Sjung för gamla Djurgår’n
-
- Säsongskort: Ja
Sjung för gamla Djurgår’n
Det här är kanske att svära i kyrkan, men under föregående säsong misslyckades klacken gång efter annan att framföra ”Sjung för gamla Djurgår’n” korrekt. Om man lyssnar på ”originalinspelningen” av hymnen (http://www.jarnkaminerna.se/sanger/sjun ... a-djurgarn, den andra ljudfilen under Youtubeklippet) så hör man klart och tydligt att sången ska avslutas ”uppåt”, vilket förstås faller sig naturligt om man ser till texten – livet känns ju ändå lätt. Föregående säsong avslutades dock hymnen alltsomoftast ”nedåt”, vilket motsäger textens innehåll och bara skapar ett antiklimax. Det måste bli en ändring av detta till den nu stundande säsongen. Är det läge att städsla Kjell Lönnå för att komma till rätta med problemet eller hur löser man det?
För övrigt måste det sägas att klacken gör ett helt otroligt fantastiskt bra jobb både sång- och tifomässigt!
För övrigt måste det sägas att klacken gör ett helt otroligt fantastiskt bra jobb både sång- och tifomässigt!
Avgå DJ Yes!
Re: Sjung för gamla Djurgår’n
Om den som sköter ljudet på matcherna skulle låta SFGD spela båda verserna genom högtalarna skulle det inte vara några problem. Dock uteblir känslan att endast klacken sjunger. Men jag tror att det blir bättre tryck om man låter låten spelas klart.
Losing all hope was freedom.
Ungefär 90% av de som står i klacken är halvt tondöva eller har nyss gått igenom målbrottet och inte lärt känna sin röst och sjunger alltid i en högre tonart (något som hörs väldigt tydligt i youtubeklippet), ungefär en kvart för högt. Skulle låten sjungas i sin riktiga tonart så skulle alla "nå upp" till slutklämmen men nu blir det så att man går tillbaka någon ters och därför låter alltid de sista tonerna väldigt konstigt. Jag sjunger själv i kör och hör såna här grejer tydligt.
Dessutom, de som verkligen kan hålla tonarten i klacken blir ofta överröstade och hänger på de andra som sjunger i fel tonart. Är man, som jag, oftast på sittplats och sjunger med hör man sin röst och musiken från högtalarna och då är det mycket lättare att hålla tonarten.
Det är en väldigt svår låt att sjunga för en stor, otränad massa. Hammarby har samma problem med sin hymn. Solnaklubben har en mycket enklare och mer förlåtande melodi.
Den här tråden är intressant men det blir nog svårt att kunna ändra på någonting.
Dessutom, de som verkligen kan hålla tonarten i klacken blir ofta överröstade och hänger på de andra som sjunger i fel tonart. Är man, som jag, oftast på sittplats och sjunger med hör man sin röst och musiken från högtalarna och då är det mycket lättare att hålla tonarten.
Det är en väldigt svår låt att sjunga för en stor, otränad massa. Hammarby har samma problem med sin hymn. Solnaklubben har en mycket enklare och mer förlåtande melodi.
Den här tråden är intressant men det blir nog svårt att kunna ändra på någonting.
- SirDIFalot
Aldrig att vi ska sjunka till råttornas nivå och spela låten svinhögt i högtalarna för att sedan klappa oss på bröstet och låtsas att det är vi som åstadkommer det trycket. Packet har ju dessutom den inspeld med publikljud för att det ska låta mer äktish...Raus skrev:Om den som sköter ljudet på matcherna skulle låta SFGD spela båda verserna genom högtalarna skulle det inte vara några problem. Dock uteblir känslan att endast klacken sjunger. Men jag tror att det blir bättre tryck om man låter låten spelas klart.
Som någon spelare i laget sa, det är som allra häftigast när den slutar spelas i högtalarna och klacken bara tar över...
Expert.
- Lee Harvey Oswald
pulverapa skrev: Ungefär 90% av de som står i klacken är halvt tondöva eller har nyss gått igenom målbrottet och inte lärt känna sin röst och sjunger alltid i en högre tonart (något som hörs väldigt tydligt i youtubeklippet), ungefär en kvart för högt. Skulle låten sjungas i sin riktiga tonart så skulle alla "nå upp" till slutklämmen men nu blir det så att man går tillbaka någon ters och därför låter alltid de sista tonerna väldigt konstigt. Jag sjunger själv i kör och hör såna här grejer tydligt.
Fel, den korrekta procentsatsen är 97%
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
-
Bra att du sätter musikaliska termer på problemet, jag är själv inte bevandrad inom den terminologin. Hur som helst, även om ”Sjung för gamla Djurgår’n” är svår att sjunga så är det ju inte omöjligt att få den rätt. Frågan är bara hur. Ska det ingå ett uppsjungningstest vid köp av säsongskort i klacken eller behövs det bara en musikalisk kör/klackledare?pulverapa skrev:Ungefär 90% av de som står i klacken är halvt tondöva eller har nyss gått igenom målbrottet och inte lärt känna sin röst och sjunger alltid i en högre tonart (något som hörs väldigt tydligt i youtubeklippet), ungefär en kvart för högt. Skulle låten sjungas i sin riktiga tonart så skulle alla "nå upp" till slutklämmen men nu blir det så att man går tillbaka någon ters och därför låter alltid de sista tonerna väldigt konstigt. Jag sjunger själv i kör och hör såna här grejer tydligt.
Avgå DJ Yes!
Jag menade inte svinhögt men man kan låta den vara på lite i bakrunden bara så folk kan hålla tonerna bättre. Det är ju värt ett försök i all fall, vad jag vet har den aldrig spelats i båda verserna? Om folk fortfarande tycker det är skit så är det ju bara att fortsätta med konceptet vi har nu.SirDIFalot skrev:Aldrig att vi ska sjunka till råttornas nivå och spela låten svinhögt i högtalarna för att sedan klappa oss på bröstet och låtsas att det är vi som åstadkommer det trycket. Packet har ju dessutom den inspeld med publikljud för att det ska låta mer äktish...Raus skrev:Om den som sköter ljudet på matcherna skulle låta SFGD spela båda verserna genom högtalarna skulle det inte vara några problem. Dock uteblir känslan att endast klacken sjunger. Men jag tror att det blir bättre tryck om man låter låten spelas klart.
Som någon spelare i laget sa, det är som allra häftigast när den slutar spelas i högtalarna och klacken bara tar över...
Losing all hope was freedom.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Har också en hel del kunskap och rutin inom musiken, men jag skiter i enstaka terser hit och dit så länge det låter så här kraftigt

100% DJURGÅRDSJ***L
-
Ber om ursäkt för dubbelposten men borde inte denna framföras istället så får man fan se snorungsturisterna i klacken jobba 

100% DJURGÅRDSJ***L
- -daniel-
Jag tycker alla skulle göra gesällprov för att först vara adekvat medlem i Stockholms Gosskör för att få klackkort. Till att börja med en kastrering på bred front för att kunna upprätthålla korrekt tonläge. Efter det skall man drillas i en 3-årig teologisk utbildning för att förstå djupet i att vara medlem i en svensk kör, för att avsluta sin lilla läsarsejour med praktisk kör-övning i kyrkor runt om i landet. Sen får man sitt säsongskort i klacken.
ELLER så fokuserar vi på det som är viktigt; att en hel del av snorungarna i klacken är turister som inte kan slita sig från den fantastiska 3-tums displayen på sina iPhones, sina popcorn eller småfisandet när de sitter ner.
Notera att detta inte är en sågning av klackfolk rent generellt, all cred till de som verkligen gör sitt jobb (dvs STÅR UPP OCH SJUNGER FÖR DIF) men alla andra tomtar skall ha en stor fet känga inmonterad i solar plexus.
ELLER så fokuserar vi på det som är viktigt; att en hel del av snorungarna i klacken är turister som inte kan slita sig från den fantastiska 3-tums displayen på sina iPhones, sina popcorn eller småfisandet när de sitter ner.
Notera att detta inte är en sågning av klackfolk rent generellt, all cred till de som verkligen gör sitt jobb (dvs STÅR UPP OCH SJUNGER FÖR DIF) men alla andra tomtar skall ha en stor fet känga inmonterad i solar plexus.
-
Mäktigt, och en bra illustration av problemet. Slutet blir ett antiklimax när det ska vara tvärtom.Jockmaniac skrev:Har också en hel del kunskap och rutin inom musiken, men jag skiter i enstaka terser hit och dit så länge det låter så här kraftigt![]()
Avgå DJ Yes!
Ska det sjungas så här alltså?
Bra poäng Daniel också, sjungas skall hellre göras än bra. En situation när folk blir tysta för att de är medvetna om att de inte är några tenorer direkt, är inte alls bra. Men man kan försöka! Däremot är popcorn helt OK, drar ofta en popcorn på lördagsmatcherna, speciellt när vi leder och man mest kan njuta.
Kod: Markera allt
... livet ändå lätt!
______
____----
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
- -daniel-
Haha, popcorn-påhoppet var kanske ett slag under bältet...sensei skrev:Ska det sjungas så här alltså?
Bra poäng Daniel också, sjungas skall hellre göras än bra. En situation när folk blir tysta för att de är medvetna om att de inte är några tenorer direkt, är inte alls bra. Men man kan försöka! Däremot är popcorn helt OK, drar ofta en popcorn på lördagsmatcherna, speciellt när vi leder och man mest kan njuta.Kod: Markera allt
... livet ändå lätt! ______ ____----

Tror egentligen att det största problemet till att det ibland kan vara så dött i klacken är att folk i allmänhet är medgångare; det är liksom inte lika kul att sjunga sig hes när det går mindre bra på isen en mörk & kylslagen novemberkväll. Ibland är det förståeligt men samtidigt skall man om man står i klacken ta sitt ansvar och sjunga. Annars så får man helt enkelt öppna upp plusskan och köpa plåtar på någon dyrare sektion med lägre krav på aktivitet....borde inte vara svårare än så.
-
Typ.sensei skrev:Ska det sjungas så här alltså?
Bra poäng Daniel också, sjungas skall hellre göras än bra. En situation när folk blir tysta för att de är medvetna om att de inte är några tenorer direkt, är inte alls bra. Men man kan försöka! Däremot är popcorn helt OK, drar ofta en popcorn på lördagsmatcherna, speciellt när vi leder och man mest kan njuta.Kod: Markera allt

Avgå DJ Yes!
Nej, sången avslutas fortfarande "nedåt", precis som i första versen. Så här:sensei skrev:Ska det sjungas så här alltså?
... ändå lätt!
___
---______