Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Metal Machine
Inlägg: 2066
Blev medlem: 2010-12-09

Re: Sv: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Metal Machine »

sleepy skrev:Jag håller helt med Viktory, ramsor liknande "andra sidan kan ni svenska", "förort till Beirut" är sjukt pinsam och direkt motbjudande.

Nivån här inne får en att tro att man hamnat på avpixlat eller liknande. Jag skäms.
Och jag skäms över dig, så vad är problemet?
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12859
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av -daniel- »

Viktory skrev:
-daniel- : Jag har mer problem med SSK-ramsan än jag kängade en gnagare, ja. Tycker den lika gärna kan handla om att laget ska bentackla skiten ur Gnaget som om våld mellan fans.

Jag personligen har minst lika stora problem med rasism som med våld (i allmänhet, inte just i detta fall, angående båda sakerna). Men du kan nog inte vänta dig någon officiell JK-åsikt här då vi inte tycker likadant i alla möjliga frågor.
Men samtidigt har du så starka åsikter om en ramsa som du vill få bort pga du hatar rasism? Det var ju det här med det konsekventa tänkandet... det är alltså värre med den s.k SSK-ramsan än att sjunga om pedofili, knulla folk hit & dit, känga folk så de börjar blöda etc.etc.

Flawed logic.
Bild
Metal Machine
Inlägg: 2066
Blev medlem: 2010-12-09

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Metal Machine »

Stentuff skrev:
Metal Machine skrev:
Stentuff skrev:
Tapout1891 skrev:
Viktory skrev:Oavsett vad budskapet är - jag vill inte ha ramsor jag skäms över på läktarna. Hur svårt kan det vara att förstå? Man måste inte förkasta hatramsor mot Gnaget för att man tycker att "andra sidan kan ni svenska" är pinsam.

Daniel: Är det censur om jag sjunger nåt annat ifall du vill sjunga rasseramsor? Nej. Så lägg ner nu.
Det hade varit främlingsfientligt om man sjöng "åk hem era *specificerad härkomst/färg*"
till någon med icke svensk härkomst.

Nu ställdes en fråga till andra sidan som till säkert 90% var av svensk härkomst.
och inte specificerade någon RAS eller Grupp.

Nej den är inte rasistisk.
Varför sjungs den då inte mot t.ex. Västerås?
Därför att den anspelar på stereotyper? Som att "alla rensar fisk i Göteborg". Tänk lite, snälla.
Ja, det jag menar. Jag tycker inte att det är fräscht att sjunga om andra sidan kan svenska eller inte bara för att det bor många invandrare i samma stad. Det verkar dock enligt forumet som att det är en helt absurd tanke?
Det är SAMMA JÄVLA PRINCIP. GET IT STRAIGHT, BRO! Ni dribblar bort er själva. Pinsamt
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12859
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av -daniel- »

Stentuff skrev:
Metal Machine skrev:
Stentuff skrev:
Tapout1891 skrev:
Viktory skrev:Oavsett vad budskapet är - jag vill inte ha ramsor jag skäms över på läktarna. Hur svårt kan det vara att förstå? Man måste inte förkasta hatramsor mot Gnaget för att man tycker att "andra sidan kan ni svenska" är pinsam.

Daniel: Är det censur om jag sjunger nåt annat ifall du vill sjunga rasseramsor? Nej. Så lägg ner nu.
Det hade varit främlingsfientligt om man sjöng "åk hem era *specificerad härkomst/färg*"
till någon med icke svensk härkomst.

Nu ställdes en fråga till andra sidan som till säkert 90% var av svensk härkomst.
och inte specificerade någon RAS eller Grupp.

Nej den är inte rasistisk.
Varför sjungs den då inte mot t.ex. Västerås?
Därför att den anspelar på stereotyper? Som att "alla rensar fisk i Göteborg". Tänk lite, snälla.
Ja, det jag menar. Jag tycker inte att det är fräscht att sjunga om andra sidan kan svenska eller inte bara för att det bor många invandrare i samma stad. Det verkar dock enligt forumet som att det är en helt absurd tanke?
Men förstår du inte alls vad vi pratar om här? Är det OK att sjunga att man skall sparka sönder folk så de börjar blöda? Tycker man det ena är OK borde man med all rimlig logik tycka det andra är Okej.
Bild
Stentuff
Inlägg: 500
Blev medlem: 2012-04-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Bromma

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Stentuff »

Metal Machine skrev:
Stentuff skrev: Ja, det jag menar. Jag tycker inte att det är fräscht att sjunga om andra sidan kan svenska eller inte bara för att det bor många invandrare i samma stad. Det verkar dock enligt forumet som att det är en helt absurd tanke?
Det är SAMMA JÄVLA PRINCIP. GET IT STRAIGHT, BRO! Ni dribblar bort er själva. Pinsamt
Så det är samma princip att invandrare är dåliga på svenska som att det fiskas väldigt mycket i Göteborg? Bra, då vet jag.
Metal Machine
Inlägg: 2066
Blev medlem: 2010-12-09

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Metal Machine »

Jag och Daniel, och många med oss, tycker att BÅDA DELARNA ska vara okej. Ni andra vill förbjuda ENA sidan. Jävla tyranner. Jag spottar på er. Usch!
Metal Machine
Inlägg: 2066
Blev medlem: 2010-12-09

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Metal Machine »

Stentuff skrev:
Metal Machine skrev:
Stentuff skrev: Ja, det jag menar. Jag tycker inte att det är fräscht att sjunga om andra sidan kan svenska eller inte bara för att det bor många invandrare i samma stad. Det verkar dock enligt forumet som att det är en helt absurd tanke?
Det är SAMMA JÄVLA PRINCIP. GET IT STRAIGHT, BRO! Ni dribblar bort er själva. Pinsamt
Så det är samma princip att invandrare är dåliga på svenska som att det fiskas väldigt mycket i Göteborg? Bra, då vet jag.
Nej, det gör du inte. Du vill inte förstå.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12859
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av -daniel- »

Orkar inte heller mer, fullständigt absurt inkonsekvent beteende.

Jag respekterar folk som har en åsikt, spelar ingen roll om den skiljer sig milsvid mot min. Men dubbelmoral och inkonsekvens tänder varenda jävla cylinder i mig.

Gonatt.
Bild
Viktory
Inlägg: 171
Blev medlem: 2011-06-21
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Viktory »

-daniel- skrev:
Viktory skrev:
-daniel- : Jag har mer problem med SSK-ramsan än jag kängade en gnagare, ja. Tycker den lika gärna kan handla om att laget ska bentackla skiten ur Gnaget som om våld mellan fans.

Jag personligen har minst lika stora problem med rasism som med våld (i allmänhet, inte just i detta fall, angående båda sakerna). Men du kan nog inte vänta dig någon officiell JK-åsikt här då vi inte tycker likadant i alla möjliga frågor.
Men samtidigt har du så starka åsikter om en ramsa som du vill få bort pga du hatar rasism? Det var ju det här med det konsekventa tänkandet... det är alltså värre med den s.k SSK-ramsan än att sjunga om pedofili, knulla folk hit & dit, känga folk så de börjar blöda etc.etc.

Flawed logic.
Det är en urusel jävla nivå i jämförelse med de flesta andra exemplen jag gav. "Hallå pedofilen" är briljant.

Måste jag tycka likadant om ALLA sånger som är "icke-PK" bara för det? Det vore ju idioti om något. Antingen måste jag gilla alla ramsor eller hata dem?
sleepy
Inlägg: 23
Blev medlem: 2010-07-29
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Årsta

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av sleepy »

Mitt problem är att majoriteten här inne verkar ha en helt skev bild av vad som är okej att sjunga på en Djurgårdsläktare, mår illa av resonemangen många här inne för.

Men man slutar aldrig förvånas av det här forumet, bönder med noll koll.
11433 - Sektion 210
Stentuff
Inlägg: 500
Blev medlem: 2012-04-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Bromma

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Stentuff »

sleepy skrev:Mitt problem är att majoriteten här inne verkar ha en helt skev bild av vad som är okej att sjunga på en Djurgårdsläktare, mår illa av resonemangen många här inne för.

Men man slutar aldrig förvånas av det här forumet, bönder med noll koll.
Ja, det verkar tydligen vara ett jävligt konstigt resonemang att hetsa / uppvigla våra äldsta rivaler är okej men inte ramsor med rasistisk underton.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av minalman »

Det är bra med sådana här diskussioner bland oss Djurgårdare. Då förstår man hur gigantiskt olika vi alla är och hur olika vi tänker. Ändå samlas vi på Hovets läktare för att stötta vårt älskade lag. Och vi står bredvid någon vi kanske inte alls känner, kramar varandra vid full tid, men tycker egentligen helt olika om en massa saker utanför arenan.
Men samma sak händer ju på andra ställen. Många som ropar "rasistiska" tillmälen när de står på läktaren har många arbetskollegor som man störttrivs tillsammans med och som har utländsk bakgrund. Då har man jobbet tillsammans och kanske gaddar ihop sig mot chefen, eller en konkurrent i stället.
Det är inte rasism i sin egentliga betydelse det som uttrycks på läktarna. Det är ett uttryck för att olika människor i vissa situationer skapar tillfälliga samförstånd och gaddar ihop sig mot någonting som för tillfället uppfattas som en yttre fiende.
Vi har inte rasism i Sverige, vi har bara djävligt svårt att förstå varandra ibland.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Nummer19
Inlägg: 1001
Blev medlem: 2011-10-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Sollentuna

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Nummer19 »

Metal Machine skrev:Jag och Daniel, och många med oss, tycker att BÅDA DELARNA ska vara okej. Ni andra vill förbjuda ENA sidan. Jävla tyranner. Jag spottar på er. Usch!
Jävlar vad mogen du verkar vara då.

Bra nivå på inläggen för övrigt. Herre min jävla get, skäms ju över att man överhuvudtaget är reggad på det här jävla forumet.
"Play for the name on the front of the shirt, and they'll remember the name on the back." - Tony Adams
Användarvisningsbild
Tapout1891
Inlägg: 98
Blev medlem: 2012-04-27
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: TUMBA
Kontakt:

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Tapout1891 »

Nummer19 skrev:
Metal Machine skrev:Jag och Daniel, och många med oss, tycker att BÅDA DELARNA ska vara okej. Ni andra vill förbjuda ENA sidan. Jävla tyranner. Jag spottar på er. Usch!
Jävlar vad mogen du verkar vara då.

Bra nivå på inläggen för övrigt. Herre min jävla get, skäms ju över att man överhuvudtaget är reggad på det här jävla forumet.
Bra att du tillförde något vettigt till diskussionen.
"A fast body-contact game played by men with clubs in their hands and knives laced to their feet.” - Paul Gallico
parklife
Inlägg: 24
Blev medlem: 2011-12-30
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av parklife »

Håller helt med Viktory i frågan. Vissa ramsor är så sjukt pinsamma. Man känner det på en gång. För mig handlar det inte om någon slags smygrasism, utan att det bara är så låg nivå så man baxnar.
Skriv svar