Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Byström
Inlägg: 144
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Byström »

-daniel- skrev:Jag vet att UCS-frågan är infekterad, det var inte det jag frågade om. Och jag vet mycket väl att den frågan hade kunnat skötas bättre från Djurgården Hockeys sida, och möjligtvis också från andra parten i tvisten. Är inte tillräckligt insatt för att egentligen kunna kommentera det.

Men det låter på vissa som det är världens schism mellan alla "aktiva" supportrar och DIF. Tycker det förövrigt är rätt märkligt att det inte märks överhuvudtaget på samarbetet mellan JK & DIF att det skulle vara så jävla frostigt; är detta bara ett spel för galleriet och en illusion såfall?

EDIT: Och ja, jag vet att JK inte är UCS eller för deras talan, men om man anstränger sig kanske det går att förstå vad jag menade.
Allright, tror jag hajar vad du menar.

Att Järnkaminerna officiellt för en diskussion med DIF Hockey, sköter souvenirförsäljning och styr upp Järnkaminernas dag är väl argument för att Järnkaminerna återigen stödjer DIF Hockey till 100 %. Även bortaresearrangerandet går väl in där.

Det man måste se dock är att många JK-representanter är helt eniga med UCS i frågan om Hovets läktare och således kanske inte hundraprocentigt går in för DIF Hockey kontra DIF Fotboll. Det är komplext och svårt att förklara men missnöjet med Abbes existens i föreningen är inte bara något som UCS är irriterade på utan jag tror att du kan prata med merparten av JK och få samma åsikt där.

Eftersom att Järnkaminerna kanske inte syns lika aktivt på läktarna utan mer som en organisation runt omkring Djurgården via souvenirer, bortaresearrangemang och så vidare så blir det svårt att se hur Järnkaminerna höjer eller sänker vår supporterkultur på matcherna. Man finns där absolut, men jag personligen tror att man är rätt missnöjda med hur det ser ut fortfarande.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12841
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av -daniel- »

Alright, tack för förklaringen. Det ger ju dock - i mina ögon - en liten skev bild av det hela när JK helhjärtat ställer upp och engagerar sig även i Hockeyn (man får ju som mer utomstående supporter den bilden). Nu är jag dock evigt tacksam för JK's stöd.

Fast rent krasst så kanske det är så att enda sättet att få den här frågan helt utredd ifall Järnkaminerna skulle dra tillbaka sitt stöd för hockeysektionen? Sjukt tråkigt men förmodligen enda sättet att reda ut det hela i grunden. Bevisligen tycker ju liksom inte DIF Hockey att det är ett tillräckligt stort problem när "bara" UCS bojkottar.
Bild
Användarvisningsbild
MartinDIF51
Inlägg: 157
Blev medlem: 2012-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av MartinDIF51 »

-daniel- skrev:Alright, tack för förklaringen. Det ger ju dock - i mina ögon - en liten skev bild av det hela när JK helhjärtat ställer upp och engagerar sig även i Hockeyn (man får ju som mer utomstående supporter den bilden). Nu är jag dock evigt tacksam för JK's stöd.

Fast rent krasst så kanske det är så att enda sättet att få den här frågan helt utredd ifall Järnkaminerna skulle dra tillbaka sitt stöd för hockeysektionen? Sjukt tråkigt men förmodligen enda sättet att reda ut det hela i grunden. Bevisligen tycker ju liksom inte DIF Hockey att det är ett tillräckligt stort problem när "bara" UCS bojkottar.
Huvudet på spiken där. Jag tycker JK gör rätt som stöttar DIF med souvenirer, artiklar på sin hemsida och bortaresor. Däremot är det inte alla inom JK som är 100% med på det som sker, då vissa vill att JK ska stötta UCS i frågan, dem är dock en minoritet och JK sköter sig exemplariskt tycker jag.

Men precis som du sa så ger det en skev bild och UCS får inte det stöd de borde få för att enklare och snabbare kan lösa konflikten. Likaså ser vissa förbi problemet med vart vår supporterkultur går, andra försöker gå runt det genom BRB t.ex. eller prat nu om "ny grupp" t.ex. Fina initiativ som dock motverkar sitt egna syfte, en förbättrad supporterkultur.
"Finaste mackorna görs av Bremberg"
Användarvisningsbild
Challen
Inlägg: 940
Blev medlem: 2008-03-03
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Challen »

Jag har en helt ärlig fråga.

Vem fan är den här jävla Abbe och vad har han gjort? Är så jävla förvirrad.
Vi är bara på besök i Allsvenskan och som den goda gäst vi är stannar vi inte längre än nödvändigt - Aggie_66
Användarvisningsbild
MartinDIF51
Inlägg: 157
Blev medlem: 2012-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av MartinDIF51 »

Challen skrev:Jag har en helt ärlig fråga.

Vem fan är den här jävla Abbe och vad har han gjort? Är så jävla förvirrad.
Han är Djurgårdens säkerhetschef i hockeyn och var säkerhetschef förut i fotbollen. Är var ansvarig för våldsamma aktioner av DIFs säkerhet efter ett derby 2008 vilket ledde till att han avgick för att bli säkerhetschef för hockeyn istället.
Sedan dess har det skett en attitydförändring gentemot engagerade supportrar (UCS, Fabriken & co.) för att sen nå sin höjd vid julderbyt och framförallt derbyt efter det.
Poliser och ordningsvakter avvisade bla. Dan Blomberg och massor av andra supportrar vid julderbyt, vissa skickades ut av polisbilar ut till Nynäshamn. Vid derbyt efter det så var det ännu fler vakter och poliser som sporadiskt misshandlade folk i gångarna, stormade delar av Globen om man kände för det, övervåldet på läktaren och mer dumheter utanför Globen.

Då DIF inte stod bakom sina supportrar (vilket AIK gjorde) utan höll varandra och polisen om ryggen för medias skull (eller någon annan hemsk anledning) så tröttnade många. Abbe som sen var direkt ansvarig för de övergrepp och våldsamheter som skett fortfarande satt kvar inte ens bad om ursäkt eller verkade bry sig om de som skadats. Skiten hade hållit på tidigare då DIF säk. följt efter, avisat och sagt supportrar med Fabriken tröjor osv.

DIF har fortfarande inte visat stöd till de drabbade och än mindre sparkat den person som var delvis ansvarig (polisen med såklart).
"Finaste mackorna görs av Bremberg"
Användarvisningsbild
Challen
Inlägg: 940
Blev medlem: 2008-03-03
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Challen »

MartinDIF51 skrev:
Challen skrev:Jag har en helt ärlig fråga.

Vem fan är den här jävla Abbe och vad har han gjort? Är så jävla förvirrad.
Han är Djurgårdens säkerhetschef i hockeyn och var säkerhetschef förut i fotbollen. Är var ansvarig för våldsamma aktioner av DIFs säkerhet efter ett derby 2008 vilket ledde till att han avgick för att bli säkerhetschef för hockeyn istället.
Sedan dess har det skett en attitydförändring gentemot engagerade supportrar (UCS, Fabriken & co.) för att sen nå sin höjd vid julderbyt och framförallt derbyt efter det.
Poliser och ordningsvakter avvisade bla. Dan Blomberg och massor av andra supportrar vid julderbyt, vissa skickades ut av polisbilar ut till Nynäshamn. Vid derbyt efter det så var det ännu fler vakter och poliser som sporadiskt misshandlade folk i gångarna, stormade delar av Globen om man kände för det, övervåldet på läktaren och mer dumheter utanför Globen.

Då DIF inte stod bakom sina supportrar (vilket AIK gjorde) utan höll varandra och polisen om ryggen för medias skull (eller någon annan hemsk anledning) så tröttnade många. Abbe som sen var direkt ansvarig för de övergrepp och våldsamheter som skett fortfarande satt kvar inte ens bad om ursäkt eller verkade bry sig om de som skadats. Skiten hade hållit på tidigare då DIF säk. följt efter, avisat och sagt supportrar med Fabriken tröjor osv.

DIF har fortfarande inte visat stöd till de drabbade och än mindre sparkat den person som var delvis ansvarig (polisen med såklart).
Okej, tack för en bra förklaring. Det enda jag visste om var skiten med julderbyt eftersom jag var där. Nu känner jag mig lite klokare!
Vi är bara på besök i Allsvenskan och som den goda gäst vi är stannar vi inte längre än nödvändigt - Aggie_66
Viktory
Inlägg: 169
Blev medlem: 2011-06-21
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Viktory »

Många som tror och tänker mycket saker om JK:s innersta krets här utan att någon valt att faktiskt skicka ett mejl eller på annat sätt kontakta och fråga oss direkt.

Så här:

1. JK stödjer UCS/Sofialäktaren Tifo till 100 procent, men vi har valt att fortsätta arbeta med många saker kring hockeyn helt enkelt för att vi tror att det är det bästa för Djurgår'n.

2. I vårt arbete med DIF och i exempelvis supporterrådet är vår viktigaste och högst prioriterade fråga att få tillbaka de ledande personer i klacken som inte går aktivt längre (inkl UCS men även många andra). Den frågan står över alla andra mer praktiska frågor.

3. Om inte den frågan får en lösning (något främst DIF måste ta tag i) kommer vi se stämningen och därigenom publiksiffrorna bli sämre och sämre för varje match och år tills vi står där med tusen säsongskort som Gnaget.
Användarvisningsbild
MartinDIF51
Inlägg: 157
Blev medlem: 2012-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av MartinDIF51 »

Viktory skrev:Många som tror och tänker mycket saker om JK:s innersta krets här utan att någon valt att faktiskt skicka ett mejl eller på annat sätt kontakta och fråga oss direkt.

Så här:

1. JK stödjer UCS/Sofialäktaren Tifo till 100 procent, men vi har valt att fortsätta arbeta med många saker kring hockeyn helt enkelt för att vi tror att det är det bästa för Djurgår'n.

2. I vårt arbete med DIF och i exempelvis supporterrådet är vår viktigaste och högst prioriterade fråga att få tillbaka de ledande personer i klacken som inte går aktivt längre (inkl UCS men även många andra). Den frågan står över alla andra mer praktiska frågor.

3. Om inte den frågan får en lösning (något främst DIF måste ta tag i) kommer vi se stämningen och därigenom publiksiffrorna bli sämre och sämre för varje match och år tills vi står där med tusen säsongskort som Gnaget.
Tack för lite mer klarhet Viktor från en mer insatt!
"Finaste mackorna görs av Bremberg"
Användarvisningsbild
Raus
Inlägg: 866
Blev medlem: 2008-10-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Östermalm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Raus »

Viktory skrev:Många som tror och tänker mycket saker om JK:s innersta krets här utan att någon valt att faktiskt skicka ett mejl eller på annat sätt kontakta och fråga oss direkt.

Så här:

1. JK stödjer UCS/Sofialäktaren Tifo till 100 procent, men vi har valt att fortsätta arbeta med många saker kring hockeyn helt enkelt för att vi tror att det är det bästa för Djurgår'n.

2. I vårt arbete med DIF och i exempelvis supporterrådet är vår viktigaste och högst prioriterade fråga att få tillbaka de ledande personer i klacken som inte går aktivt längre (inkl UCS men även många andra). Den frågan står över alla andra mer praktiska frågor.

3. Om inte den frågan får en lösning (något främst DIF måste ta tag i) kommer vi se stämningen och därigenom publiksiffrorna bli sämre och sämre för varje match och år tills vi står där med tusen säsongskort som Gnaget.
Tack för svar. Du som har suttit på möten med DIF kanske kan informera oss andra om vad DIF gör för att få tillbaka UCS och många andra? Någonting måste dom ju ha gjort eftersom att ni inte brytit kontakten helt?
Losing all hope was freedom.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17430
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av SirDIFalot »

Det jobbigaste är ju att det kommer ta flera år av bra möten och aktioner innan förtroendet och samarbetet är uppbyggt som det en gång var återigen. Det är bara se på sist. Relationen var som bäst kring 09/10 när man sålde väldigt många säsongskort och gnaget hade inte hunnit gå upp och börja stöka än. Men i hur många år jobbade i JK och DIF för att få tillbaka publiken då? Att det fortfarande är taggarna utåt och inte ens början på en bra relation ännu är så jävla tröttsamt.
Matcher är ett nödvändigt ont för att få fram stats.
12139
Inlägg: 95
Blev medlem: 2012-06-02
Säsongskort: Ja
Ort: Täby

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av 12139 »

Vi har fler säsongskort sålda en nånsin tidigare och folk snackar om att "få tillbaka publiken".

att de betalande, normala åskådarna som inte står och skriker att motståndarfans ska dö och att domaren är en hora, skulle komma i större utsträckning bara för att någon gruppering är på plats, det tror inte jag. Många klackmänniskor tar sig själva på alldeles för stort allvar. Inga andra supportrar i Sverige vill ha allt så uppdukat av klubben som DIF-fansen. Man har åsikter om allt. Trots att man betalar 1000 kronor för att få se alla matcher
Användarvisningsbild
MartinDIF51
Inlägg: 157
Blev medlem: 2012-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av MartinDIF51 »

12139 skrev:Vi har fler säsongskort sålda en nånsin tidigare och folk snackar om att "få tillbaka publiken".

att de betalande, normala åskådarna som inte står och skriker att motståndarfans ska dö och att domaren är en hora, skulle komma i större utsträckning bara för att någon gruppering är på plats, det tror inte jag. Många klackmänniskor tar sig själva på alldeles för stort allvar. Inga andra supportrar i Sverige vill ha allt så uppdukat av klubben som DIF-fansen. Man har åsikter om allt. Trots att man betalar 1000 kronor för att få se alla matcher
Dummaste inlägget på länge! Fyfan va lack jag blir på belackare som dig.

Du vet mycket väl vad dessa grabbar tillför och nivån har sjunkit som fan sedan UCS, ST och MASSOR av andra aktiva dragit. Att skrika, "hora" och att man önskar att någon dör har inte direkt försvunnit heller, nivån har som sagt sjunkit ännu mer ("den som inte hoppar" dras igång HELA jävla tiden).

Klack människor tar sig inte för stort allvar, vi vill bli behandlade på ett värdigt sätt.

Orkar inte inte kommentera mer om vad du skrev, så sjukt mycket idioti!
Senast redigerad av MartinDIF51 den 2013-09-20 14:19:32, redigerad totalt 1 gånger.
"Finaste mackorna görs av Bremberg"
Användarvisningsbild
dutti
Inlägg: 518
Blev medlem: 2010-09-16
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Fruängen

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av dutti »

12139 skrev:Vi har fler säsongskort sålda en nånsin tidigare och folk snackar om att "få tillbaka publiken".

att de betalande, normala åskådarna som inte står och skriker att motståndarfans ska dö och att domaren är en hora, skulle komma i större utsträckning bara för att någon gruppering är på plats, det tror inte jag. Många klackmänniskor tar sig själva på alldeles för stort allvar. Inga andra supportrar i Sverige vill ha allt så uppdukat av klubben som DIF-fansen. Man har åsikter om allt. Trots att man betalar 1000 kronor för att få se alla matcher
Får skriva under på Martins raseri här ovanför.. Fruktansvärt ignorant inlägg, tyvärr.

Det är skillnad på publik och publik. Tänk långsiktigt, vad är det som formar kidsen till nya urDjurgårdare? Det är stoltheten att vi har (hade?) Sveriges bästa klack. Med rätt personer i klackens kärna kan stämningen gå igenom extremt tunga perioder utan att dö ut. Med rätt personer, som älskar att gå loss och sjunga även när det ser ut som piss på isen, skulle vi fortsätta forma nästa generations klackkärna.

Jag är jävligt rädd för hur utveckligen kommer se ut de närmaste åren om inget händer NU. Precis samma rädsla som många andra uttryckt i den här tråden. Fågelholkarna, hatarna, douchebagarna och facebookarna kommer inte stå upp för Djurgårn år ut och år in. De kanske köper ett säsongskort nästa år igen, det är ju så billigt. Året efter det?

FAN, tänk istället om vi hade haft samma typ av kärna som finns i fotbollen idag och fanns i hockeyn för ett par år sen... Vem vet, kanske hade en "vi sitter i den här allsvenska bondebåten tillsammans"-stämning skapats som rent av kunnat göra fågelholkarna till galna passionerade sjungande klacksupportrar.

Idag har vi ingen som visar vägen för våra nya supportrar. Ingen som visar tradition på läktaren. Ingen som visar vad ur och skur betyder. DIF, sluta kolla säsongskortsiffrorna. De betyder ingenting.


EDIT: Vill dock slänga ut en förjävla känga till er som flyger på de stackars satar som startar nya trådar och försöker bidra här på forumet. Istället för att skrika spöstraff och nackskott kan ni väl göra dem en tjänst och upplysa om den rådande situationen? Är man ny i klacken har man såklart ingen jävla koll på vem Abbe är, hur DIF har bemött våra aktiva supportrar eller hur klacken fungerade för ett par år sen. GLÖM INTE att det är våra nya supportrar som fortfarande är absolut viktigast här. Välkomna deras engagemang, förklara situationen och uppmuntra till andra lösningar istället för att be folk dra åt helvete. Snälla.
Du är med oss överallt, Stefan.
Pogue Mahone
Inlägg: 447
Blev medlem: 2010-11-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Pogue Mahone »

12139 skrev:Vi har fler säsongskort sålda en nånsin tidigare och folk snackar om att "få tillbaka publiken".

att de betalande, normala åskådarna som inte står och skriker att motståndarfans ska dö och att domaren är en hora, skulle komma i större utsträckning bara för att någon gruppering är på plats, det tror inte jag. Många klackmänniskor tar sig själva på alldeles för stort allvar. Inga andra supportrar i Sverige vill ha allt så uppdukat av klubben som DIF-fansen. Man har åsikter om allt. Trots att man betalar 1000 kronor för att få se alla matcher
Hela ditt inlägg känns som om att det kommer från någon som inte infinner sig på varken fotboll eller hockey. Som en aftonbladet kommentar från någon från en liten by som tror alla supportrar är huliganer.
- "Det finns bara två slags kvinnor här i världen. Kvinnor som alltid talar och kvinnor som aldrig tiger"
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Zephyrox »

12139 skrev:...normala åskådarna som inte står och skriker att motståndarfans ska dö och att domaren är en hora...
Fin inställning du har om klacksektionen... Den behövs inte alls enligt dig antar jag.
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Skriv svar