossar som styr och då får de väl leva upp till sina höga ideal om rättvisa som de orerat om i över hundra år. Om alla kommuner ute i landet sponsrar sina lokala lag med arenor så måste stockholms kommun också göra det.

"Djurgårdsarenan" för fotbollen ligger ju på is och framtiden får väl utvisa hur det blir med den, men de tog ju fram bra ritningar iaf som finns klara om projektet tas upp igen någon gång.
Jag tycker i korthet att DIF hockey ska ligga steget före här och ta fram ritningar för ett ombyggt Hovet själva och sen presentera tillsammans med förslag på ägarstruktur, finansiering etc.

Ta tag i det och äg frågan. Läser du Jenny? :)
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5841
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Ny arena?

Inlägg av Daniel942 »

SirDIFalot skrev:Kan vi inte sno Dynamo Moskvas ritningar? ;)

Bild

Bild
Haha, det där var verkligen SJUKT sexigt!
DIF!
Henke_F
Inlägg: 1891
Blev medlem: 2010-11-14
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Ny arena?

Inlägg av Henke_F »

Daniel942 skrev:
SirDIFalot skrev:Kan vi inte sno Dynamo Moskvas ritningar? ;)

Bild

Bild
Haha, det där var verkligen SJUKT sexigt!
Ser ju ut som det är möjligt att göra något liknande om man bygger på Tele2 en aning bara. =)
Men åt vilket håll? Man skulle nog behöva flytta Globen lite isåfall.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Ny arena?

Inlägg av Puckey »

Henke_F skrev:
Daniel942 skrev:
SirDIFalot skrev:Kan vi inte sno Dynamo Moskvas ritningar? ;)

Bild

Bild
Haha, det där var verkligen SJUKT sexigt!
Ser ju ut som det är möjligt att göra något liknande om man bygger på Tele2 en aning bara. =)
Men åt vilket håll? Man skulle nog behöva flytta Globen lite isåfall.
DIFtorped
Inlägg: 142
Blev medlem: 2012-03-27
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Ny arena?

Inlägg av DIFtorped »

Andspe skrev:Det hade varit soft med en arena med max kapacitet för 15k-ish, men ett tak likt fotbollsarenor och kan stängas och begränsa arenan till runt 8-10k.

Men det är bara att drömma vidare.. En ny hockeyarena lär vi aldrig få..
Ursäkta men med denna inställning kommer vi aldrig få en egen arena. Något jag lärt mig e att sätta ribban jävligt högt om man vill bli bäst på något. Man kanske inte blir bäst, men för det mesta räcker de uppnådda målen gott! Man får inte utan man jobbar och uppnår det man vill i stort som i smått.

Skall vi ha en egen arena måste det ske i vår egen regi utan inblandning från stan eller politiker annars e vi inte bättre än bonnlagen, om inte detta går eller att vi inte vill/kan får vi fortsätta att hyra Hovet och Globen och göra det bästa av situationen.

Att ens nämna Romson gör mig mörkrädd, nää får nog bli en curlingbana istället!
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Ny arena?

Inlägg av Puckey »

Det värsta med att en ny arena känns så avlägset är att det vore ett fullkomligt logiskt steg i visionen kring globenområdet. Söderstadion ska ersättas med ett superflashigt glaskomplex Bild samt nybyggda bostäder med en ambition att på sikt förlänga stadskärnan söderut. I området finns redan Tele2, som kostade drygt 2,5 miljarder att bygga, Globen som är en arkitektoniskt internationellt hyllad eventarena (som suger för hockey). I mitten av allt detta hittar vi Hovet, i brunt tegel och grå plåt. Att Stockholms stad skiter fullständigt i Djurgårdens sportsliga förutsättningar är alldeles för uppenbart, men med tanke på vad de vill åstadkomma med området borde Hovet vara en nagel i ögat.

Förhoppningsvis kan detta åtminstone tala för en beviljad expropriation av marken Hovet står på, om vi en vacker dag lyckas skaka fram finansieringen.
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Ny arena?

Inlägg av Zephyrox »

Puckey skrev:Det värsta med att en ny arena känns så avlägset är att det vore ett fullkomligt logiskt steg i visionen kring globenområdet. Söderstadion ska ersättas med ett superflashigt glaskomplex Bild samt nybyggda bostäder med en ambition att på sikt förlänga stadskärnan söderut. I området finns redan Tele2, som kostade drygt 2,5 miljarder att bygga, Globen som är en arkitektoniskt internationellt hyllad eventarena (som suger för hockey). I mitten av allt detta hittar vi Hovet, i brunt tegel och grå plåt. Att Stockholms stad skiter fullständigt i Djurgårdens sportsliga förutsättningar är alldeles för uppenbart, men med tanke på vad de vill åstadkomma med området borde Hovet vara en nagel i ögat.

Förhoppningsvis kan detta åtminstone tala för en beviljad expropriation av marken Hovet står på, om vi en vacker dag lyckas skaka fram finansieringen.
Den här infallsvinkeln är nog den enda som faktiskt har en chans att åstadkomma något! Kombinera det argumentet med true-blue's idé om att ligga steget före och ta fram en riktigt flashig ritning så tror jag det kan börja röra på sig.
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Användarvisningsbild
Rojk
Inlägg: 712
Blev medlem: 2012-06-29
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Huddinge

Re: Ny arena?

Inlägg av Rojk »

DIFtorped skrev:
Andspe skrev: Men det är bara att drömma vidare.. En ny hockeyarena lär vi aldrig få..
Ursäkta men med denna inställning kommer vi aldrig få en egen arena. Något jag lärt mig e att sätta ribban jävligt högt om man vill bli bäst på något.
Tror nog denna fråga faller på mer än vad en enskild skribent på Djurgårdens forum har för inställning. Ser inte hur vi ska lyckas täcka upp de omkostnader som tillkommer, drift etcetera.
It's easier to be an asshole to words than to people
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Ny arena?

Inlägg av pulverapa »

Skulle inte förvåna mig om de river Hovet så att vi får flytta in på Globen permanent. Det är okej för mig, bara vi ser till att ta över driften över våra egna arrangemang!!!
Skriv svar