Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Darlingdave
Inlägg: 52
Blev medlem: 2019-04-18

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Darlingdave »

mb81 skrev:
Darlingdave skrev:
mb81 skrev:
Darlingdave skrev:
Morwiin skrev:Ehm nuvarande lag har absolut ingen spets överhuvudtaget så kan absolut inte vara klart med forwards. Har ju inte ersatt bemström, Brodin eller Davidsson poängmässigt.
Det vi har värvat är bredd, inte spets. Varken Haga eller Wandell är spets. Lilja kan även han sticka och hoppas verkligen Jocke är beredd på det så det inte blir som med Högström. Högström ut, Bobo Petersson in.
Haga gjorde ändå 32 poäng och det i ett bottenlag. Bara fyra spelare hos oss gjorde bättre. Wandell hade bäst corsi i hela SHL. Även fast du inte kallar det spets borde det väl anses vara bra värvningar. i har en väldigt spetsig centersida som ändå är den viktigaste positionen. Vilka lag har en uppenbart bättre centersida än Josefson, Haga, Strandberg, Wandell och Östman?

Sen borde det komma en till forward om man ska tolka Jockes luddiga uttalande Dessutom verkar chansen att Lilja bli kvar vara större än den var tidigare. Han nämndes inte i artikeln. Vore grymt om han stannade nästa säsong.
Absolut, det är bra lirare. Men Känns som att våra ambitioner ska ligga högre. Kollar man på de tilltänkta topplagens värvningar ligger vi efter. Tänker på Ejdsell, Sundström, två finnar från ett finskt lag i ett VM osv. Vet att vi inte har samma ekonomiska kraft och det är väl där skon klämmer. Får hoppas att jag får mig på käften när både Haga och Wandell gör sina livs säsonger i SHL :lol:
Ok att det går bra för finnarna i VM men jag tar hellre en spelare som gjort 32 poäng i SHL än ca 40 i finska ligan.

Ejdsell är såklart en bra värvning. Men kolla vad Färjestad tappat. Steen, Nygård och Virtanen. Typ deras tre bästa spelare.
De enda lägen jag ser som på pappret är ungefär lika bra eller lite bättre kommande säsong av topplagen är väl Frölunda och Luleå. Tycker inte lag som HV, Färjestad, Växjö och Skellefteå ser så vassa ut just nu. Rögle(inget topplag)har väl något spännande på gång.
Man är väl lite av en pessimist och girig efter det bästa. Men det som kan göra att vi kan gå långt nästa säsong igen är just bredden, vi kommer ha fyra BRA kedjor, med en stark backbesättning.
Darlingdave
Inlägg: 52
Blev medlem: 2019-04-18

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Darlingdave »

JiWe skrev:Tycker nog också att det överlag ser hyggligt jämnt ut bland övriga lag utan att ha kollat närmare. Dock slås jag varje silly över hur mycket vikt folk lägger på lagens kraft på pappret 5-6 månader innan seriestart... Visst, spännande förvärv kan ju skapa lite extra surr sådär men nu stundar förhoppningsvis en skön sommar!

Apropå artikeln så öppnar det väl för lite tolkning men jag är som sagt inne på forwardsspets så jag väljer att se det som ett kvitto på att jag hoppas rätt :D

Apropå keeper så läste jag i förbifarten på SF-forumet där någon menar att vi förhandlar med Eddie Läck. Ingen aning var det kommer ifrån dock men då han är fostrad i våra led så kan jag förstå tanken. Verkar dock vara lite sämre med speltid det senaste (skada?) men borde ju frisk och kry vara en väldigt bra SHL-målvakt.
Tror Läck fick göra en höftoperation vid årsskiftet, därav speltiden.
daaviid
Inlägg: 4177
Blev medlem: 2009-10-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av daaviid »

Absolut viktigast utav allt den här sillyn. Hitta en bra målvakt. Utespelare kunde jag inte bry mig mindre om i det här läget. Där kommer det lösa sig. Men målvakten, ujuj.. det gäller att pricka rätt. Läck eller Forsberg vore bra värvningar. Men det hela kommer troligtvis att sluta i moll. Någon halvbra målvakt så blir vi ett mitten eller övre-nedre-delen-bra lag nästa säsong.
Kjellc
Inlägg: 6
Blev medlem: 2009-02-14
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Kjellc »

Joakim Eriksson är nog Sveriges lugnaste sportchef. Han sitter lugnt i båten trots att truppen blivit rejält åderlåten. Medan våra konkurrenter förstärker så nöjer sig Eriksson med kompletteringsspelare istället för att värva spelare som är på motsvarande nivå som de som lämnat. Jag har bara en förklaring till detta och det är att Djurgården ej har de finanser som Örebro, Oskarshamn med flera har och då kan man fundera vad som hänt om inte vi gått till final och tjänat ca. 10 miljoner extra. Fortfarande kan jag ej förstå hur vi kunde släppa Marcus Davidsson till Växjö när han själv för 1 år sedan sade att han aldrig skulle tänka sig spela för ett annat svenskt lag. Förklaringen måste vara att han där får så mycket högre lön. Men det värsta är ändå att man inte agerat genom att värva ej riktigt bra målvakt då det var känt under lång tid att Adam skulle gå utomlands.
vr6power
Inlägg: 329
Blev medlem: 2010-04-21

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av vr6power »

Kjellc skrev:Joakim Eriksson är nog Sveriges lugnaste sportchef. Han sitter lugnt i båten trots att truppen blivit rejält åderlåten. Medan våra konkurrenter förstärker så nöjer sig Eriksson med kompletteringsspelare istället för att värva spelare som är på motsvarande nivå som de som lämnat. Jag har bara en förklaring till detta och det är att Djurgården ej har de finanser som Örebro, Oskarshamn med flera har och då kan man fundera vad som hänt om inte vi gått till final och tjänat ca. 10 miljoner extra. Fortfarande kan jag ej förstå hur vi kunde släppa Marcus Davidsson till Växjö när han själv för 1 år sedan sade att han aldrig skulle tänka sig spela för ett annat svenskt lag. Förklaringen måste vara att han där får så mycket högre lön. Men det värsta är ändå att man inte agerat genom att värva ej riktigt bra målvakt då det var känt under lång tid att Adam skulle gå utomlands.
Fast nu släppte vi inte Marcus utan han ville själv bort och få nystart och även av privata skäl, Jocke sa ju att från DIFs sida ville dom ju behålla honom.
mb81
Inlägg: 8655
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av mb81 »

Kjellc skrev:Joakim Eriksson är nog Sveriges lugnaste sportchef. Han sitter lugnt i båten trots att truppen blivit rejält åderlåten. Medan våra konkurrenter förstärker så nöjer sig Eriksson med kompletteringsspelare istället för att värva spelare som är på motsvarande nivå som de som lämnat. Jag har bara en förklaring till detta och det är att Djurgården ej har de finanser som Örebro, Oskarshamn med flera har och då kan man fundera vad som hänt om inte vi gått till final och tjänat ca. 10 miljoner extra. Fortfarande kan jag ej förstå hur vi kunde släppa Marcus Davidsson till Växjö när han själv för 1 år sedan sade att han aldrig skulle tänka sig spela för ett annat svenskt lag. Förklaringen måste vara att han där får så mycket högre lön. Men det värsta är ändå att man inte agerat genom att värva ej riktigt bra målvakt då det var känt under lång tid att Adam skulle gå utomlands.
Att det verkar som han sitter lugnt i båten är väl för laget är så gott som klart. En målvakt och en forward ska väl in.

Han har säkert letat målvakt nästan hela året. Men kan ju inte erbjuda något konkret förrän det faktiskt var helt klart att Adam lämnar.
Manijock
Inlägg: 7743
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Manijock »

Väntar nu på beskedet att även Lilja lämnar så står vi helt utan leading-line. Josefson undantaget, men där har vi en som garanterat missar 20-30 matcher.

Bemström verkar det ju tack och lov som att Jocke kommer att se som en bonus om han lånas hem. En ny ska in oavsett, och där måste vi snacka spets. En spelare som ska kunna hänga en 20 puckar. Om vi nu ska fortsätta vara ett övre skikt-lag som verkar vara målbilden. Angående Dick så är det tyst. Hoppas han kan plocka in utöver för att göra laget någorlunda hotande.

Målvaktsfrågan är som ni säger en nyckel. Här måste det finnas pengar för att hitta en ledare. 40-45 matcher ska han ha i sig. Med tanke på att vi har seriens kanske mindre starka reserv, så måste vi ekonomiskt kunna hota de stora klubbarna på den här posten. Annars blir nästa säsong oerhört mörk! Hur ser det ut? Vilka andra SHL-lag letar keeper?
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17485
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

Det är ju ingen chock att Adam lämnar. Där är man säkert förbereda. Men toppalternativen vill nog inte signa i SHL i maj månad. Dom allra flesta bra målvakterna vill nog invänta signing-deadline till NHL till exempel.

Om ni vill ha en målvakt signad redan nu så blir det förmodligen ingen som har den minsta förhoppning om ett kontrakt utomlands, och då är ni nog inte nöjda med nivån istället.
Expert.
Skidlöparn
Inlägg: 2330
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Skidlöparn »

SirDIFalot skrev:Det är ju ingen chock att Adam lämnar. Där är man säkert förbereda. Men toppalternativen vill nog inte signa i SHL i maj månad. Dom allra flesta bra målvakterna vill nog invänta signing-deadline till NHL till exempel.

Om ni vill ha en målvakt signad redan nu så blir det förmodligen ingen som har den minsta förhoppning om ett kontrakt utomlands, och då är ni nog inte nöjda med nivån istället.
Exakt så. Vill vi ha en toppmålis hoppas jag det beskedet kommer först om en månad!

Angående en toppforward in känns det också vettigt att Jocke avvaktar lite och väntar in svenskar ute i Europa eller Amerika som inte blir signade utomlands. En sån som Åberg vore mumma även om det såklart vore en utopi att han inte skulle få ett vettigt kontrakt i NHL. Men vem vet, det kan ju strula sig med kontrakt så att han gör en Nisse Ekman och tar ett SHL-år (01-02) för att få ny fart!
Bogart

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Bogart »

Kan en spelare som Tobias Lindberg (https://www.eliteprospects.com/player/8 ... s-lindberg) vara intressant att plocka hem kanske? Relativt vettig ålder, spelat mycket i AHL men inte glänst kanske. Tror han kan göra nytta i en "middle six" roll som forward hos oss.
Skidlöparn
Inlägg: 2330
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Skidlöparn »

Bogart skrev:Kan en spelare som Tobias Lindberg (https://www.eliteprospects.com/player/8 ... s-lindberg) vara intressant att plocka hem kanske? Relativt vettig ålder, spelat mycket i AHL men inte glänst kanske. Tror han kan göra nytta i en "middle six" roll som forward hos oss.
Ser gärna att vi tar in honom. Ung, så fortfarande utvecklingsbar och skulle göra stor nytta i en checkingline och framför mål. Kanske tom så bra att han kan vara i topp-6 för att skapa yta åt finlirarna. Dock inte spetsen vi letar efter.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12859
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av -daniel- »

Utköpsklausulen på Adam, nån som sitter inne med detaljinfo?
Bild
mb81
Inlägg: 8655
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av mb81 »

-daniel- skrev:Utköpsklausulen på Adam, nån som sitter inne med detaljinfo?
De är till skillnad från NHL-avtalen individuella. Sanny Lindström trodde vi fick mera då han gick till KHL. Skulle han gått till NHL skulle vi få strax under 2 mille.

Men jag har ingen aning.
m0ng00se
Inlägg: 1473
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av m0ng00se »

På tal om målisar. Finlands Golie lär ju ha stärkt sina aktier efter det här VM:et. Skulle varit intressant att se hur mycket en stark insats i ett VM gör för läget i en kontraktsförhandling.

https://www.eliteprospects.com/player/5 ... n-lankinen
m0ng00se
Inlägg: 1473
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av m0ng00se »

såg att hockeynews skrev att Anton Forsberg skulle vara ett potentiellt namn. om man nu kan räkna in det som ett rykte med substans eller bara nått lösryckt från nån önskelista

länk HN: https://hockeynews.se/articles/9171/?fb ... 2H21CWUkaw

länk AF elitprospect: https://www.eliteprospects.com/player/1 ... n-forsberg

När jag ändå var inne på eliteprospects testa jag å försöka få till en sökning på målisar som är aktiva med kontrakt 18/19. Finns några godingar där:)

länk eliteprosects golies: https://www.eliteprospects.com/search/p ... tus=active
Låst