Ny arena?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Ny arena?

Inlägg av pulverapa »

Det är så här det ser ut. Bara att gilla läget.

Jag tänker främst på två saker. En positiv och en negativ.

1) Det negativa = Kommer hyran att höjas? I så fall riskerar det att bli en rejäl minusaffär för oss. Vi kommer fortfarande bara vara gäst. Det vill säga, vi tjänar inga pengar på öl och kringförsäljning.

2) Det positiva = Är det så att det höj- och sänkbara taket blir så bra så som det ser ut på bilderna så finns det en möjlighet att vi kan höja vårt snitt från 7000 till kanske 9000. Underlaget finns. Jag tittar på vilka positiva effekter flytten från Stockholms Stadion till Tele2 Arena har haft på våra publiksiffror. Globen är totalt överlägsen i hela Sverige när det gäller schyssta barer och kiosker inne i arenan. Där håller den världsklass, till skillnad från Tele2 Arena som är en av de sämsta arenorna jag varit på, i klass med Neftekhimik Ice Palace i Nizjnekamsk.
Användarvisningsbild
Think if...
Inlägg: 471
Blev medlem: 2014-03-17
Ort: Stockholm, Sweden
Kontakt:

Re: Ny arena?

Inlägg av Think if... »

Genuint skeptisk - Globen är fullkomligt värdelös som arena
Using Tapatalk
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Ny arena?

Inlägg av Salas »

Problemet med det hela är nog att det inte är ekonomiskt försvarbart att renovera Hovet. Det skulle antagligen varit billigare att riva och sedan bygga nytt, vilket är en dyr lösning som inte drar in pengar till projektet på det sätt som en rivning av Hovet hade genererat enorma intäkter.
Globen är en pissarena, i dagsläget. Men den kommer aldrig att rivas för att rädda Hovet. Globen har ett för stort symboliskt värde för Stockholms stad för det.

Jag tror dock att det kan bli bra, förutsatt att de åsikter som Djurgårdare och aikare lämnar respekteras och tas med i planeringen. Bygger man ett tak invändigt i Globen typ i nivå där andra etaget slutar, så skulle det bli hur bra som helst. En arena för ca 10 000 åskådare där första stolsrad är precis bakom plexiglaset. Det hade gett oss ett underlag att öka publiksiffrorna enkelt. För många väger bekvämligheten tungt, och Hovets bekvämlighet för överviktiga och äldre personer är inte optimal.

Förhoppningsvis får vi en så renodlad hockeyarena som möjligt. Konserter får i största möjliga mån hållas främst på Anexet och Tele2 Arena.
Highwind
Inlägg: 803
Blev medlem: 2007-06-01
Ort: Vasastan

Re: Ny arena?

Inlägg av Highwind »

Jag tänker att de behöver fundera kring om klacken ska vara uppdelad i två etage. Det som skapar stämning på hovet är att klacken är sammansatt och inte uppdelad i två etage. Det blir en annan dynamik i en klack när den är hel istället för uppdelad. Klacken kommer bli väldigt liten om den endast fördelas på nedre etage i Globen. Montera ned etagen där klacken står!
difanda
Inlägg: 91
Blev medlem: 2014-01-21
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Ny arena?

Inlägg av difanda »

Highwind skrev:Jag tänker att de behöver fundera kring om klacken ska vara uppdelad i två etage. Det som skapar stämning på hovet är att klacken är sammansatt och inte uppdelad i två etage. Det blir en annan dynamik i en klack när den är hel istället för uppdelad. Klacken kommer bli väldigt liten om den endast fördelas på nedre etage i Globen. Montera ned etagen där klacken står!
Tänkte precis skriva om etagen!
Sitter på A 11 (bredvid aktiv) på Hovet och har toppläge som passar mig fint.
Nära och med bra överblick över klacken, blir lättare för mig att vara med o lyfta min gubbröv o skrika med när det behövs.
På Globenmatcherna har jag hamnat i ingenmansland på etage 2, ser knappt klack och känner mig lite utanför.
Därför skulle ett krav från mig vara ett etage och inget trams med flera etage!

Så det är inte bara klacken som blir uppdelad utan hela arenan.
Användarvisningsbild
Rudi
Inlägg: 654
Blev medlem: 2012-07-15
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Ny arena?

Inlägg av Rudi »

Det går inte att skapa sig en klar uppfattning med så lite att gå på. Det är ju härligt, eller kanske bara konstigt, att man lyfter fram renoveringen av Madison Square Garden som väl gick loss på flera miljarder. Jag är försiktigt positiv i alla fall eftersom det låter som tanken är att genomföra en seriös ombyggnation. Däremot kan jag inte komma på någon existerande arena med en liknande lösning som fungerar. Det skulle ju kännas ganska brunt att lira alla hemmamatcher i en hall som är draperade i en massa skynken.
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Ny arena?

Inlägg av Salas »

Bild

Att ta bort övre etaget i det markerade området, få en tydligt markerad klacksektion med egen ingång utan möjlighet att gå mellan klack och sittplats, likt på Signal Iduna Park (Dortmund). Sen kommer taket precis över VIP-sektionen på övre kortsida och följer sedan längs med botten på etage C. Det kombinerat med några övriga justeringar för att få ljudet att stanna kvar, borde kunna generera i en kompakt och bra arena tillräckligt anpassad för vårt behov.

Frågan är dock hur mycket som är möjligt att genomföra. Hur mycket håller Globen för? Det är säkert betydligt mer komplicerat att få till en sådan lösning än vad man tror sig att det ska vara.
Användarvisningsbild
Malto
Inlägg: 1302
Blev medlem: 2012-07-22

Ny arena?

Inlägg av Malto »

Konstruktionen som den är nu hörde jag nånstans inte håller för ett fast tak, men kan man skicka folk till månen har jag svårt att se att det inte skulle gå att förstärka. Men man vill väl undvika pelare också, och då blir ju spännvidderna rätt stora.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Ny arena?

Inlägg av sensei »

Lite överraskad av reaktionerna här, trodde det skulle vara en helt annan ton och skepsism mot detta förslag.

Tycker personligen att Globen är ett riktig fiasko, byggd som ett slags roligt projekt när någon tyckte att vi skall ha "en boll" som jättehäftig arena.

Men å andra sidan är det det vi har och kan man anpassa och få bort det hemska taket så är det ju självklart en bättre arena än hovet, som ju också har sina issues.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Ny arena?

Inlägg av Puckey »

sensei skrev:Lite överraskad av reaktionerna här, trodde det skulle vara en helt annan ton och skepsism mot detta förslag.

Tycker personligen att Globen är ett riktig fiasko, byggd som ett slags roligt projekt när någon tyckte att vi skall ha "en boll" som jättehäftig arena.

Men å andra sidan är det det vi har och kan man anpassa och få bort det hemska taket så är det ju självklart en bättre arena än hovet, som ju också har sina issues.
Jag tycker att det känns som en lösning ingen hoppades på, men som är vettig nog för att acceptera. De verkar vara på det klara med att det kommer bli den dyraste renoveringen/ombyggnationen i svensk arena-historia, förhoppningsvis lyckas man få till en arena som inte kväver klacken och som ger en bättre upplevelse överlag. Ska vi ligga i framkant kan vi inte gräva ner oss i hovets nostalgi.
Användarvisningsbild
Hajduk
Inlägg: 264
Blev medlem: 2012-04-20
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Östermalm
Kontakt:

Re: Ny arena?

Inlägg av Hajduk »

Jag vill tro att det här kan bli bra. Vi behöver en modern(are) arena. Man kunde ju nästan förstå att de aldrig skulle gå med på ett nybygge av Hovet när en större arena står 100 m intill. Dessutom är Globen mycket prestige för ägarna och staden. Personligen vill jag lämna Hovet i dess nuvarande form illa kvickt men nog svider det att de tänker riva helig mark.
Användarvisningsbild
Örebroarn
Inlägg: 844
Blev medlem: 2005-10-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Örebro

Re: Ny arena?

Inlägg av Örebroarn »

sensei skrev:Lite överraskad av reaktionerna här, trodde det skulle vara en helt annan ton och skepsism mot detta förslag.

Tycker personligen att Globen är ett riktig fiasko, byggd som ett slags roligt projekt när någon tyckte att vi skall ha "en boll" som jättehäftig arena.

Men å andra sidan är det det vi har och kan man anpassa och få bort det hemska taket så är det ju självklart en bättre arena än hovet, som ju också har sina issues.
Globen som arena är fruktansvärd men kan bli bra om man anlitar en ljudexpert som kan vara med och utforma arenan så att vi kan få ordentligt tryck. Samtidigt har vi tagit 5 SM-guld i Globen, bara ett färre än på Hovet. Visst kan man kanske hävda att vi nått samma framgångar på Hovet men då jag är lite yngre (30 år) kommer Globen alltid vara en del av mina finaste minnen med gulden 2000 och 2001.
Användarvisningsbild
Stulle
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2010-11-23
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Älvsjö

Re: Ny arena?

Inlägg av Stulle »

Äger man ingen egen arena så blir ju konsekvensen att man får dra ner brallorna och le så gott det går. Jag har svårt att se hur Globen ska kunna ersätta Hovet rent ljudmässigt men jag är heller ingen expert i området.

Vad jag dock inte fattar är hur två isytor som ska bli en kan täcka upp ett större behov än vad som redan finns idag...
Jag är inte arg, och inte besviken.
Användarvisningsbild
Davidsson
Inlägg: 429
Blev medlem: 2015-02-01

Re: Ny arena?

Inlägg av Davidsson »

Att inte DIF sedan begynnelsen lyckats skaffa sig en egen arena tycker jag är lite märkligt. Då hade vi ägt mark å slå upp en ny arena på.
Användarvisningsbild
Örebroarn
Inlägg: 844
Blev medlem: 2005-10-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Örebro

Re: Ny arena?

Inlägg av Örebroarn »

Stulle skrev:Äger man ingen egen arena så blir ju konsekvensen att man får dra ner brallorna och le så gott det går. Jag har svårt att se hur Globen ska kunna ersätta Hovet rent ljudmässigt men jag är heller ingen expert i området.

Vad jag dock inte fattar är hur två isytor som ska bli en kan täcka upp ett större behov än vad som redan finns idag...
Kanske inte skulle sålt Wallenstamhallen för ynka 12 mille även om det var kris 2004. Då hade vi i alla fall haft en extra träningshall. Men men...kanske kan sätta upp en träningsanläggning utanför stan. Behöver vi egentligen träna på Hovet? Gör det någon skillnad?
Skriv svar