Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Praetori
Inlägg: 13708
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Praetori »

dutti skrev: Men för att du ska slippa mina "wall of texts of bullshit" (hehe :D ) så kan jag ta ner diskussionen till kärnan. Vad ger dig tolkningsföreträde i frågan? På vilket sätt ser du på saken mer klart och mer förnuftigt än den aktiva kärnan i klacken?
Jag skjuter lite fräckt in min åsikt i just det du skrev.
Att det är just åsikterna om tolkningsföreträde som ställer till det, oftast eller nästan alltid.
En del av supportrarna anser sig ha tolkningsföreträde angående värvningen av MN och styrelsens agerande. En annan anser sig ha tolkningsföreträde om protester mot styrelsen.

Detta är inget nytt problem och redan gamla Grekiska filosofer hade uppmärksammat att människor har olika idéer om vad som är rätt och fel och att just DERAS tolkning av verkligheten var den rätta. Därav har man stadgar och regler inom föreningsverksamhet och samhället i övrigt. Just för att medinflytande skall kunna utövas av alla, inte bara de mest högljudda eller bäst organiserade, även om dessa faktorer aldrig går att bortse ifrån (mest pengar/insats i potten och mest engagemang tenderar att ha bättre chanser i slutändan).

Att styrelsen väljer fatta vissa beslut, korkade eller inte, är för att de har fått mandat av föreningen att fatta dem. Deras tolkning och deras verklighet gäller enligt de förutsättningarna, gillar man det inte får man verka för att ändra på stadgarna. Att det sedan sitter folk i medlemsleden och är griniga är helt och fullt förståeligt eftersom man på ett personligt plan tolkar situationen annorlunda men att med självklarhet protestera och offentligt visa sitt missnöje under match är precis lika mycket ett fall av "tolkningsföreträde" som de som skriker "ut med packet" ägnar sig åt.
De enda som inte överskridit sitt mandat i det hela är styrelsen, och även om jag på ett personligt plan tycker att det var korkat på grund av de effekter som man misstänkte att det kunde medföra så har de inte agerat oriktigt på ett sådant sätt att det kräver omedelbar avgång enligt stadgarna. Man saknade fingertoppskänsla för den supporterbetonade delen av "publiken" alternativt så lade man mer vikt vid den sportsliga delen av vågskålen i just det beslutet vilket i sig kanske inte är alltför klyftigt eftersom en delikat balans krävs för en Stockholmsklubb som våran.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
dutti
Inlägg: 518
Blev medlem: 2010-09-16
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Fruängen

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av dutti »

Praetori skrev:
dutti skrev: Men för att du ska slippa mina "wall of texts of bullshit" (hehe :D ) så kan jag ta ner diskussionen till kärnan. Vad ger dig tolkningsföreträde i frågan? På vilket sätt ser du på saken mer klart och mer förnuftigt än den aktiva kärnan i klacken?
Jag skjuter lite fräckt in min åsikt i just det du skrev.
Att det är just åsikterna om tolkningsföreträde som ställer till det, oftast eller nästan alltid.
En del av supportrarna anser sig ha tolkningsföreträde angående värvningen av MN och styrelsens agerande. En annan anser sig ha tolkningsföreträde om protester mot styrelsen.

Detta är inget nytt problem och redan gamla Grekiska filosofer hade uppmärksammat att människor har olika idéer om vad som är rätt och fel och att just DERAS tolkning av verkligheten var den rätta. Därav har man stadgar och regler inom föreningsverksamhet och samhället i övrigt. Just för att medinflytande skall kunna utövas av alla, inte bara de mest högljudda eller bäst organiserade, även om dessa faktorer aldrig går att bortse ifrån (mest pengar/insats i potten och mest engagemang tenderar att ha bättre chanser i slutändan).

Att styrelsen väljer fatta vissa beslut, korkade eller inte, är för att de har fått mandat av föreningen att fatta dem. Deras tolkning och deras verklighet gäller enligt de förutsättningarna, gillar man det inte får man verka för att ändra på stadgarna. Att det sedan sitter folk i medlemsleden och är griniga är helt och fullt förståeligt eftersom man på ett personligt plan tolkar situationen annorlunda men att med självklarhet protestera och offentligt visa sitt missnöje under match är precis lika mycket ett fall av "tolkningsföreträde" som de som skriker "ut med packet" ägnar sig åt.
De enda som inte överskridit sitt mandat i det hela är styrelsen, och även om jag på ett personligt plan tycker att det var korkat på grund av de effekter som man misstänkte att det kunde medföra så har de inte agerat oriktigt på ett sådant sätt att det kräver omedelbar avgång enligt stadgarna. Man saknade fingertoppskänsla för den supporterbetonade delen av "publiken" alternativt så lade man mer vikt vid den sportsliga delen av vågskålen i just det beslutet vilket i sig kanske inte är alltför klyftigt eftersom en delikat balans krävs för en Stockholmsklubb som våran.
Jo, själva strukturen bakom föreningsdemokrati är jag väl hyfsat med på.. Tror vi tänker ganska lika ändå.

Att ropa efter avgång på matcherna efter att det blev klart kan jag (som följt matcherna på distans från gbg de senaste åren) också tycka är kontraproduktivt, men samtidigt har jag ändå förståelse för varför det sker. Jag dömer dessa människor lika lite som jag skulle döma den sårade pojkvännen som står naken och inoljad i smör och skriker på gatan efter att hans flickvän varit otrogen och dumpat honom. Med 100-procentig kärlek och 100-procentigt engagemang kan jag inte kräva ett rationellt beteende. De tolkade situationen som de gjorde, och riktade sitt missnöje (vilket forum det gjordes i kan diskuteras, men det föll sig väl naturligt) mot de som orsakat smärtan. Ingenstans tyckte jag mig se att de skulle bestämma hur andra supportrar kände eller skulle tänka.


Det där är dock överspelat nu, och det känns som om de flesta som är mest sårade nu har lämnat Hovets läktare. Kvar har vi ett gäng "alltid oavsett"-fanatiker som skäller på de sårade och tycker att de sviker klubben för att de inte står och sjunger för sitt lag. Det är här jag riktar min kritik mot det tolkningsföreträde som tas. Det är en sak att reagera olika, och en helt annan att bestämma hur andra ska reagera.

Den här tråden är ett bra exempel. De flesta missnöjda, de sårade pojkvännerna, har tystnat och lämnat tråden. Kvar har vi några få (i det här fallet Godnoken) som på något sätt känner att de vet svaret på hur andra supportrar ska känna och agera.


Gällande styrelsen har jag klargjort min åsikt ett flertal gånger. Man behöver inte gå utanför sitt mandat för att agera ansvarslöst (som du är lite inne på).
Du är med oss överallt, Stefan.
Manijock
Inlägg: 7756
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Manijock »

Notera att det redan nu är över 6200 biljetter sålda till tisdagens match mot Modo. Borde tyda på en siffra över 7000. Vinst är det enda som gäller. Leksand har en tuff match mot Färjestad och FRAMFÖRALLT, så har Brynäs Skellefteå borta. Borde bli en etta i den matchen vilket ger oss en ovärderlig chans att rycka.

Köp för satan
Bengan08
Inlägg: 729
Blev medlem: 2013-12-15
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Bengan08 »

Manijock skrev:Notera att det redan nu är över 6200 biljetter sålda till tisdagens match mot Modo. Borde tyda på en siffra över 7000. Vinst är det enda som gäller. Leksand har en tuff match mot Färjestad och FRAMFÖRALLT, så har Brynäs Skellefteå borta. Borde bli en etta i den matchen vilket ger oss en ovärderlig chans att rycka.

Köp för satan
ALLA borde köpa biljett till matchen
Användarvisningsbild
ANTECKNINGSBLOCK
Inlägg: 239
Blev medlem: 2011-11-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av ANTECKNINGSBLOCK »

Det kommer att vara så resten av säsongen/kommande säsonger.

Folk skanderade ut med packet, "packet" försvann.
Upp till resterande fågelholkar i klacken att göra något åt det.
Atm sitter barnfamiljer med reducerade biljettpriser i klacken. Tydligen detta vissa vill.
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Zephyrox »

ANTECKNINGSBLOCK skrev: ..Folk skanderade ut med packet, "packet" försvann...
Alla skall vara på plats, tycka rätt och sjunga rätt ramsor...
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Stockport
Inlägg: 18
Blev medlem: 2013-11-16
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Stockport »

ANTECKNINGSBLOCK skrev:Det kommer att vara så resten av säsongen/kommande säsonger.

Folk skanderade ut med packet, "packet" försvann.
Upp till resterande fågelholkar i klacken att göra något åt det.
Atm sitter barnfamiljer med reducerade biljettpriser i klacken. Tydligen detta vissa vill.
Nej men vi riktiga trogna Djurgårdare är där och stöttar VÅRT LAG
Alltid oavsett
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Zephyrox »

Stockport skrev:
ANTECKNINGSBLOCK skrev:Det kommer att vara så resten av säsongen/kommande säsonger.

Folk skanderade ut med packet, "packet" försvann.
Upp till resterande fågelholkar i klacken att göra något åt det.
Atm sitter barnfamiljer med reducerade biljettpriser i klacken. Tydligen detta vissa vill.
Nej men vi riktiga trogna Djurgårdare är där och stöttar VÅRT LAG
Alltid oavsett
Vilken tur...
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Stockport
Inlägg: 18
Blev medlem: 2013-11-16
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Stockport »

Zephyrox skrev:
Stockport skrev:
ANTECKNINGSBLOCK skrev:Det kommer att vara så resten av säsongen/kommande säsonger.

Folk skanderade ut med packet, "packet" försvann.
Upp till resterande fågelholkar i klacken att göra något åt det.
Atm sitter barnfamiljer med reducerade biljettpriser i klacken. Tydligen detta vissa vill.
Nej men vi riktiga trogna Djurgårdare är där och stöttar VÅRT LAG
Alltid oavsett
Vilken tur...
??????????????
DIFVästertorp
Inlägg: 502
Blev medlem: 2010-03-15
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av DIFVästertorp »

Ni som säger att ni stöttar DIF alltid oavsett är alltså ni som står knäpptysta på ståplats sektionen nu. Ni har ju fan chansen att visa att ni klarar er utan alla som tycker "elaka saker". Sjung då istället? Modoklacken sjöng alltså högre...
Djurgårdens IF
Stockport
Inlägg: 18
Blev medlem: 2013-11-16
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Stockport »

DIFVästertorp skrev:Ni som säger att ni stöttar DIF alltid oavsett är alltså ni som står knäpptysta på ståplats sektionen nu. Ni har ju fan chansen att visa att ni klarar er utan alla som tycker "elaka saker". Sjung då istället? Modoklacken sjöng alltså högre...
Vi stöttar vårt lag i vått och torrt.
Det kan man inte säga att alla gör
DIFVästertorp
Inlägg: 502
Blev medlem: 2010-03-15
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av DIFVästertorp »

Stockport skrev:
DIFVästertorp skrev:Ni som säger att ni stöttar DIF alltid oavsett är alltså ni som står knäpptysta på ståplats sektionen nu. Ni har ju fan chansen att visa att ni klarar er utan alla som tycker "elaka saker". Sjung då istället? Modoklacken sjöng alltså högre...
Vi stöttar vårt lag i vått och torrt.
Det kan man inte säga att alla gör
På en klacksektion ska man sjunga.
Djurgårdens IF
Stockport
Inlägg: 18
Blev medlem: 2013-11-16
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Stockport »

DIFVästertorp skrev:
Stockport skrev:
DIFVästertorp skrev:Ni som säger att ni stöttar DIF alltid oavsett är alltså ni som står knäpptysta på ståplats sektionen nu. Ni har ju fan chansen att visa att ni klarar er utan alla som tycker "elaka saker". Sjung då istället? Modoklacken sjöng alltså högre...
Vi stöttar vårt lag i vått och torrt.
Det kan man inte säga att alla gör
På en klacksektion ska man sjunga.
Varför gör du inte det då ?
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17486
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av SirDIFalot »

Stockport skrev:
ANTECKNINGSBLOCK skrev:Det kommer att vara så resten av säsongen/kommande säsonger.

Folk skanderade ut med packet, "packet" försvann.
Upp till resterande fågelholkar i klacken att göra något åt det.
Atm sitter barnfamiljer med reducerade biljettpriser i klacken. Tydligen detta vissa vill.
Nej men vi riktiga trogna Djurgårdare är där och stöttar VÅRT LAG
Alltid oavsett
Haha det börjar bli svårt att lista ut vilka som skojar och inte här.
Expert.
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Zephyrox »

SirDIFalot skrev:
Stockport skrev:
ANTECKNINGSBLOCK skrev:Det kommer att vara så resten av säsongen/kommande säsonger.

Folk skanderade ut med packet, "packet" försvann.
Upp till resterande fågelholkar i klacken att göra något åt det.
Atm sitter barnfamiljer med reducerade biljettpriser i klacken. Tydligen detta vissa vill.
Nej men vi riktiga trogna Djurgårdare är där och stöttar VÅRT LAG
Alltid oavsett
Haha det börjar bli svårt att lista ut vilka som skojar och inte här.
Jag tror att det finns dom som älskar att hata vissa Djurgårdsgrupperingar och dom har fått medvind den senaste tiden..
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Skriv svar