DIF i Media

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17486
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: DIF i Media

Inlägg av SirDIFalot »

Henke_F skrev:
bastis7 skrev:

Lite roligt vad Anrell skrev om oss säsongen 09/10
Han hade fel med en säsong typ eller? (..iaf på oss).
Ja, 09/10 känns ju mer som ett slumpartat framgångsår nu i efterhand.
Expert.
JulesAttar
Inlägg: 104
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Stockholm

Re: DIF i Media

Inlägg av JulesAttar »

Plusartikel om Marius Czerkawski

Kultspelaren ’Marre’ – det gör han i dag
Förre Djurgården- och Hammarbyspelaren Czerkawski om kärleken till Sverige, uppbrottet från Izabella Scorupco och olikheterna med Zlatan Ibrahimovic. Hur lever Mariusz Czerkawski, 42, sitt liv i dag?
Sportbladet fick tag på den förre kultspelaren i Hammarby och Djurgården i Los Angeles.
Här berättar han om sin kärlek till Sverige, uppbrottet från Izabella Scorupco och olikheterna med Zlatan Ibrahimovic.


Mariusz ”Marre” Czerkawski kan blicka tillbaka på en lång och framgångsrik hockeykarriär med bland annat 435 poäng på 745 NHL-matcher i klassiska klubbar som Boston Bruins, Edmonton Oilers, New York Islanders, Montreal Canadiens och Toronto Maple Leafs.
Men framgångssagan inleddes för 25 år sedan – i Örnsköldsvik.
– Jag hamnade i Djurgården tack vare att jag gjorde bra ifrån mig i junior-EM i Örnsköldsvik 1990. Jag blev trea i skytteligan bakom Jaromir Jagr och Pavel Bure och gjorde bland annat sju mål mot Tyskland, där fick nog scouterna upp ögonen.
– Men det var svårt under första tiden i Djurgården. Laget var bäst i Sverige och tränades av Lasse Falk och jag var väl inte precis hans favorit. Men jag kämpade hårt för att anpassa mig i ett nytt land. Vi förlorade SM-finalen 1992, men vann Europacupen, vilket jag är stolt över.
Minne för livet
Blott 13 poäng på 39 matcher under debutsäsongen innebar att Djurgården säsongen 1992-93 valde att låna ut Czerkawski till division 1-laget Hammarby. Där gjorde han galen succé med 69 poäng på 32 matcher i grundserien och 23 poäng på 13 matcher i kvalet.
Mest minnesvärt är kvalmatchen mot AIK, som innebar att AIK rasade ur elitserien. Det var en viss Börje Salmings sista match och Czerkawski förstörde den med ett hattrick i 6–4-segern.
– Matchen mot AIK var magisk, det är något jag kommer att komma ihåg i resten av mitt liv. Det var skönt att spela mot en sån legendar som Börje Salming, men jag tror inte att han vill minnas den matchen, säger Czerkawski och skrattar.
Hammarby lyckades dock inte gå upp och ”Marre” återvände till Djurgården.
– Men jag fick spela en all star-match med elitseriespelare trots att Bajen bara spelade i division 1. Det var en rolig tid i Bajen. De hade fantastiska fans.
Czerkawskis framgångar fortsatte i Djurgården, men något SM-guld fick han aldrig vinna. Djurgården åkte ut i semin mot Peter Forsbergs Modo och Czerkawski avslutade säsongen i Boston Bruins.
Bänkades av Wikegård
Efter flera säsonger i NHL fick Czerkawski 2004 åter chansen att spela i Djurgården då det blev lockout i NHL.
– Jag var på toppen av min karriär 2000 när jag blev uttagen i NHL:s all star-match. Men när det blev lockout 2004 var jag 32 år och min karriär var på väg utför. Det var svårt mentalt att fullfölja hela säsongen, jag gjorde ingen större succé.
Niklas Wikegård bänkade väl dig till och med?
– Ja, jag var inte alls förberedd inför säsongen, hade lite problem med en ljumskskada. Jag hade en bra diskussion med Wikegård, det är inga hard feelings från min sida.
Du sa till Sportbladet då att du saknade din dotter och att det påverkade ditt spel negativt?
– Vilken pappa saknar inte sin dotter? Då är man nog en dålig pappa.
”Vi har en fantastisk dotter tillsammans”
När Sportbladet får tag på Mariusz Czerkawski är han på besök hos sin snart 18-åriga dotter Julia Scorupco i Los Angeles.
– Min dotter är duktig i basket. Jag ska iväg och se henne spela.
Träffar du Izabella något när du i LA?
– Ja, vi har jättebra kontakt. Hon är en del av mitt liv, vi har en fantastisk dotter tillsammans. När jag hälsar på min dotter så träffas jag och Izabella och äter middag. Hon har varit och hälsat på i Polen och träffat min fru.
Det är inte alla som har så bra kontakt med sin ex-fru?
– Nej, men om det fanns fler såna här skilsmässor skulle folk må mycket bättre. Vi valde våra egna vägar och våra karriärer. Det gick inte att hålla ihop det när vi var ifrån varandra så mycket. Men vi har aldrig varit... Vad säger man? Osams.
Min nya passion är golf
Czerkawski pratar i stort sett felfri svenska, men ursäktar sig plötsligt under samtalet.
– Jag pratar inte svenska så ofta så jag tappar en del ord. Men jag känner mig alltid välkommen när jag kommer till Sverige, som ligger mig varmt om hjärtat. Det är som mitt andra hem.
Jag förstår allt du säger. När kommer du till Sverige igen?
– Om Julia hade bott i Sverige i stället för USA skulle jag ha besökt Sverige mer. Jag har faktiskt inte varit i Sverige sedan Mats Sundins bröllop (2009). Men jag siktar på att komma till Stockholm till sommaren, det är ett jäkligt bra läge att spela golf med Fredrik Bremberg, Björn Nord och Mats Sundin. Och hänga på Stureplan, haha.
Vad gör du nuförtiden?
– Min nya passion är golf, som jag började med för sex år sedan när jag la ner hockeykarriären. Jag ville egentligen inte eftersom jag inte ansåg mig ha tid, men en kompis fick mig att testa och nu är jag fast. Mitt handicap är 3,8 och jag försöker hela tiden få ner det.
– Sedan fyra år tillbaka har jag även en stiftelse som hjälper ungdomar, den heter Sport 7 och arrangerar bland annat Czerkawski Cup. Jag har även jobbat som expertkommentator i tv. Och så är jag involverad i lite olika projekt.
”Lika bra att lämna”
Var du inte även nära att bli ordförande i polska ishockeyförbundet?
– Förre ordföranden avgick och då kom en person från styrelsen in som en tillfällig lösning i mars förra året. Folk som är involverade i polsk hockey ville att jag skulle ta över och jag var beredd att kliva in för att ta polsk hockey till en ny nivå. Men han ville inte avgå och sa att han skulle stanna i två år till. Då kände jag att det var lika bra att lämna.
Efter två år i schweiziska Rapperswil valde du 2008 att avsluta karriären med en (!) match i din moderklubb GKS Tychy. Berätta.
– Det var en höjdpunkt. Jag hade sagt att jag aldrig mer skulle spela, men tänkte om, att jag borde spela en avslutande match med min moderklubb. Det tog mig tre dagar att förbereda mig för matchen. Men vi vann i alla fall. Det var kul att många kids, som bara hört om mig, fick se mig i verkligheten.
”Jag är inte som Zlatan”
Mariusz Czerkawski bor sedan sju år i Warszawa där han bor med sin fru Emilia och sexåriga son Iwo.
Är sonen en blivande hockeyspelare?
– Han har börjat åka skridskor, men det tre senaste veckorna har han pratat om att han vill bli målvakt. Det är lite jobbigt för då måste jag köpa ny utrustning. Men han kanske ändrar sig om han får några puckar i ansiktet, hehe. Men han är bara sex år så han får göra som han vill, bara han tycker att det är kul. Hockey är bara en lek.
Czerkawski har även skrivit en självbiografi, ?ycie na lodzie (Livet på is). Men han avslöjar inga skandaler i boken.
– Nej, jag är inte som Zlatan, haha. Jag sa direkt att om de letar efter en massa storys från NHL så blir det inget. Jag berättar hellre om min karriär och hur hårt man måste kämpa för att nå toppen.
Användarvisningsbild
dutti
Inlägg: 518
Blev medlem: 2010-09-16
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Fruängen

Re: DIF i Media

Inlägg av dutti »

felpost
Senast redigerad av dutti den 2015-03-05 19:14:24, redigerad totalt 1 gånger.
Du är med oss överallt, Stefan.
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: DIF i Media

Inlägg av JohanPez »

Du behöver nog joxa ja, googla VPN Norge.
Användarvisningsbild
Enbom
Inlägg: 2772
Blev medlem: 2006-09-19
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF i Media

Inlägg av Enbom »

Jag kör csports.no utan VPN, fungerar bra. Oroa dig inte.
JulesAttar
Inlägg: 104
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Stockholm

Re: DIF i Media

Inlägg av JulesAttar »

Lista: Säsongens 25 bästa spelare i SHL

25. Mikael Tellqvist, mv, Djurgården

Matcher: 39
Räddningsprocent: 91,45
Antal nollor: 1

Veteranen återvände till Stockholm och har visat att han fortfarande håller riktigt hög kvalitet. Räddat Djurgården i många matcher. Har dessutom spelat halvskadad under andra halvan av säsongen.

24. Niclas Burström, b, Skellefteå

Matcher: 53
Poäng: 18 (4+14)
Plus/minus: 18

På tal om drömspelare? Landslagsbacken presterar kväll efter kväll och har en imponerande lägstanivå. En spelare du kan väcka mitt i natten och som går in och levererar en högoktanig insats. Väldigt följsam och hockeysmart back.

23. Greg Scott, f, Brynäs

Matcher: 46
Poäng: 42 (18+24)
Plus/minus: 4

Något av en drömspelare för en tränare. Väldigt nyttig tvåvägscenter. Hanterar det defensiva spelet, har god arbetsmoral och inte minst spetskvaliteter offensivt. Scott har gjort oerhörd nytta under sina två år i Gävle.

22. Ted Brithén, f, HV 71

Matcher: 44
Poäng: 30 (15+15)
Plus/minus: 6

Lagkaptenen betyder väldigt mycket för HV 71. Inte bara som offensiv poänggörare utan Brithén tvekar aldrig att ta den defensiva delen eller att göra skitjobbet framför motståndarmålet. Bra utvecklings­kruva.

21. Jere Karalahti, b, HV 71

Matcher: 28
Poäng: 16 (5+11)
Plus/minus: –8

Matchas hårdast av alla spelare och snittar närmare 25 minuter per match. Och den 39-årige finländaren har visat att han fortfarande håller hög klass på den här nivån. Lugn och vårdad med pucken och har ett fruktat direktskott.

20. Nick Johnson, f, Växjö

Matcher: 53
Poäng: 38 (17+21)
Plus/minus: 28

Inte direkt någon flashig spelare men väldigt användbar och är bra på det mesta. Väldigt effektiv i området runt motståndarmålet. Fungerar ypperligt tillsammans med Kiiskinen och inte minst Rosén.
Toppar hela seriens plus/minus-liga med sina +28.

19. Jacob Micflikier, f, Linköping

Matcher: 52
Poäng: 44 (22+22)
Plus/minus: 10

Skön karaktär. Han har jämförts med en bulldogg, och visst det finns en poäng. Ingen stor spelare, men väldigt intensiv och effektiv. Micfliker arbetar hårt och allra hårdast när han är i närheten av motståndarmålet. Har också hittat väldigt bra kemi med Taffe.

18. Erik Gustafsson, b, Frölunda

Matcher: 53
Poäng: 29 (4+25)
Plus/minus: 1

Klassades stundtals som en säkerhetsrisk i Djurgården, men i Frölunda har den offensive backen bara blivit bättre och bättre. Väldigt mobil back som kan bära puck. Precis som med Olimb kan övermodet ibland bli för stort, men uppsidan överväger.

17. Milan Gulas, f, Färjestad

Matcher: 52
Poäng: 40 (20+20)
Plus/minus: 3

Trög start, precis som hela laget, men sett till andra halvan av serien har Gulas varit Färjestads kanske bästa spelare. Har ett vasst skott och skjuter på det mesta. Verkar trivas som allra bäst när det är skarpt läge.

16. Martin Johansson, f, Örebro

Matcher: 52
Poäng: 44 (23+21)
Plus/minus: 20

Vilken utveckling för killen som Brynäs inte ville ha kvar för två år sedan. Snabbheten har han alltid haft, men är nu också en målskytt och passningsspelare av högsta SHL-kvalitet. Har svarat för åtta match­avgörande mål under säsongen.

15. Johan Ryno, f, Leksand

Matcher: 48
Poäng: 38 (14+24)
Plus/minus: –19

När han är som bäst är han en av seriens absolut skickligaste spelare. Stundtals är känslan att han kan göra lite som han vill. Men det går för mycket i vågor för Ryno. På sistone har han varit formsvag och sedan skadad. Bedrövlig plus/minus.

14. Marcus Sörensen, f, Djurgården

Matcher: 49
Poäng: 32 (17+15)
Plus/minus: –3

Sörensen var vass redan förra året i allsvenskan och har varit ännu bättre nu i SHL. Gjort välförtjänt debut i Tre Kronor. Enorm fart och utmanar motståndarna hela tiden. En av få offensiva ess i Djurgården och Sörensen har tvingats dra ett enormt tungt lass i vinter.

13. Tim Heed, b, Skellefteå

Matcher: 48
Poäng: 35 (10+25)
Plus/minus: 15

Vilken utveckling han har haft i Skellefteå. Heeds offensiva verktyg har varit kända under många år, men nu har han äntligen fått full utväxling där. Men framför allt har han kraftigt förbättrat sitt defensiva och fysiska spel.

12. Anssi Salmela, b, Färjestad

Matcher: 41
Poäng: 23 (6+17)
Plus/minus: 5

På nytt har Salmela kommit in och lyft ett lag. Den finländske backen verkar tåla hur mycket istid som helst och har matchas snudd på hänsynslöst sedan han anslöt i höstas. Ytterligare en back som hanterar spelet både offensivt och defensivt.

11. Jonas Junland, b, Linköping

Matcher: 53
Poäng: 31 (9+22)
Plus/minus: 13
Bär enormt med
istid och har definitivt tagit över som LHC:s ledande back. Och Junland verkar trivas i den rollen. Användbar i båda ändarna av banan och tar ett större ansvar i sitt spel jämfört med tidigare. Väldigt rörlig och samtidigt rejäl.

10. Robert Rosén, f, Växjö

Matcher: 51
Poäng: 41 (21+20)
Plus/minus: 25

Två mindre lyckade säsonger efter att han återvände från AIK. Men nu uppträder Rosén på samma nivå som då han var poängkung i AIK. Oerhört smart och spelbegåvad center. Trivs ypperligt med Johnson och Kiiskinen och den formationen leder Växjös offensiv.

9. Toni Rajala, f, Färjestad

Matcher: 30
Poäng: 26 (13+13)
Plus/minus: 6

Stor del i att Färjestad lämnade tabellens bottenskikt. Precis som i HV 71 förra säsongen har den tekniska finländaren visat att han är en offensiv spelare av högsta SHL-klass. Fin skridskoåkare som både kan spela fram och avsluta på egen hand.

8. Broc Little, f, Linköping

Matcher: 53
Poäng: 47 (28+19)
Plus/minus: 15

Det är definitivt poänggaranti när Little spelar i Sverige. Seriens skyttekung, och den lille amerikanen vill verkligen vara med där det händer. Jobbar stenhårt och bara Milan Gulas har avlossat fler skott under säsongen.

7. Mathis Olimb, f, Frölunda

Matcher: 49
Poäng: 45 (7+38)
Plus/minus: 19

Frölundas spelgeni och ledande offensiva spelare. Underbar klubbteknik och hittar sina medspelare med de mest omöjliga passningar. Spelar med väldigt små marginaler, vilket har straffat sig några gånger, men allt som oftast är det positivt.

6. Julius Hudacek, mv, Örebro

Matcher: 43
Räddningsprocent: 93,17
Antal nollor: 4

Fått stor uppmärksamhet för sina shower efter matcherna, men Hudacek har samtidigt varit seriens bästa målvakt och räddat många poäng till Örebro under säsongen. Örebro har bara förlorat 13 av 42 matcher med Hudacek i målet.

5. Erik Christensen, f, HV 71

Matcher: 44
Poäng: 42 (13+19)
Plus/minus: 7

En av seriens viktigaste spelare för sitt lag. Christensen leder HV:s offensiv och tillför på egen hand en dimension i anfallsspelet. Väldigt komplett spelare som även är en väldigt skicklig tekare.

4. Jeff Taffe, f, Linköping

Matcher: 52
Poäng: 57 (17+40)
Plus/minus: 10

Succévärvning som hela säsongen legat med i toppen av poängligan. Men Taffe är så mycket mer än en bara poängmaskin. Amerikanen tar stort ansvar över hela banan och bidrar med både tyngd och pondus.

3. Cory Murphy, b, Växjö

Matcher: 53
Poäng: 37 (8+29)
Plus/minus: 20

Det är en fröjd att se Murphy spela ishockey: så enkelt, så effektivt och med så låg fel­procent. Har offensiven som sin styrka men är snudd på lika bra defensivt. Många unga backar bör se och lära av kanadensaren.

2. Derek Ryan, f, Örebro

Matcher: 53
Poäng: 58 (15+43)
Plus/minus: 20

Om Pesonen är bästa sista­minuten-värvningen så är Ryan den bästa värvningen inför säsongen. Öste in hundra poäng i Österrike och vilken succé den lille kanadensaren har gjort även i SHL. Fantastiskt spelsinne och gör hela tiden sina medspelare bättre.

1. Janne Pesonen, f, Skellefteå

Matcher: 18
Poäng: 25 (15+10)
Plus/minus: 4

Säsongens största värvningssuccé. Pesonen har verkligen tillfört en extra dimension sedan han kom till Skellefteå. En mästare på att
avsluta snabbt och med en enorm precision. Bara 18 matcher, men inget snack om vem som varit seriens skickligaste spelare.
mb81
Inlägg: 8656
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: DIF i Media

Inlägg av mb81 »

dutti skrev:I brist på lämplig tråd... Någon här inne sa att de använde svenskepakket på csports.no för att kolla matcher (minns inte vem), som jag tänkte prova nu när den svindyra cmore löpte ut i månadsskiftet. Funderar på om jag gjort bort mig och kommer behöva joxa med en jävla VPN för att få igång detta nu? Ser inga SHL-matcher i programtablån nu, och börjar bli lite nojjig att missa matchen ikväll...

Någon som har en tanke?
Hur kommer det sig att norska c-sports är så sjukt mycket billigare överlag. För 199 norska kronor får man allt de erbjuder. Det dubbla i Sverige. Norska och svenska kronan är typ lika mycket värd.
Annars brukar allt annat vara sjukt dyrt i Norge.
Kalliasson
Inlägg: 520
Blev medlem: 2010-11-15
Ort: Luleå

Re: DIF i Media

Inlägg av Kalliasson »

JulesAttar skrev:Lista: Säsongens 25 bästa spelare i SHL

25. Mikael Tellqvist, mv, Djurgården

Matcher: 39
Räddningsprocent: 91,45
Antal nollor: 1

Veteranen återvände till Stockholm och har visat att han fortfarande håller riktigt hög kvalitet. Räddat Djurgården i många matcher. Har dessutom spelat halvskadad under andra halvan av säsongen.

24. Niclas Burström, b, Skellefteå

Matcher: 53
Poäng: 18 (4+14)
Plus/minus: 18

På tal om drömspelare? Landslagsbacken presterar kväll efter kväll och har en imponerande lägstanivå. En spelare du kan väcka mitt i natten och som går in och levererar en högoktanig insats. Väldigt följsam och hockeysmart back.

23. Greg Scott, f, Brynäs

Matcher: 46
Poäng: 42 (18+24)
Plus/minus: 4

Något av en drömspelare för en tränare. Väldigt nyttig tvåvägscenter. Hanterar det defensiva spelet, har god arbetsmoral och inte minst spetskvaliteter offensivt. Scott har gjort oerhörd nytta under sina två år i Gävle.

22. Ted Brithén, f, HV 71

Matcher: 44
Poäng: 30 (15+15)
Plus/minus: 6

Lagkaptenen betyder väldigt mycket för HV 71. Inte bara som offensiv poänggörare utan Brithén tvekar aldrig att ta den defensiva delen eller att göra skitjobbet framför motståndarmålet. Bra utvecklings­kruva.

21. Jere Karalahti, b, HV 71

Matcher: 28
Poäng: 16 (5+11)
Plus/minus: –8

Matchas hårdast av alla spelare och snittar närmare 25 minuter per match. Och den 39-årige finländaren har visat att han fortfarande håller hög klass på den här nivån. Lugn och vårdad med pucken och har ett fruktat direktskott.

20. Nick Johnson, f, Växjö

Matcher: 53
Poäng: 38 (17+21)
Plus/minus: 28

Inte direkt någon flashig spelare men väldigt användbar och är bra på det mesta. Väldigt effektiv i området runt motståndarmålet. Fungerar ypperligt tillsammans med Kiiskinen och inte minst Rosén.
Toppar hela seriens plus/minus-liga med sina +28.

19. Jacob Micflikier, f, Linköping

Matcher: 52
Poäng: 44 (22+22)
Plus/minus: 10

Skön karaktär. Han har jämförts med en bulldogg, och visst det finns en poäng. Ingen stor spelare, men väldigt intensiv och effektiv. Micfliker arbetar hårt och allra hårdast när han är i närheten av motståndarmålet. Har också hittat väldigt bra kemi med Taffe.

18. Erik Gustafsson, b, Frölunda

Matcher: 53
Poäng: 29 (4+25)
Plus/minus: 1

Klassades stundtals som en säkerhetsrisk i Djurgården, men i Frölunda har den offensive backen bara blivit bättre och bättre. Väldigt mobil back som kan bära puck. Precis som med Olimb kan övermodet ibland bli för stort, men uppsidan överväger.

17. Milan Gulas, f, Färjestad

Matcher: 52
Poäng: 40 (20+20)
Plus/minus: 3

Trög start, precis som hela laget, men sett till andra halvan av serien har Gulas varit Färjestads kanske bästa spelare. Har ett vasst skott och skjuter på det mesta. Verkar trivas som allra bäst när det är skarpt läge.

16. Martin Johansson, f, Örebro

Matcher: 52
Poäng: 44 (23+21)
Plus/minus: 20

Vilken utveckling för killen som Brynäs inte ville ha kvar för två år sedan. Snabbheten har han alltid haft, men är nu också en målskytt och passningsspelare av högsta SHL-kvalitet. Har svarat för åtta match­avgörande mål under säsongen.

15. Johan Ryno, f, Leksand

Matcher: 48
Poäng: 38 (14+24)
Plus/minus: –19

När han är som bäst är han en av seriens absolut skickligaste spelare. Stundtals är känslan att han kan göra lite som han vill. Men det går för mycket i vågor för Ryno. På sistone har han varit formsvag och sedan skadad. Bedrövlig plus/minus.

14. Marcus Sörensen, f, Djurgården

Matcher: 49
Poäng: 32 (17+15)
Plus/minus: –3

Sörensen var vass redan förra året i allsvenskan och har varit ännu bättre nu i SHL. Gjort välförtjänt debut i Tre Kronor. Enorm fart och utmanar motståndarna hela tiden. En av få offensiva ess i Djurgården och Sörensen har tvingats dra ett enormt tungt lass i vinter.

13. Tim Heed, b, Skellefteå

Matcher: 48
Poäng: 35 (10+25)
Plus/minus: 15

Vilken utveckling han har haft i Skellefteå. Heeds offensiva verktyg har varit kända under många år, men nu har han äntligen fått full utväxling där. Men framför allt har han kraftigt förbättrat sitt defensiva och fysiska spel.

12. Anssi Salmela, b, Färjestad

Matcher: 41
Poäng: 23 (6+17)
Plus/minus: 5

På nytt har Salmela kommit in och lyft ett lag. Den finländske backen verkar tåla hur mycket istid som helst och har matchas snudd på hänsynslöst sedan han anslöt i höstas. Ytterligare en back som hanterar spelet både offensivt och defensivt.

11. Jonas Junland, b, Linköping

Matcher: 53
Poäng: 31 (9+22)
Plus/minus: 13
Bär enormt med
istid och har definitivt tagit över som LHC:s ledande back. Och Junland verkar trivas i den rollen. Användbar i båda ändarna av banan och tar ett större ansvar i sitt spel jämfört med tidigare. Väldigt rörlig och samtidigt rejäl.

10. Robert Rosén, f, Växjö

Matcher: 51
Poäng: 41 (21+20)
Plus/minus: 25

Två mindre lyckade säsonger efter att han återvände från AIK. Men nu uppträder Rosén på samma nivå som då han var poängkung i AIK. Oerhört smart och spelbegåvad center. Trivs ypperligt med Johnson och Kiiskinen och den formationen leder Växjös offensiv.

9. Toni Rajala, f, Färjestad

Matcher: 30
Poäng: 26 (13+13)
Plus/minus: 6

Stor del i att Färjestad lämnade tabellens bottenskikt. Precis som i HV 71 förra säsongen har den tekniska finländaren visat att han är en offensiv spelare av högsta SHL-klass. Fin skridskoåkare som både kan spela fram och avsluta på egen hand.

8. Broc Little, f, Linköping

Matcher: 53
Poäng: 47 (28+19)
Plus/minus: 15

Det är definitivt poänggaranti när Little spelar i Sverige. Seriens skyttekung, och den lille amerikanen vill verkligen vara med där det händer. Jobbar stenhårt och bara Milan Gulas har avlossat fler skott under säsongen.

7. Mathis Olimb, f, Frölunda

Matcher: 49
Poäng: 45 (7+38)
Plus/minus: 19

Frölundas spelgeni och ledande offensiva spelare. Underbar klubbteknik och hittar sina medspelare med de mest omöjliga passningar. Spelar med väldigt små marginaler, vilket har straffat sig några gånger, men allt som oftast är det positivt.

6. Julius Hudacek, mv, Örebro

Matcher: 43
Räddningsprocent: 93,17
Antal nollor: 4

Fått stor uppmärksamhet för sina shower efter matcherna, men Hudacek har samtidigt varit seriens bästa målvakt och räddat många poäng till Örebro under säsongen. Örebro har bara förlorat 13 av 42 matcher med Hudacek i målet.

5. Erik Christensen, f, HV 71

Matcher: 44
Poäng: 42 (13+19)
Plus/minus: 7

En av seriens viktigaste spelare för sitt lag. Christensen leder HV:s offensiv och tillför på egen hand en dimension i anfallsspelet. Väldigt komplett spelare som även är en väldigt skicklig tekare.

4. Jeff Taffe, f, Linköping

Matcher: 52
Poäng: 57 (17+40)
Plus/minus: 10

Succévärvning som hela säsongen legat med i toppen av poängligan. Men Taffe är så mycket mer än en bara poängmaskin. Amerikanen tar stort ansvar över hela banan och bidrar med både tyngd och pondus.

3. Cory Murphy, b, Växjö

Matcher: 53
Poäng: 37 (8+29)
Plus/minus: 20

Det är en fröjd att se Murphy spela ishockey: så enkelt, så effektivt och med så låg fel­procent. Har offensiven som sin styrka men är snudd på lika bra defensivt. Många unga backar bör se och lära av kanadensaren.

2. Derek Ryan, f, Örebro

Matcher: 53
Poäng: 58 (15+43)
Plus/minus: 20

Om Pesonen är bästa sista­minuten-värvningen så är Ryan den bästa värvningen inför säsongen. Öste in hundra poäng i Österrike och vilken succé den lille kanadensaren har gjort även i SHL. Fantastiskt spelsinne och gör hela tiden sina medspelare bättre.

1. Janne Pesonen, f, Skellefteå

Matcher: 18
Poäng: 25 (15+10)
Plus/minus: 4

Säsongens största värvningssuccé. Pesonen har verkligen tillfört en extra dimension sedan han kom till Skellefteå. En mästare på att
avsluta snabbt och med en enorm precision. Bara 18 matcher, men inget snack om vem som varit seriens skickligaste spelare.
Det finns en anledning till att Färjestad har TRE spelare på den listan och Luleå har NOLL. Färjestad har bra med spets, Luleå har dåligt med spets.
Därför måste vi vinna idag mot Brynäs!
Användarvisningsbild
Örebroarn
Inlägg: 845
Blev medlem: 2005-10-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Örebro

Re: DIF i Media

Inlägg av Örebroarn »

Enbom skrev:Jag kör csports.no utan VPN, fungerar bra. Oroa dig inte.
Använder du csports.no i sverige? Det verkar ju vara mycket billigare så om det går kommer jag byta.
Användarvisningsbild
Acke83
Inlägg: 285
Blev medlem: 2010-01-02

Re: DIF i Media

Inlägg av Acke83 »

    dutti skrev:I brist på lämplig tråd... Någon här inne sa att de använde svenskepakket på csports.no för att kolla matcher (minns inte vem), som jag tänkte prova nu när den svindyra cmore löpte ut i månadsskiftet. Funderar på om jag gjort bort mig och kommer behöva joxa med en jävla VPN för att få igång detta nu? Ser inga SHL-matcher i programtablån nu, och börjar bli lite nojjig att missa matchen ikväll...

    Någon som har en tanke?
    Jag sitter i kanada och kan kolla matcherna vid ett plugin i chrome/firefox som heter "Hola! Better internet" Superenkelt bara valja land och kora. Nu betalar jag ju for svenska cmore men surfar oftast in via norge da jag far battre hastighet dar. Om man har csports.no ar det samma svenska kommentatorer etc?
    Användarvisningsbild
    JohanPez
    Inlägg: 2244
    Blev medlem: 2011-01-08
    Medlem: Ja, vanlig medlem
    Säsongskort: Ja
    Ort: Tyresö

    DIF i Media

    Inlägg av JohanPez »

    mb81 skrev:
    dutti skrev:I brist på lämplig tråd... Någon här inne sa att de använde svenskepakket på csports.no för att kolla matcher (minns inte vem), som jag tänkte prova nu när den svindyra cmore löpte ut i månadsskiftet. Funderar på om jag gjort bort mig och kommer behöva joxa med en jävla VPN för att få igång detta nu? Ser inga SHL-matcher i programtablån nu, och börjar bli lite nojjig att missa matchen ikväll...

    Någon som har en tanke?
    Hur kommer det sig att norska c-sports är så sjukt mycket billigare överlag. För 199 norska kronor får man allt de erbjuder. Det dubbla i Sverige. Norska och svenska kronan är typ lika mycket värd.
    Annars brukar allt annat vara sjukt dyrt i Norge.
    Tillgång och efterfrågan. SHL har ju inte samma värde i Norge som det har i Sverige av naturliga skäl.

    Edit: Exempelvis kan ju vi i Sverige se matcher i tex litauiska och japanska fotbollsligorna gratis på betsafe för att respektive liga hellre säljer rättigheterna för ett lågt pris till ett land där intresse är nära nog noll hellre än inte alls. I England kan man via samma bettingbolag se allsvenskan kostnadsfritt.
    Metal Machine
    Inlägg: 2066
    Blev medlem: 2010-12-09

    Re: DIF i Media

    Inlägg av Metal Machine »

    Alltså kan man bara köra VPN och på så sätt se Allsvenskan gratis? ;)
    Användarvisningsbild
    JohanPez
    Inlägg: 2244
    Blev medlem: 2011-01-08
    Medlem: Ja, vanlig medlem
    Säsongskort: Ja
    Ort: Tyresö

    Re: DIF i Media

    Inlägg av JohanPez »

    Metal Machine skrev:Alltså kan man bara köra VPN och på så sätt se Allsvenskan gratis? ;)
    Ah bara du har pengar på spelkontot, fast rutan är ju typ 175x309 pixlar eller nåt så förvänta dig ingen HD-kvalle. Men du bor väl kvar i Ryssland? Där borde du också kunna se allsvenskan och då slippa VPN.
    gost
    Inlägg: 26
    Blev medlem: 2013-03-13

    Re: DIF i Media

    Inlägg av gost »

    Acke83 skrev:
      dutti skrev:I brist på lämplig tråd... Någon här inne sa att de använde svenskepakket på csports.no för att kolla matcher (minns inte vem), som jag tänkte prova nu när den svindyra cmore löpte ut i månadsskiftet. Funderar på om jag gjort bort mig och kommer behöva joxa med en jävla VPN för att få igång detta nu? Ser inga SHL-matcher i programtablån nu, och börjar bli lite nojjig att missa matchen ikväll...

      Någon som har en tanke?
      Jag sitter i kanada och kan kolla matcherna vid ett plugin i chrome/firefox som heter "Hola! Better internet" Superenkelt bara valja land och kora. Nu betalar jag ju for svenska cmore men surfar oftast in via norge da jag far battre hastighet dar. Om man har csports.no ar det samma svenska kommentatorer etc?
      Kan intyga att denna metod fungerar. Det verkar dock inte som att de kommer visa något från HA-kvalen.
      1979
      Inlägg: 37
      Blev medlem: 2013-02-15
      Medlem: Ja, vanlig medlem
      Säsongskort: Ja

      Re: DIF i Media

      Inlägg av 1979 »

      Örebroarn skrev:
      Enbom skrev:Jag kör csports.no utan VPN, fungerar bra. Oroa dig inte.
      Använder du csports.no i sverige? Det verkar ju vara mycket billigare så om det går kommer jag byta.
      Det fungerar finfint. Har sett hela säsongens bortamatcher via .no och behöver ingen vpn. Samma sändning som i sverige, dvs med svenska kommentatorer.
      Nya casinon och bonusar på CasinoBonus.se
      Skriv svar