Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Raus
Inlägg: 866
Blev medlem: 2008-10-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Östermalm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Raus »

Inte en chans att dom kommer tillbaka till Hovet av anledningen att saker börjar se bättre ut i konflikten. Självklart är det vad jag hoppas men kom igen, skulle inte Jenny m.fl komma med ett uttalande om vad som hände mot OIK? Tomma löften som vanligt.

Jag hoppas att ludde&pang styr upp klacken att sjunga avgå Abbe på JK-dagen, hela jävla hovet ska eka när den sjungs. Det blir min första match sen hyllningen av Ottosson. Ni som tycker att man "borde stödja laget istället" är välkomna att gå vilken annan match som helst, men på JK-dagen ska det märkas att hela Hovet står bakom UCS&Sofialäktaren TIFO. Jag vet att dom flesta aktiva ska på matchen enbart för att visa missnöje med säkerhetsarbetet, det kommer märkas kan jag säga.
Losing all hope was freedom.
klaiso
Inlägg: 11
Blev medlem: 2013-09-10

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av klaiso »

Raus skrev:Jag vet att dom flesta aktiva ska på matchen enbart för att visa missnöje med säkerhetsarbetet, det kommer märkas kan jag säga.
Det tror jag inte en sekund på. Utveckla gärna!
klaiso
Inlägg: 11
Blev medlem: 2013-09-10

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av klaiso »

Raus skrev:Jag vet att dom flesta aktiva ska på matchen enbart för att visa missnöje med säkerhetsarbetet, det kommer märkas kan jag säga.
Det tror jag inte en sekund på. Utveckla gärna!
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17486
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av SirDIFalot »

klaiso skrev:
Raus skrev:Jag vet att dom flesta aktiva ska på matchen enbart för att visa missnöje med säkerhetsarbetet, det kommer märkas kan jag säga.
Det tror jag inte en sekund på. Utveckla gärna!
Hur mycket finns det att utveckla? Det är väl inte så oväntat. Majoriteten av de aktiva är ju inte direkt engagerade i de sportsliga resultaten just nu. Det hörde man ju på Pang i DIFpodden.
Expert.
klaiso
Inlägg: 11
Blev medlem: 2013-09-10

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av klaiso »

SirDIFalot skrev:
klaiso skrev:
Raus skrev:Jag vet att dom flesta aktiva ska på matchen enbart för att visa missnöje med säkerhetsarbetet, det kommer märkas kan jag säga.
Det tror jag inte en sekund på. Utveckla gärna!
Hur mycket finns det att utveckla? Det är väl inte så oväntat. Majoriteten av de aktiva är ju inte direkt engagerade i de sportsliga resultaten just nu. Det hörde man ju på Pang i DIFpodden.
Var han hört det ifrån framförallt. Svårt att se att personer engagerade i JKs arbete går rakt emot deras åsikt och uppmaning om att JK-dagen är en dag då föreningen och kulturen ska hyllas oavsett underpresterande spelare och lögnare på kansliet.
DIF_Söderort
Inlägg: 55
Blev medlem: 2012-07-18
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av DIF_Söderort »

Pangs twitter låter som en manifestation är på gång på JK-dagen eller att DIF Hockey äntligen har lyssnat och sparkat abbe, för abbe kan inte vara kvar han måste bort.

Jag tycker att det borde vara protester mot DIF-Säk. Tom klacksektion låter som en bra ide som vi hade 2009 i Fotbollen. Nu får det vara nog. Får inte abbe sparken eller avgår innan nästa årsmöte, då är det dags att byta ut styrelsen.
Karel måste avgå
Användarvisningsbild
Raus
Inlägg: 866
Blev medlem: 2008-10-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Östermalm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Raus »

klaiso skrev:
SirDIFalot skrev:
klaiso skrev:
Raus skrev:Jag vet att dom flesta aktiva ska på matchen enbart för att visa missnöje med säkerhetsarbetet, det kommer märkas kan jag säga.
Det tror jag inte en sekund på. Utveckla gärna!
Hur mycket finns det att utveckla? Det är väl inte så oväntat. Majoriteten av de aktiva är ju inte direkt engagerade i de sportsliga resultaten just nu. Det hörde man ju på Pang i DIFpodden.
Var han hört det ifrån framförallt. Svårt att se att personer engagerade i JKs arbete går rakt emot deras åsikt och uppmaning om att JK-dagen är en dag då föreningen och kulturen ska hyllas oavsett underpresterande spelare och lögnare på kansliet.
Vad är det som behövs förklaras? Om du menar JKs nyhetsbrev så är det väl deras plikt att skriva något i den stilen. Och för det andra så menar jag knappast bara de inom jk-styrelse när jag säger "de aktiva". Det är alla som varit med och byggt upp den mest respektabla klacken i hockeysverige jag menar. Det är inte talan om 10-20 personer, det är flera hundra.
Och ja, en stor del av dessa personer kommer gå den 6e, jag är kompis med flera av personerna. Om det sen blir protest behöver inte utesluta att det kommer bli ett jävla drag heller.

Men att Abbe har avgått eller att konflikten helt plötsligt har löst sig eller gått framåt har jag svårt att tro på. Men det skulle såklart vara en underbar nyhet isåfall
Losing all hope was freedom.
Jenny Silfverstrand
Djurgården Hockey
Inlägg: 36
Blev medlem: 2005-06-13
Medlem: Ja, vanlig medlem
Kontakt:

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Jenny Silfverstrand »

Som lovat återkommer jag här med en kommentar kring att vi har supportrar som rapporterat att man känt sig förföljda av säkerhetspersonal i samband med matchen mot Oskarshamn den 13 december. Djurgården Hockey har tagit detta klagomål på största allvar och har därför i efterhand kritiskt granskat säkerhetsarbetet under matchen. Material har granskats av tjänstemän från Djurgården Hockey, däribland jag, och även Mats Jonsson från Djurgården Fotboll. Vi har bl a tagit del av ordningsvakternas positionsscheman, filmmaterial samt fått feedback från supportar och säkerhetspersonal.

När det gäller ordningsvakternas positioner och rörelsemönster innan, under och efter matchen kan konstateras att rutinerna inte skiljer sig från andra matcher under denna eller föregående säsong. Av filmmaterialet framgår även att inga ordningsvakter har befunnit sig på kortsidan under hela matchen. Ordningsvakterna har helt enkelt följt de normala rutiner som gäller alla matcher. Vi har även granskat hur ordningsvakterna hanterade den situation då de, enligt vanliga rutiner, befinner sig vid gästande supportrars entré och ett antal supportar kommer gåendes från entré 11/13 efter match. Vid mötet mellan ordningsvakter och supportrar uppstår det en viss irritation vilket gör att fler ordningsvakter ansluter. Ordningsvakterna hade vid mötet ett passivt kroppspråk och inga tendenser till motdiskussion som kan bidra till eskalering. Vi kan inte heller finna att ordningsvakterna sökte efter konfrontation.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att händelseförloppet utanför Hovet är olyckligt, framför allt nu när relationen är så känslig. Det vi har diskuterat, och även framfört, är att ordningsvakterna möjligtvis kunde ha lämnat området snabbare när den uppkomna situationen var ett faktum. Incidenten i sig ser vi som uppkommen på grund av tidigare missnöje och frustration. Då vi inte haft några säkerhetsrelaterade incidenter under förra och innevarande säsong får vi hoppas att man kan se detta som en isolerad händelse som inte ska påverka fortsatta dialoger eller samarbete.

Det är även väldigt olyckligt och allvarligt att vi har hamnat i en situation där vi har en grupp supportar som känner sig förföljda och trakasserade när våra ordningsvakter och publikvärdar gör sitt arbete enligt rutiner vi haft de två senaste säsongerna. Det är ohållbart och i sig något som kan bottna i att vi sinsemellan har en dålig kommunikation.

Jag vill även informera om att det pågår en översyn av hur vi ska renodla och förtydliga rollerna i Djurgården Hockey när det gäller säkerhets- och supporterrelaterade frågor. Vi har haft många möten och för en löpande dialog med våra olika supportergrupper. Vi är flera i organisationen som engagerar oss i dessa frågor vilket i sig bör ses som att supporterfrågor är prioriterade. Samtidigt har det alla gånger inte varit tydligt vem som ansvarar för vilka frågor vilket inte borgar för kontinuitet och relationsuppbyggnad. Arbetet innefattar även en inblick i hur Djurgården Fotboll jobbar i dessa frågor.

Vänliga hälsningar
Jenny
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av minalman »

Först ett välförtjänt tack för att frågan om kameraövervakningen tagits på allvar och att ett utförligt svar har redovisats!

Huvudfrågan står ändå obesvarad.
Varför kan man inte ta bort Abbe och därmed ta bort orsaken till hela djävla situationen? Det måste finnas många som kan hans jobb minst lika bra. Det har aldrig blivit tydligt uttalat från ledningshåll varför han inte kan tas bort, vilket "alla" vill.
Är det prestige?
Är det ett oerhört högt skadestånd?
Är det ett "vi ger oss inte för supportertrycket, för då vet man inte vad som blir nästa krav"?
Eller vad är det?

Jag har aldrig blivit illa behandlad på Globen eller Hovet, men jag börjar undra varför det skall vara så svårt att få slut på den här "Abbe-frågan"?

"Inblick i fotbollens arbete"? Gör som de gör helt och hållet i stället för att "blicka in". Det funkar ju där, så varför inte gå "all in"?
Bättre all in än blicka in.

Det är så djävla typiskt dagens DIF hockey att göra allt så halvhjärtat. Från is till kansli.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Högdalen
Inlägg: 220
Blev medlem: 2011-11-29
Säsongskort: Ja
Ort: Söderort

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Högdalen »

minalman skrev: Jag har aldrig blivit illa behandlad på Globen eller Hovet, men jag börjar undra varför det skall vara så svårt att få slut på den här "Abbe-frågan"?
Precis vad jag tänker
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Zephyrox »

Jag vill även informera om att det pågår en översyn av hur vi ska renodla och förtydliga rollerna i Djurgården Hockey när det gäller säkerhets- och supporterrelaterade frågor.
Det här gör mig försiktigt optimistisk igen. Jenny hade aldrig skrivit "vi ser över möjligheterna att sparka Abbe". :lol:

Jag hoppas på er DIF Hockey!! Jag tror att en dag kommer ni göra det rätta! Ena familjen så vi kan fylla Hovet!
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Zajtarn
Inlägg: 22
Blev medlem: 2012-06-13
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Zajtarn »

Jenny Silfverstrand skrev:Som lovat återkommer jag här med en kommentar kring att vi har supportrar som rapporterat att man känt sig förföljda av säkerhetspersonal i samband med matchen mot Oskarshamn den 13 december. Djurgården Hockey har tagit detta klagomål på största allvar och har därför i efterhand kritiskt granskat säkerhetsarbetet under matchen. Material har granskats av tjänstemän från Djurgården Hockey, däribland jag, och även Mats Jonsson från Djurgården Fotboll. Vi har bl a tagit del av ordningsvakternas positionsscheman, filmmaterial samt fått feedback från supportar och säkerhetspersonal.

När det gäller ordningsvakternas positioner och rörelsemönster innan, under och efter matchen kan konstateras att rutinerna inte skiljer sig från andra matcher under denna eller föregående säsong. Av filmmaterialet framgår även att inga ordningsvakter har befunnit sig på kortsidan under hela matchen. Ordningsvakterna har helt enkelt följt de normala rutiner som gäller alla matcher. Vi har även granskat hur ordningsvakterna hanterade den situation då de, enligt vanliga rutiner, befinner sig vid gästande supportrars entré och ett antal supportar kommer gåendes från entré 11/13 efter match. Vid mötet mellan ordningsvakter och supportrar uppstår det en viss irritation vilket gör att fler ordningsvakter ansluter. Ordningsvakterna hade vid mötet ett passivt kroppspråk och inga tendenser till motdiskussion som kan bidra till eskalering. Vi kan inte heller finna att ordningsvakterna sökte efter konfrontation.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att händelseförloppet utanför Hovet är olyckligt, framför allt nu när relationen är så känslig. Det vi har diskuterat, och även framfört, är att ordningsvakterna möjligtvis kunde ha lämnat området snabbare när den uppkomna situationen var ett faktum. Incidenten i sig ser vi som uppkommen på grund av tidigare missnöje och frustration. Då vi inte haft några säkerhetsrelaterade incidenter under förra och innevarande säsong får vi hoppas att man kan se detta som en isolerad händelse som inte ska påverka fortsatta dialoger eller samarbete.

Det är även väldigt olyckligt och allvarligt att vi har hamnat i en situation där vi har en grupp supportar som känner sig förföljda och trakasserade när våra ordningsvakter och publikvärdar gör sitt arbete enligt rutiner vi haft de två senaste säsongerna. Det är ohållbart och i sig något som kan bottna i att vi sinsemellan har en dålig kommunikation.

Jag vill även informera om att det pågår en översyn av hur vi ska renodla och förtydliga rollerna i Djurgården Hockey när det gäller säkerhets- och supporterrelaterade frågor. Vi har haft många möten och för en löpande dialog med våra olika supportergrupper. Vi är flera i organisationen som engagerar oss i dessa frågor vilket i sig bör ses som att supporterfrågor är prioriterade. Samtidigt har det alla gånger inte varit tydligt vem som ansvarar för vilka frågor vilket inte borgar för kontinuitet och relationsuppbyggnad. Arbetet innefattar även en inblick i hur Djurgården Fotboll jobbar i dessa frågor.

Vänliga hälsningar
Jenny
Varför agerar ni inte likadant som DIF Fotboll gjorde i den här frågan för några år sen? Man ser ju hur bra resultatet blev.
Användarvisningsbild
Raus
Inlägg: 866
Blev medlem: 2008-10-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Östermalm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Raus »

Trist att det intas försvarsställning istället för att lägga sig platt och inse sina brister.
Hade varit perfekt att spinna vidare på den härliga stämningen som var i Berlin. Det hade kunnat blivit riktigt bra. Istället gör ni något som är symboliskt för hela föreningen de senaste åren - dvs ta fel beslut
Losing all hope was freedom.
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Jepe »

Det här känns bara så jäkla fel, redan när fotbollen tog sitt beslut ang Abbe skulle hockeyn hakat på. Skrämmande att man inte insåg detta då, och ännu värre att man fortsätter sticka huvudet i sanden.

Inse att de som går på fotbollen till stor del även besöker hockeyn. Att besökarna skulle acceptera en sak på ett arrangemang och ett annat på det andra är ju rätt sjukt att tro. När ska hockeyn vakna upp och se sig om och ta till sig vad som händer och inte händer på läktaren.

Tyvärr gör ni inte så mycket mer än förstör just nu, får ont i magen när man ser folk sitta ner i klacken, många av de som står står med armarna i kors, ett fåtal sjunger och försöker. Men vi är inte ens i närheten av den nivå vi kan hålla. Och DIF, tyvärr är detta ert fel. Vakna upp och se hur ni bryter sönder djurgårsfamiljen, bit för bit.

Hårda ord? Javisst, men man kan inte bara stå och se på när man ser den förening man älskar sakta men säkert förstöras.

När införs trumma och handklappor på Hovets läktare?
2014-04-07, vad hände?
Jenny Silfverstrand
Djurgården Hockey
Inlägg: 36
Blev medlem: 2005-06-13
Medlem: Ja, vanlig medlem
Kontakt:

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Jenny Silfverstrand »

Efter många möten, mail och telefonsamtal så har vi inom Djurgården Hockey kommit fram till följande slutsats.

Under de senaste åren så har ett antal situationer ägt rum. Där vi, Djurgården Hockey, har hamnat i livliga diskussioner med så väl polis, räddningstjänsten som våra egna supporters.
Vad som har föranlett dessa situationer har varierat och har varit olika i karaktär. Situationerna i sig finns det ingen anledning att gå in på då de är historiska och trots meningsskiljaktigheter omöjliga att få ogjorda.

I samband med några av dessa situationer så har det, från vissa av våra supporters, i efterhand riktats kritik mot hur säkerheten bedrivits i första hand vid derbymatcherna.
Kritik har också riktats mot Djurgården Hockeys säkerhetsansvarig, Abbe Törsleff. Utöver de arbete Abbe gör för Djurgården Hockey så har han också ett intresse i SES, vilket gjort att många ifrågasätter hans motiv kring arbetet för Djurgården Hockey.

En av de supportergrupper som varit involverad i ett antal av dessa händelser under åren har varit Ultra Caos Stockholm, UCS.
Meningsskiljaktigheterna mellan säkerhet/polis/räddningstjänsten och UCS har ibland blivit så pass stort att det har eskalerat till okontrollerbara konflikter.
Dessa konflikter har sedan byggts på händelse efter händelse utan att man egentligen har utagerat den ursprungliga dispyten. En klassisk snöbollseffekt.

Vi har nu kommit så pass långt att situationen är ohållbar. UCS upplever att de inte kan gå på matcherna utan att känna sig obekväma och trakasserade utav säkerhetspersonal. Detta till trots att ordningsvakterna endast utför sitt rutinmässiga och ålagda arbete i samband med varje match.
Ordningsvakterna i sin tur har svårt att veta hur de ska hantera situationer då de är medvetna om missnöjet som finns, samt att de konstant är påpassade utav Djurgården Hockey för att ”agera rätt”.

Hur har vi då hamnat här och vems fel är det?

För att försöka hitta en lösning på detta problem har vi då försökt analysera varför vi har hamnat i den sits vi är i.
Att säga att det skulle vara UCS fel är inte sant. Deras agerande har alltid legat med avsikt och ambition för att skapa en fantastisk stämning på Hovet eller Globen.
Att säga att Abbe Törsleff skulle ha orsakat detta är inte heller rättvist, då agerandet från säkerheten alltid legat i linje med den praxis och krav som ställs av oss själva som arrangör, från myndigheter och Svenska Ishockeyförbundet.

Det vi kommit fram till är att boven i dramat är Djurgården Hockey. Arrangörskapet innebär att vi alltid har det yttersta ansvaret och något vi aldrig kan ”vältra” över på någon annan.
Vi har misslyckat med att bygga den bro som behövs för att skapa förståelse mellan de olika grupperna som agerar under våra matcher.
Vi har misslyckat med vår kommunikation med några av de supportrar som ideellt engagerar sig som mest.
Vi har misslyckat med att visa förståelse när supportergrupper känner sig motverkade och tappat intresset för att gå på hockey.
Vi har misslyckat med att sätta stopp för den snöbollseffekt som uppstod.
Detta är vi hemskt ledsna för.

Som jag nämnde i tidigare inlägg så jobbar vi med hur vi skall arbeta med säkerhets- och supporterfrågor i framtiden. Med hänsyn till att vi spelar i HockeyAllsvenskan idag så är hoppas jag att ni förstår att vi inte har alla de resurser som skulle vara önskvärt för att dra processen framåt i snabb takt och att det måste få ta sin tid.

Gott slut och gott nytt år!
Jenny
Skriv svar