SHL 2014-15

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2014-15

Inlägg av pulverapa »

Välkommen till hovet i vinter, Forsberg. Kommer vara jävligt poppis.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Magnutz »

pulverapa skrev:Välkommen till hovet i vinter, Forsberg. Kommer vara jävligt poppis.
Han lär väl köra en Mackan på den och vara "sjuk" :)
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Morwin
Inlägg: 2926
Blev medlem: 2011-01-07
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Sv: SHL 2014-15

Inlägg av Morwin »

Mattias_87 skrev:
SirDIFalot skrev:
Mattias_87 skrev:Katastrof. Vill man få bort såna där helt medvetna huvudtacklingar så ska straffet vara minst 15 matcher.
Vi behöver ju inte överdriva åt andra hållet heller. 15 matcher är över en fjärdedel av hela säsongen.
Och vi vet hur länge en spelare kan vara borta på grund av hjärnskakning. Hur länge var Daniel Tjärnqvist borta?
tror han är borta minst 6 månader om han ens kommer tillbaka är ju frågan.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
Henke_F
Inlägg: 1891
Blev medlem: 2010-11-14
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Henke_F »

sensei skrev:Problemet är att det är för liten skillnad mellan en bejublad kronwalled-tackling och en som tar illa, sett från den som delar ut den.

Hmm, vet inte om jag riktigt hänger med på resonemanget. Det är ju inte direkt svårt att hålla ner/in armbågarna eller att låta bli att hoppa när man sätter en tackling.

Även en sjysst tacklingssituation kan ju olyckligtvis "ta illa" men det är ju en annan sak.



Hur många skär var det frågan om i Forsbergs tackling, var även det otillåtet många? Har inte sett någon bra video på hela situationen förutom sista ögonblicket.

Sen det folk skriver att straffet borde vara lika långt som eventuella skadan på den som blev tacklad, kan man väl inte säga är riktigt helt genomtänkt. Om nu den som blev utsatt turligt nog bara behöver sitta av några byten och kan fortsätta matchen skall då samma fula sak ej ha något straff mer än en 2min, 2+10:a eller matchstraff just den matchen eller vad straffet blev?

Då kan man ju även vända på det och skulle då en regelrätt tackling som resulterade i en oturlig skada också resultera i avstängning lika länge som den skadade?


Sen 7st matchers avstängning som bara blir 4st tycker jag är för dåligt straff. Ok att det även kan bli böter men det borde inte "köpa" kortare avstängning.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17504
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Sv: SHL 2014-15

Inlägg av SirDIFalot »

Morwin skrev:
Mattias_87 skrev:
SirDIFalot skrev:
Mattias_87 skrev:Katastrof. Vill man få bort såna där helt medvetna huvudtacklingar så ska straffet vara minst 15 matcher.
Vi behöver ju inte överdriva åt andra hållet heller. 15 matcher är över en fjärdedel av hela säsongen.
Och vi vet hur länge en spelare kan vara borta på grund av hjärnskakning. Hur länge var Daniel Tjärnqvist borta?
tror han är borta minst 6 månader om han ens kommer tillbaka är ju frågan.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Kan lika gärna vara tillbaka om en vecka. Omöjligt att säga.
Expert.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Sv: SHL 2014-15

Inlägg av Magnutz »

SirDIFalot skrev:
Morwin skrev:
Mattias_87 skrev:
SirDIFalot skrev:
Mattias_87 skrev:Katastrof. Vill man få bort såna där helt medvetna huvudtacklingar så ska straffet vara minst 15 matcher.
Vi behöver ju inte överdriva åt andra hållet heller. 15 matcher är över en fjärdedel av hela säsongen.
Och vi vet hur länge en spelare kan vara borta på grund av hjärnskakning. Hur länge var Daniel Tjärnqvist borta?
tror han är borta minst 6 månader om han ens kommer tillbaka är ju frågan.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Kan lika gärna vara tillbaka om en vecka. Omöjligt att säga.
En vulgär ickediskussion.

Det här handlar om vad du får och inte får göra mot dina medmänniskor.

Naturligtvis ska överfall av den art Fernholm fick utstå raderas från hockeyn och ett steg i rätt riktning är att de som begår brotten plockas bort.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9433
Blev medlem: 2009-12-01

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Jim Morrison »

http://www.nsd.se/sport/sluta-skrika-om ... VyclhiYz01

Här är en kul och fräsch krönika från Luleå United. Jag gillar speciellt den delen med att "Fernholm blev inte allvarligt skadad"

https://twitter.com/BattlinBilly
Krönikören.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Magnutz »

Jim Morrison skrev:http://www.nsd.se/sport/sluta-skrika-om ... VyclhiYz01

Här är en kul och fräsch krönika från Luleå United. Jag gillar speciellt den delen med att "Fernholm blev inte allvarligt skadad"

https://twitter.com/BattlinBilly
Krönikören.
Gun Racking, Beer swilling Hillbillies..

Pinsamt tyst redan efter incidenterna. Locket på verkar vara melodin. Mår illa av detta.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
_Skogis
Inlägg: 261
Blev medlem: 2006-03-17
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: 08-land

Re: SHL 2014-15

Inlägg av _Skogis »

Och det fr klubben som gjort anmälan och framförallt motanmälan till en (vidrig) konst.
'Vi kastade in en handgranat, och fick tillbaka en napalmbomb' Västerås 2014-04-07
'Det finns dåliga hockey matcher men inga tråkiga' Hans Chrunak
'Vissa åker ut till landet under semestern, andra hem till mormor & morfar' Hank the Tank
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Magnutz »

Jag tycker det är fullständigt ovärdigt hur Hockeysverige tar sig an detta. Jag skäms. Att alla vanliga förbanna.... gaphalsar nu håller snattran smakar så illa att jag inte riktigt vet hur jag ska komma förbi tanken och känslan av smuts.

Det visar att det mesta som dräller ut ur de som har något att säga till om BARA är unken luft. Den enda gång som makten i Svensk hockey satt ner sin fot det var när det klubbades att DIF Hockey (det lag som kommer upp från HockeyAllsvenskan) ska betala urfallande lags fallskärm. Då hände det saker och det var skrivet i sten.

Nån banjo-ekvilibrist från nordkalotten har dessutom kallat Forsbergs tilltag för olycka.

Nej, min respekt för systemet brister om detta system nu misslyckas att sätta ner foten i detta ämne.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Magnutz »

Jim Morrison skrev:http://www.nsd.se/sport/sluta-skrika-om ... VyclhiYz01

Här är en kul och fräsch krönika från Luleå United. Jag gillar speciellt den delen med att "Fernholm blev inte allvarligt skadad"

https://twitter.com/BattlinBilly
Krönikören.
Pelle Johansson skrev:Sluta skrika om hårdarehockeystraff
21:28 | 14-10-20

LULEÅ/ISHOCKEY Sju matchers avstängning? För mjäkigt, visst – men sluta skrika om längre avstängningar. Inget tyder på att det hade gjort till eller från i det här fallet.
Johan Forsberg är en vänlig själ vid sidan av rinken och en grovarbetare på den. Han har inte gjort sig känd för fult spel och det finns fler förmildrande omständigheter kring hans armbågsöverfall på Daniel Fernholm: Farten var inte jättehög, Fernholm blev inte allvarligt skadad. Ändå bestraffas Forsberg med sju matchers avstängning, tre av dem omvandlas till böter. Det är säsongens längsta avstängning. Jag tycker den är för mjäkig.

Forsberg hoppar in, han sätter armbågen i tinningen på Fernholm, det hade kunnat innebära både avslutad karriär och men för livet. Min känslomässiga respons är att spelare som står för så idiotiska tilltag ska bort, bort, bort från sporten, bort från allt som liknar en skridsko, flyttas till en garanterat isfri zon i Sahara där de kan spendera resten av sina dagar med att rita uppspelsbågar i sanddynerna.

Det är därför eventuella straff inte ska bestämmas av våra känslomässiga reaktioner.

Den kalla, strikta analysen: Sannolikt olycksfall i arbetet. Kanske tappade Forsberg balansen (det alternativet ligger nära till hands i just fallet Forsberg, hrrrmhrrrm), kanske var han trött eller bara oerhört otajmad. Inget jag sett förr talar för att han medvetet bestämt sig för att utsätta en motståndare för något av det farligaste som finns på en hockeyrink.

Det är skillnad på folk och folk. Det är skillnad på handling och handling. Det är skillnad på konsekvens och konsekvens. Det är därför vi har ett rättssystem som bygger på kritisk granskning – både inom hockeyn och i det vanliga samhället.

Det är därför vi inte använder oss av folkdomstolar, spöstraff och stupstockar längre.

Det är en högst normal mänsklig reaktion att kräva strängare straff när hemska saker händer. Men hjälper det? När det gäller samhällets juridiska system finns det inget som tyder på att strängare straff ger färre brott. Vad jag vet finns det inga vetenskapliga undersökningar som visar att hockeyn är annorlunda.

Så, vad gör vi för att slippa sånt här? Ledsen, det går inte.

Hockey är en fullkontaktsport, olyckor kommer att fortsätta hända, människor kommer att fortsätta vara människor – i all sin prakt, med alla oförmågor. Det bästa vi kan göra är att fortsätta utbilda, fortsätta visa vilken väg som är den rätta.

Litar jag på att svensk hockeys makthavare klarar av den uppgiften?

Inte alls – men det är en annan krönika.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17504
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: SHL 2014-15

Inlägg av SirDIFalot »

Magnutz skrev:Jag tycker det är fullständigt ovärdigt hur Hockeysverige tar sig an detta. Jag skäms. Att alla vanliga förbanna.... gaphalsar nu håller snattran smakar så illa att jag inte riktigt vet hur jag ska komma förbi tanken och känslan av smuts.

Det visar att det mesta som dräller ut ur de som har något att säga till om BARA är unken luft. Den enda gång som makten i Svensk hockey satt ner sin fot det var när det klubbades att DIF Hockey (det lag som kommer upp från HockeyAllsvenskan) ska betala urfallande lags fallskärm. Då hände det saker och det var skrivet i sten.

Nån banjo-ekvilibrist från nordkalotten har dessutom kallat Forsbergs tilltag för olycka.

Nej, min respekt för systemet brister om detta system nu misslyckas att sätta ner foten i detta ämne.
Tycker du verkligen att dom tidigare gaphalsarna "håller snattran" om det här? Varenda jävel som är något i hockeysverige har ju mer eller mindre totalsågat att Forsbergs slapp så billigt undan. Vad mer kräver du?
Expert.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Magnutz »

Äh de har sagt. I stort sett inte något.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Magnutz »

SirDIFalot skrev:
Magnutz skrev:Jag tycker det är fullständigt ovärdigt hur Hockeysverige tar sig an detta. Jag skäms. Att alla vanliga förbanna.... gaphalsar nu håller snattran smakar så illa att jag inte riktigt vet hur jag ska komma förbi tanken och känslan av smuts.

Det visar att det mesta som dräller ut ur de som har något att säga till om BARA är unken luft. Den enda gång som makten i Svensk hockey satt ner sin fot det var när det klubbades att DIF Hockey (det lag som kommer upp från HockeyAllsvenskan) ska betala urfallande lags fallskärm. Då hände det saker och det var skrivet i sten.

Nån banjo-ekvilibrist från nordkalotten har dessutom kallat Forsbergs tilltag för olycka.

Nej, min respekt för systemet brister om detta system nu misslyckas att sätta ner foten i detta ämne.
Tycker du verkligen att dom tidigare gaphalsarna "håller snattran" om det här? Varenda jävel som är något i hockeysverige har ju mer eller mindre totalsågat att Forsbergs slapp så billigt undan. Vad mer kräver du?
Att de ska göra detta så stort som det är. De gör ju bara som vanligt. De halvskjuter lite lamt och sen blåser det över. Fattar du inte det?! Precis som med det mesta andra som är obehagligt eller helt sjukt korkat så verkar de vägra gå ut och fördöma och sedan göra något åt saken.

Alla som bagatelliserar problemet är väl nöjda med Räddhökens ljumma tweet och Wikegårds lite pajasaktiga "avståndstagande" - Wennerholm röt i en del men det är för lite. Sanny L tog i lite i sin blogg men alldeles för flummigt för att ge ämnet substans. Det är för vekt och det är pinsamt. Sedan ser vi ju hur det går i disciplinnämnden.

JAG VILL ATT DE SOM BESTÄMMER TAR DETTA PÅ ALLVAR OCH GER DET EN REJÄL OMGÅNG I MEDIA OCH VISAR MED BESTÄMDHET ATT MISSHANDLA NÅGON ÄR FEL.

Så.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17504
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: SHL 2014-15

Inlägg av SirDIFalot »

Magnutz skrev:
SirDIFalot skrev:
Magnutz skrev:Jag tycker det är fullständigt ovärdigt hur Hockeysverige tar sig an detta. Jag skäms. Att alla vanliga förbanna.... gaphalsar nu håller snattran smakar så illa att jag inte riktigt vet hur jag ska komma förbi tanken och känslan av smuts.

Det visar att det mesta som dräller ut ur de som har något att säga till om BARA är unken luft. Den enda gång som makten i Svensk hockey satt ner sin fot det var när det klubbades att DIF Hockey (det lag som kommer upp från HockeyAllsvenskan) ska betala urfallande lags fallskärm. Då hände det saker och det var skrivet i sten.

Nån banjo-ekvilibrist från nordkalotten har dessutom kallat Forsbergs tilltag för olycka.

Nej, min respekt för systemet brister om detta system nu misslyckas att sätta ner foten i detta ämne.
Tycker du verkligen att dom tidigare gaphalsarna "håller snattran" om det här? Varenda jävel som är något i hockeysverige har ju mer eller mindre totalsågat att Forsbergs slapp så billigt undan. Vad mer kräver du?
Att de ska göra detta så stort som det är. De gör ju bara som vanligt. De halvskjuter lite lamt och sen blåser det över. Fattar du inte det?! Precis som med det mesta andra som är obehagligt eller helt sjukt korkat så verkar de vägra gå ut och fördöma och sedan göra något åt saken.

Alla som bagatelliserar problemet är väl nöjda med Räddhökens ljumma tweet och Wikegårds lite pajasaktiga "avståndstagande" - Wennerholm röt i en del men det är för lite. Sanny L tog i lite i sin blogg men alldeles för flummigt för att ge ämnet substans. Det är för vekt och det är pinsamt. Sedan ser vi ju hur det går i disciplinnämnden.

JAG VILL ATT DE SOM BESTÄMMER TAR DETTA PÅ ALLVAR OCH GER DET EN REJÄL OMGÅNG I MEDIA OCH VISAR MED BESTÄMDHET ATT MISSHANDLA NÅGON ÄR FEL.

Så.
Det har dom väl gjort också? Du måste ju jämföra med verkligheten. Det här är ju den rejälaste omgången i media som vi haft på flera års tid. Hur mycket uppmärksamhet tror du ett enskilt fall om graden på en avstängning brukar få? Tycker du verkligen att Wennerholm och Sanny tog i för lite? Det har ju kallats "Bland det fulaste jag någonsin sett" av mer eller mindre alla. Alla har ju fördömt det och kallat avstängningen för lindrig.
Expert.
Låst