Hockeyallsvenskan 16/17

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Morwin
Inlägg: 2926
Blev medlem: 2011-01-07
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Hockeyallsvenskan 16/17

Inlägg av Morwin »

Lyxand NO more!

Skickat från min F8331 via Tapatalk
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
Användarvisningsbild
Think if...
Inlägg: 471
Blev medlem: 2014-03-17
Ort: Stockholm, Sweden
Kontakt:

Re: Hockeyallsvenskan 16/17

Inlägg av Think if... »

Jaha-ja, där blåste en hel del inkomster bort i Dalarna...
Using Tapatalk
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8094
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Hockeyallsvenskan 16/17

Inlägg av Mattias_87 »

Tråkigt för SHL. Snart en liga med tomma läktare.
Avskaffa tre mot tre.
Morwin
Inlägg: 2926
Blev medlem: 2011-01-07
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Hockeyallsvenskan 16/17

Inlägg av Morwin »

Mattias_87 skrev:Tråkigt för SHL. Snart en liga med tomma läktare.
Haha skämtar du eller? Shl står och faller inte med lyxand. Helt underbart att dem åkt ut.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8094
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Hockeyallsvenskan 16/17

Inlägg av Mattias_87 »

Morwin skrev:
Mattias_87 skrev:Tråkigt för SHL. Snart en liga med tomma läktare.
Haha skämtar du eller? Shl står och faller inte med lyxand. Helt underbart att dem åkt ut.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Det är en del av många saker. Leksand har högsta publiksnitt på bortaplan. Många lag kommer förlora rejäla inkomster på att Leksand åker ur.
Avskaffa tre mot tre.
Henke_F
Inlägg: 1891
Blev medlem: 2010-11-14
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Hockeyallsvenskan 16/17

Inlägg av Henke_F »

Inte kommande säsongens tråd men fan vad pinsamt, hoppas ej denna kommunsponsrade skiten inte kommer upp i SHL!

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... avancemang

"Nära SHL i fjol.
Nu planerar kommunen att miljonsatsa på Karlskoga – för att klubben ska fixa avancemanget.
Karlskoga är ett etablerat topplag i hockeyallsvenskan och har kvalat mot SHL de senaste sex säsongerna.
I våras blev det förlust mot Rögle i direktkvalet mot svensk hockeys finrum.
Men nu ska klubben upp – enligt kommunen.
Skulle öka uppmärksamheten

Det är Sveriges Radio som skriver att Karlskoga kommun tagit fram förslag på att miljonsatsa i hockeyklubben i hopp om att de kvalificerar sig för SHL.
Enligt förslaget ska marknadsföringsstödet till klubben öka med drygt 330 000 kronor under de närmaste tre säsongerna.
Det skulle innebära ett kommunalt stöd på totalt 1,5 miljoner kronor.
Anledningen till förslaget är att kommunen skulle få mer positiv uppmärksamhet om hockeyklubben spelade i SHL."
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: Hockeyallsvenskan 16/17

Inlägg av Donkels-2.0 »

Allsvenskan är en en riktig skitserie med en skrälldus med skitlag
Ceterum censeo Solna esse delendam
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1830
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Re: Hockeyallsvenskan 16/17

Inlägg av Andspe »

Henke_F skrev:Inte kommande säsongens tråd men fan vad pinsamt, hoppas ej denna kommunsponsrade skiten inte kommer upp i SHL!

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... avancemang

"Nära SHL i fjol.
Nu planerar kommunen att miljonsatsa på Karlskoga – för att klubben ska fixa avancemanget.
Karlskoga är ett etablerat topplag i hockeyallsvenskan och har kvalat mot SHL de senaste sex säsongerna.
I våras blev det förlust mot Rögle i direktkvalet mot svensk hockeys finrum.
Men nu ska klubben upp – enligt kommunen.
Skulle öka uppmärksamheten

Det är Sveriges Radio som skriver att Karlskoga kommun tagit fram förslag på att miljonsatsa i hockeyklubben i hopp om att de kvalificerar sig för SHL.
Enligt förslaget ska marknadsföringsstödet till klubben öka med drygt 330 000 kronor under de närmaste tre säsongerna.
Det skulle innebära ett kommunalt stöd på totalt 1,5 miljoner kronor.
Anledningen till förslaget är att kommunen skulle få mer positiv uppmärksamhet om hockeyklubben spelade i SHL."
300k. Bara 18,67Mkr ifrån det stöd Växjö får varje år.

Jag undrar hur hockeysverige hade ställt sig till om vi hade fått sådana summor...
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8094
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Hockeyallsvenskan 16/17

Inlägg av Mattias_87 »

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... mna-serien

Leksand, Modo, Aik och Björnlöven med flera gör uppror med det nya avtalet. HA lagen ska få 2.3 miljoner per lag och SHL 45 miljoner per lag.

Jag håller med om att det är helt sinnessjukt. Man borde åtminstone kunna öka HA bidraget till fem miljoner kronor så det går att få verksamheten att gå runt. Vissa lag kräver även att man utökar till 16 lag.

Iställen för serieavtal tycker jag personligen man borde införa någon typ av "attraktionsbidrag" dom lag som bidrar med intresse till svensk hockey för få mer av pengarna.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Hockeyallsvenskan 16/17

Inlägg av pulverapa »

Folk som använder argumentet att det skadar svensk hockey att skillnaden i pengar för tv-avtalet mellan HA och SHL är för stor är helt ute och cyklar. Det finns inte tillräckligt med talang för att fylla ut alla SHL-lag ändå. Snarare så gynnar det svensk hockey att skillnaden är stor.

Däremot behöver man inte tycka att det är fair. Jag kan tycka att man kunde skala av 2-3 miljoner per lag i SHL och fördela ut det på HA-klubbar. Men det är viktigt att vår högstaliga blir starkare ekonomiskt, därför är det jättebra att varje klubb nu får 10-15 miljoner mer att röra sig med. Vi måste befästa vår position som tredje bästa liga i världen, och vi måste börja konkurrera pengamässigt med Schweiz-lagen.

Det största problemet vi har i svensk ishockey är att dödgrävar-lag som Karlskrona, Linköping och Växjö Lakers tar upp varsin plats i SHL istället för Leksand, Modo och aik.

Svensk hockey skulle må enormt bra av att en gång för alla faktiskt stänga ligan och se till att de populära lagen spelar i SHL. Tyvärr är det så. Ocharmigt, ja. Men oj vilka förutsättningar man skulle ha att utveckla svensk hockey tack vare det. Det skulle bli en helt annan stabilitet - i alla serier.
B.I.B.A
Inlägg: 2826
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Hockeyallsvenskan 16/17

Inlägg av B.I.B.A »

pulverapa skrev: Det största problemet vi har i svensk ishockey är att dödgrävar-lag som Karlskrona, Linköping och Växjö Lakers tar upp varsin plats i SHL istället för Leksand, Modo och aik.

Svensk hockey skulle må enormt bra av att en gång för alla faktiskt stänga ligan och se till att de populära lagen spelar i SHL. Tyvärr är det så. Ocharmigt, ja. Men oj vilka förutsättningar man skulle ha att utveckla svensk hockey tack vare det.
Huvudet på spiken. Men för den vanliga hockeysupportern är det viktigare att Västervik kan spela i SHL inför tomma arenor än att vi har klassiska rivaliteter och fullsatta läktare.
Avgå Jocke.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Hockeyallsvenskan 16/17

Inlägg av Puckey »

Mattias_87 skrev:https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... mna-serien

Leksand, Modo, Aik och Björnlöven med flera gör uppror med det nya avtalet. HA lagen ska få 2.3 miljoner per lag och SHL 45 miljoner per lag.

Jag håller med om att det är helt sinnessjukt. Man borde åtminstone kunna öka HA bidraget till fem miljoner kronor så det går att få verksamheten att gå runt. Vissa lag kräver även att man utökar till 16 lag.

Iställen för serieavtal tycker jag personligen man borde införa någon typ av "attraktionsbidrag" dom lag som bidrar med intresse till svensk hockey för få mer av pengarna.
Jag tycker att Hockeyallsvenskan borde skrotas. Vad är det för vits med en liga där hälften av lagen kvävs, och hälften av lagen är livrädda för att lyckas eftersom de skulle behöva se sina fans i ögonen och säga "ledsen, det var aldrig tanken att vi skulle vinna" när de inte har en chans att möta SHL-kraven? Alternativet är att drastiskt minska gapet mellan ligorna, men då springer NLA ifrån. Tråkigt med en stängd liga, men jag ser inget hållbart alternativ.

Utöver nuvarande SHL lag borde Timrå, Modo, Björklöven, Leksand, AIK, Södertälje, Västerås (ja, div.1) och eventuellt Vita Hästen med rätt satsning kunna bidra till en bra liga. 22 lag, ett möte hemma och ett möte borta med ett något längre slutspel. Då kan man i lugn och ro genomföra generationsskiften, utveckla juniorverksamheter och slippa bränna pengar på någon halvdan tjeck i februari för att försöka rädda kontraktet.
B.I.B.A
Inlägg: 2826
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Hockeyallsvenskan 16/17

Inlägg av B.I.B.A »

Puckey skrev:
Mattias_87 skrev:https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... mna-serien

Leksand, Modo, Aik och Björnlöven med flera gör uppror med det nya avtalet. HA lagen ska få 2.3 miljoner per lag och SHL 45 miljoner per lag.

Jag håller med om att det är helt sinnessjukt. Man borde åtminstone kunna öka HA bidraget till fem miljoner kronor så det går att få verksamheten att gå runt. Vissa lag kräver även att man utökar till 16 lag.

Iställen för serieavtal tycker jag personligen man borde införa någon typ av "attraktionsbidrag" dom lag som bidrar med intresse till svensk hockey för få mer av pengarna.
Jag tycker att Hockeyallsvenskan borde skrotas. Vad är det för vits med en liga där hälften av lagen kvävs, och hälften av lagen är livrädda för att lyckas eftersom de skulle behöva se sina fans i ögonen och säga "ledsen, det var aldrig tanken att vi skulle vinna" när de inte har en chans att möta SHL-kraven? Alternativet är att drastiskt minska gapet mellan ligorna, men då springer NLA ifrån. Tråkigt med en stängd liga, men jag ser inget hållbart alternativ.

Utöver nuvarande SHL lag borde Timrå, Modo, Björklöven, Leksand, AIK, Södertälje, Västerås (ja, div.1) och eventuellt Vita Hästen med rätt satsning kunna bidra till en bra liga. 22 lag, ett möte hemma och ett möte borta med ett något längre slutspel. Då kan man i lugn och ro genomföra generationsskiften, utveckla juniorverksamheter och slippa bränna pengar på någon halvdan tjeck i februari för att försöka rädda kontraktet.
För många lag = Många som ska dela på kakan = Lägre löner = Fler spelare väljer Schweiz eller Ryssland.
Avgå Jocke.
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Hockeyallsvenskan 16/17

Inlägg av Skidlöparn »

Säger så här istället: öppna upp seriesystemet mycket mer än idag och fördela TV-pengarna mer på intresse. Då kommer de klassiska lagen i det långa loppet finnas där uppe, utan samma rädsla för att förlora allt. Då skulle även ett klassiskt lag som haft en dålig generation även kunna ta tid på sig ett par år för att bygga upp en grund igen i HA för att sedan kunna lyfta blicken igen. Som det är på väg att ske nu försvinner snart den chansen.
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: Hockeyallsvenskan 16/17

Inlägg av Donkels-2.0 »

Så länge det missgynnar horungarna och lyxfällan är jag nöjd men gamla klassiska SSK får gärna studsa tillbaka
Ceterum censeo Solna esse delendam
Skriv svar