Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7160
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Varför kritiserar så få den sportsliga ledningen?

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

20002001 skrev:Jag instämmer helt.

Folk verkar tro att man blir mindre Djurgårdare av att kritisera en ledning som har ansvaret för sporten. Man måste få ställa krav som supporter som lever, drömmer och andas Djurgården. Så enkelt är det.
Ledningen helt ok att kritisera.

Men spelarna behöver allt stöd de kan få. Denna säsong känns livsviktig att den slutar väl.
4 segrar kvar
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Varför kritiserar så få den sportsliga ledningen?

Inlägg av ciirree »

ANTECKNINGSBLOCK skrev:Med kritik menar jag f.ö inte bara avgå-skanderande.
Jag har full förståelse att många är emot den typen av aktioner på matcherna och köper det.
Känslan är ju dock att en stor majoritet tycker det är helt klockrent att ta tillbaks mn t.ex?
Fattar verkligen inte...
Det är väl precis det här många av er inte förstår.
Alla sitter inte och jublar över MN värvningen. De finns faktiskt många som är starkt emot den men som sväljer protesterna för stunden och väljer att stötta laget först. Detta innebär inte att man älskar styrelsen och att man jublar över Nilson.

Som här ovan. Viktigast är att klara säsongen nu. Sen finns det väl jättemånga bättre tillfällen att protestera och visa missnöje.

Jag mena, man har väl chansen på mötet i sommar att rösta bort sittande och ta fram nya namn?
LemanDIF
Inlägg: 2
Blev medlem: 2014-05-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Varför kritiserar så få den sportsliga ledningen?

Inlägg av LemanDIF »

Håller med.På matcherna ska man stötta Laget sen kan rikta kritik mot styrelsen i andra forum.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Praetori
Inlägg: 13753
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Varför kritiserar så få den sportsliga ledningen?

Inlägg av Praetori »

ANTECKNINGSBLOCK skrev:Hade DIF fotboll agerat som hockeyns dito gjort de senaste veckorna så hade hela ledningen blivit bortröstad vid nästa styrelsemöte.
Varför vägrar så många "hockey-supportrar" kritisera den uppenbara inkompetensen när man tar tillbaka århundradets föredetting/loser och spetsvärvar fucking Hage, who?
Jag väntar med kritiken tills de sportsliga resultaten är klara. Att såga valet av nyförvärv efter 3-4 matcher känns lite hispigt. Just angående fallet MN så anser jag att gjort är gjort och att han tillför hårt arbete och lite farlighet i anfallszon medan han är i princip oklanderlig bakåt så för den underförstått låga kostnad som det rör sig om så ser jag inte alls något problem med det hela rent sportsligt eftersom vi varit skadedrabbade med både Lauritzen och Samme borta. Ett beprövat kort som vi vet inte är usel så länge han slipper prata för sig eller ta kaptensrollen (man önskar att man kunde kombinera Jockes hjärna och talförmåga med Mackans fysik och tempo men man kan inte få allt här i världen).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
janneffs
Inlägg: 101
Blev medlem: 2012-08-18
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Varför kritiserar så få den sportsliga ledningen?

Inlägg av janneffs »

Absolut får man kritisera! Men ta det efter säsongen, vi behöver inte mer turbulens i föreningen. Stötta laget och gå på dom matcherna som är kvar!
1979
Inlägg: 37
Blev medlem: 2013-02-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Varför kritiserar så få den sportsliga ledningen?

Inlägg av 1979 »

Alla tycker inte värvningen av MN är dålig, jag är en av dem så snälla dra inte alla över en kam precis som Pang & Co gjorde på mötet.
Eftersom ingen av oss jobbar som sportchef och har en koll på hur marknaden faktiskt ser ut tycker jag det är lite konstigt att så hårt kritisera det jobb som görs av de inblandade i DIF.

Vi har inte världens största budget och att bo i Sthlm är gissningsvis betydligt dyrare än att bo i någon håla. Att slåss mot andra klubbar där kommundopning förekommer samt starka lokala intressen i form av företag går in och stöttar gör att vi inte har samma möjlighet.

Jag är nöjd med DIF styrelse och på det sättet man jobbat med laget i år. Innan säsongen så tippades vi väl sist av varenda kotte i detta land, något jag verkligen inte hoppas händer. Men DIF har iaf innan svackan de är inne i nu visat att de kan spela och att de kan vara med om att till och med slåss om en slutspelsplats i sina bästa studer.
Trots att det inte är världens roligaste hockey så hoppas jag vi hittar tillbaka till grunderna med ett stabilt försvar som vi hade i början och gå mer på kontringar. När vi sedan har ett lite bättre material till nästa säsong kan vi börja spela roligare igen.
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

Re: Varför kritiserar så få den sportsliga ledningen?

Inlägg av BigJ »

1979 skrev:Alla tycker inte värvningen av MN är dålig, jag är en av dem så snälla dra inte alla över en kam precis som Pang & Co gjorde på mötet.
Eftersom ingen av oss jobbar som sportchef och har en koll på hur marknaden faktiskt ser ut tycker jag det är lite konstigt att så hårt kritisera det jobb som görs av de inblandade i DIF.

Vi har inte världens största budget och att bo i Sthlm är gissningsvis betydligt dyrare än att bo i någon håla. Att slåss mot andra klubbar där kommundopning förekommer samt starka lokala intressen i form av företag går in och stöttar gör att vi inte har samma möjlighet.

Jag är nöjd med DIF styrelse och på det sättet man jobbat med laget i år. Innan säsongen så tippades vi väl sist av varenda kotte i detta land, något jag verkligen inte hoppas händer. Men DIF har iaf innan svackan de är inne i nu visat att de kan spela och att de kan vara med om att till och med slåss om en slutspelsplats i sina bästa studer.
Trots att det inte är världens roligaste hockey så hoppas jag vi hittar tillbaka till grunderna med ett stabilt försvar som vi hade i början och gå mer på kontringar. När vi sedan har ett lite bättre material till nästa säsong kan vi börja spela roligare igen.
Jag håller med dig.
Användarvisningsbild
Eriksson
Inlägg: 739
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Varför kritiserar så få den sportsliga ledningen?

Inlägg av Eriksson »

Att ställa sig på ett möte och skrika massa okväljningsord eller sitta på ett forum och säga loser/idiot/fucking osv är inte vad jag kalla kritisera
Den så kallade kritiken tar jag avstånd från, lika så den häxjakt som vissa här bedriver på ledning/värvningar.

Den dagen man lägger fram en KONSTRUKTIV kritik, ja då kan jag stämma in i den och föra en diskussion

Tills dess så ställer jag mig bakom besluten, även om jag inte gillar dom. Det tjänar föga till att vara med och röra till det i grytan i detta läge, det gör mera skada än nytta. Hade läget varit att man spelat en macth, ja då kan man förändra, men med så få matcher kvar, vad fan skall jag bidraga med mera skit för.

Det är som det är just nu, jag lägger hellre mitt krut på att älska nån då de förtjänar det som minst, för att det är då de behöver det som mest.
Vad vet jag, jag är bara en supporter som gnäller
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Re: Varför kritiserar så få den sportsliga ledningen?

Inlägg av Andy »

Det är en mycket intressant och viktig frågeställning Anteckningsblock lyfter. Jag skall försöka ge mitt högst personliga (och säkert allt för långa) svar.

För det första tror jag det är viktigt att vi i vår bedömning av de sportsliga resultaten är lite realistiska. Efter de förutsättningar som rått kanske vi inte hade kunnat förvänta oss mycket annat än det vi nu ser. Målsättningen för säsongen var trots allt att hålla oss kvar i SHL.

Förutsättningarna att konkurera på lika villkor med kommundopade landsortsklubbar är, som vi alla vet, inte de bästa för en förening som verkar i en ishockeyfientlig kommun som inte investerat i en enda anläggning för ishockey sedan 2001 och som endast avsätter strax över 1,5 procent av sin driftsbudget till hela idrotten. Lägg därtill en kastastrofal arenasituation som innebär att intäkterna för föreningen effektivt hålls nere samtidigt som ett amerikanskt bolag tillåts göra stora vinster på driften av kommunens arena. Djurgården har också långt ifrån goda förutsättningar att bedriva effektiv träning då man bland annat saknar en egen träningsarena (alla har väl sett bilderna på hur vårt a-lag får kuska runt ombytta i buss till diverse isytor i förorterna för att överhuvudtaget få istid). Adera de orättvisa förutsättningar SHL beslutat om som de facto innebar att vårt utgångsläge redan när säsongen började var sex miljoner sämre än våra konkurrenters. Tar man allt detta i beaktande kanske de sportsliga resultatet varken är förvånande eller sämre än vi kan kräva.

Sammantaget blir min slutsats att det inte enbart eller främst är kortsiktiga lösningar vi ska fokusera på eller sträva efter. Min bild är i stället att alla goda krafter som vill Djurgården väl måste fokusera kraften på att i det korta perspektivet överleva samtidigt som vi tillsammans systematiskt och strukturerat arbetar för att långsiktigt förbättra de grundläggande förutsättningarna för en ny framgångsera (jag har personligen en ganska tydlig bild av vad ett sådant arbete borde innehålla och hur det borde bedrivas – men det är ämne för en annan tråd).

När vi konstaterat att de sportsliga resultaten kanske ligger i paritet med vad vi kan förvänta oss kan vi återgå till Anteckningsblocks huvudfråga kring varför så få kritiserar den sportsliga ledningen.

En anledning är nog att de allra flesta inser att de faktiskt har ganska lite koll. Det är lätt att sitta på ett forum på internet och såga spelare, ta ut laguppställningar och föreslå värvningar (jag själv gör det hela tiden), men när det verkligen gäller tror jag också att de flesta förstår att KG och Djurgårdens sportsliga ledning trots allt känner individerna i laget och laget som helhet bättre än alla oss andra tangentbordsproffs. Vi måste helt enkelt förlita oss på att de som är heltidsproffs på att hantera den sportsliga verksamheten gör detta på bästa sätt utifrån de förutsättningar som råder. Att kräva snabba avgång i ledarstaben kanske trots allt är mindre viktigt än att fokusera på (återigen) de långsiktiga förutsättningarna – att vi fostrar nya bra ledare och att vi hela tiden bygger långsiktigt bättre förutsättningar för att den sportsliga ledningen ska ha möjlighet att bedriva en framgångsrikt sportslig verksamhet.

En annan anledning är nog också att många av oss inte tror att ett högljutt protesterande på läktare eller annorstädes just nu gynnar lagets sportsliga resultat. Hur mycket kan vi påverka det sportsliga resultatet genom att kritisera den sportsliga ledningen eller kräva styrelsens avgång just nu? I ett läge när vi hänger på gärdesgården är det viktigare än någonsin att stötta laget på isen. Vi behöver inte mer turbulens på läktarna eller vid sidan av isen just nu – det kan vi ta senare och i andra former – om vi inte är nöjda med resultaten. Just på denna punkt tror jag att en stor del av svaret spå ursprungsfrågan står att finna; de allra flesta av oss tror och inser att det just nu är viktigare att stötta grabbarna på isen för att få en bra avslutning på serien än att kritisera den sportsliga ledningen. Denna uppfattning styrks väl också av empiriska erfarenheter i vårt geografiska närområde. Se på skräckexemplet AIK – hur mycket bättre har de presterat på isen sedan den sportsliga ledningen och hela styrelsen kastades ut?

Detta leder mig över till ytterligare två viktiga dimensioner varav den första är att intresset att vara med och påverka på riktigt tycks vara ganska lågt. Jag är alltid lika förvånad över dels hur få människor som faktiskt enagerar sig och kommer på årsmöten och annat samt att många av de som faktiskt kommer inte är särskilt konstruktiva eller lösningsorienterade. Med tanke på hur omfattande och ibland höga åsikterna är borde intresset för att delta föreningsverksamheten vara avsevärt mycket högre. Är intresset lågt för att vara med att påverka, och detta är den andra dimensionen, så är det ännu färre som tycks beredda att inte bara kritiseera och påverka utan också arbeta ideellt och ge av sin tid. Många verkar ha åsikter på vilka som ska bort – men få har konkreta alternativ till ersättare och ännu färre verkar ha viljan att offra den tid och det engagemang som krävs för att ta ansvar och vara med och arbeta i föreningen själva. Djurgården är en förening – det är vi medlemmar som nominerar personer till valbredningen och det är vi som sedan har att ta ställning på årsmötet. Var och en av oss har också möjlighet att ställa sig själv till förfogande och väljas. Makten är vår och ingen annans, men med denna makt borde också ett ansvar följa.

För att sammanfatta och försöka ge ett svar på Anteckningsblocks huvudfråga varför så få kritiserar den sportsliga ledningen just nu så tror jag att svaret är:
  • De sportsliga resultaten är kanske inte år så dåliga i relation till förutsättningar och målbild.

    Djurgårdens huvudproblem är kanske inte de svaga sportsliga resultaten på kort sikt utan i stället de långsiktiga förutsättningarna för att bygga upp en framgångsrik verksamhet.

    Tiden att kritisera den sportsliga ledningen är kanske inte inne i ett läge då laget behöver allt stöd de kan få för att leverera på isen.

    Det finns en diskrepans mellan åsikter och synpunkter utrycka på läktaren och internet å ena sidan och en genuin vilja att engagera sig, utöva medlemsinflytande, avsätta tid och arbeta hårt för att bidra.
Personligen har jag massor av åsikter samtidigt som jag har stor respekt för de människor i styrelse, kansli och sportslig ledning som arbetar hårt och gör sitt bästa för att det ska gå bra för Djurgården. Jag tror inte att lösningen på våra problem är att kuppa ut styrelsen och/eller att avsätta den sportsliga ledningen.

Jag tror att lösningen på våra problem är att bredda och komplettera den nuvarande styrelsen, bevara och förädla det som är bra och samtidigt föda in nya tankar och perspektiv. Detta går dock bara att göra om människor inte bara tycker eller kräver utan i stället är bredda att ställa upp, engagera sig och faktiskt ytterst själva ge av sin tid och arbeta hårt.

Personligen har jag gjort vad jag kunnat genom att vara med och dra i gång ”Rädda Otto”, ”Djurgårdshjälpen” och ”#Fairplay2014”. Jag var också med och startade IDH som numera slagits samman med fotbollens DNA där jag också fortsätter att vara engagerad. För mig har det varit berikande och roligt att bidra på marginalen till förmån för Djurgården och jag önskar att fler fick uppleva detta. Samtidigt så har mitt engagemang också fått mig att inse att det behövs så mycket mer än att kritisera och kräva folks avgång om Djurgården skall tillbaks till toppen igen. Det som krävs är hårt och fokuserat arbete under många år för att i grunden förändra förutsättningarna för att bedriva elithockeyverksamhet i Stockholm. På den resan behövs vi alla!
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Varför kritiserar så få den sportsliga ledningen?

Inlägg av minalman »

Ett stort "hyll" till föregående inlägg! Bra skrivet Andy!
Den dagen vi tar över driften av Globenarenorna från amerikanarna, med bibehållen rätt till att boka deras artister, kan vi börja snacka om rättvisa förutsättningar.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Think if...
Inlägg: 471
Blev medlem: 2014-03-17
Ort: Stockholm, Sweden
Kontakt:

Re: Varför kritiserar så få den sportsliga ledningen?

Inlägg av Think if... »

ANTECKNINGSBLOCK skrev:Med kritik menar jag f.ö inte bara avgå-skanderande.
Jag har full förståelse att många är emot den typen av aktioner på matcherna och köper det.
Känslan är ju dock att en stor majoritet tycker det är helt klockrent att ta tillbaks mn t.ex?
Fattar verkligen inte...
Kritik ska alltid var en viktig komponent i vår förening, men kravet på att den är konstruktiv och lösningsorienterad är absolut. Att lägga fram (eller skandera från läktaren) önskemål om en styrelses avgång sorterar inte under kategorin "konstruktivt". Det är tvärtom, ett önskemål om ett extremt oansvarigt beteende mot föreningen.
För mig är motivet fortfarande grumligt och inget, inte ens ett dåligt, alternativ har föreslagits. Känner man som supportergruppering att föreningsmaskineriet är för segt eller mossigt, att valberedningen får Berlinmuren att framstå som ett grovmaskigtnät så hoppas jag att man iaf kan sätta ihop ett manifest över vilka missförhållanden man ser och förslag på hur man (tillsammans!) vill förbättra dessa.

Vad gäller MN, så är jag personligen betydligt mer besviken på hur Djurgården (ledningen) agerade vid degraderingen. Det var då väldigt lätt att ställa spelarna mot väggen och med byxorna neddragna mot oss supportar peka på lojalitet och ansvar samtidigt som man (bevisligen) hade väldigt dåligt på fötterna för att göra så. Dessutom hade man uppenbarligen gjort ett uselt jobb under säsongen. Så, om det inte enbart är ett utslag av ömsesidig desperation från MN och ledningen, ser jag faktiskt den här "återföreningen" som något väldigt starkt och viktigt i processen att gå vidare och utveckla föreningen på ett föredömligt sätt.
Åsikten om olika spelares vara eller inte vara spretar ändå som ett plockepinn bland oss supportrar. Men finns det konsensus från tränare till styrelse om en rekrytering är det svårt att se det som kontroversiellt. Därmed inte sagt att vi alla måste älska det! Man t.o.m hata det (men glöm inte bort att hata råtta mer!)

Man får nog också se till vilket mål och vilken ambition vi har med årets upplaga av DIF i SHL. 1) positivt ekonomiskt resultat 2) etablera DIF i SHL...?, och sedan ställa sig frågan till nästa år om det är så att man vill villkora en sådan (eller ny) ambition med särskilda förbehåll (typ, inte om det innebär rekrytering av impopulära/kontroversiella spelare och vem som avgör detta).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Using Tapatalk
Användarvisningsbild
Mattebo
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2012-01-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Varför kritiserar så få den sportsliga ledningen?

Inlägg av Mattebo »

Andy skrev:Bästa inlägget ever
Mycket bra inlägg i diskussionen, Andy! Hatten av.

Jag vill varken märka ord eller hoppa in i diskussionen helt.

Men jag tycker det är felriktat att dra in Hage i kritiken mot ledningen för den här säsongen. Hage skulle tas in till nästa säsong, men det uppstod ett läge att plocka in honom redan nu. Han kommer ha mycket större chans att ta för sig nästa säsong när han får komma in i slutet på denna säsong. Ett smart drag för en tilltänkt framtida spelare.

Kan tillägga att jag tycker det är bra att denna frågeställning lyfts. Säkerligen många som sitter och klurar kring det här. Personligen hoppas jag att så många som möjligt knyter näven, ställer upp och krigar oss kvar denna säsong. Så kan andra frågor tas när vi håller oss kvar. Gärna en resultatmässig vändning i morgon. Så slipper det bli för nervöst på isen framöver.
Mash
Inlägg: 2337
Blev medlem: 2010-09-23

Re: Varför kritiserar så få den sportsliga ledningen?

Inlägg av Mash »

Tycker Vin Diesel säger det rätt bra, så han får föra min talan!



Välj rätt läge att kritisera ledningen. Innan sista matchen för säsongen är fel läge.
Staten
Inlägg: 2559
Blev medlem: 2011-09-20

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Staten »

Helvete vad ni har skjutit er själva och hela Djurgårn i foten.
Användarvisningsbild
Godnoken
Inlägg: 820
Blev medlem: 2012-09-15

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Godnoken »

Tycker knappast att Kareel har gjort något fel på senaste men det kan mycket väl bli för det bästa om han avgår nu. Tyvärr. Sportslig kris och publiken sviker.
Det finns ingen större Djurgårdare än Marcus Nilson - Wikegård
Skriv svar