Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
MartinDIF51
Inlägg: 157
Blev medlem: 2012-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av MartinDIF51 »

Fanns bilder, filmer och vittnesmål från individer kring vintern 2011 som väldigt bra bevisade detta. Sedan var ALLA supporterföreningar tydliga med att DIF hockey arbetade på ett felaktigt sätt. Är absolut inga nya saker som kommit upp, det här har varit öppet och mitt framför er länge. Den senaste incidenten som Pang tweeta om är ju småpotatis mot allt annat som säk. och DIF gjort de senaste åren.

Jag är positiv till nyheten kring Abbes avgång/uppsägning (undrar dock vad som tog sådan tid, ena dagen håller man fortfarande honom om ryggen ... andra försvinner han utan problem) men det här är långt ifrån bra.
DIF har en lång väg att gå för att jobba "rätt" i många supporterfrågor och de måste verkligen anstränga sig för att bygga upp ett förtroende igen. Dock så hoppas jag en vägen har öppnats upp, att inget blockar vår gemensamma förmåga att förbättra relationen mellan supportrar och styrelse. För vissa räckte det här för att de ska känna sig rätt till mods att gå mer aktivt igen, visss andra blev av med sin ursäkt (som Andy skrev) medans andra (som mig) vet att det är långt kvar tills det är inärheten bra igen.

Jag gör comeback i klacken på måndag men kommer flytta tillbaka till sittplats igen därefter. Utnyttjar inte min säsplåt för ens DIF åtminstone kan tydligt ställa sig FÖR existerandet av 51% regeln, vilket är mitt personliga val pga mina egna åsikter och tankar kring mitt stöd till DIF.

Bra nyheter rakt av från DIF senaste tiden dock! Emot nya serie-systemet, UCS gör temporär comeback i klacken på JK dagen, ny Fwd in och Abbe ut! Gott nytt år!!!
"Finaste mackorna görs av Bremberg"
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Skidlöparn »

Halsdukshav på måndag? :D
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av sm910 »

minalman skrev:Sociala media gjorde detta. En tweet från Pangtim efter matchen 13/12.
Hans tweet medförde att många fler (inklusive jag) insåg hur fel allt var och tog ställning.
Du driver va?

Vad, jag är genuint nyfiken, vad förändras av att Pang twittrar ut att UCS trakasserats på en match? Det är inte första gången UCS vittnar om trakasserier. Det är långt ifrån de värsta trakasserierna UCS vittnat om*. Det är inte direkt första gången känslorna svallar i ämnet, det har ju kommit i vågor flera gånger tidigare. Det är inte heller det mest neutrala/trovärdiga "bevismaterial" som kunnat presenteras för en utomstående/oberoende/oinsatt i frågan - det är ett jäkla twitterinlägg från en direkt involverad part i målet, att jämföra med alla de filminspelningar och dylikt som redan presenterats tidigare

Jag är uppriktigt förvånad. I flera år pågår den så infekterade diskussionen kring det här. Polisen går 2011 in och använder ett sådant övervåld att få på plats torde kunnat undgå det, styrelsen skändar bojkotten i kommande derbyn, UCS vittnar om att Abbe ljuger, förtalar och till och med kontaktat närstående till aktiva för att ljuga om dessa. Folk med fabriken/UCS-tröjor slängs ut från arenorna enkom utifrån grupptillhörighet, i bästa fall "bara" punktmarkeras man under evenemangen. Tifon censureras. Aktiv sittplats-folk och aktiva i klacken bråkar öppet under matcherna, mynt/flaskor/skräp m.m. regnar över klacksektionen från våra egna övriga sektioner.

Jag förstår inte hur någon först kan ha missat allt det här som hänt men sedan plötsligt få upp ögonen och ställa sig på UCS sida efter ett jäkla tweet från UCS som inte egentligen innebar något nytt alls. Men framförallt hoppas jag verkligen, verkligen inte att din analys om att det skulle ha haft någon som helst inverkan på DIFs beslut stämmer. Efter allt som förts fram av UCS och allt som hänt i konflikten under dessa år, så vore det inget annat än ett hån om det påverkade och avgjorde DIF att några rejält eftersläntrande vanliga besökare plötsligt vaknar upp. Ett hån mot alla som under de här årens gång fått lida och sårats av konflikten och alla de som involverat sig med enorma mängder tid, energi och kraft för att försöka hantera konflikten.

På samma sätt är jag inne på vad Andy skrev. Det är jättebra och tjo ch tjim att Abbe avgått, men det torde mest påverka de som haft honom som ursäkt för att slippa gå. Missförstå mig rätt här. Abbe försvarar jag inte, men han har ju i mångt och mycket varit en käpphäst för de flesta. Något väldigt konkret att binda upp frågan till, något som passar riktigt bra till plakatpolitik och svartvitt nästan tonårsrebelliskt konflikthanterande. Ett stort symbolvärde förvisso, men jag är mer intresserad av vad UCS mfl framhållit djupare än honom. De supporterfientliga strukturella och kulturella inslag man framfört genomsyrar vår förening, manifesterat genom de olika exempel man vittnat om under konfliktens gång. De problemen är långt allvarligare för oss - alla vi medlemmar i DIF Hockey, inte bara de som är aktiva - och kan aldrig reduceras ner till en blott personfråga. Avgå abbe-hets har nog tyvärr den här baksidan, människan är av sin natur lat och vill inte ha komplexa/nyanserade problematiseringar utan istället dras allt fler in i ett överdrivet fokus på honom. Mindre intellektuellt jobbigt, men på bekostnad av fokus på de frågor som verkligen betyder något. Lindra symptomen hjälper föga om cancersvulsten bakom inte identifieras och botas i grunden.

---------------------------
*allvarligt, jag vill inte förringa något men att UCS stötte på de vid bortaentén sedvanligt placerad och vad jag kunde se exemplariskt lugna/passiva OV vars "enda" brott var att de hade gopro på magen medan folk aggresivt hoppade omkring i deras ansikten och sjöng "Djurgårdens säkerhet, dom vill bara slåss"-ramsan är ju ingenting i jämförelse med vad som pratas om under åren.
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av sm910 »

MartinDIF51 skrev: Jag gör comeback i klacken på måndag men kommer flytta tillbaka till sittplats igen därefter. Utnyttjar inte min säsplåt för ens DIF åtminstone kan tydligt ställa sig FÖR existerandet av 51% regeln, vilket är mitt personliga val pga mina egna åsikter och tankar kring mitt stöd till DIF.
I min oinformerade enfald var jag övertygad om att Szulkins motion skulle gå igenom lätt på årsmötet, så till den grad att det bara gnagde litegrann att man missade mötet på grund av en närståendes begravning. När man sedan läste att stämman bifallit styrelsens förslag istället, usch - det har varit rejält magknip varje gång man tänkt på det och att man inte ens var där och röstade. 51%-frågan är en av få saker där jag skäms över att vara en del av Djurgårdens IF Ishockeyförening.

Allmänt däremot kan det ju vara värt att pusha för att om man verkligen vill förändra i frågan, så är ju den absolut lättaste vägen att gå genom aktivt engagemang i mindre SF om man har ett intresse i någon sådan sport. Dessa mindre förbund har trots allt rejält oproportionerligt stor mängd röster vid RF-stämman. Och känner man inte för det kan man alltid skicka en liten tack-ros till Rönnmark (SBTF), Wiking (SAFF) mfl - utan att föringa SFSU eller andra fotbolls/hockeysupportrars engagemang i frågan är det trots allt så att vi utan personer som dessa knappast hade suttit med någon 51%-regel på RF-nivå idag. Förmodligen inte heller hos vårt hockeyförbund...
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av minalman »

Jag kan förstås ha fel MartinDIF51 och sm910.
Det är ett rent sammanträffande (en slump) att ketchupflaskan lossnade efter att UCS-medlemmar först höjde stämningen på matchen och sedan tweetade om upplevd otacksamhet.
Det kan vara så att det som Jenny m.fl. arbetat med nu under jul och nyår skulle ha hänt just nu i alla fall. Men jag tror att tiden var rätt, alla hade tröttnat och förhandlingsklimatet var moget. Debatten som följde efter tweeten 13/12 blev tungan på vågen. Det var ingen stor sak i sig, jämfört med allt som hänt tidigare. Men det var tillräckligt för att isen skulle lossna med avseende på viljan att lösa problemet.
Men som sagt, ni får gärna tro att allt det som Jenny m.fl. jobbat med under Jul och Nyår skulle hänt ändå, oavsett händelserna 13/12. Men ibland kan väldigt små händelser få stor betydelse.

Edit:
Att detta hände nu är absolut inget hån mot alla som jobbat med frågan i flera år.
Deras arbete har fyllt bägaren. Det som hände 13/12 var droppen som fick bägaren att rinna över (tror jag).

Dessutom pga att stämningen så märkbart sjunkit efterhand i höstas och blev pånyttväckt den 13/12 så fick många som följt debatten från sidan en anledning att till slut själva ta ställning.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av minalman »

Självklart låg också farhågorna för tråkiga manifestationer på JK-dagen bakom att man ville bli klara med detta nu.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
medu82
Inlägg: 703
Blev medlem: 2013-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av medu82 »

minalman skrev:Jag kan förstås ha fel MartinDIF51 och sm910.
Det är ett rent sammanträffande (en slump) att ketchupflaskan lossnade efter att UCS-medlemmar först höjde stämningen på matchen och sedan tweetade om upplevd otacksamhet.
Det kan vara så att det som Jenny m.fl. arbetat med nu under jul och nyår skulle ha hänt just nu i alla fall. Men jag tror att tiden var rätt, alla hade tröttnat och förhandlingsklimatet var moget. Debatten som följde efter tweeten 13/12 blev tungan på vågen. Det var ingen stor sak i sig, jämfört med allt som hänt tidigare. Men det var tillräckligt för att isen skulle lossna med avseende på viljan att lösa problemet.
Men som sagt, ni får gärna tro att allt det som Jenny m.fl. jobbat med under Jul och Nyår skulle hänt ändå, oavsett händelserna 13/12. Men ibland kan väldigt små händelser få stor betydelse.

Edit:
Att detta hände nu är absolut inget hån mot alla som jobbat med frågan i flera år.
Deras arbete har fyllt bägaren. Det som hände 13/12 var droppen som fick bägaren att rinna över (tror jag).

Dessutom pga att stämningen så märkbart sjunkit efterhand i höstas och blev pånyttväckt den 13/12 så fick många som följt debatten från sidan en anledning att till slut själva ta ställning.

Måste faktiskt hålla med dig om att det var det som fick bägaren att rinna över, iaf för min del och då pratade jag med dem jag satt med och 2-3 av dem tyckte precis som jag dvs "blir ingen förlängning sålänge Abbe är kvar så man kan börja försöka lösa allt."

Jag var tyvärr(tack och lov?) inte med under skandalderbyt var bla ortsförvisad till Skåne då...
Så jag visste inte om allt som hade hänt.
MEN Pangs tweet fick iaf mig att kontakta DIF och göra de klart för dem att det inte blir nån förlängning av säsongskortet förns det blir löst.
"Som att vara nykär, vänta på nästa gång man träffas och sedan vara lycklig några minuter innan man börjar oroa sig för om man säger och gör rätt och sedan gå och längta efter nästa date utan att veta vem som skulle ringa." - minalman
Bluebrigade08
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-05-22
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Bluebrigade08 »

Skidlöparn skrev:Halsdukshav på måndag? :D
Låter som en utmärkt idé!!!
Vila i frid Blue Brigade STHLM 08-13
Användarvisningsbild
MartinDIF51
Inlägg: 157
Blev medlem: 2012-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av MartinDIF51 »

Abbes avgång är verkligen en blixt från klar himmel. Pangs tweet eller en handfull av medlemmars mejl är garanterat INTE det som fick DIF att begrunda nya vägar att gå än att hålla honom om ryggen. Om något kan tanken på en manifestation på JK dagen lett till att det börjat diskuterats igen. DIF kanske ville undvika mer bråk med sina supportrar och en manifestation skulle inte bara sätta hela DIF mot väggen men även ge "negativ" publicitet. DIF ville inte ens informera oss via hemsidan utan hellre avskilt på detta forum.

Angående halsdukshav ... vem har inte halsduk med sig på matcherna oavsett vad? Haha, om det ens ska behövas uppmanas så: TA MED HALSDUKEN IMORGON!
"Finaste mackorna görs av Bremberg"
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av sm910 »

Vid en andra läsning kan jag kanske tycka att jag var lite onödigt aggresiv, så om jag öppet och genuint istället formulerar frågan såhär till er minalman och medu82: Hur kommer det sig att ni tidigare dissat de vittnesmål och dokumentation av trakasserier som UCS lagt fram, för att sedan övertygas av ett twitterinlägg från dem? Ert svar på den frågan, tänker ni er att det är rätt allmängiltig för de som vaknade upp? Om nej, vad tror ni var skälet i deras fall?

Glad helg!
Användarvisningsbild
dutti
Inlägg: 518
Blev medlem: 2010-09-16
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Fruängen

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av dutti »

sm910 skrev:Vid en andra läsning kan jag kanske tycka att jag var lite onödigt aggresiv, så om jag öppet och genuint istället formulerar frågan såhär till er minalman och medu82: Hur kommer det sig att ni tidigare dissat de vittnesmål och dokumentation av trakasserier som UCS lagt fram, för att sedan övertygas av ett twitterinlägg från dem? Ert svar på den frågan, tänker ni er att det är rätt allmängiltig för de som vaknade upp? Om nej, vad tror ni var skälet i deras fall?

Glad helg!
Jag kanske kan svara, som en inaktiv inte-ens-i-sthlm-supporter.

När kiss och bajs regnade från skyn under derbyna för ett par år sen, kändes det på något sätt som att JK/UCS/Fabriken drev frågan. Att man som individ då ska hoppa in och skicka mail till DIF kändes på något sätt mindre behövt (felaktigt såklart, men jag skrev "kändes"). Det var bekvämare att "hålla sig utanför och låta de insatta sköta jobbet". (Not: Självklart hade dessa individers röster behövts rejält då också, jag vill bara poängtera att beteendet nog går att förklara)

I december var läget annorlunda. Klacken har gått stadigt nedåt i flera år, och som supporter känner man inte att JK/UCS finns med på läktarn. Så, äntligen, verkar det som att UCS smugit sig in på läktaren och direkt höjer stämningen. Här tänds det ju ett jäävla hopp, som iochmed Pangs tweet släcktes fortare än någonsin. Skillnaden den här gången, för individen, är vetskapen om att JK/UCS har kämpat mot den här skiten i flera år utan lycka. Känslan av att "Nu JÄVLAR får det fan räcka" dyker upp, och ansvaret att ta tag i det själv blir fan så mycket större. Nu handlar det ju dessutom om att DIF Hockey och Abbe, när allt annat är som mörkast i det allsvenska träsket, berövar individen personligen från att kunna njuta av fler UCS-framträdanden. Bägaren rinner över.

Sen ska jag tillägga att jag personligen var riktigt dåligt insatt i vad som faktiskt hände på läktaren där på julderbyt, kanske främst då jag inte var i Sthlm. Under åren sen dess har jag dock sett frågan ältas om och om här på forumet, och mer och mer fattat hur jävla skev situationen är. Konsekvenserna har vi alla sett och lidit av. När skiten kom till ytan igen nu blev det lite av en "andra chans" att sätta press och maila. En liten gottgörelse för att inte ha stått bakom UCS i tidigare skeden, liksom.

Är du med?
Du är med oss överallt, Stefan.
medu82
Inlägg: 703
Blev medlem: 2013-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av medu82 »

sm910 skrev:Vid en andra läsning kan jag kanske tycka att jag var lite onödigt aggresiv, så om jag öppet och genuint istället formulerar frågan såhär till er minalman och medu82: Hur kommer det sig att ni tidigare dissat de vittnesmål och dokumentation av trakasserier som UCS lagt fram, för att sedan övertygas av ett twitterinlägg från dem? Ert svar på den frågan, tänker ni er att det är rätt allmängiltig för de som vaknade upp? Om nej, vad tror ni var skälet i deras fall?

Glad helg!
Som jag skrev sm910 så bodde jag inte ens i Sthlm vid tillfället och var inte det minsta insatt, visste bara om en konflikt vid derbyt(typ det man hörde på nyheterna, visste inte ens om detta forum vid det tillfället)

Är till denna säsong som jag bestämde mig för att engagera mig i Djurgården(/hade råd med det) och då försökt sätta mig in i det MEN hade aldrig hört något om det med att Abbe hade ringt hem till föräldrar osv.

Så jag har inte "dissat" något eftersom jag inte har sett något bevismaterial förut utan enbart lösrykta rykten på forumet, MEN när man får något slängt i ansiktet som efter Oskarshamns matchen där Pang och Ludde gick ner i 3:e för att styra klacken så var jag iaf tvungen att säga ifrån till den behandlingen(även om det är som du säger det mildaste).

Har inget svar på vad som fick andra att vakna upp efter det, men kan mkt riktigt ha varit folk i samma sits som mig som inte varit insatta och sedan sett skillnaden och vilken "tack" dem fick för det.

edit: nu läste jag dutti's inlägg också och håller med till fullo.
Kan vara en blandning utav det och min sits...
"Som att vara nykär, vänta på nästa gång man träffas och sedan vara lycklig några minuter innan man börjar oroa sig för om man säger och gör rätt och sedan gå och längta efter nästa date utan att veta vem som skulle ringa." - minalman
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av minalman »

Bra dutti! Precis så!
När bristen på fingertoppskänsla från SÄK blev så otroligt tydlig efter Oskarshamnsmatchen så var det mycket lättare för sådana som mig, som bara upplevt klackkulturen från sittplats i alla år, att sälla sig till alla som kämpat på riktigt de senaste åren.
Jag tror att det bidrog något till DIFs uppvaknande att sittplatspubliken började röra på sig. Men framförallt så har vi fått en ny vd sen skiten började och hon förstod att den här striden, som hon ärvt, ville hon göra slut på. För allas bästa. Antagligen har Abbe också insett vad som är bäst för Djurgårdsfamiljen. Mats och Jesper har säkert också förstått vad som är nödvändigt.
Självklart har flera (för mig okända) från JK varit med i arbetet, vilket måste lyftas fram och hedras.

Men det viktigaste nu är att lägga ner allt snack om vi och dem och vem som gjort vad och vem som inte bidragit. "Nu vänder vi blad". Vi är en familj.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av sm910 »

minalman skrev: Men det viktigaste nu är att lägga ner allt snack om vi och dem och vem som gjort vad och vem som inte bidragit. "Nu vänder vi blad". Vi är en familj.
Yes, vill poängtera det att jag inte är ute efter att sitta och dividera om vem som gjort vad eller mest eller bäst eller skapa splittring. Jag är bara nyfiken på vad som egentligen hände med kring den här tweeten, men det är ju mest på kuriosa-nivå i förhållande till allt annat. Jag har ju personligen varken engagerat mig särskilt mycket eller varit/är särskild positivt inställd till läktarmanifestationer, så det ska absolut inte ses som någon form av sådan kritik.
dutti skrev: Är du med?
Jag är med på vad du menar, men då är det ju inte så mycket en åsikts-svängning som sker som ett upptrappat eget engagemang. Det i sig spelar förstås in när man diskuterar hur stor roll tweeten/senaste vågen hade, men jag är mest nyfiken på de som tog ställning/åsikt efter tweeten snarare än eventuellt agerande som konsekvens av tweeten.
medu82 skrev: Är till denna säsong som jag bestämde mig för att engagera mig i Djurgården(/hade råd med det) och då försökt sätta mig in i det MEN hade aldrig hört något om det med att Abbe hade ringt hem till föräldrar osv.

Så jag har inte "dissat" något eftersom jag inte har sett något bevismaterial förut utan enbart lösrykta rykten på forumet, MEN när man får något slängt i ansiktet som efter Oskarshamns matchen där Pang och Ludde gick ner i 3:e för att styra klacken så var jag iaf tvungen att säga ifrån till den behandlingen(även om det är som du säger det mildaste).
Det kan givetvis för vissa bero på att man inte varit med förrän nu. Samtidigt tänker jag att den allra övervägande delen av de som något sånär aktivt intresserar sig för Djurgården Hockey har ju faktiskt varit med längre än i alla fall den här säsongen. Jag kan absolut köpa det här i enskilda fall som ditt, däremot har jag svårt att se det som en förklaring applicerbar på hela av den mängd som väcktes till liv kring den 13e. Och jag hoppas - med all respekt - att en eventuell minioritet som inte varit med förrän nu inte varit någon form av tunga på vågen i DIFs beslut.
DIF_Söderort
Inlägg: 55
Blev medlem: 2012-07-18
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av DIF_Söderort »

Att Abbe har försvunnit är helt klart årets bästa nyhet. Den nya säkerhetsorginasationen med Mats Jonsson ser lovande ut också. Tror också att Jesper Björk kommer att bli bra som säkerhetsansvarig.

Det DIF kan göra för att storsatsa inför en kvalserie är inte någon toppspelare(även om det kan behövas ibland) Det är att ta bort abbe och få tillbaka UCS och alla andra aktiva, det har nu skett.
Jag är övertygad att när vi spelar i kvalserien kommer bönderna darra inför att spela på hovet. På JK-dagen ska vi visa vilket drag det kan bli.
Karel måste avgå
Skriv svar