Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
MartinDIF51
Inlägg: 157
Blev medlem: 2012-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av MartinDIF51 »

Hoppas fler vågar säga ifrån vid dem jävla dumheterna. Dags att höja nivån. Visa lite mentalitet på läktaren, inte bara skrika "din jävla fitta" utan att i sångerna hoppa när det ska hoppas, lyfta händerna det ska skall osv. Låt inte bondepacken och mupparna ta över läktaren.
Ikväll kör vi!
"Finaste mackorna görs av Bremberg"
medu82
Inlägg: 703
Blev medlem: 2013-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av medu82 »

Gillar att JK tar upp det om "sittplats ställer er upp"
För det börjar bli JÄVLIGT tjatigt när det sjungs det hela tiden(3-4ggr per period ibland)
O sen så kommer dem med _INGET_...

Rent demonstrativt så sitter jag resten av gångerna då oftast.
"Som att vara nykär, vänta på nästa gång man träffas och sedan vara lycklig några minuter innan man börjar oroa sig för om man säger och gör rätt och sedan gå och längta efter nästa date utan att veta vem som skulle ringa." - minalman
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17504
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av SirDIFalot »

medu82 skrev:Gillar att JK tar upp det om "sittplats ställer er upp"
För det börjar bli JÄVLIGT tjatigt när det sjungs det hela tiden(3-4ggr per period ibland)
O sen så kommer dem med _INGET_...

Rent demonstrativt så sitter jag resten av gångerna då oftast.
Ja folk verkar tro att det handlar om en generell uppmaning till att sittplatspubliken borde sluta vara feta och stå upp också. Typ. Befängt.
Expert.
DIFtorped
Inlägg: 142
Blev medlem: 2012-03-27
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av DIFtorped »

Hoppas UCS är på plats ikväll och levererar, vilken skillnad det blir; även på sittplats!
Kom igen nu, vi alla Djurgårdare och grabbarna på isen och båset vill se er där! :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
JLindgren
Inlägg: 208
Blev medlem: 2014-01-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Danderyd

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av JLindgren »

DIFtorped skrev:Hoppas UCS är på plats ikväll och levererar, vilken skillnad det blir; även på sittplats!
Kom igen nu, vi alla Djurgårdare och grabbarna på isen och båset vill se er där! :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Tror inte dem är där men det hade varit riktigt riktigt härligt om dem dök upp.
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av sm910 »

Så jäkla efterlängtat, biten om vår sångrepertoar. Med det sagt så tycker jag ändå att det redan som det är försöker dras igång med hyfsad variation - år 1891, en gång en dag sa min gamle far, Samba djurgårn, Hujeda mig en järnkamin, Eya-ea-ea-aah hör på denna våran sång, nu ska det bli gung, Matte alba/Södergren, Vi är Djurgår'n, Chase the sun-ramsan, Rivers of babylon-ramsan, på match med lunkans grabbar (heh..), always look on the bright side of life, voilare - gång efter gång, alla vet, m.fl. har ju alla hörts bara de senaste matcherna liksom. Väl utfört hade de ramsorna allena räckt till en dynamisk, levanda och varierad mäktig stämning. Utan att behövt fylla i med med tusen varianter av ramsor med orden "heja" och "Djurgården". Lägg på det de ramsor som är i gränslandet till överanvända men ändå funkar okej med drag, som Jantje Vennegoor-ramsan och vi ska festa hela natten lång, samt de standardramsor som vi har typ SFGD, Klockan slår, Åh en sådan härlig dag.

Problemet är knappast alltså att vi inte startar tillräckligt med varierade ramsor, problemet är snarare att alldeles för få personer hakar på eller ens verkar kunna de försök som görs. Och där ligger ett visst informationsproblem, personer som står som fågelholkar under allt annat än "Kämpa Djurgården" korrelerar knappast väl med den grupp som aktivt läser meddelanden på JKs hemsida, eller ens här. Och det är i slutändan rätt svårt för de av oss som försöker att få till nåt, hör man någon en bit bort dra igång något är det en svår balansgång att samtidigt försöka ta i för att väcka folk runtomkring och att samtidigt inte hamna helt ur synk för att man bara hör sig själv. I slutändan blir det oftast pannkaka åt något av hållet och skiten dör till förmån för typ grisfots Järnkaminsramsor.

Sen får man kanske inse sina begränsningar och förstå att det här är konsekvensen av att vi inte har något organiserat som UCS på plats. Skrika, bua och sjunga "Heja Djurgården" går jättelätt även utan någon på räcket när matchen är intressant. Att däremot etablera och få mer avancerade ramsor att sitta hos alla däremot kräver en sångstark grupp som kan hålla ut den vers efter vers tills fler och fler hakar på. UCS fick in "Du är allt jag har", tyvärr verkar det ju varit så svältfött på stämning på läktarna att folk totalt misshandlar den idag. Insikten att vi har så sjukt många ramsor som är minst lika bra - för det är dom faktiskt - verkar inte gått in, insikten att det bara handlar om att det gäller att få med alla och starta igång dom i rätt tid i rätt läge av matchen. Då blir det lika mäktigt. Personligen är jag smått kär i "På stadions borg", men den verkar ju rätt död på våra läktare. (och inte original, iofs.)

Men vafan, mitt gnäll här gör inte saken bättre, så jag inställer väl mig i kören: Sjung, sjung för fan. Våga ta i, utan att skrika såklart, när alla runtomkring står tyst på våra bättre ramsor.

Som slutnot, med risk för att åka på social lynchning nu, när Ojojoj-ramsan rullade senaste... Alltså, även om jag principiellt vägrade sjunga den så är den ju i alla för mig en primärt kaffebonds-förknippad (innan hv71, Frölunda m.fl. helt tog över den och Färjestads ungar blev för "äkta" för att sjunga sådant) varför jag tolkade det som att det var en nickning och hån åt att det var Bofors vi mötte och att det var utklassning. Inte att någon faktiskt tycker vi bör inkorporera den i vår repertoar.
Användarvisningsbild
Rebban
Inlägg: 32
Blev medlem: 2013-01-16
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Sv: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Rebban »

MartinDIF51 skrev:http://www.jarnkaminerna.se/2014/02/24/ ... et-galler/

Dags att vi på plats skärper sig. Slutspurt ... nu kör vi!

In och läs:
Sjukt bra inlägg!! Instämmer till 150%
Stentuff
Inlägg: 500
Blev medlem: 2012-04-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Bromma

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Stentuff »

Vilka var hjältarna som blev uppläxade nere vid räcket? Varför vägrade de gå därifrån?...
Användarvisningsbild
Struten
Inlägg: 568
Blev medlem: 2008-05-05
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Struten »

Stentuff skrev:Vilka var hjältarna som blev uppläxade nere vid räcket? Varför vägrade de gå därifrån?...
Ingen aning men båda var otroligt pinsamma och man önskade för allas skull att de kunde slutat tidigare. Fast de verkade aningen för packade för att förstå situationen.

Sen kändes knuffen onödig.
Manijock
Inlägg: 7785
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Manijock »

De där grabbarna ni snackar om, var det de där två som vid ett par tillfällen fick för sig att banka på skyltarna längst ner i klacken? En av dem hade blå t-shirt och halsduk tror jag? Satt på sittplats så hade svårt att se vad som hände men kändes sådär lagom småpackade :lol: Men vafan, folk klagar ju över att vi inte har någon på räcket, där hade ni ju chansen...
Stentuff
Inlägg: 500
Blev medlem: 2012-04-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Bromma

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Stentuff »

Manijock skrev:De där grabbarna ni snackar om, var det de där två som vid ett par tillfällen fick för sig att banka på skyltarna längst ner i klacken? En av dem hade blå t-shirt och halsduk tror jag? Satt på sittplats så hade svårt att se vad som hände men kändes sådär lagom småpackade :lol: Men vafan, folk klagar ju över att vi inte har någon på räcket, där hade ni ju chansen...
Håller ju med egentligen att vi behöver någon på räcket men när UCS faktiskt ÄR på plats så är ju timingen jävligt konstig... (De stod höger om mitteningången)
En kille stod ju och visslade för att tysta ner hela klacken i flera minuter. Han, däremot, var inte särskilt påverkad vad det såg ut som. Blev i och för sig när UCS klämde i extra mycket för att få tyst på honom.
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av sm910 »

Stentuff skrev: Håller ju med egentligen att vi behöver någon på räcket men när UCS faktiskt ÄR på plats så är ju timingen jävligt konstig... (De stod höger om mitteningången)
Mjo, visst är timingen inte klockren, men jag har svårt att vara sur på dem. De försökte i alla fall och packade som de var kan det inte varit helt lätt för dem att upptäcka UCS - att de sen inte lyckades så bra är en annan sak, eller att de sägs haft en dryg attityd. Det betyder inte att de ska få styra vår klack, det betyder bara att ansvaret ligger på oss övriga att stämma in i UCS sång istället för pellejönsarna längst ner. Hade alla stämt in i "Vi håller blåa fanan högt" och "Här är mesta mästarna" (i takt) från början så hade de varit ett icke-problem där nere. Nu skulle folk envisas med att istället haka på "Kämpa Djurgården" och liknande trist. För att inte tala om försöken till "Den som inte hoppar"..

Att behöva putta/slå bort någon där nere är pinsamt, gillar man inte vad någon gör är det ett mycket bättre sätt att inte lyda dom helt enkelt. Utan auktoritet tröttnar man. Fast jag vet ju inte riktigt vad som hänt, utan glasögon igår såg jag knappt ner till isen ändå. För att inte tala om banderollerna SSK hade - någon som vill berätta vad det stod där?
Manijock skrev:Men vafan, folk klagar ju över att vi inte har någon på räcket, där hade ni ju chansen...
I ärlighetens namn - och jag hatar att vara såhär nedlåtande - så handlar det snarare om att vi inte har UCS på räcket, än att vi inte har någon där alls. De förmågor som har tagit sig ner har trots allt... alltså... det är ju i regel bättre när vi inte har någon där alls. Framförallt på närliggande bortaplan typ almtuna/södertälje, mycket god vilja men tyvärr lika mycket skämskudde för oss runtom.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Sv: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av pulverapa »

De där snubbarna styrde ingenting. De stod där nere och skämde ut sig bara. De hade för dålig koll på läget helt enkelt.
Manijock
Inlägg: 7785
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Manijock »

sm910 skrev:
Stentuff skrev:
Manijock skrev:Men vafan, folk klagar ju över att vi inte har någon på räcket, där hade ni ju chansen...
I ärlighetens namn - och jag hatar att vara såhär nedlåtande - så handlar det snarare om att vi inte har UCS på räcket, än att vi inte har någon där alls. De förmågor som har tagit sig ner har trots allt... alltså... det är ju i regel bättre när vi inte har någon där alls. Framförallt på närliggande bortaplan typ almtuna/södertälje, mycket god vilja men tyvärr lika mycket skämskudde för oss runtom.
Vill bara förtydliga att mitt citat dära, är ren och skär ironi...
Viktory
Inlägg: 171
Blev medlem: 2011-06-21
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Viktory »

Personer som har noll koll på vår läktarkultur och dessutom är för fulla för att knappt kunna stå upp ska inte försöka vara klackledare. Då blir allt bara ännu sämre.

Jag försökte förklara för dem ett bra tag att de bara gör allting värre men de fattade verkligen ingenting.

Första de sa till mig när jag skällde ut dem var "var du här för två år sen?!"....
Skriv svar