Djurgårdare i Nordamerika/Europa/Övriga världen

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Leijon
Inlägg: 539
Blev medlem: 2009-06-14
Säsongskort: Ja
Ort: Söder Om Söder

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Leijon »

Skulle vara grymt om alla gamla guldhjältar skulle komma tillbaka till DIF! Och övriga spelare ifrån NHL, KHL och övriga serier, ett riktigt guldgäng skulle aldrig sitta fel :D
För övrigt anser jag att Solna ska förgöras.
Användarvisningsbild
Crashmash
Inlägg: 2030
Blev medlem: 2006-09-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Crashmash »

Leijon skrev:Skulle vara grymt om alla gamla guldhjältar skulle komma tillbaka till DIF! Och övriga spelare ifrån NHL, KHL och övriga serier, ett riktigt guldgäng skulle aldrig sitta fel :D
Daniel Larsson, Mikael Tellqvist (José Theodore och Marty Turco)

Dan Boyle ( :) ), Ossi Väänänen, Douglas Murray, Niklas Kronwall, Daniel Tjärnqvist, Staffan Kronwall, Marcus Ragnarsson, Johnny Oduya (nåja)

Nils Ekman, Patric Thoresen, Fredrik Bremberg, Marcus Nilson, Robert Nilsson, Mats Sundin, Patric Hörnqvist, Andreas Engqvist, Jacob Josefson, Oscar Möller

Intressant lag om man får leka med namn, är väl helt fel tråd att ta det i dock. Kanske värt att starta en ny tråd om ex-Djurgårdare?
Erik I
Inlägg: 773
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Lund

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Erik I »

Intressant vore någon form av statistik rörandes återkommande DIF-are.

Blir nämligen inte kvitt känslan att vi är rätt dåliga på detta, eller kanske snarare,
att spelarna är dåliga på detta, inte minst jämfört med FBK och andra.

Ser man till dagens trupp har vi Ragnarsson, Nilson och Ölve (räknar inte riktigt Tjärna).

Vill man se tillbaka lite kan man ju räkna exempelvis Garpen också men jämför detta med vilka
som försvunnit inte minst i samband med de två senaste gulden och se hur många som kommit
tillbaka - är detta enbart en ren pengafråga? Vore kanske minst smärtsamt att tänka så, men titta på exempelvis Dick Tärnström: han hade kunnat välja och vraka bland ES-klubbar och även KHL om han velat men vill hellre hjälpa Solnaklubben (nu går han visserligen in med pengar, men jag kan förstå folk som är sura på Norström som inte orkar avsluta med åtminstone en säsong som spelare).

Finge vi tillbaka bara hälften av de klasspelare som lämnat under 2000-talet vore vi ett topplag direkt.
Användarvisningsbild
Crashmash
Inlägg: 2030
Blev medlem: 2006-09-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Crashmash »

Erik I skrev:Intressant vore någon form av statistik rörandes återkommande DIF-are.

Blir nämligen inte kvitt känslan att vi är rätt dåliga på detta, eller kanske snarare,
att spelarna är dåliga på detta, inte minst jämfört med FBK och andra.

Ser man till dagens trupp har vi Ragnarsson, Nilson och Ölve (räknar inte riktigt Tjärna).
Till viss del Andreas Holmqvist, som har DIF som moderklubb. Även Michael Holmqvist, men jag räknar inte riktigt dom heller eftersom de varit runt i massa klubbar.

Christian Eklund - Augsburger Panther 05/06
Fredrik Bremberg - Edmonton Oilers, HC Davos, Malmö 98/02
Daniel Fernholm - Wilkes-Barre/Scranton Penguins/Wheeling Nailers 05/07
Björn Nord - Nürnberg Ice Tigers 00/01
Mikael Johansson - Kloten 92/97
Espen Knutsen - Anaheim 97/98 och Columbus Blue Jackets 00/04 (kom hem sista delen av säsongen) | Återvände 2 gånger.
Marcus Kristoffersson - Utah Grizzlies 01/03
Mikael Håkansson - St. John's Maple Leafs 00/01
Thomas Östlund - Gottéron/Lausanne 96/01
Tommy Söderström - Philadelphia Flyers/NY Islanders 92/97
Charles Berglund - Kloten 95/97

Det är bak till 99/00 jag kollade. Christian Sjögren finns ju också, säkert någon mer jag missat. Räknade inte lockouten heller.
Erik I
Inlägg: 773
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Lund

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Erik I »

Crashmash skrev:
Erik I skrev:Intressant vore någon form av statistik rörandes återkommande DIF-are.

Blir nämligen inte kvitt känslan att vi är rätt dåliga på detta, eller kanske snarare,
att spelarna är dåliga på detta, inte minst jämfört med FBK och andra.

Ser man till dagens trupp har vi Ragnarsson, Nilson och Ölve (räknar inte riktigt Tjärna).
Till viss del Andreas Holmqvist, som har DIF som moderklubb. Även Michael Holmqvist, men jag räknar inte riktigt dom heller eftersom de varit runt i massa klubbar.

Christian Eklund - Augsburger Panther 05/06
Fredrik Bremberg - Edmonton Oilers, HC Davos, Malmö 98/02
Daniel Fernholm - Wilkes-Barre/Scranton Penguins/Wheeling Nailers 05/07
Björn Nord - Nürnberg Ice Tigers 00/01
Mikael Johansson - Kloten 92/97
Espen Knutsen - Anaheim 97/98 och Columbus Blue Jackets 00/04 (kom hem sista delen av säsongen) | Återvände 2 gånger.
Marcus Kristoffersson - Utah Grizzlies 01/03
Mikael Håkansson - St. John's Maple Leafs 00/01
Thomas Östlund - Gottéron/Lausanne 96/01
Tommy Söderström - Philadelphia Flyers/NY Islanders 92/97
Charles Berglund - Kloten 95/97

Det är bak till 99/00 jag kollade. Christian Sjögren finns ju också, säkert någon mer jag missat. Räknade inte lockouten heller.
Stabilt jobbat :)

Utan att vilja dissa någon: av ovanstående är det väl hälften (Challe, Tommy, Micke J, , Espen, Linkan och Nord) som i mitt tycke var toppförstärkningar. Borde kanske formulerat mig annorlunda och helt begränsat mig till spelare som återvänt efter s.k. lyckad NHL-sejour?

Guldet '01 framstår som helt jäkla otroligt med tanke på vilka spelare vi förlorade efter '00...
Användarvisningsbild
Crashmash
Inlägg: 2030
Blev medlem: 2006-09-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Djurgårdare i Nordamerika/Europa/Övriga världen

Inlägg av Crashmash »

Blivit en del sånt här snack, så skapar den här tråden och la in en del inlägg från tidigare diskussion.
Användarvisningsbild
Crashmash
Inlägg: 2030
Blev medlem: 2006-09-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Crashmash »

Erik I skrev:Stabilt jobbat :)

Utan att vilja dissa någon: av ovanstående är det väl hälften (Challe, Tommy, Micke J, , Espen, Linkan och Nord) som i mitt tycke var toppförstärkningar. Borde kanske formulerat mig annorlunda och helt begränsat mig till spelare som återvänt efter s.k. lyckad NHL-sejour?

Guldet '01 framstår som helt jäkla otroligt med tanke på vilka spelare vi förlorade efter '00...
Om man ser det såhär:

Niklas Kronwall - Kvar i NHL
Daniel Tjärnqvist - NHL -> KHL. Är väl en spelare som hade kunnat komma hem, men valde KHL.
Mikael Tellqvist - NHL -> KHL. Eftersom vi hade tre målvakter när hans kontrakt gick ut, så förväntade jag mig inte att han skulle komma.
Nils Ekman - NHL -> KHL. Kommer nog snart.
Staffan Kronwall - Kvar i NHL
Johnny Oduya - DIF -> Frölunda -> NHL och kvar där.
Johannes Salmonsson - WHL -> Brynäs. Vet inte om DIF var på honom dock.
Oscar Sundh - Spelade mest i Almtuna, men QJMHL -> Timrå IK. Vet inte heller där om DIF var på honom.
Patrick Thoresen - NHL -> Schweiz -> KHL. Hade väl kunnat lira i DIF istället för Schweiz, men money talks där.
Mariusz Czerkawski - NHL -> Schweiz -> Polen. Började sedan snacka om Bajen Fans och jag har aldrig riktigt gillat honom.
Robert Nilsson - Kvar i NHL
Patric Hörnqvist - Kvar i NHL
Daniel Larsson - Kvar i NHL (AHL)
Ossi Väänänen - NHL -> KHL. Spelade ju bara en säsong, så kan väl knappt räkna honom.
Mats Sundin - NHL -> Inte bestämt sig.

Vilket visar att många spelar fortfarande i NHL eller tjänar pengar i KHL. De spelare DIF skickat iväg är alltså för bra än de där Per Ledin, Stefan Liv och Joel Lundqvist. Eller så ger de inte upp så jävla lätt, utan kämpar.
Erik I
Inlägg: 773
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Lund

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Erik I »

Crashmash skrev:
Erik I skrev:Stabilt jobbat :)

Utan att vilja dissa någon: av ovanstående är det väl hälften (Challe, Tommy, Micke J, , Espen, Linkan och Nord) som i mitt tycke var toppförstärkningar. Borde kanske formulerat mig annorlunda och helt begränsat mig till spelare som återvänt efter s.k. lyckad NHL-sejour?

Guldet '01 framstår som helt jäkla otroligt med tanke på vilka spelare vi förlorade efter '00...
Om man ser det såhär:

Niklas Kronwall - Kvar i NHL
Daniel Tjärnqvist - NHL -> KHL. Är väl en spelare som hade kunnat komma hem, men valde KHL.
Mikael Tellqvist - NHL -> KHL. Eftersom vi hade tre målvakter när hans kontrakt gick ut, så förväntade jag mig inte att han skulle komma.
Nils Ekman - NHL -> KHL. Kommer nog snart.
Staffan Kronwall - Kvar i NHL
Johnny Oduya - DIF -> Frölunda -> NHL och kvar där.
Johannes Salmonsson - WHL -> Brynäs. Vet inte om DIF var på honom dock.
Oscar Sundh - Spelade mest i Almtuna, men QJMHL -> Timrå IK. Vet inte heller där om DIF var på honom.
Patrick Thoresen - NHL -> Schweiz -> KHL. Hade väl kunnat lira i DIF istället för Schweiz, men money talks där.
Mariusz Czerkawski - NHL -> Schweiz -> Polen. Började sedan snacka om Bajen Fans och jag har aldrig riktigt gillat honom.
Robert Nilsson - Kvar i NHL
Patric Hörnqvist - Kvar i NHL
Daniel Larsson - Kvar i NHL (AHL)
Ossi Väänänen - NHL -> KHL. Spelade ju bara en säsong, så kan väl knappt räkna honom.
Mats Sundin - NHL -> Inte bestämt sig.

Vilket visar att många spelar fortfarande i NHL eller tjänar pengar i KHL. De spelare DIF skickat iväg är alltså för bra än de där Per Ledin, Stefan Liv och Joel Lundqvist. Eller så ger de inte upp så jävla lätt, utan kämpar.
Helt subjektivt nu: ovanståendes chanser att dyka upp i DIF igen håller jag som följer:

- N. Kronwall: stor chans
- D. Tjärnqvist: hyfsat stor
- Tellan: hyfsat stor, ge honom 2-3 år till bara. Tror inte folk pallar med Ryssland så länge, trots pengarna. När de väl är intjänade och dörren till NHL känns stängd, då...
- Ekman: 50/50. Hans lojalitet till Skölden kan ifrågasättas, gillar tydligen pengar...rädd vi får se honom i LHC istället. Men han får gärna bevisa motsatsen.
- S. Kronwall: stor
- J. Oduya: små. Tror han inte har större problem spela för andra ES-lag.
- J. Salmonsson: små.
- O. Sundh: små.
- P. Thoresen: hyfsat stor
- Marre: 0, lagt av.
- R. Nilsson: stora om han vänder hem. Kenta får ligga på.
- P. Hörnqvist: stora. Kapten?
- D. Larsson: hyfsade beroende på Tellan och plats, tydligen viss längtan till Norrland.
- Ossi: hyfsade om han känner han gjort sitt i NHL/KHL och hellre bor bra och tryggt än i Ryssland. Jag räknar honom i allra högsta grad, tycker han på sin korta säsong visade rejält hjärta och skulle nån tröja hissas efter så kort tid så är det hans.
- Sudden: närmast noll, om nu inte nyblivna Fru Sudden har nåt att säga till om v.g. boendeort.
Sudden måste haft en ofelbar tro på Maple Leafs som stannade där så länge, hade han flyttat tidigare hade chansen på Cupen varit bra mycket större (Detroit, Colorade, New Jersey). Nu blev det som det blev och han är nog rätt nöjd ändå.
Användarvisningsbild
Crashmash
Inlägg: 2030
Blev medlem: 2006-09-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Djurgårdare i Nordamerika/Europa/Övriga världen

Inlägg av Crashmash »

Om man ser till hemvändarna i andra klubbar:

Lars Jonsson - 5 säsonger i Leksand, 1 i Timrå, 1 i Hv -> 2 säsonger i NHL/AHL -> Brynäs
Andreas Dackell - Brynäs -> 8 säsonger i NHL -> Brynäs
Magnus Kahnberg - Frölunda -> ½ säsong i AHL -> Frölunda

Johan Holmqvist - Brynäs -> 4 säsonger i NHL/AHL -> 2 säsonger i Brynäs -> 2 säsonger i NHL -> Frölunda
Niklas Andersson - Frölunda -> 9 säsonger i NHL/AHL -> Frölunda
Per-Johan Axelsson - Frölunda -> 11 säsonger NHL (lockout emellan) -> Frölunda
Andreas Karlsson - Leksand -> 4 säsonger i NHL/AHL -> Basel -> Hv71 -> 2 säsonger i NHL -> Frölunda
Joel Lundqvist - Frölunda -> 3 säsonger i NHL/AHL -> Frölunda

Sanny Lindström - Huddinge -> 3 säsonger i AHL/UHL -> Timrå
Jesper Mattsson - Malmö -> 3 säsonger i AHL -> Malmö
Marcus Paulsson - Mörrum -> 2 säsonger i WHL -> Malmö/Mörrum

Stefan Liv - Hv71 -> 1 säsong i AHL/ECHL -> Hv71
Per Gustafsson - Hv71 -> 2 säsonger i NHL/AHL -> Hv71
Johan Davidsson - Hv71 -> HIFK -> 2 säsonger i NHL/AHL -> Blues -> Hv71
Per Ledin - Luleå -> Färjestad -> Hv71 -> 1 säsong i AHL -> Hv71 (Tidigare Björklöven -> ½ säsong i ECHL -> Luleå)
Björn Melin - Hv71 -> 1 säsong i AHL -> Hv71

Fredrik Norrena - Linköping -> 3 säsonger i NHL/KHL -> Linköping
Niclas Hävelid - AIK -> Malmö -> 9 säsonger i NHL -> Linköping
Magnus Johansson - Linköping -> 1 säsong i NHL -> Linköping (utlånad till KHL första säsongen.)
Andreas Jämtin - Hv71 -> 9 matcher i AHL/ECHL -> Linköping
Tony Mårtensson - Brynäs -> 2 säsonger i AHL/NHL -> Linköping

Jonathan Hedström - Luleå -> 1 säsong i AHL -> Djurgården -> Timrå -> 1 säsong i NHL -> Timrå

Hans Jonsson - Modo -> 4 säsonger i NHL -> Modo
Mattias Timander - Modo -> 8 säsonger i NHL/AHL -> Modo
Andreas Salomonsson - Modo -> Djurgården -> 2 säsonger i AHL/NHL -> Modo
Niklas Sundström - Modo -> 9 säsonger i NHL/AHL -> Modo
Per Svartvadet - Modo -> 4 säsonger i NHL/AHL -> Modo

Yared Hagos - AIK -> Timrå -> 2 säsonger i AHL -> Mora

Jonas Almtorp - Brynäs -> 1 säsong i AHL/ECHL -> Luleå

Mattias Karlsson
- Brynäs/Almtuna/Bofors -> 2 säsonger i AHL -> Färjestad/Timrå
Kiril Starkov - Frölunda -> 3 säsonger i WHL/AHL/KHL -> Timrå (try-out)
Björn Svensson - Malmö -> 3 säsonger i WHL -> Timrå

Lite luddigt, men som jag ser det så är det 10 stycken spelare som lyckats/gett det chansen over there. Det är Andreas Dackell, Johan Holmqvist, Niklas Andersson, P-J Axelsson, Andreas Karlsson, Niclas Hävelid, Mattias Timander, Hans Jonsson, Niklas Sundström och Per Svartvadet. De som kommit till den klubben man förknippar det med är Dackell, Andersson, Axelsson, Timander, Jonsson, Sundström och Svartvadet. Alltså 7 spelare av 10. Det jag vill säga är att det är många som inte lyckas, och då verkar man söka sig till andra klubbar. DIFare verkar inte ge upp i första taget, eller lyckas och som tidigare så är det inte många DIFare som vänt hemåt än från 90-talet/00-talet. Är i alla fall 10 kvar där ute...
Användarvisningsbild
odburt
Inlägg: 849
Blev medlem: 2006-10-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Nacka

Re: Djurgårdare i Nordamerika/Europa/Övriga världen

Inlägg av odburt »

Mina gissningar utifrån vad jag har för källor:

Niklas Kronwall - Verkar kunna avrunda här hemma men dit är det många år.
Daniel Tjärnqvist - Tveksamt om han hinner hit före hans kropp ger upp.
Mikael Tellqvist - Har ett stort djurgårdshjärta.
Nils Ekman - Vore drömvärvning men som sagt, rätt pengar behövs nog för att locka hit honom.
Staffan Kronwall - Lågoddsare i DIF i framtiden.
Johnny Oduya - Vore en högoddsare, men kanske.
Johannes Salmonsson - Bryr sig mindre om vilken klubb det är, speltid och pengar räknas.
Oscar Sundh - Samma som Salmonsson.

Patrick Thoresen - Bra kontrakt krävs nog.
Mariusz Czerkawski
Robert Nilsson - 50/50
Patric Hörnqvist - Kommer säkert hem en dag.
Daniel Larsson - Tveksamt om han är så mycket djurgårdare.
Ossi Väänänen - Djurgårdare, men om det inte handlar om pengar kan det väl lika gärna bli hemmaklubben Jokerit?
Mats Sundin - God natt...
Användarvisningsbild
Crashmash
Inlägg: 2030
Blev medlem: 2006-09-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Djurgårdare i Nordamerika/Europa/Övriga världen

Inlägg av Crashmash »

Patrik "Peppe" Lundh har utvecklats rejält tills den här säsongen enligt folk med koll på Bofors. DIF har löpande kontakt med honom, som med många gamla DIFare, och vore intressant tills nästa säsong då Ante sticker. Sticker även Josef så blir han än mer intressant.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=3697
Stadion
Inlägg: 409
Blev medlem: 2009-02-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Djurgårdare i Nordamerika/Europa/Övriga världen

Inlägg av Stadion »

Lundh var bra redan förra säsongen och som det verkar ha tagit ett steg ytterligare i sin utveckling, en gudabenådad skridskoåkare men bra arbetsmoral men också begåvad med ett helt okej målsinne och ett bra passningsläggare.


Lit offtopic så hoppas jag dem har koll Moras Daniel Viksten som bara blir bättre och bättre.
Användarvisningsbild
Crashmash
Inlägg: 2030
Blev medlem: 2006-09-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Djurgårdare i Nordamerika/Europa/Övriga världen

Inlägg av Crashmash »

3-2 Detroit 7:29, Niklas Kronwall 1 (power play) (Jason Williams, Henrik Zetterberg)

2-0 Nashville 4:47, Steve Sullivan 1 (Jason Arnott, Patric Hornqvist)

Det är poängen i nattens NHL, sen var det väl ytterligare några som spelade.
Lucas
Inlägg: 316
Blev medlem: 2008-09-15

Re: Djurgårdare i Nordamerika/Europa/Övriga världen

Inlägg av Lucas »

Om Michael Nylander skulle bestämma sig för att vända hem (kanske när hans feta nhl kontrakt tar slut), hur stor är chansen att han skulle hamna här? Född i Stockholm och fostrad i Huddinge.
Användarvisningsbild
Edin
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2008-11-11
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdare i Nordamerika/Europa/Övriga världen

Inlägg av Edin »

Det går bra för Nisse Ekman också!

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 5902212.ab

Hoppas att han kommer hem snart! :D
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Skriv svar