Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
V12
Inlägg: 16
Blev medlem: 2015-11-23

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av V12 »

mb81 skrev:Fast är väl skillnad på en kille som är anställd av DIF och kan ge all sin tid åt oss och scouter som kan hjälpa oss lite när det finns tid över som har ett DIF-hjärta? Vilka scouter är det som erbjudit sig att jobba gratis?
Vad har du för roll som har insyn i alla SHL-klubbar?

Tjena mb81!

Där har du helt rätt, säkerligen kan Hansen spendera mer energi på DIF än en NHL-scout. Men då väcks frågan: Betalar DIF Hansen tillräckligt att han kan arbeta heltid med scouting åt klubben? Det är jag tveksam till, alltså torde han ej kunna spendera all sin tid åt DIF. Dessutom ska Hansen endast scouta SHL och HA, vilket är en bra start, men övriga Europa då? NHL-scouterna arbetar heltid, reser runt hela Europa konstant och kan dela med sig av det dem sett till DIF.

Identiteten på dessa NHL-scouter är av mindre betydelse, poängen är att DIF har möjligheten att få in spetskompetens i organisationen som ej vill något hellre än att hjälpa klubben, Joakim och Tomas, men man ignorerar denna möjlighet, vilket jag tycker är synd.

Jag har inte insyn i ALLA SHL-klubbar, men jag har goda kunskaper om branschen och hur dess organisationer verkar.
V12
Inlägg: 16
Blev medlem: 2015-11-23

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av V12 »

SirDIFalot skrev:Det där tror jag verkligen inte. Det är ju precis dom personer som ingår i "kontaktnätet" som 90% av sportcheferna jobbar efter. Du tror väl inte på riktigt att DIF tackat nej till gratis hjälp från erfarna NHL-scouter när man aktivt försöker bredda organisationen?

Ändå nyfiken på, vilka är dessa personer du tror skulle erbjuda sig jobba gratis för DIF?
Tjena SirDIFalot,

Du skulle bli mörkrädd ifall du visste hur rekrytering av spelare gick till inom majoriteten av SHL-klubbarna, inkluderat DIF.

Nej, jag TROR inte DIF tackat nej till gratis hjälp från erfarna NHL-scouter, jag VET!

Identiteten på dessa NHL-scouter är av mindre betydelse, poängen är att DIF har möjligheten att få in spetskompetens i organisationen som ej vill något hellre än att hjälpa klubben, Joakim och Tomas, men man ignorerar denna möjlighet, vilket jag tycker är synd.
Användarvisningsbild
Stulle
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2010-11-23
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Älvsjö

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Stulle »

V12 skrev:
SirDIFalot skrev:Det där tror jag verkligen inte. Det är ju precis dom personer som ingår i "kontaktnätet" som 90% av sportcheferna jobbar efter. Du tror väl inte på riktigt att DIF tackat nej till gratis hjälp från erfarna NHL-scouter när man aktivt försöker bredda organisationen?

Ändå nyfiken på, vilka är dessa personer du tror skulle erbjuda sig jobba gratis för DIF?
Tjena SirDIFalot,

Du skulle bli mörkrädd ifall du visste hur rekrytering av spelare gick till inom majoriteten av SHL-klubbarna, inkluderat DIF.

Nej, jag TROR inte DIF tackat nej till gratis hjälp från erfarna NHL-scouter, jag VET!

Identiteten på dessa NHL-scouter är av mindre betydelse, poängen är att DIF har möjligheten att få in spetskompetens i organisationen som ej vill något hellre än att hjälpa klubben, Joakim och Tomas, men man ignorerar denna möjlighet, vilket jag tycker är synd.
Nu blev jag nyfiken, hur går det till när spelare rekryteras till en klubb (oviktigt vilken) som är så anmärkningsvärt?
Jag är inte arg, och inte besviken.
Rix
Inlägg: 2666
Blev medlem: 2008-01-12

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Rix »

V12, förlåt om jag framstår som en dryg jävel. Men känns som du snackar ren skit utan att ha koll på något. Jag är otroligt nyfiken på vilka NHL scouter som DIF har tackat nej till samt dina källor på det här?
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av minalman »

Jag tror, efter att ha läst tråden, att V12 är en scout som inte fick jobbet....
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
V12
Inlägg: 16
Blev medlem: 2015-11-23

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av V12 »

Rix skrev:V12, förlåt om jag framstår som en dryg jävel. Men känns som du snackar ren skit utan att ha koll på något. Jag är otroligt nyfiken på vilka NHL scouter som DIF har tackat nej till samt dina källor på det här?
Tjena Rix,

Du framstår absolut inte som en "dryg jävel", bara trevligt att folk engagerar sig och har åsikter, så länge man är saklig.

Du får tro vad du vill om mig, har inget bekräftelsebehov. Jag förstår att det ter sig tvivelaktigt när en person kommer in "ny" på forumet och presenterar uppgifter på detta sätt, men jag tycker folk förtjänar veta. Varför skulle jag sitta här och fara med osanning?

Jag upprepar: Identiteten på dessa NHL-scouter är av mindre betydelse, poängen är att DIF har möjligheten att få in spetskompetens i organisationen som ej vill något hellre än att hjälpa klubben, Joakim och Tomas, men man ignorerar denna möjlighet, vilket jag tycker är synd.

Mina källor behåller jag helst för mig själv.
V12
Inlägg: 16
Blev medlem: 2015-11-23

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av V12 »

minalman skrev:Jag tror, efter att ha läst tråden, att V12 är en scout som inte fick jobbet....
Tjena Minalman,

Det tar jag som en komplimang, men jag kan försäkra dig om att jag absolut inte arbetar som scout, jag är endast en simpel supporter av DIF som råkar ha kunskaper om klubben och branschen.

Du får det att låta som om jag känner avund. Jag har flera gånger sagt att anställningen av Hansen är ett steg i rätt riktning och att jag önskar honom all lycka. Jag presenterar endast fakta, sedan får personer tolka det efter eget tycke. Vi alla vill klubbens bästa och jag anser folk förtjänar veta.
mb81
Inlägg: 8656
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av mb81 »

V12: Skulle vara trevligt om du beskrev hur rekryteringen går till och vad som är skrämmande. Om du nämner namn på scouter kan man ju ta det på lite mera allvar än att helt dissa Jocke och Tjomme.
Klart du blir ifrågasatt när du kommer med massa påstående och säger att du vet utan att kunna styrka eller ange källor. Sånt kan man ofta göra när det visat sig att man har haft rätt flera gånger tidigare annars får du nog svårt att få folk att tro på dig.
Tex när "Frasse" nämner något så är det ofta trovärdigt. "Sirdifalot" har också visat sig vara rätt säker med rykten när han väl sagt nåt. Så ska man säga nåt och att man vet utan att kunna backa upp det så krävs det en hel del förtroende.
V12
Inlägg: 16
Blev medlem: 2015-11-23

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av V12 »

mb81 skrev:V12: Skulle vara trevligt om du beskrev hur rekryteringen går till och vad som är skrämmande. Om du nämner namn på scouter kan man ju ta det på lite mera allvar än att helt dissa Jocke och Tjomme.
Klart du blir ifrågasatt när du kommer med massa påstående och säger att du vet utan att kunna styrka eller ange källor. Sånt kan man ofta göra när det visat sig att man har haft rätt flera gånger tidigare annars får du nog svårt att få folk att tro på dig.
Tex när "Frasse" nämner något så är det ofta trovärdigt. "Sirdifalot" har också visat sig vara rätt säker med rykten när han väl sagt nåt. Så ska man säga nåt och att man vet utan att kunna backa upp det så krävs det en hel del förtroende.
Tjena mb81,

Utan att bli långrandig och detaljrik angående spelarvärvningar så är grundproblemet detta:
Oerhörd brist på scouting från klubbarnas sida. Skrämmande många gånger av fallen så har varken sportchefen eller någon annan i organisationen ens sett spelaren de värvar, utan går helt och hållet på agentens råd, som alltså är den person som representerar/säljer spelaren och är därmed att anse som subjektiv i frågan.

Ett annat problem är styrelsen som beblandar sig i sportsliga frågor, spelarvärvningar inkluderat. Styrelsen förstår ej att de är där för sin spetskompetens av andra anledningar, såsom ekonomi, juridik, marknadsföring, finansiering etc. Sedan kan man ha ett sportråd eller dylikt som är del av styrelsen, men det är en helt annan karamell.

Understrykas bör att allt ovan förekommer hos de flesta SHL-klubbar, inte bara DIF.

Fortfarande så är identiteten på NHL-scouterna av mindre betydelse. Jag har aldrig "dissat" Joakim och Tomas personligen, det är organisationen som inte tar vara på möjligheten, där de visserligen ingår, men skulden ska inte endast falla på dem.

Jag förstår att folk ifrågasätter, ej anser uppgifterna vara trovärdiga etc. Folk har mandat att tro och tycka efter egen vilja, men jag har inget behov av att bli "trovärdig" eller ha "kredibilitet" här i forumet. Jag presenterar endast fakta, för folk förtjänar veta. Bara att gratulera "Frasse" och "SirDIFalot" för att de uppnått förtroendekapital, ifall det nu är deras ambition.

Till sist har jag ett tips till dig mb81: Eftersom du, och många andra på forumet, så otroligt gärna vill identifiera källorna, scouterna, samt personerna som tackat nej i DIFs organisation...Starta en egen utredning!
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av minalman »

V12 skrev:
minalman skrev:Jag tror, efter att ha läst tråden, att V12 är en scout som inte fick jobbet....
Tjena Minalman,

Det tar jag som en komplimang, men jag kan försäkra dig om att jag absolut inte arbetar som scout, jag är endast en simpel supporter av DIF som råkar ha kunskaper om klubben och branschen.

Du får det att låta som om jag känner avund. Jag har flera gånger sagt att anställningen av Hansen är ett steg i rätt riktning och att jag önskar honom all lycka. Jag presenterar endast fakta, sedan får personer tolka det efter eget tycke. Vi alla vill klubbens bästa och jag anser folk förtjänar veta.
Nä, det var inte meningen att du skull framstå som avundsjuk. Snarare att du kanske vore rätt person för jobbet.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av android »

Räknade lite på hur mycket DIF får ut per person i biljettintäkt.. Förra året hade man drygt 34 miljoner i intäkter från biljetter. Slår man ut det på grundserie och play-in så blir det drygt 154 kronor per åskådare. Gjorde samma uträkning på Saik som landade på nästan 200 kronor. Hade DIF haft samma krona/åskådare som Saik så hade man fått ut 33 miljoner till. Nu är detta inga exakta siffror då det väl ska in lite CHL matcher och liknande, men det ger väl ungefär ett hum på vad som skiljer.
SAIK har också en hel del slutspelsmatcher inräknade som antagligen har dyrare plåtar.

Klackkorten kostar ungefär lika mycket hos båda föreningarna. Så antingen långsidorna alternativt kanske loger eller liknande som skiljer föreningar åt. Någon som har koll på vad det är som skiljer?
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av crike »

android skrev:Räknade lite på hur mycket DIF får ut per person i biljettintäkt.. Förra året hade man drygt 34 miljoner i intäkter från biljetter. Slår man ut det på grundserie och play-in så blir det drygt 154 kronor per åskådare. Gjorde samma uträkning på Saik som landade på nästan 200 kronor. Hade DIF haft samma krona/åskådare som Saik så hade man fått ut 33 miljoner till. Nu är detta inga exakta siffror då det väl ska in lite CHL matcher och liknande, men det ger väl ungefär ett hum på vad som skiljer.
SAIK har också en hel del slutspelsmatcher inräknade som antagligen har dyrare plåtar.

Klackkorten kostar ungefär lika mycket hos båda föreningarna. Så antingen långsidorna alternativt kanske loger eller liknande som skiljer föreningar åt. Någon som har koll på vad det är som skiljer?
Inte för att vara dryg men...har du räknat rätt? Om jag förstår ditt exempel rätt så säger du att skillnaden på 46 kronor/åskådare skulle vara värd 33 miljoner, vilket är nästan lika mycket som de 154 kronorna/åskådare. Det låter lite konstigt.
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av android »

crike skrev:
android skrev:Räknade lite på hur mycket DIF får ut per person i biljettintäkt.. Förra året hade man drygt 34 miljoner i intäkter från biljetter. Slår man ut det på grundserie och play-in så blir det drygt 154 kronor per åskådare. Gjorde samma uträkning på Saik som landade på nästan 200 kronor. Hade DIF haft samma krona/åskådare som Saik så hade man fått ut 33 miljoner till. Nu är detta inga exakta siffror då det väl ska in lite CHL matcher och liknande, men det ger väl ungefär ett hum på vad som skiljer.
SAIK har också en hel del slutspelsmatcher inräknade som antagligen har dyrare plåtar.

Klackkorten kostar ungefär lika mycket hos båda föreningarna. Så antingen långsidorna alternativt kanske loger eller liknande som skiljer föreningar åt. Någon som har koll på vad det är som skiljer?
Inte för att vara dryg men...har du räknat rätt? Om jag förstår ditt exempel rätt så säger du att skillnaden på 46 kronor/åskådare skulle vara värd 33 miljoner, vilket är nästan lika mycket som de 154 kronorna/åskådare. Det låter lite konstigt.
Verkligen inte drygt och jag har antagligen gjort en tankevurpa. Har inte exakta siffrorna i huvudet nu men vi hade typ 8000 i snitt på 28 matcher. Totalt antal besökare 224 000 x 46kr = 10 300 000 (ungefär).

Rimligare siffra men ändå en betydande summa (om jag inte har räknat fel igen).

Tack för påpekandet.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
DRC
Inlägg: 1106
Blev medlem: 2009-03-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av DRC »

android skrev:Räknade lite på hur mycket DIF får ut per person i biljettintäkt.. Förra året hade man drygt 34 miljoner i intäkter från biljetter. Slår man ut det på grundserie och play-in så blir det drygt 154 kronor per åskådare. Gjorde samma uträkning på Saik som landade på nästan 200 kronor. Hade DIF haft samma krona/åskådare som Saik så hade man fått ut 33 miljoner till. Nu är detta inga exakta siffror då det väl ska in lite CHL matcher och liknande, men det ger väl ungefär ett hum på vad som skiljer.
SAIK har också en hel del slutspelsmatcher inräknade som antagligen har dyrare plåtar.

Klackkorten kostar ungefär lika mycket hos båda föreningarna. Så antingen långsidorna alternativt kanske loger eller liknande som skiljer föreningar åt. Någon som har koll på vad det är som skiljer?
Totala publiksiffran för SAIK förra säsongen får jag till typ 187,000. Vad har du för intäkt på SAIKs biljetter?
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av android »

DRC skrev:
android skrev:Räknade lite på hur mycket DIF får ut per person i biljettintäkt.. Förra året hade man drygt 34 miljoner i intäkter från biljetter. Slår man ut det på grundserie och play-in så blir det drygt 154 kronor per åskådare. Gjorde samma uträkning på Saik som landade på nästan 200 kronor. Hade DIF haft samma krona/åskådare som Saik så hade man fått ut 33 miljoner till. Nu är detta inga exakta siffror då det väl ska in lite CHL matcher och liknande, men det ger väl ungefär ett hum på vad som skiljer.
SAIK har också en hel del slutspelsmatcher inräknade som antagligen har dyrare plåtar.

Klackkorten kostar ungefär lika mycket hos båda föreningarna. Så antingen långsidorna alternativt kanske loger eller liknande som skiljer föreningar åt. Någon som har koll på vad det är som skiljer?
Totala publiksiffran för SAIK förra säsongen får jag till typ 187,000. Vad har du för intäkt på SAIKs biljetter?
37 258 000.
Från deras ÅR (http://cdn.shl.se/files/SAIK/Skeaik_ars ... _sidor.pdf) under posten entrebiljetter.
Född till sportchef.
Skriv svar