Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
mb81
Inlägg: 8649
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av mb81 »

Frankie skrev:Någon som har tillgång till denna artikel som kan "citera" det som skrivs om våra spelare?
(..ej hela artikeln då det strider mot forumreglerna).

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... arna-i-shl
Det är bara en lönelista från deklarerad inkomst för 2018.
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av ciirree »

Varför slutade Ölvestad? Har helt glömt.
Kan inte fatta att han bara är 39 år. Trodde att han fyllde 45 ifjol. Lol.
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Praetori »

ciirree skrev:Varför slutade Ölvestad? Har helt glömt.
Kan inte fatta att han bara är 39 år. Trodde att han fyllde 45 ifjol. Lol.
Trasig i kroppen om jag minns rätt. Handledslirare som Datsyuk eller Linkan kan ju komma undan med mindre träning och rena skills även på lite äldre dar men för en powerspelare som Ölvestad måste kroppen tåla kopiöst med träning och stryk för att få ut styrkorna i spelstilen.
Sen lade ju resten av det gamla gardet av i samma veva vilket säkerligen påskyndade processen. Vi var ju nere i Allsvenskan och harvade vilket knappast är en lyxtillvaro jämfört med de tre säsonger som han lirade i NHL. Dessutom började ju föryngringsprocessen både av spelarmaterialet och föreningen som sådan i den vevan så beslutet var och är fullt förståeligt.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av sensei »

Som man kommer ihåg det så var det många bäckar små. Jobbigt besked att få back in the day av en spelare som man får vara glad att man får uppleva en gång i livet, typ.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Manijock
Inlägg: 7614
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Manijock »

Han han kommit idag hade många menat att han inte platsar. Jocke också troligen. "Tar alldeles för många utvisningar" hade varit främsta argumentet. Sen var han stor, tung och till skillnad från dagens powerforwards så gick han på kropp PÅ RIKTIGT. Inget som passar i dagens hockey med avstängningar och förbud mot att driva på mål....

Sorglig utveckling!
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17430
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av SirDIFalot »

Manijock skrev:Han han kommit idag hade många menat att han inte platsar. Jocke också troligen. "Tar alldeles för många utvisningar" hade varit främsta argumentet. Sen var han stor, tung och till skillnad från dagens powerforwards så gick han på kropp PÅ RIKTIGT. Inget som passar i dagens hockey med avstängningar och förbud mot att driva på mål....

Sorglig utveckling!
Vart får du allt trams ifrån?
Matcher är ett nödvändigt ont för att få fram stats.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7111
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av DIF_Soldier »

Manijock skrev:Han han kommit idag hade många menat att han inte platsar. Jocke också troligen. "Tar alldeles för många utvisningar" hade varit främsta argumentet. Sen var han stor, tung och till skillnad från dagens powerforwards så gick han på kropp PÅ RIKTIGT. Inget som passar i dagens hockey med avstängningar och förbud mot att driva på mål....

Sorglig utveckling!
Mmm... Lite som din favorit Walli-Walterholm.
Sten i glashus, jadah
Säg den glädje som varar
Manijock
Inlägg: 7614
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Manijock »

DIF_Soldier skrev:
Manijock skrev:Han han kommit idag hade många menat att han inte platsar. Jocke också troligen. "Tar alldeles för många utvisningar" hade varit främsta argumentet. Sen var han stor, tung och till skillnad från dagens powerforwards så gick han på kropp PÅ RIKTIGT. Inget som passar i dagens hockey med avstängningar och förbud mot att driva på mål....

Sorglig utveckling!
Mmm... Lite som din favorit Walli-Walterholm.
Sten i glashus, jadah
Fast vad har Walli med Ölvestad att göra? Walli har ingen spelstil. Han försöker hitta en roll men lyckas inte. Långt ifrån en powerforward tror jag de flesta är överens om ändå. Ölves roll var solklar.
SirDIFalot skrev:
Manijock skrev:Han han kommit idag hade många menat att han inte platsar. Jocke också troligen. "Tar alldeles för många utvisningar" hade varit främsta argumentet. Sen var han stor, tung och till skillnad från dagens powerforwards så gick han på kropp PÅ RIKTIGT. Inget som passar i dagens hockey med avstängningar och förbud mot att driva på mål....

Sorglig utveckling!
Vart får du allt trams ifrån?
Antagligen samma ställe som du. Fast med mer ödmjuka ögon! Kul att du återigen svarar på mina inlägg så jag får ödsla mer tid på att förklara allt i detalj för en som uppenbart inte vill begripa....

Tycker du att avstängningar för krock och bortdömda mål pga vinddrag på målvakt är en trevlig krydda i vår sport? Ölvestad hade tvingats lägga ner sitt spel helt, eller så hade vi fått finna oss i att han varit avstängd 1/3 av säsongen minst. Den förlängningen hade Jocke aldrig nappat på.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17430
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av SirDIFalot »

Manijock skrev:
DIF_Soldier skrev:
Manijock skrev:Han han kommit idag hade många menat att han inte platsar. Jocke också troligen. "Tar alldeles för många utvisningar" hade varit främsta argumentet. Sen var han stor, tung och till skillnad från dagens powerforwards så gick han på kropp PÅ RIKTIGT. Inget som passar i dagens hockey med avstängningar och förbud mot att driva på mål....

Sorglig utveckling!
Mmm... Lite som din favorit Walli-Walterholm.
Sten i glashus, jadah
Fast vad har Walli med Ölvestad att göra? Walli har ingen spelstil. Han försöker hitta en roll men lyckas inte. Långt ifrån en powerforward tror jag de flesta är överens om ändå. Ölves roll var solklar.
SirDIFalot skrev:
Manijock skrev:Han han kommit idag hade många menat att han inte platsar. Jocke också troligen. "Tar alldeles för många utvisningar" hade varit främsta argumentet. Sen var han stor, tung och till skillnad från dagens powerforwards så gick han på kropp PÅ RIKTIGT. Inget som passar i dagens hockey med avstängningar och förbud mot att driva på mål....

Sorglig utveckling!
Vart får du allt trams ifrån?
Antagligen samma ställe som du. Fast med mer ödmjuka ögon! Kul att du återigen svarar på mina inlägg så jag får ödsla mer tid på att förklara allt i detalj för en som uppenbart inte vill begripa....

Tycker du att avstängningar för krock och bortdömda mål pga vinddrag på målvakt är en trevlig krydda i vår sport? Ölvestad hade tvingats lägga ner sitt spel helt, eller så hade vi fått finna oss i att han varit avstängd 1/3 av säsongen minst. Den förlängningen hade Jocke aldrig nappat på.
Det är ju bara rent trams du slänger ur dig, i båda inläggen.

Har du det minsta belägg för något du påstår?

Du hävdar att om han hade kommit idag hade många påstått att han inte platsar. Ok, exempel på någon liknande spelartyp som fans hävdat inte platsat? Eller är det bara något som du, som vanligt, häver ur dig för att provocera folk helt utan belägg?

Du hävdar dessutom att även Jocke hade tyckt så. Med anledning att han hade tagit för många utvisningar. Har vi något exempel på att Jocke gjort sig av med någon spelare pga "tar för många utvisningar"? Inte ens en teori om att det kan ha varit så om någon spelare? Vi valde ju att förnya avtalet med Urbom trots hans första säsong som innehöll så hög utvisningsgrad att det var ett genuint problem.

Var Jimmie en spelare som drev hårdare på mål än Sörensen? Nej. Frekvent tacklare ja, men du hävdar att det är på ett sätt som inte hade tillåts idag? Uppge gärna vilka regeländringar som skett sedan 2013 som hade eliminerat den delen av Jimmies spel. Du hävdar ju dessutom att han kunde tackla på kropp "PÅ RIKTIGT" så vad är problemet då?

Jimmie hade gjort minst lika mycket nytta idag och hade varit lika uppskattat som förr, hans spelartyp blir alltid, alltid uppskattad och är alltid, alltid eftertraktad. Den typen är inte en utdöende art.

Nu för vi inte den typen av statistik i Sverige, men det finns spelare i NHL som drar på sig många utvisningar, men där för man även statistik på hur man utvisningar man får med sig, och kan således ta fram en +/- statistik på utvisningsdelen. Nu har vi således inga siffror, men jag tror Jimmie var skicklig nog på att dra med sig utvisningar att han inte hade legat på något minus som hade ansetts vara något problem.

I spelet med puck hade hans egenskaper uppmärksammats mer idag. Med statistiken man för på kontrollerade ingångar i zon tror jag att Jimmie hade stuckit ut rejält. Antingen har jag en förskönad bild eller så var han extremt duktig på att föra spelet till rätt zon under kontroll. Oerhört bra på att ta båda blålinjerna på samma gång med sin förmåga att skydda puck i hög fart.
Matcher är ett nödvändigt ont för att få fram stats.
Manijock
Inlägg: 7614
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Manijock »

Han smällde på i en fart som inte längre är tillåten. Så enkelt är det! Den var det knappt sista tiden han lirade heller, vilket gjorde att han var avstängd en del. Men med dagens mått så hade hans tacklingar gett det dubbla. Hans kasse i derbyt mot Aik hade säkert dömts bort bara för att nämna ett. Skaderisk på målvakter osv.

Hans spelmässiga kvalitéer skriver jag bara under på. Han var kung på många sätt. Uppskattad av fans hade han också varit. Nämner aldrig att fansen hade hävdat något annat. Där är det du som tolkar. Men att han skulle fått lägga om sin spelstil ser jag som en självklarhet. Han Hank-gled ju inte i in i axeln på motståndarna direkt. Disciplinnämnden hade varit över honom som en hök.

Vore väl konstigt om man inte tog utvisningsbenägenhet i beaktning vid signing? Sen spelar profil-graden ingen större roll? Det såg vi i Ahlén-fallet. Inga jämförelser i övrigt.

Tror ärligt talat det bara är du och någon till som blir provocerade av mina inlägg. Viket jag helt klart finner underhållande, svar ja. Sållar mig inte i ryggdunkningskören för maffian du leder, med endast din sanning som facit.

Very well. Förstår att du har svårt att sova nu när statsen inte rullar in :wink:
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Praetori »

Manijock skrev:Men att han skulle fått lägga om sin spelstil ser jag som en självklarhet. Han Hank-gled ju inte i in i axeln på motståndarna direkt. Disciplinnämnden hade varit över honom som en hök.
Alla får ju lägga om sin spelstil efter rådande regler. Det är nog otaliga gråa hår som växt fram på folk här rörande Brodin om man får tro foruminläggen i början av senaste säsongen tex.
Hank har rutin nog att hålla knoppen kall och spelar med respekt men proppar ju på i bästa Ölvestad-stil när chansen ges. När han tryckte på Rahimi nere i Växjös zon i höstas trodde jag sargen skulle välta över publiken tex.

Ölvestad spelade på eller tom över gränsen men den spelstilen funkade då. Han besatt dock andra kvalitéer också och var ingen huvudjägare direkt och skulle en föryngrad Ölve finnas tillgänglig skulle Jocke nappat direkt. Han tog tom in en halv flåbuse som Hedman så kom inte med anti-Jocke argument genom att blanda in Ölvestad.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Manijock
Inlägg: 7614
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Manijock »

Praetori skrev:
Manijock skrev:Men att han skulle fått lägga om sin spelstil ser jag som en självklarhet. Han Hank-gled ju inte i in i axeln på motståndarna direkt. Disciplinnämnden hade varit över honom som en hök.
Alla får ju lägga om sin spelstil efter rådande regler. Det är nog otaliga gråa hår som växt fram på folk här rörande Brodin om man får tro foruminläggen i början av senaste säsongen tex.
Hank har rutin nog att hålla knoppen kall och spelar med respekt men proppar ju på i bästa Ölvestad-stil när chansen ges. När han tryckte på Rahimi nere i Växjös zon i höstas trodde jag sargen skulle välta över publiken tex.

Ölvestad spelade på eller tom över gränsen men den spelstilen funkade då. Han besatt dock andra kvalitéer också och var ingen huvudjägare direkt och skulle en föryngrad Ölve finnas tillgänglig skulle Jocke nappat direkt. Han tog tom in en halv flåbuse som Hedman så kom inte med anti-Jocke argument genom att blanda in Ölvestad.
Inte menat som någon anti-Jocke cheap shot. Jag är förövrigt oerhört nöjd med våran sportchef, sånär som på Dick-situationen, förlängningen av Garrison och Ahlén. Säger bara att det definitivt varit en diskussion om det om det varit idag.

Hedman-värvningen chockade mig faktiskt i positiv bemärkelse. Hade gärna tagit en sådan tlll om jag fått välja fritt.
Senast redigerad av Manijock den 2019-07-24 13:37:17, redigerad totalt 1 gånger.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av sensei »

Vi måste sluta prata Ölvestad, jag blir deprimerad då jag ännu sörjer hans för tidiga avslut.

Tänker på två episoder - 5 mål mot modo 2010. Samt fajten mot Sundkvist 2012 efter en riktigt typisk Ölvstad-sekvens med sargkamp i offensiv zon.

Alla tacklingarna genom tiderna är självklart en underbar bonus. Samarbetet med Nilson. Men det har alltid vart de två incidenterna ovan som jag spontant tänker på när det gäller #19.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 7941
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Mattias_87 »

När man hör Ölvestad så tänker jag direkt på denna:

Inte regelrätt men jag gillar att man verkligen hör sargen nästan gå sönder. Enterfeldt klarade sig ju bra.
Avskaffa tre mot tre.
Manijock
Inlägg: 7614
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Manijock »

Mattias_87 skrev:När man hör Ölvestad så tänker jag direkt på denna:

Inte regelrätt men jag gillar att man verkligen hör sargen nästan gå sönder. Enterfeldt klarade sig ju bra.
Den är underbar. Hade gett 10+ matcher nu, och det är inte superlänge sen(nåja 10 år sen). Hur många fick han där? Minns inte. Tänk er 10 år till framåt, kommer någon ens våga tackla? Det är den poängen jag jagat hela tiden. Därav slutsatsen: "skrämmande utveckling".

Ölvestad är troligtvis all time favoriten i Djurgården. Fanns det någon som yttrat något negativt om honom? Knappt ens under lagkaptensdebaclet.
Skriv svar