Säsongen 18/19

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av Praetori »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
DRC skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:Josefsson är det vassaste nyförvärvet sedan Ragge. Ante räknar jag inte, tyvärr, eftersom han inte har kunnat spela regelbundet. OM han hade kunnat det, hade han säkert funnits med där bland toppförvärven.

Så, ut med Josefsson och in med fjolårets Ljungh och voila…… du skulle absolut få ett klart sämre pp. Bemströms passningar och skott har ju inte heller gjort saken sämre.

Men att de kommer sjunka ned från dagens siffror är ju en självklarhet. Men med Josefsson som styr PP har vi en garanti för riktigt fina siffror (över 25% när säsongen är slut).
Blir sedan Axelsson kvitt sina skadebekymmer får vi ytterligare en spelartyp som vi helt saknat tidigare år.

Så, jag vidhåller att det är spelartyperna vi saknat mer än Musses kunnande.
Ifjol var vi sjua i PP-ligan.
Första året vi kom upp hade vi liknande siffror som Saik, med sina stjärnspelare i laget.
Sedan har vi legat i mitten av pp-ligan, med undantag 2016/2017 då vi verkligen var tokusla. Och det var helt och hållet Musses fel, där är vi överens. :wink:
Alsing gör det dessutom bättre på pointen än både Högström och Hulström. Jag har heller aldrig sett någon göra ett bättre jobb på vänsterpositionen än Bemström. Perfect storm.
Absolut, Alsing flyttar puck betydligt kvickare än min i övrigt favoritspelare Högström.
Det är ju dock skillnad i spelsystemet i PP. Högga på point fördelade spelet mycket mer och backarna förväntades göra instick (som nu istället sköts av center och winger ute på kanterna).
Dvs puckflyttandet är snarare en konsekvens av hur vi vill spela nu (utan att förringa varesig Alsing eller Högga).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7164
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Praetori skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:
DRC skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:Josefsson är det vassaste nyförvärvet sedan Ragge. Ante räknar jag inte, tyvärr, eftersom han inte har kunnat spela regelbundet. OM han hade kunnat det, hade han säkert funnits med där bland toppförvärven.

Så, ut med Josefsson och in med fjolårets Ljungh och voila…… du skulle absolut få ett klart sämre pp. Bemströms passningar och skott har ju inte heller gjort saken sämre.

Men att de kommer sjunka ned från dagens siffror är ju en självklarhet. Men med Josefsson som styr PP har vi en garanti för riktigt fina siffror (över 25% när säsongen är slut).
Blir sedan Axelsson kvitt sina skadebekymmer får vi ytterligare en spelartyp som vi helt saknat tidigare år.

Så, jag vidhåller att det är spelartyperna vi saknat mer än Musses kunnande.
Ifjol var vi sjua i PP-ligan.
Första året vi kom upp hade vi liknande siffror som Saik, med sina stjärnspelare i laget.
Sedan har vi legat i mitten av pp-ligan, med undantag 2016/2017 då vi verkligen var tokusla. Och det var helt och hållet Musses fel, där är vi överens. :wink:
Alsing gör det dessutom bättre på pointen än både Högström och Hulström. Jag har heller aldrig sett någon göra ett bättre jobb på vänsterpositionen än Bemström. Perfect storm.
Absolut, Alsing flyttar puck betydligt kvickare än min i övrigt favoritspelare Högström.
Det är ju dock skillnad i spelsystemet i PP. Högga på point fördelade spelet mycket mer och backarna förväntades göra instick (som nu istället sköts av center och winger ute på kanterna).
Dvs puckflyttandet är snarare en konsekvens av hur vi vill spela nu (utan att förringa varesig Alsing eller Högga).
Så kan det vara. Bara för tjatandets skull envisas jag med att Josefsson i mina ögon är den största enskilda faktorn till PP i år. Många har en övertro till tränarnas uppgifter i PP. Spelarna har ett enormt inflytande i uppställningar och variationer.
Allt kokar sedan ned i den individuella skickligheten, för motståndarna är ju inte alltid förutsägbara. "Men ni sa ju att jag skulle passa pucken dit....?" :D
4 segrar kvar
Användarvisningsbild
DRC
Inlägg: 1106
Blev medlem: 2009-03-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av DRC »

Sen skadar det väl inte heller att samtliga fem i PP1 kan ta och gärna tar avslut från sina respektive positioner. Alla hotar på något sätt. Möjlighet till direktskott från alla positioner nästan.
B.I.B.A
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av B.I.B.A »

BOMBOM BOUCHARD skrev:Josefsson är det vassaste nyförvärvet sedan Ragge. Ante räknar jag inte, tyvärr, eftersom han inte har kunnat spela regelbundet. OM han hade kunnat det, hade han säkert funnits med där bland toppförvärven.

Så, ut med Josefsson och in med fjolårets Ljungh och voila…… du skulle absolut få ett klart sämre pp. Bemströms passningar och skott har ju inte heller gjort saken sämre.
Tycker Josefson är en fantastisk spelare och han verkar vara precis lika bra som person och ledare.

Menar mest att man som ansvarig borde kunna sätta ihop ett åtminstone dugligt powerplay när man har tex Högström, Hulström, Thoresen, Sallinen, Alvarez, Anderson och Sörensen i truppen. Eller Högström, Hultström, Lagesson, Bourque, Engqvist, Lundh och Bergfors. Där har han liksom alla möjliga styrkor och spelartyper man kan behöva.

Om det nu är så att Musse bara kan coacha en typ av powerplay så har vi en otrolig tur att Bemström, Josefson och Alsing passar så bra för den spelidén, men på sikt är det ju ändå ohållbart om man inte kan anpassa spelidén efter andra starka spelartyper.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7164
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

B.I.B.A skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:Josefsson är det vassaste nyförvärvet sedan Ragge. Ante räknar jag inte, tyvärr, eftersom han inte har kunnat spela regelbundet. OM han hade kunnat det, hade han säkert funnits med där bland toppförvärven.

Så, ut med Josefsson och in med fjolårets Ljungh och voila…… du skulle absolut få ett klart sämre pp. Bemströms passningar och skott har ju inte heller gjort saken sämre.
Tycker Josefson är en fantastisk spelare och han verkar vara precis lika bra som person och ledare.

Menar mest att man som ansvarig borde kunna sätta ihop ett åtminstone dugligt powerplay när man har tex Högström, Hulström, Thoresen, Sallinen, Alvarez, Anderson och Sörensen i truppen. Eller Högström, Hultström, Lagesson, Bourque, Engqvist, Lundh och Bergfors. Där har han liksom alla möjliga styrkor och spelartyper man kan behöva.

Om det nu är så att Musse bara kan coacha en typ av powerplay så har vi en otrolig tur att Bemström, Josefson och Alsing passar så bra för den spelidén, men på sikt är det ju ändå ohållbart om man inte kan anpassa spelidén efter andra starka spelartyper.
Jag förstår vad du menar. Kanske ligger sanningen någonstans mellan våra åsikter. :wink:
4 segrar kvar
South_Exil
Inlägg: 788
Blev medlem: 2016-01-28

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av South_Exil »

Praetori skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:
DRC skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:Josefsson är det vassaste nyförvärvet sedan Ragge. Ante räknar jag inte, tyvärr, eftersom han inte har kunnat spela regelbundet. OM han hade kunnat det, hade han säkert funnits med där bland toppförvärven.

Så, ut med Josefsson och in med fjolårets Ljungh och voila…… du skulle absolut få ett klart sämre pp. Bemströms passningar och skott har ju inte heller gjort saken sämre.

Men att de kommer sjunka ned från dagens siffror är ju en självklarhet. Men med Josefsson som styr PP har vi en garanti för riktigt fina siffror (över 25% när säsongen är slut).
Blir sedan Axelsson kvitt sina skadebekymmer får vi ytterligare en spelartyp som vi helt saknat tidigare år.

Så, jag vidhåller att det är spelartyperna vi saknat mer än Musses kunnande.
Ifjol var vi sjua i PP-ligan.
Första året vi kom upp hade vi liknande siffror som Saik, med sina stjärnspelare i laget.
Sedan har vi legat i mitten av pp-ligan, med undantag 2016/2017 då vi verkligen var tokusla. Och det var helt och hållet Musses fel, där är vi överens. :wink:
Alsing gör det dessutom bättre på pointen än både Högström och Hulström. Jag har heller aldrig sett någon göra ett bättre jobb på vänsterpositionen än Bemström. Perfect storm.
Absolut, Alsing flyttar puck betydligt kvickare än min i övrigt favoritspelare Högström.
Det är ju dock skillnad i spelsystemet i PP. Högga på point fördelade spelet mycket mer och backarna förväntades göra instick (som nu istället sköts av center och winger ute på kanterna).
Dvs puckflyttandet är snarare en konsekvens av hur vi vill spela nu (utan att förringa varesig Alsing eller Högga).
Instämmer inte. Med en rightare och med bättre skott än Alsing kommer Josefsons PP bli ännu vassare.
Jag vill ha in Hultström där nu.
Han ska inte göra så mycket egentligen.
Spela vägg med Josefson
Skjuta
Förlänga ned på Bemström.

Nu krymper motståndarna boxen men då Josefson spelar upp på Alsing hinner de oftast in i linje (Malmö borta undantag).
En rightare skulle kunna Bomba där när boxen är så låg som den i princip alltid är. Och krymper de inte boxen blir Brodin ledig.
Detblir3poäng
Inlägg: 2189
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av Detblir3poäng »

Kul för ahlen att det verkar funka i ssk. 8 poäng fördelat på 3 mål och 5 assist på 11 matcher!
gaspo
Inlägg: 1532
Blev medlem: 2012-02-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av gaspo »

in med ny back,in med ny center. Detta känns som det kan bli fritt fall annars. Värva spelare i 3,e formationen från allsvenskan håller ju inte. Gör nått nu för Fabian.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7164
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

gaspo skrev:in med ny back,in med ny center. Detta känns som det kan bli fritt fall annars. Värva spelare i 3,e formationen från allsvenskan håller ju inte. Gör nått nu för Fabian.
Vi får nog vänta till Ante tar ett beslut innan vi värvar ersättare.
Sedan måste vi också invänta Axelsson.

Med Ante/(Ersättare) och Axelsson tillbaka i laget kommer vi klara oss bra.
Dessutom är vi allt som oftast starkare efter jul, så jag är inte alltför orolig.

Ante måste ta ett beslut innan jul (eller jag hoppas verkligen det). Då först kommer vi kunna se hur starka vi blir.

Men helt klart är att nuvarande lag inte blir någon framgångssaga. Man snackar inte bort en skadad förstakedja bara sådär.
4 segrar kvar
gaspo
Inlägg: 1532
Blev medlem: 2012-02-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av gaspo »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
gaspo skrev:in med ny back,in med ny center. Detta känns som det kan bli fritt fall annars. Värva spelare i 3,e formationen från allsvenskan håller ju inte. Gör nått nu för Fabian.
Vi får nog vänta till Ante tar ett beslut innan vi värvar ersättare.
Sedan måste vi också invänta Axelsson.

Med Ante/(Ersättare) och Axelsson tillbaka i laget kommer vi klara oss bra.
Dessutom är vi allt som oftast starkare efter jul, så jag är inte alltför orolig.

Ante måste ta ett beslut innan jul (eller jag hoppas verkligen det). Då först kommer vi kunna se hur starka vi blir.

Men helt klart är att nuvarande lag inte blir någon framgångssaga. Man snackar inte bort en skadad förstakedja bara sådär.
Långt till jul :( känns som vi kan dala långt ner i tabellen under tiden. Nä känns inget bra alls detta.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7164
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

gaspo skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:
gaspo skrev:in med ny back,in med ny center. Detta känns som det kan bli fritt fall annars. Värva spelare i 3,e formationen från allsvenskan håller ju inte. Gör nått nu för Fabian.
Vi får nog vänta till Ante tar ett beslut innan vi värvar ersättare.
Sedan måste vi också invänta Axelsson.

Med Ante/(Ersättare) och Axelsson tillbaka i laget kommer vi klara oss bra.
Dessutom är vi allt som oftast starkare efter jul, så jag är inte alltför orolig.

Ante måste ta ett beslut innan jul (eller jag hoppas verkligen det). Då först kommer vi kunna se hur starka vi blir.

Men helt klart är att nuvarande lag inte blir någon framgångssaga. Man snackar inte bort en skadad förstakedja bara sådär.
Långt till jul :( känns som vi kan dala långt ner i tabellen under tiden. Nä känns inget bra alls detta.
Vi får hålla tummarna. Jag gillar inte att luta mig mot statistik, men vi ligger 4:a i corsitabellen. Säger ju ändå att vi har ett spelövertag i många matcher. (fast det behövs ingen statistik för att veta ) :wink:

Hursom, riktigt tråkigt att vi tappat vår tänkta förstakedja.
Jämför ett Saik utan Jocke och Möller.
4 segrar kvar
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av Praetori »

Det händer grejer i tabellen. Lär bli snorviktiga poäng det spelas om innan uppehållet. Ser ut att bli precis så öppet som de flesta tippat. Vi får hoppas att grabbarna kan hitta den där extra växeln som varit i slutet på matcherna och köra på det i 60 minuter framöver.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
DRC
Inlägg: 1106
Blev medlem: 2009-03-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av DRC »

Praetori skrev:Det händer grejer i tabellen. Lär bli snorviktiga poäng det spelas om innan uppehållet. Ser ut att bli precis så öppet som de flesta tippat. Vi får hoppas att grabbarna kan hitta den där extra växeln som varit i slutet på matcherna och köra på det i 60 minuter framöver.
Urbom tillbaka nu så jag är inte så direkt orolig för framtiden. Han borde gå direkt in i första backpar.
gaspo
Inlägg: 1532
Blev medlem: 2012-02-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av gaspo »

DRC skrev:
Praetori skrev:Det händer grejer i tabellen. Lär bli snorviktiga poäng det spelas om innan uppehållet. Ser ut att bli precis så öppet som de flesta tippat. Vi får hoppas att grabbarna kan hitta den där extra växeln som varit i slutet på matcherna och köra på det i 60 minuter framöver.
Urbom tillbaka nu så jag är inte så direkt orolig för framtiden. Han borde gå direkt in i första backpar.
Kommer knappast göra någon större skillnad av att Urbom e tillbaka. Vi saknar spetsspelare och iaf en riktigt bra back till. Nä fan ser inte bra ut alls detta.
Användarvisningsbild
DRC
Inlägg: 1106
Blev medlem: 2009-03-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av DRC »

gaspo skrev:
DRC skrev:
Praetori skrev:Det händer grejer i tabellen. Lär bli snorviktiga poäng det spelas om innan uppehållet. Ser ut att bli precis så öppet som de flesta tippat. Vi får hoppas att grabbarna kan hitta den där extra växeln som varit i slutet på matcherna och köra på det i 60 minuter framöver.
Urbom tillbaka nu så jag är inte så direkt orolig för framtiden. Han borde gå direkt in i första backpar.
Kommer knappast göra någon större skillnad av att Urbom e tillbaka. Vi saknar spetsspelare och iaf en riktigt bra back till. Nä fan ser inte bra ut alls detta.
MVP Gaspo. MVP.
Skriv svar