Brynäs - HV71 play-out

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar

Ska Brynäs eller HV71 åka ur?

Brynäs
21
43%
HV71
28
57%
 
Antal röster: 49

Användarvisningsbild
Harmageddon
Inlägg: 1245
Blev medlem: 2016-02-24

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av Harmageddon »

Ja, grattis Brynäs och imponerande att man tog sig samman inför play-out när man bytte tränare.
Man kan diskutera i oändlighet utgången med att ta in nya tränare men helt klart lyckades man där(iaf hos Brynäs). Naturligtvis hade man marginalerna på sin sida men marginaler förtjänar man.

Kul för Bom-Bom och Nisse också. Intressant om det blir en fortsättning för dem
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av Donkels-2.0 »

HV åker ut och det kan jag köpa det är dags för någon av dom stora drakarna att genomlida bla det vi gått igenom surt för dom så klart men inga kor är heliga! En fotnot så är det andra gången Christian "gnomen" Sandberg åker ut så ett tips till alla sportchefer ute i landet värva inte gnomen jo det förstås han får gärna gå till gnaget och sabba lite till för dom
Senast redigerad av Donkels-2.0 den 2021-04-18 20:35:15, redigerad totalt 1 gånger.
Ceterum censeo Solna esse delendam
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11816
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Buford skrev: 2021-04-18 19:45:03 Berglund gjorde en bra match och bidrog till vinsten ikväll.
Grattis Brynäs, härligt!

Tungt för HV, lider med dom. Helst sett att Oskarshamn eller Örebro åkt ut, SHL har blivit en profil fattigare.
Ja, det är svårt att skratta när man ser scenerna efter BIF:s avgörande mål i sudden (jag har låtit bli HV:s- forum idag, det räcker nu liksom)
Otroligt tungt, men hellre HV är BIF, nu när det inte fanns några andra valmöjligheter.

Lite besviken ändå, hade hoppats på 7 matcher, men HV var för allt trubbigt, snarare än att BIF var speciellt bra
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av Praetori »

Lee Harvey Oswald skrev: 2021-04-18 20:03:38 (jag har låtit bli HV:s- forum idag, det räcker nu liksom)
Det har inte jag. De är precis så bittra och uppgivna som vi var. Med skillnaden att HV har haft plånbok, material och mediahauss i ryggen och ändå lyckades köra skiten i botten.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7032
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Dryga Håve med största lönebudgeten åker ur. Så jävla skönt att det fortfarande är sporten som avgör och inte plånboken.

Skadeglädjen är hög just nu, oj vad dryga Håves fans var när vi låg i Allsvenskan. Karma. :D

Löjligast av allt hur nu alla vuxna män ska börja lipa över en annan klubb. Sen när har någon tyckt så synd om ett lag som åkt ut?
Vilka andra fans grät eller var besvikna när vi åkte ut?

Detta tillhör, stänger vi ligan dör intresset. De här har varit de mest intressanta matcher jag upplevt, förutom matcher då Djurgården spelar såklart.

Grattis Brynäs. :D

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... ngas-kvala
:lol:
Senast redigerad av BOMBOM BOUCHARD den 2021-04-18 21:18:09, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7032
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Btw, Hvs forum är lika rumsrent som vårt forum efter att vi torskat en novembermatch. :D
Märkligt lugn stämning med vårdat språk. En kille får bassning så fort han kritiserar ledningen lite hårt.
Användarvisningsbild
Harmageddon
Inlägg: 1245
Blev medlem: 2016-02-24

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av Harmageddon »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-04-18 20:45:36 Btw, Hvs forum är lika rumsrent som vårt forum efter att vi torskat en novembermatch. :D
Märkligt lugn stämning med vårdat språk. En kille får bassning så fort han kritiserar ledningen lite hårt.
”Denial, anger, bargaining, depression, and acceptance”
Jag tror att HV redan gått igenom alla dessa steg under säsongen och redan accepterat. Eller så börjar dem bakifrån.

Men som du säger, detta tillhör sporten. Och inte tyckte någon synd om oss när vi åkte ner. Detta visar att ingen ska känna sig säker.
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av Praetori »

De nya TV avtalet gör att avståndet mellan SHL och Allsvenskan kommer öka med tiden igen. Det blir ju ett par miljoner extra, successivt de kommande åren så om inte HV lyckas studsa tillbaka innan kassan sinat finns en risk att de cementerar sig i Allsvenskan.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7032
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Praetori skrev: 2021-04-19 06:57:07 De nya TV avtalet gör att avståndet mellan SHL och Allsvenskan kommer öka med tiden igen. Det blir ju ett par miljoner extra, successivt de kommande åren så om inte HV lyckas studsa tillbaka innan kassan sinat finns en risk att de cementerar sig i Allsvenskan.
Men nu är det ju garanterat ett lag som ska upp. Det räcker att vara bäst i Allsvenskan. Hade kvalserien varit kvar hade jag förstått ditt resonemang.
I år går ju Löven eller Timrå upp.

Klockrent system. Om man nu inte vill ha en stängd liga förstås.
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av Praetori »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-04-19 07:37:55
Praetori skrev: 2021-04-19 06:57:07 De nya TV avtalet gör att avståndet mellan SHL och Allsvenskan kommer öka med tiden igen. Det blir ju ett par miljoner extra, successivt de kommande åren så om inte HV lyckas studsa tillbaka innan kassan sinat finns en risk att de cementerar sig i Allsvenskan.
Men nu är det ju garanterat ett lag som ska upp. Det räcker att vara bäst i Allsvenskan. Hade kvalserien varit kvar hade jag förstått ditt resonemang.
I år går ju Löven eller Timrå upp.

Klockrent system. Om man nu inte vill ha en stängd liga förstås.
För att utveckla lite hur jag tänker. Visst är det ett lag som garanterat skall gå upp men skillnaden mellan lagen som går upp och lagen som befinner sig här uppe är minst 30 millar och det kommer öka i takt med TV-avtalet. För att få nytta av uppgången på allvar så måste du minst överleva din första säsong i SHL (om man inte tar risken att låna upp pengarna som behövs för att konkurrera).

Systemet är klockrent jämfört med det förra men jag har en oro för att det med tiden kommer resultera i ett par jojo-lag som kommer ha sämre ekonomi än SHL-lagen men bättre ekonomi än övriga Allsvenska klubbar och därmed möjlighet att hålla sig kvar i toppen på Allsvenskan och därmed oftare få chansen att gå upp till SHL. Samma sak när motsvarande klubbar byter av varandra i SHL. De kommer vara ekonomiskt "efter" pga sina vistelser i Allsvenskan och därmed oftare hamna i negativt kval. Det i sin tur lär sätta prägeln på värvningar och spelsystem med mer enkel defensivt inriktad destruktiv hockey i syfte att kunna hålla sig kvar i SHL.

Kolla på kvalmatcherna mellan HV och Brynäs. Målvakterna såg ut som seriefinalister snarare än kvalspelare eftersom chanserna som släpptes till framför dem var få och ofta ur dåliga lägen eftersom alla inblandade (men då särskilt i Brynäs) begriper att "köttmur" räcker i botten av SHL. Jag tror att nästa steg borde vara att spelarfacket och ligorna sätter sig ner kring avtalen som i dagsläget i princip gör att du kan (eller tvingas) börja om med ett blankt papper vid upp och nedgång. Annars blir risken stor att SHLs underhållningsvärde går ner pga ekonomiskt motiverade spelsystem.
Alternativt så får man utöka ligan med 2-4 lag till så att "botten" blir mer uttalad.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11816
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Svårt att veta.
Men jag får känslan att det kan ha varit lättare att ta sig upp i SHL genom att ”skrälla lite” i en oviss Kvalserie där alla slår alla, jämfört med att ”bara vinna” Allsvenskan. Men visst, garanterat ett nytt lag varje år blir det ju nu.


Sedan, det finns inget samband mellan att känna empati för laget som ryker .... och att vilja göra om seriesystemet/stänga ligan.
Självklart har HV fått det dom förtjänar, rent sportsligt.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av Praetori »

Lee Harvey Oswald skrev: 2021-04-19 08:35:20 Sedan, det finns inget samband mellan att känna empati och att vilja göra om seriesystemet/stänga ligan.
Självklart har HV fått det dom förtjänar, rent sportsligt.
Jag trodde verkligen att man skulle känna lite mer skadeglädje men fyyy fan säger jag bara. Att som spelare åka upp till Gävle i bussen som en del av ett "lag" för att sedan sitta på samma buss hem och på grund av omständigheterna i praktiken inte längre vara det längre (samtliga får ju i praktiken sparken i och med degraderingen då avtalen brukar vara formulerade så) måste vara vidrigt. Alla som sysslat med lagsport och då särskilt hockey kan nog begripa ångesten det lär innebära. Gruppen, "VI", lagkamraterna, alla gemensamma ansträngningar, väck på en bussresa. Föreningen HV förtjänar verkligen att degraderas till Allsvenskan på sportsliga grunder men jag lider med spelarna och i viss mån supportrarna.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7032
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Lee Harvey Oswald skrev: 2021-04-19 08:35:20 Svårt att veta.
Men jag får känslan att det kan ha varit lättare att ta sig upp i SHL genom att ”skrälla lite” i en oviss Kvalserie där alla slår alla, jämfört med att ”bara vinna” Allsvenskan. Men visst, garanterat ett nytt lag varje år blir det ju nu.


Sedan, det finns inget samband mellan att känna empati för laget som ryker .... och att vilja göra om seriesystemet/stänga ligan
.
Självklart har HV fått det dom förtjänar, rent sportsligt.
Du har helt rätt i det. Kan mycket väl vara jag som överreagerar på reaktionerna. :D
Men jag tycker det lipas ut ordentligt på många håll. Inte minst hos Sanny och Svensson.
Finns även i övriga media. Och, det kom upp på tal om inte det här nya systemet borde skrotas för ingen vill väl vara del av denna "ångest"? "tänk om det är er klubb nästa gång"

Jag njuter fullt ut av att det blev just Håve. Deras egon har minskat till en mer mänsklig nivå nu. Hade varit tråkigare om Brynäs åkt, de har nog med problem som det är.
Användarvisningsbild
emilin
Inlägg: 739
Blev medlem: 2012-01-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Nyköping

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av emilin »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-04-19 10:29:54
Lee Harvey Oswald skrev: 2021-04-19 08:35:20 Svårt att veta.
Men jag får känslan att det kan ha varit lättare att ta sig upp i SHL genom att ”skrälla lite” i en oviss Kvalserie där alla slår alla, jämfört med att ”bara vinna” Allsvenskan. Men visst, garanterat ett nytt lag varje år blir det ju nu.


Sedan, det finns inget samband mellan att känna empati för laget som ryker .... och att vilja göra om seriesystemet/stänga ligan
.
Självklart har HV fått det dom förtjänar, rent sportsligt.
Du har helt rätt i det. Kan mycket väl vara jag som överreagerar på reaktionerna. :D
Men jag tycker det lipas ut ordentligt på många håll. Inte minst hos Sanny och Svensson.
Finns även i övriga media. Och, det kom upp på tal om inte det här nya systemet borde skrotas för ingen vill väl vara del av denna "ångest"? "tänk om det är er klubb nästa gång"

Jag njuter fullt ut av att det blev just Håve. Deras egon har minskat till en mer mänsklig nivå nu. Hade varit tråkigare om Brynäs åkt, de har nog med problem som det är.
Håller fult ut med, att hv ryker gör inte mig ett skit, vill ha kvar Brynäs trots att klubben har sköts under all kritik, men inte klubbens fel utan de som sitter och styr, precis som vårt kära lag ibland har vi haft otur med vilka som styr skutan, men fortfarande är Djurgården Djurgården.
Skulle det visa sig att Björklöven byter plats med hv skulle jag jubla där pratar vi om en anrik klubb som tyvärr har varit borta från toppen alldeles för länge, kan dock vara min ålder som talar i detta fall.
Användarvisningsbild
emilin
Inlägg: 739
Blev medlem: 2012-01-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Nyköping

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av emilin »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-04-19 10:29:54
Lee Harvey Oswald skrev: 2021-04-19 08:35:20 Svårt att veta.
Men jag får känslan att det kan ha varit lättare att ta sig upp i SHL genom att ”skrälla lite” i en oviss Kvalserie där alla slår alla, jämfört med att ”bara vinna” Allsvenskan. Men visst, garanterat ett nytt lag varje år blir det ju nu.


Sedan, det finns inget samband mellan att känna empati för laget som ryker .... och att vilja göra om seriesystemet/stänga ligan
.
Självklart har HV fått det dom förtjänar, rent sportsligt.
Du har helt rätt i det. Kan mycket väl vara jag som överreagerar på reaktionerna. :D
Men jag tycker det lipas ut ordentligt på många håll. Inte minst hos Sanny och Svensson.
Finns även i övriga media. Och, det kom upp på tal om inte det här nya systemet borde skrotas för ingen vill väl vara del av denna "ångest"? "tänk om det är er klubb nästa gång"

Jag njuter fullt ut av att det blev just Håve. Deras egon har minskat till en mer mänsklig nivå nu. Hade varit tråkigare om Brynäs åkt, de har nog med problem som det är.
Håller fult ut med, att hv ryker gör inte mig ett skit, vill ha kvar Brynäs trots att klubben har sköts under all kritik, men inte klubbens fel utan de som sitter och styr, precis som vårt kära lag ibland har vi haft otur med vilka som styr skutan, men fortfarande är Djurgården Djurgården.
Skulle det visa sig att Björklöven byter plats med hv skulle jag jubla där pratar vi om en anrik klubb som tyvärr har varit borta från toppen alldeles för länge, kan dock vara min ålder som talar i detta fall.
Skriv svar