Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17429
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av SirDIFalot »

Angående det, beryktade, goda ekonomiska resultatet. Alla som jobbar i DIF är ju såklart inblandade men det är väl Jenny som är VD som sköter den dagliga verksamheten som bör vara den som ska credas mest i så fall?
Matcher är ett nödvändigt ont för att få fram stats.
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av seppuko »

SirDIFalot skrev:Angående det, beryktade, goda ekonomiska resultatet. Alla som jobbar i DIF är ju såklart inblandade men det är väl Jenny som är VD som sköter den dagliga verksamheten som bör vara den som ska credas mest i så fall?
Det tror jag. Men hon ska även creddas för att hon är hon. Maken till grym person rakt igenom har man sällan stött på, och att ha en sådan som VD för det du bryr dig mest om (tillsammans med fru och barn) är en fröjd.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12841
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:Angående det, beryktade, goda ekonomiska resultatet. Alla som jobbar i DIF är ju såklart inblandade men det är väl Jenny som är VD som sköter den dagliga verksamheten som bör vara den som ska credas mest i så fall?
Fast en verksamhet består knappast bara av en VD, utan ett gott resultat tyder på en organisation som faktiskt gör sitt jobb - och styrelsen är ju delvis inblandad i den dagliga ruljansen och fattar strategiskt viktiga beslut.

Den stora anledningen att vi gör ett bra resultat är ju garanterat att vi inte dragit på oss den stiliga ES/SHL-kostymen fullt ut än som vi hade när vi åkte ur, utan vi har fortfarande en lite mer för plånboken slimmad dito. Organisationen är bantad.

Man kan ha många åsikter om den här klubben och hur den sköts (vilket jag är den första att ha), men det har trots allt bevisligen fattats många strategiskt korrekta beslut efter vår degradering. I varje fall om siffrorna stämmer.
Bild
Magistern
Inlägg: 30
Blev medlem: 2013-03-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Magistern »

Ja givetvis är det ett teamwork. Jenny verkar vara tokbra! Sjukt bra! Hela kansliet och styrelsen gör det riktigt bra.

Och då händer det fler saker som ännu inte gett frukt. Damhockeyn kommer att ge oss fördelar i framtiden. Både ekonomiskt och praktiskt i t ex arenafrågan. Arenafrågan har för första gången på, jag vet inte hur länge, lyfts upp riktigt ordentligt på arbetsbordet. Husby-projektet tror jag också kan ge oss fördelar.

Vi är tillbaka i SHL. Med uppflyttningen får vi nog säga att vi hade marginalerna mes oss. Men det var inte enbart tur. Mycket hårt och bra jobb bakom.

Ekonomin går framåt. Och detta är också något som kommer ge oss stora fördelar framöver. Just nu så kan det kännas som en marginell fördel när vi slåss mot lyxfällan och andra kommundopade klubbar. Men inom ett par år kommer karman ta ut sin rätt och de andra klubbarna kommer inse att de hamnat på efterkälken när de gjort sig beroende av sina kommuner.

Finns väldigt få saker att gnälla på just nu. Kan vi bara lyckas hålla oss borta från kvalet så ser det väldigt ljust ut.
DIFtorped
Inlägg: 142
Blev medlem: 2012-03-27
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av DIFtorped »

pulverapa skrev:Då ska vi se.

DIF går minst 5 miljoner i VINST den här säsongen. Nej, prognos gällande delåret
DIF är väldigt nära ett nytt SHL-kontrakt. Nej, alldeles för många omgångar kvar
Vi har vårt bästa publiksnitt på länge. (Någonsin?) Ser bra ut
Vi har ett riktigt krigargäng på isen. Javisst

Den här styrelsen har mitt fulla förtroende.
Styrelsen saknar väl lite fingerspitzengefühl för att få mitt fulla förtroende, men ok jobb dock, e väl bara kolla hur vi ligger till jämfört förra året. Den enskilt största mätbara frågan för en idrottsförening borde väl vara det sportliga inom de ramar och regler föreningen satt upp, finns väl inte mycket å klaga på i den frågan.
Användarvisningsbild
ANTECKNINGSBLOCK
Inlägg: 239
Blev medlem: 2011-11-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av ANTECKNINGSBLOCK »

Dam och CSR-satsningar, bär det verkligen frukt?
Fotbollen snöade ju in sig som satan på "Djurgårdsandan" och "drive-in-fotboll" vilket inte direkt har lett till någon superdeal sponsormässigt.

Känslan är att det snarare är styrelsen som tagit nära in på politiska beslut där deras egna åsikter varit mer drivande än Djurgårdens bästa (där Djurgården=Herrfotbollen).
Är jag för negativ eller ligger det något i det?
Magistern
Inlägg: 30
Blev medlem: 2013-03-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Magistern »

ANTECKNINGSBLOCK skrev:Dam och CSR-satsningar, bär det verkligen frukt?
Fotbollen snöade ju in sig som satan på "Djurgårdsandan" och "drive-in-fotboll" vilket inte direkt har lett till någon superdeal sponsormässigt.

Känslan är att det snarare är styrelsen som tagit nära in på politiska beslut där deras egna åsikter varit mer drivande än Djurgårdens bästa (där Djurgården=Herrfotbollen).
Är jag för negativ eller ligger det något i det?
What? Tror människor att fotbollen och hockeyn driver dessa frågor pga personliga intressen? Allvarligt?

Om vi vill ha någon realistisk chans att få till en egen arena exempelvis så är det väldigt nödvändigt med en damverksamhet och andra verksamheter än bara elitidrott för herrar. Fotbollen har också insett detta. ÖIP hade nog kunnat varit mer möjligt om fotbollen kunde bredda sin verksamhet och varit tidigare ute med djurgårdsandan etc.

Vi kommer nog aldrig få ekonomisk hjälp av kommunen men vi kan få andra fördelar som att de iaf slutar jävlas med oss och att det blir lättare för oss att få loss en bit mark, hjälp med renoveringar etc. Jag vet inte exakt vilken hjälp man kan få med det jag vet är att om man bara driver elitidrott för herrar så öppnas inga dörrar i kommunhusen.

Som jag skrev i tidigare inlägg. Just idag kan man tycka att vi ligger efter när FBK får 5 millar av sin kommun samtidigt som de lägger ner sin egna juniorverksamhet. Eller leksand som säljer trottoarer. Men vänta 5-10 år så ska vi se vilka konsekvenser det ger långsiktigt att driva en verksamhet på det sättet. Vi är på helt rätt spår här. Långsiktigt.
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av JohanPez »

ANTECKNINGSBLOCK skrev:Dam och CSR-satsningar, bär det verkligen frukt?
Fotbollen snöade ju in sig som satan på "Djurgårdsandan" och "drive-in-fotboll" vilket inte direkt har lett till någon superdeal sponsormässigt.

Känslan är att det snarare är styrelsen som tagit nära in på politiska beslut där deras egna åsikter varit mer drivande än Djurgårdens bästa (där Djurgården=Herrfotbollen).
Är jag för negativ eller ligger det något i det?
Djurgårdsandan tror jag var en stor del att vi fick in prioritet och inför nästa säsong kan det mycket väl bli tal om dem som huvudsponsor. Givetvis är det annat också men jag vill minnas att VDn där uttryckte ett stort gillande för att vi tar ett samhällsmässigt ansvar.

Edit: Sen finns det ju synergieffekter i CSR-arbetet också. Att människor i tidig ålder får ett gott öga till vår förening kan ju betyda allt, inget och allt däremellan. Ja, du är för negativ.
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Zephyrox »

Nu är det väl ingen som sagt att styrelsen missköter ekonomin och som nån sa, så tror jag det är Jenny i första hand vi ska tacka.
Vissa personer i ledningen har visat att man inte uppskattar sina aktiva supportrar. Fine, så kan det vara men det var ju tydligen väldigt uppskattat när det behövdes de mörka åren i början av 2000 talet. Men vi kanske går mot mer slipspublik igen, skrämmande många här på forumet verkar ju tycka det är lika skönt att bli av med "de där huliganerna" ändå. Sen nån gång i framtiden när vi inte kan glädjas åt att vi just gått upp en serie och publiken sakta sviker, då kanske man vill ha tillbaka tifo, sång och engagemang. Hoppas bara det finns nån som ställer upp då...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Axel_K
Inlägg: 2177
Blev medlem: 2012-02-03
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Axel_K »

BigJ skrev:
pulverapa skrev:Då ska vi se.

DIF går minst 5 miljoner i VINST den här säsongen.
DIF är väldigt nära ett nytt SHL-kontrakt.
Vi har vårt bästa publiksnitt på länge. (Någonsin?)
Vi har ett riktigt krigargäng på isen.

Den här styrelsen har mitt fulla förtroende.
Ja verkligen mitt också. Jag frågade i en annan tråd vad Kaarel och styrelsen hade gjort som folk tyckte var fel men fick inget svar. Jag menar, det kan ju inte bara vara detta med Mackan.
Om du läser i den tråden så står det i princip femtiotolv gånger.
Användarvisningsbild
dutti
Inlägg: 518
Blev medlem: 2010-09-16
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Fruängen

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av dutti »

-daniel- skrev:
SirDIFalot skrev:Angående det, beryktade, goda ekonomiska resultatet. Alla som jobbar i DIF är ju såklart inblandade men det är väl Jenny som är VD som sköter den dagliga verksamheten som bör vara den som ska credas mest i så fall?
Fast en verksamhet består knappast bara av en VD, utan ett gott resultat tyder på en organisation som faktiskt gör sitt jobb - och styrelsen är ju delvis inblandad i den dagliga ruljansen och fattar strategiskt viktiga beslut.

Den stora anledningen att vi gör ett bra resultat är ju garanterat att vi inte dragit på oss den stiliga ES/SHL-kostymen fullt ut än som vi hade när vi åkte ur, utan vi har fortfarande en lite mer för plånboken slimmad dito. Organisationen är bantad.

Man kan ha många åsikter om den här klubben och hur den sköts (vilket jag är den första att ha), men det har trots allt bevisligen fattats många strategiskt korrekta beslut efter vår degradering. I varje fall om siffrorna stämmer.
Som -daniel- säger ska en styrelse i första hand vara aktiva i det långsiktiga strategiska arbetet (varför jag också varit extra kritisk till MN-härvan då styrelsen om några borde vara mån om hur det påverkar relationen till den supportergruppen), sen vill jag poängtera att de dock inte ska vara särskilt inblandad i den "dagliga ruljansen". Detta sköter man genom den operativa ledningen, dvs VD-Jenny och hennes kansli.

Vad jag säger är alltså att resultaten av styrelsens ageranden främst visar sig efter åtminstone ett par år. Jag skulle inte tacka en styrelse för att ett företag säljer bra under ett år, den äran ska den operativa ledningen ha (samma sak med minskade kostnader).

Gällande publiksnitt har vi återtåget till SHL att tacka för, tillsammans med smarta kampanjer från marknadsavdelningen. Som Zephyrox varit inne på står vi dock inför en väldigt intressant (skrämmande) utveckling. Jag hoppas innerligt du har fel, men jag tror du har rätt.

Med det sagt får jag ska jag också försöka hålla någon nyans i mitt styrelsehatande. Självklart är det tidigare tuffa beslut som bäddat för resultatet i år (nedskärningar vid degradering osv osv).

Sist vill jag sätta en +1 på daniels tredje stycke. Med tanke på att vi spelar SHL med en allsvensk organisation (och allsvensk spelartrupp, i mångt och mycket) hade jag inte förväntat mig något annat än ett riktigt bra ekonomiskt resultat i år. Något annat hade varit ruskigt underkänt under omständigheterna.
Du är med oss överallt, Stefan.
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Praetori »

Zephyrox skrev:Nu är det väl ingen som sagt att styrelsen missköter ekonomin och som nån sa, så tror jag det är Jenny i första hand vi ska tacka.
Vissa personer i ledningen har visat att man inte uppskattar sina aktiva supportrar. Fine, så kan det vara men det var ju tydligen väldigt uppskattat när det behövdes de mörka åren i början av 2000 talet. Men vi kanske går mot mer slipspublik igen, skrämmande många här på forumet verkar ju tycka det är lika skönt att bli av med "de där huliganerna" ändå. Sen nån gång i framtiden när vi inte kan glädjas åt att vi just gått upp en serie och publiken sakta sviker, då kanske man vill ha tillbaka tifo, sång och engagemang. Hoppas bara det finns nån som ställer upp då...


Sent from my iPhone using Tapatalk
STOR skillnad på TIFO och huliganer eller folk som vevar på läktaren dock.
Klart som korvspad att ALLA utom motståndarna uppskattar aktiva supportrar, om aktiviteten däremot tar sig destruktiva former är det kanske inte jättekonstigt om en föreningsstyrelse agerar, eller är jag ute och cyklar?
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av pulverapa »

Har "advokaten" eller UCS några siffror på hur mycket pengar vi tjänar när publiken ökar i fotbollen när det bränns bengaler kontra hur mycket pengar vi får i böter? Skulle den kalkylen kunna publiceras på deras eller JK:s hemsida? Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
_Skogis
Inlägg: 261
Blev medlem: 2006-03-17
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: 08-land

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av _Skogis »

pulverapa skrev:Har "advokaten" eller UCS några siffror på hur mycket pengar vi tjänar när publiken ökar i fotbollen när det bränns bengaler kontra hur mycket pengar vi får i böter? Skulle den kalkylen kunna publiceras på deras eller JK:s hemsida? Tacksam för svar.
+1
Klockrent!
'Vi kastade in en handgranat, och fick tillbaka en napalmbomb' Västerås 2014-04-07
'Det finns dåliga hockey matcher men inga tråkiga' Hans Chrunak
'Vissa åker ut till landet under semestern, andra hem till mormor & morfar' Hank the Tank
Användarvisningsbild
dutti
Inlägg: 518
Blev medlem: 2010-09-16
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Fruängen

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av dutti »

pulverapa skrev:Har "advokaten" eller UCS några siffror på hur mycket pengar vi tjänar när publiken ökar i fotbollen när det bränns bengaler kontra hur mycket pengar vi får i böter? Skulle den kalkylen kunna publiceras på deras eller JK:s hemsida? Tacksam för svar.
avd. relevans...
Du är med oss överallt, Stefan.
Skriv svar