SHL 2014-15

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9440
Blev medlem: 2009-12-01

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Jim Morrison »

Manijock skrev:Wesslau är och förblir en riktig jävla kung. Djurgårdsklass på hans kaxighet. Här har vi den självklara ersättaren när Tellan börjar dala.
Linus Söderström.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Manijock
Inlägg: 7791
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Manijock »

Jim Morrison skrev:
Manijock skrev:Wesslau är och förblir en riktig jävla kung. Djurgårdsklass på hans kaxighet. Här har vi den självklara ersättaren när Tellan börjar dala.
Linus Söderström.
Vem vet?
Användarvisningsbild
_Skogis
Inlägg: 261
Blev medlem: 2006-03-17
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: 08-land

Re: SHL 2014-15

Inlägg av _Skogis »

Nu är det (nästan) tillåtet att skalla motspelare i SHL:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 9910301.ab
'Vi kastade in en handgranat, och fick tillbaka en napalmbomb' Västerås 2014-04-07
'Det finns dåliga hockey matcher men inga tråkiga' Hans Chrunak
'Vissa åker ut till landet under semestern, andra hem till mormor & morfar' Hank the Tank
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: SHL 2014-15

Inlägg av sensei »

_Skogis skrev:Nu är det (nästan) tillåtet att skalla motspelare i SHL:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 9910301.ab
Löjligt. Det är allt jag har att säga. Varför läggs energi på småsaker som sedan snaskpressen snaskar vidare om med negativa rubriker?
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
mb81
Inlägg: 8657
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2014-15

Inlägg av mb81 »

Btw iom poängen mot Frölunda så har vi tagit poäng mot alla lag i serien!
Användarvisningsbild
Arkju
Inlägg: 257
Blev medlem: 2012-02-21
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Vendelsö

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Arkju »

Enligt Sportbladet så vill SHL ändra på en del saker redan från årsskiftet.
Förstår inte varför man ska ha så bråttom och ändra saker under pågående säsong. Iofs så har man ju tidigare visat att sportslig rättvisa inte är det som är klassat som det viktigaste direkt.

Om man inte ska släppa in utvisad spelare efter mål så gäller det att domarna snäpper upp sig ett antal steg från dagens nivåer.
Sakerna som SHL vill förändra direkt

• Spel tre mot tre under förlängningen

? Som det är i dag får lagen använda fem utespelare under ordinarie tid. När förlängningen inleds är det fyra utespelare som gäller. Nu vill SHL minska antalet till tre för varje lag, för att på så sätt få en öppnare ishockey och större chans till ett avgörande. Den här förändringen är den som ligger närmast att införas redan under den här säsongen.

Fotnot: Om en spelare blir utvisad under förlängningen blir det i stället spel fyra mot tre. När den utvisade spelaren kommer in på isen blir det spel fyra mot fyra fram till nästa avblåsning.



• Inte släppa in utvisad spelare

? En stor förändring som har diskuterats flitigt och som kan komma att införas redan den här säsongen. Som det är i dag, och som det i princip alltid har varit, får en utvisad spelare komma in när motståndaren gör mål. Det är bara vid matchstraff, och den obligatoriska femminutersutvisningen, som det går att göra fler mål under samma utvisning. Nu vill SHL ha samma system vid tvåminutersutvisningar. Syftet är att det ska göras fler mål – men också leda till ett renare spel. Att ta utvisningar blir betydligt mer kostsamt.



Andra saker som diskuterats, men genomförs tidigast nästa säsong

? Back-to-back-matcher

Redan i dag spelar lagen matcher fredag och lördag vid vissa tillfällen, men då är det mot olika lag. Många SHL-klubbar vill se riktiga back--to-back-möten. Det vill säga att samma lag möts två dagar i rad. Det skapar en annan nerv och publikintresse för matcherna.



? Senare seriestart

September har de senaste åren inte varit någon bra publikmånad, och allt fler röster har höjts för att skjuta fram seriestarten två veckor. Något som i så fall skulle underlättas av att det nästa säsong bara blir 52 omgångar i stället för 55.



? Mindre ytterzoner igen

Försöket med att flytta tillbaka blålinjerna har inte varit någon succé. Många tycker att den infördes för snabbt och att det blivit för mycket spel i sarghörnen. Problemet att byta tillbaka är att alla internationella matcher, som landskamper och CHL, spelas med de större ytterzonerna.
”Den grad av kränkthet människor känner, är precis den mängd de förtjänar.”
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17508
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: SHL 2014-15

Inlägg av SirDIFalot »

Ändra mitt under en säsong? Bara i Sverige....
Expert.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Praetori »

Arkju skrev:Enligt Sportbladet så vill SHL ändra på en del saker redan från årsskiftet.
Förstår inte varför man ska ha så bråttom och ändra saker under pågående säsong. Iofs så har man ju tidigare visat att sportslig rättvisa inte är det som är klassat som det viktigaste direkt.
För att inflytelserika hockeymagnater i vissa klubbar är oroade över publiksvinnet och vill få till lite exponering redan denna säsong.

Skall vi tala klarspråk så orsakade vår nedflyttning en ordentlig karusell i form av svallvågor som ännu inte lagt sig.
Plötsligt blev Allsvenskan het, fler TV-tittare och publiktillströmning, mer stålar i kistan för de Allsvenska lagen samtidigt som SHL gick lite i stå (dock mycket på eget grepp). Med en utökning av ligan i samma veva och fler lag som skall upp så blev det plötsligt lite farligt eftersom det finns ordentligt hungriga lag som gärna vill kriga sig in i hockeyns finrum samtidigt som publiksvinn och sämre resultat från storklubbarna ute i landet skapat en jämnare konkurrens.

Att storstadsklubbarna behövs i SHL verkar ingen annan än de klubbarna själva vilja erkänna. Tittar man på hur många spelare i SHL som härrör från någon av de organisationerna eller deras "farmarlag" från början så blir det dock tydligt.

Vi, aik, ssk, bajen, malmö och fisk har ju i essens betytt för modern hockey vad DIF, bajen, aik och GötaIK gjorde när grunden lades en gång i tiden. Vi snackar kombinerat om nästan halva landets befolkning i upptagningsområde och sedan kan norrlandsklubbarna, smålänningarna och värmlänningarna säga vad de vill.

Sportsliga resultat borde alltid rankas högst men det måste alltid ställas krav även på den ekonomiska sidan såväl som arrangörsmässigt. Köpelag utan långsiktig publik eller TV-tittare är förödande för Svensk hockey i längden.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL 2014-15

Inlägg av crike »

Senare seriestart är det enda som jag inte har någon invändning emot. Det kan jag tom vara för.

Men de andra? Man undrar ju om dom är lätt inavlade i ledningsgruppen.

Varför skulle man spela 3 mot 3 i förlängningen? Allt arbete verkar tyda på att dom inte tycker straffarna är en bra form för avgörande, i sådant fall kan jag istället tycka att man kör 10min förlängning (5+straffar tar längre tid) i 4 mot 4 där om det fortfarande är oavgjort efter dessa 10 minuter ges endast 1p till vardera lag. Det skulle göra att lagen bara har att vinna på om dom trycker framåt och gör 1 mål till. 3 mot 3 tycker jag inte känns som elithockey längre utan mer "Björnligan".

Jag har inte undersökt det men antalet utvisningar tycker jag redan idag är väldigt få jämfört med för några år sedan, varför jag inte ser varför man skulle ändra på utvisningsförfarandet. Edit. en felaktig utvisning (händer rätt ofta) ska inte heller behöva belasta ett lag med fler baklängesmål än maximalt 1.

Att minska ytterzonerna igen är inte bara korkat utifrån internationellt spel utan även för att en säsong inte är tillräckligt lång tid för att fastställa om det blivit sämre. Minska istället hela rinkens storlek.

Back-to-back, ja jag tycker bara att det är korkat. Även om många här inne är frälsta i sin hockey så är inte marginalarna beredda att gå för ofta och framförallt orkar dom inte följa händelserna om det är matcher varje dag.

Bara mina åsikter i fallet.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9440
Blev medlem: 2009-12-01

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Jim Morrison »

Jag tycker definitivt att 3 mot 3 är vägen att gå. Straffläggning är ett jippo. Den spelformen är något som håller på att testas i AHL just nu med väldigt positiva resultat. Väldigt underhållande och matcherna avgörs ofta rätt fort. Mycket individuell skicklighet och stora ytor. NHL kommer att börja med detta nästa säsong även dom.

Dock ska självklart inga förändringar ske under nuvarande säsong, känns oerhört amatörmässigt.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Vikas
Inlägg: 5725
Blev medlem: 2012-09-14

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Vikas »

3v3 i förlängning: Ja tack.

Fortsatt utvisning även vid mål: Absolut inte. Ska vi ge den redan inkompetenta domarkåren i Sverige ännu större möjlighet att helt på egen hand avgöra matcher?

Implementera under pågående säsong: Är de dumma i huvudet? (trick question?)
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Praetori »

Jim Morrison skrev:Jag tycker definitivt att 3 mot 3 är vägen att gå. Straffläggning är ett jippo. Den spelformen är något som håller på att testas i AHL just nu med väldigt positiva resultat. Väldigt underhållande och matcherna avgörs ofta rätt fort. Mycket individuell skicklighet och stora ytor. NHL kommer att börja med detta nästa säsong även dom.

Dock ska självklart inga förändringar ske under nuvarande säsong, känns oerhört amatörmässigt.
3v3 kan säkert vara kul men det kommer helt klart att straffa vissa lag medan det gynnar andra.
En lirare som Sörenssen eller Samme blir ju livsfarlig med potentialen till yta medan våra stackars backar riskerar att se ut som koner utan ordentligt backcheckingstöd.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2014-15

Inlägg av pulverapa »

3v3, fan vad coolt! Påminner om NHL Arcade 3v3.

WAS THAT A BANANA!?
HUMONGOUS GOALIE!
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8113
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Mattias_87 »

Tycker också 3 mot 3 låter mycket mer intressant än straffar, för det är väl ganska sannolikt att det avgörs under fem minuter i den spelformen.
Avskaffa tre mot tre.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: SHL 2014-15

Inlägg av sensei »

Haha, jag skrattar ironiskt. Herregud vilka jubelidioter. Att sitta av en hel utvisning, vad skulle vara skälet till det? Ett RENARE spel????!?!?!!?!

Dessa managers föreställer sig alltså att det ser ut så här:

Person A: Skall vi gå på hockey?
Person B: Nej. Det är så himla fult spel i SHL. Det är för mycket känslor och spelarna gör ibland ogenomtänkta saker i stridens hetta. Hade det vart mer disciplinerat spel och minimalt med kontakt mellan spelarna -- och samtidigt domarna kunde ges mer påverkan på resultatet än vad de har idag så skulle jag hänga med direkt!!

Ok. Jag vet inte vad som upprör mig mest;

1) Bristen på intelligens hos individer med maktpositioner
2) Den totala bristen på INTRESSE och INSIKT om vad publiken faktiskt vill ha

Den dagen hockeyligan istället BYGGER VIDARE på vad hockey faktiskt har vart och har potential att vara, istället för att anpassa det för aftonbladet, expressen och alla andra åsiktssossar så kommer jag jubla. Kanske är trots allt detta den snabbaste vägen dit, via ett totalt fiasko.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Låst