Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7111
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av DIF_Soldier »

Vad är det med klacken? Vad har hänt? Så jävla sorgligt, vad är det för människor som står där?
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 7941
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av Mattias_87 »

DIF_Soldier skrev:Vad är det med klacken? Vad har hänt? Så jävla sorgligt, vad är det för människor som står där?
Gamla gubbar, kärringar och barn. Eller ja för många iallafall.

Jag har stått i klacken i många år nu men jag börjar tröttna faktiskt. Funderar på att röra mig mot långsidorna.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7111
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av DIF_Soldier »

Mattias_87 skrev:
DIF_Soldier skrev:Vad är det med klacken? Vad har hänt? Så jävla sorgligt, vad är det för människor som står där?
Gamla gubbar, kärringar och barn. Eller ja för många iallafall.

Jag har stått i klacken i många år nu men jag börjar tröttna faktiskt. Funderar på att röra mig mot långsidorna.
Jag har också slutat stå i klacken. För många snyltare som vill ha billiga biljetter och "uppleva stämningen".

Vore bra om DIF eller JK kraftsamlade mot detta.
Säg den glädje som varar
Praetori
Inlägg: 13544
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av Praetori »

DIF_Soldier skrev:
Mattias_87 skrev:
DIF_Soldier skrev:Vad är det med klacken? Vad har hänt? Så jävla sorgligt, vad är det för människor som står där?
Gamla gubbar, kärringar och barn. Eller ja för många iallafall.

Jag har stått i klacken i många år nu men jag börjar tröttna faktiskt. Funderar på att röra mig mot långsidorna.
Jag har också slutat stå i klacken. För många snyltare som vill ha billiga biljetter och "uppleva stämningen".

Vore bra om DIF eller JK kraftsamlade mot detta.
Mio men så länge vissa i klacken behandlar nykomlingar som julgranar och klackrurister så blir det knepigt med påfyllning underifrån. För att inte tala om de som tror de är invigda och speciella från fotbollen.
Det kanske är upp till gamlingarna att återerövra vissa ståplatser?
Det som saknas är eldsjälarna från tifogrupperna som körde på alltid oavsett.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1810
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av Andspe »

Bra tryck idag! Känns som det smittade av sig lite från järkaminernas dag. Bara att fortsätta kötta!
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5841
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av Daniel942 »

Suttit och kollat på lite nostalgiska klipp vilket gör att man givetvis tar sig en funderare på vart vi är på väg med vår klack, både på hemmais och borta.

Tar man en titt i klacken idag hittar jag verkligen alla - barnfamiljer och äldre personer. Alla är givetvis välkomna bara man bidrar med det som krävs, sång! Men så är oftast inte fallet heller utan folk köper uppenbarligen klack för att det är billigt och sen står man där med armarna i kors.
Dessa människor pissar nåt så oerhört på DIF. Klacken är en subventionerad sektion för att man ska vara med och bidra med just sång.
DIF borde verkligen se till att förflytta dessa människor mot långsida eller minst aktiv sittplats.

Det känns också lite i surret som att många bara går och väntar på att en etablerad gruppering i fotbollen ska komma in och göra underverk på våra hockeyläktare - newsflash - det kommer inte att ske som det ser ut nu. Utan det är faktiskt upp till såna som oss som brinner mer för hockeyn än för fotbollen - det är vi som kan göra något utav det.

Det handlar inte om att man ska starta en öppen gruppering utan se bara till att man är ett gäng som skapar en kärna i klacken som kan starta ramsor vid tystnader osv i all sin enkelhet.
Så står du i klacken nu på tisdag mot FBK och har läst detta? Fundera en vända på vad kan du göra för att förbättra trycket på Hovet. Tro mig, det är inte svårt att få med hela klacken. Samla polarna och försök!
DIF!
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 7941
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av Mattias_87 »

Det är lite som du säger Daniel att vi har verkligen sjukt mycket olika typer av människor i klacken. Ofta är det ju så att en pappa har med sig sin lilla dotter eller son som är tysta. Eller kompisen med säsongskort som tar med sig sin far som kanske är lite för gammal för att hålla igång hela matchen men som ändå väljer klacken för att han redan lagt pengar på ett säsongskort och vill inte lösa två nya biljetter för det.

På något sätt vore det bra om klackbiljetter inte säljs på den vanliga biljettsidan så att folk inte bara väljer det på grund av att det är billigt, Särskilt viktigt är det i våra stora matcher som JK-dag och slutspelsmatcher. Då ska det bara vara riktigt klackfolk.
Avskaffa tre mot tre.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av Puckey »

Mattias_87 skrev:Det är lite som du säger Daniel att vi har verkligen sjukt mycket olika typer av människor i klacken. Ofta är det ju så att en pappa har med sig sin lilla dotter eller son som är tysta. Eller kompisen med säsongskort som tar med sig sin far som kanske är lite för gammal för att hålla igång hela matchen men som ändå väljer klacken för att han redan lagt pengar på ett säsongskort och vill inte lösa två nya biljetter för det.

På något sätt vore det bra om klackbiljetter inte säljs på den vanliga biljettsidan så att folk inte bara väljer det på grund av att det är billigt, Särskilt viktigt är det i våra stora matcher som JK-dag och slutspelsmatcher. Då ska det bara vara riktigt klackfolk.
Det vore nästan en befrielse om klackpriset inte var lägre än sittplats, men antar att folk skulle slå bakut isf. Själv skulle jag gärna betala 50kr extra för att slippa apatin.
Praetori
Inlägg: 13544
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av Praetori »

Mattias_87 skrev:Det är lite som du säger Daniel att vi har verkligen sjukt mycket olika typer av människor i klacken. Ofta är det ju så att en pappa har med sig sin lilla dotter eller son som är tysta. Eller kompisen med säsongskort som tar med sig sin far som kanske är lite för gammal för att hålla igång hela matchen men som ändå väljer klacken för att han redan lagt pengar på ett säsongskort och vill inte lösa två nya biljetter för det.

På något sätt vore det bra om klackbiljetter inte säljs på den vanliga biljettsidan så att folk inte bara väljer det på grund av att det är billigt, Särskilt viktigt är det i våra stora matcher som JK-dag och slutspelsmatcher. Då ska det bara vara riktigt klackfolk.
Anledningen till att vi gammalstofiler väljer att ta med våra mest värdefulla ungar till klacken.....
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
zork
Inlägg: 5
Blev medlem: 2019-01-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av zork »

Jag tror att man gör det väl enkelt för sig när man skyller på klackturisterna.
För det första så tvivlar jag på att klacken alltid är fullsatt. Den troliga effekten av att plocka bort alla klackturister tror jag är stolar som gapar tomma. Är det verkligen roligare?
För det andra så borde vi HYLLA gamla klackare som drar med sig framtiden och visar upp vårt lag. Visar upp vår sport. Klarar klacken inte av att låta för att den späds ut med 4-5% gamlingar/barn har vi problem ( vi har problem! ).

Min känsla är snarare att vi har alldeles för lata klackare. För lata säsongsklackare. Grabbar 15-25 som tittar mobil och PRATAR hockey med varandra. Sjunger lite när det passar men mest tittar på hockeyn. Samma ansikten varje gång.

I slutändan är det enkelt att skylla på andra men en tillräckligt stor del av klacken kommer match efter match. De måste skapa stämningen. Det är de som måste ha passionen. Just nu finns inte passionen.

Jag kommer ihåg när jag började i klacken säsongen 11/12. Det va ingen som gnällde på klackturister då. Istället så blev man tillsagd ( bestämt men inte hotfullt ) när man inte skötte sig. Då knackade grannen på axeln och förklarade att man klappade vid fel tillfällen. Eller när man inte ansträngde sig. Den formen av uppfostran ser jag inte längre. Inte alls faktiskt. Det är mitt fel lika mycket som alla andra klackseniorers.

Istället för att skylla ifrån oss kanske vi bör inse att vi har förvaltat vårt arv dåligt. Vi har misslyckats med att föra den mentalitet som vi fick med oss vidare till nästa generation.

Stort tack till de 2-3 som brukar klackleda ibland. Ni är hjältar och får alldeles för lite cred! Vi andra som har låtit det förfalla och sitter och klagar på att det va bättre förr bör undvika speglar, köpa sittplatsbiljetter och fortsätta tycka synd om oss själva. Det är ganska bekvämt har jag hört.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7111
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av DIF_Soldier »

zork skrev:Jag tror att man gör det väl enkelt för sig när man skyller på klackturisterna.
För det första så tvivlar jag på att klacken alltid är fullsatt. Den troliga effekten av att plocka bort alla klackturister tror jag är stolar som gapar tomma. Är det verkligen roligare?
För det andra så borde vi HYLLA gamla klackare som drar med sig framtiden och visar upp vårt lag. Visar upp vår sport. Klarar klacken inte av att låta för att den späds ut med 4-5% gamlingar/barn har vi problem ( vi har problem! ).

Min känsla är snarare att vi har alldeles för lata klackare. För lata säsongsklackare. Grabbar 15-25 som tittar mobil och PRATAR hockey med varandra. Sjunger lite när det passar men mest tittar på hockeyn. Samma ansikten varje gång.

I slutändan är det enkelt att skylla på andra men en tillräckligt stor del av klacken kommer match efter match. De måste skapa stämningen. Det är de som måste ha passionen. Just nu finns inte passionen.

Jag kommer ihåg när jag började i klacken säsongen 11/12. Det va ingen som gnällde på klackturister då. Istället så blev man tillsagd ( bestämt men inte hotfullt ) när man inte skötte sig. Då knackade grannen på axeln och förklarade att man klappade vid fel tillfällen. Eller när man inte ansträngde sig. Den formen av uppfostran ser jag inte längre. Inte alls faktiskt. Det är mitt fel lika mycket som alla andra klackseniorers.

Istället för att skylla ifrån oss kanske vi bör inse att vi har förvaltat vårt arv dåligt. Vi har misslyckats med att föra den mentalitet som vi fick med oss vidare till nästa generation.

Stort tack till de 2-3 som brukar klackleda ibland. Ni är hjältar och får alldeles för lite cred! Vi andra som har låtit det förfalla och sitter och klagar på att det va bättre förr bör undvika speglar, köpa sittplatsbiljetter och fortsätta tycka synd om oss själva. Det är ganska bekvämt har jag hört.
Mycket bra första inlägg, tack för det.

Aspekten att säga till grannen att bidra är en bra idé. Tyvärr är det inte så lätt. De gånger jag, uppmuntrande, schysst och tydligt, bett folk att sjunga med har de antingen tittat på mig som att jag är en idiot, bett mig hålla käften eller fnyst ”du, jag bidrar på MITT sätt”.

Så även med de bästa intentioner så har tillsägelser sällan funkat.

En idé jag förordat är en banderoll framför klacken med tydliga regler.
En annan idé är en kampanj med stora röda klistermärken med texten ”BIDROG INTE I KLACKEN” som man diskret kan fästa på alla limkäftars ryggtavla.
Säg den glädje som varar
zork
Inlägg: 5
Blev medlem: 2019-01-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av zork »

Jag är medveten om att det är hopplöst att säga till. Det som förut va en självklarhet att man kämpade tillsammans är det inte längre. Jag tror inte längre att hela klacken bryr sig (lika mycket) om stämningen. Kanske är det vi som är gammelmodiga?
Tyvärr tror jag inte att sura lappar eller stickers löser några problem. Jag tror att enda lösningen som fungerar är att några eldsjälar tar över ansvaret och kämpar för att göra det coolt att bli hes igen. Gärna någon som orkar bli jämförd med Pang och som tar räcket och gör sin grej. Någon som har pondus och som inte accepterar mindre än 100%. Någon som kärnklacken sluter upp bakom. Någon som har tid och ork för många års slit.

Tills dess att denna eldsjäl stiger fram tror jag dock att det vore bra att halvera klacken så att de som verkligen brinner för att sjunga trycks ihop. Åtminstone under gråa serielunket. Resterande platser kan fortfarande säljas billigt (samma pris?) och kallas aktiv ståplats - perfekt för de som vill dras med när stämningen ökar men som inte orkar driva hela matchen.
Praetori
Inlägg: 13544
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av Praetori »

Vet inte om det är möjligt att veva olika saker på mediakubens sidor men det är moderna tider och digitala hjälpmedel kan ju vara något? Tänk klackkamera eller karaoke-text på sidan som vetter mot klacken på kommandon från räcket. Skulle ju förvisso erbjuda en rad svårigheter eftersom föreningen måste vara direkt inblandad och att vissa grejer inte skulle kunna få förekomma men det finns ju möjligheter också.
Dunkar det upp "sittplats ställ er upp" på kuben samtidigt som klacken kör ramsan så kanske det får större effekt tex.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av pulverapa »

Praetori skrev:Vet inte om det är möjligt att veva olika saker på mediakubens sidor men det är moderna tider och digitala hjälpmedel kan ju vara något? Tänk klackkamera eller karaoke-text på sidan som vetter mot klacken på kommandon från räcket. Skulle ju förvisso erbjuda en rad svårigheter eftersom föreningen måste vara direkt inblandad och att vissa grejer inte skulle kunna få förekomma men det finns ju möjligheter också.
Dunkar det upp "sittplats ställ er upp" på kuben samtidigt som klacken kör ramsan så kanske det får större effekt tex.
Drack du också öl i går kväll? :wink:
Praetori
Inlägg: 13544
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av Praetori »

pulverapa skrev:
Praetori skrev:Vet inte om det är möjligt att veva olika saker på mediakubens sidor men det är moderna tider och digitala hjälpmedel kan ju vara något? Tänk klackkamera eller karaoke-text på sidan som vetter mot klacken på kommandon från räcket. Skulle ju förvisso erbjuda en rad svårigheter eftersom föreningen måste vara direkt inblandad och att vissa grejer inte skulle kunna få förekomma men det finns ju möjligheter också.
Dunkar det upp "sittplats ställ er upp" på kuben samtidigt som klacken kör ramsan så kanske det får större effekt tex.
Drack du också öl i går kväll? :wink:
Nä men möjligen en whiskey eller två. Hurså? 8)
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar