Hockeyallsvenskan 16/17

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Hockeyallsvenskan 16/17

Inlägg av Puckey »

B.I.B.A skrev:
Puckey skrev:
Mattias_87 skrev:https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... mna-serien

Leksand, Modo, Aik och Björnlöven med flera gör uppror med det nya avtalet. HA lagen ska få 2.3 miljoner per lag och SHL 45 miljoner per lag.

Jag håller med om att det är helt sinnessjukt. Man borde åtminstone kunna öka HA bidraget till fem miljoner kronor så det går att få verksamheten att gå runt. Vissa lag kräver även att man utökar till 16 lag.

Iställen för serieavtal tycker jag personligen man borde införa någon typ av "attraktionsbidrag" dom lag som bidrar med intresse till svensk hockey för få mer av pengarna.
Jag tycker att Hockeyallsvenskan borde skrotas. Vad är det för vits med en liga där hälften av lagen kvävs, och hälften av lagen är livrädda för att lyckas eftersom de skulle behöva se sina fans i ögonen och säga "ledsen, det var aldrig tanken att vi skulle vinna" när de inte har en chans att möta SHL-kraven? Alternativet är att drastiskt minska gapet mellan ligorna, men då springer NLA ifrån. Tråkigt med en stängd liga, men jag ser inget hållbart alternativ.

Utöver nuvarande SHL lag borde Timrå, Modo, Björklöven, Leksand, AIK, Södertälje, Västerås (ja, div.1) och eventuellt Vita Hästen med rätt satsning kunna bidra till en bra liga. 22 lag, ett möte hemma och ett möte borta med ett något längre slutspel. Då kan man i lugn och ro genomföra generationsskiften, utveckla juniorverksamheter och slippa bränna pengar på någon halvdan tjeck i februari för att försöka rädda kontraktet.
För många lag = Många som ska dela på kakan = Lägre löner = Fler spelare väljer Schweiz eller Ryssland.
Kakan baseras på hur många som följer ligan och hur mycket intäkter den genererar. Lagen jag nämnde är förhållandevis publikstarka i sig, men skulle också dra upp intresset bland andra lag genom derbyhetsen.

AIK - skulle öka intresset kring Dif.
Södertälje - skulle öka intresset i viss mån för Dif.
Västerås - skulle öka intresset i Örebro, också klassiska möten för många andra SHL-lag.
Björklöven - skulle öka intresset i Skellefteå.
Leksand - skulle öka intresset i Mora och för Brynäs.
Vita Hästen - Bonnkluster med HV/LHC.
Timrå - Klassiskt Norrlandslag.
Modo - Klassiskt Norrlandslag.

Jag tror på ekonomisk vinst när vi dessutom kommer bort det urtråkiga i att se samma lag match efter match. Sundare serie som ger bättre chans till långsiktiga satsningar.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 7938
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Hockeyallsvenskan 16/17

Inlägg av Mattias_87 »

pulverapa skrev:Det största problemet vi har i svensk ishockey är att dödgrävar-lag som Karlskrona, Linköping och Växjö Lakers tar upp varsin plats i SHL istället för Leksand, Modo och aik.
Ja så är det verkligen. Örebro kan vi gärna byta ut mot Björklöven också sedan skulle SHL vara perfekt. Rögle bryr sig väl ingen om heller men Malmö kan behöva två derbyn om året.
Skidlöparn skrev:fördela TV-pengarna mer på intresse. Då kommer de klassiska lagen i det långa loppet finnas där uppe, utan samma rädsla för att förlora allt. Då skulle även ett klassiskt lag som haft en dålig generation även kunna ta tid på sig ett par år för att bygga upp en grund igen i HA för att sedan kunna lyfta blicken igen. Som det är på väg att ske nu försvinner snart den chansen.
Det är verkligen så det borde vara. TV-pengarna borde inte fördelas efter vilken serie man spelar i utan efter hur starkt varumärke man har och hur mycket intresse man bidrar med. Då skulle det sluta med att de populäraste spelar i SHL iallafall men dom andra kan ha sin dröm kvar.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Stulle
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2010-11-23
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Älvsjö

Re: Hockeyallsvenskan 16/17

Inlägg av Stulle »

Mattias_87 skrev:TV-pengarna borde inte fördelas efter vilken serie man spelar i utan efter hur starkt varumärke man har och hur mycket intresse man bidrar med. Då skulle det sluta med att de populäraste spelar i SHL iallafall men dom andra kan ha sin dröm kvar.
Frågan är vad har man använt i SHLs vågskål som gjort att cmore helt plötsligt signat ett avtal som är värt så pass mycket mer? Vad har SHL för tyngd idag som man inte hade när det förra avtalet skrevs? Är genuint nyfiken.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Användarvisningsbild
Millwall
Inlägg: 415
Blev medlem: 2010-04-28
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Hockeyallsvenskan 16/17

Inlägg av Millwall »

Leksand och gnaget ska inte upp igen. Låt dessa skitlag harva i de lägre divisionerna.
Skidlöparn
Inlägg: 2318
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Hockeyallsvenskan 16/17

Inlägg av Skidlöparn »

Millwall skrev:Leksand och gnaget ska inte upp igen. Låt dessa skitlag harva i de lägre divisionerna.
Vilka ska du hata på då? Växjö? Härligt med lag som berör, även om de är skit.
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: Hockeyallsvenskan 16/17

Inlägg av Donkels-2.0 »

För övrigt anser jag att horungarna och lyxfällan bör förgöras
Ceterum censeo Solna esse delendam
Skriv svar