Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Mash
Inlägg: 2247
Blev medlem: 2010-09-23

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Mash »

Jag sitter och funderar på hur många som har insikt i domarverksamheten och som kan basera sina åsikter på fakta, istället för på känslor och allmänt tyckande.
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av seppuko »

Mash skrev:Jag sitter och funderar på hur många som har insikt i domarverksamheten och som kan basera sina åsikter på fakta, istället för på känslor och allmänt tyckande.
Inte många. Jag är en av de som försökt att inte lägga så mycket skuld på domarna, eftersom det drabbar båda lagen lika illa (allt som oftast). Men jag försökte ett par matcher se helt opartiskt på domarnas bedömning och den skilde sig alldeles för mycket.

Jag tror domarna behöver dels mer tid för att sätta sig in i varandras nivåer och sedan kanske köra ihop oftare, skapa par (ungefär som fotbollen) för att då nå en så god samstämmig nivå som det går. Vi kommer aldrig bli nöjda med deras arbete, men får de upp sin nivå samt vi tar av skygglapparna kanske vi inte gnäller lika mycket efter matcherna som under. Men det är kanske bara en förhoppning, för denna säsong var nog all-time low för domarna i SHL.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Mash
Inlägg: 2247
Blev medlem: 2010-09-23

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Mash »

seppuko skrev:
Mash skrev:Jag sitter och funderar på hur många som har insikt i domarverksamheten och som kan basera sina åsikter på fakta, istället för på känslor och allmänt tyckande.
Inte många. Jag är en av de som försökt att inte lägga så mycket skuld på domarna, eftersom det drabbar båda lagen lika illa (allt som oftast). Men jag försökte ett par matcher se helt opartiskt på domarnas bedömning och den skilde sig alldeles för mycket.

Jag tror domarna behöver dels mer tid för att sätta sig in i varandras nivåer och sedan kanske köra ihop oftare, skapa par (ungefär som fotbollen) för att då nå en så god samstämmig nivå som det går. Vi kommer aldrig bli nöjda med deras arbete, men får de upp sin nivå samt vi tar av skygglapparna kanske vi inte gnäller lika mycket efter matcherna som under. Men det är kanske bara en förhoppning, för denna säsong var nog all-time low för domarna i SHL.
Ja absolut, denna säsongen var katastrofal från domarkåren. Priset tar ändå Mantas "delaying the game"-utvisning i sista matchen mot Frölunda.

Sen att begära 100% av domarkvartetten i 52+ omgångar är orealistiskt. Mindre bra domslut kommer att ske, ju fortare man inser det desto mindre missnöjd blir man. Dock, som sagt, var denna säsong katastrofal och domarna avgjorde tyvärr matcher i slutändan.

Domarkåren avgjorde inte Djurgårdens säsong åtminstone, och heller inte tabellpositionen. Kan nog med rätt så stor säkerhet säga att varje lag har sig själv att tacka (eller skylla) på den slutgiltiga tabellplaceringen.
refjudge
Inlägg: 1
Blev medlem: 2016-04-07

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av refjudge »

Jobbat med TV produktionen av SHL sedan december och suttit i samma rum som "situationsrummet". Det är inte bara fans som tycker det är för dåligt kan jag säga.

Domarna på isen dömer genast mål och vi får rop om att NEJ, GE MIG MER VINKLAR och de får faktiskt ringa upp arenorna för att göra videobedömning för att domarna vill dra igång spelet. Andra gånger vice versa (dvs domarna dömer bort och måste få uppringning för att NEJ, vi måste titta på bilder)

Sen kan de tyvärr inte de ta alla domsluten som sker under en match men det har varit matcher när båda situationsrum och producenter på plats har varit förtvivalda över domarna på isen.

Jag citerar en producent som körde en match där han inte höll på något av lagen (han är Djurgårdare så var lugna): "Att vara elitdomare måste vara det enda jobbet i världen där man kan vara totalt jävla värdelös i en match utan att få <några som helst reprissaler"
Användarvisningsbild
Henke95
Inlägg: 693
Blev medlem: 2011-09-14
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Henke95 »

Det går rätt fort att konstatera att den internationella domarstandarden knappast är särskilt mycket bättre med tanke på nivån under nuvarande VM. Smått parodiskt.
Victory is sweetest when you've known defeat.
Användarvisningsbild
Vikas
Inlägg: 5553
Blev medlem: 2012-09-14

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Vikas »

Henke95 skrev:Det går rätt fort att konstatera att den internationella domarstandarden knappast är särskilt mycket bättre med tanke på nivån under nuvarande VM. Smått parodiskt.
Så går det när man måste kvotera in domare från samtliga europeiska ligor istället för att plocka in de bästa.
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5841
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Daniel942 »

Jag tycker att denna tråd är kränkande mot domare, tänk om de läser vårt forum?

Borde inte finnas på DIF Hockeys officiella forum. Kan vi inte hylla de domare som gör bra ifrån sig istället?
DIF!
Användarvisningsbild
Rojk
Inlägg: 712
Blev medlem: 2012-06-29
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Huddinge

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Rojk »

Det är helt klart vår kritik mot domarna som gör att allt färre skriver på det här forumet!
It's easier to be an asshole to words than to people
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av android »

En fråga. Får domarna stå som fån och kolla på repriserna som rullar på mediakuben efter varje mål eller tveksam tackling?

Jävligt störande.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
DRC
Inlägg: 1106
Blev medlem: 2009-03-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av DRC »

android skrev:En fråga. Får domarna stå som fån och kolla på repriserna som rullar på mediakuben efter varje mål eller tveksam tackling?

Jävligt störande.
Yes. Vid skador får de tydligen till och med gå in i sekretariatet och kolla reprisen.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av sensei »

DRC skrev:
android skrev:En fråga. Får domarna stå som fån och kolla på repriserna som rullar på mediakuben efter varje mål eller tveksam tackling?

Jävligt störande.
Yes. Vid skador får de tydligen till och med gå in i sekretariatet och kolla reprisen.
Nästa steg bör vara att en serverpark med de senaste ai-algoritmerna går igenom hela matchen digitalt, och retroaktivt simulerar fram det slutgiltiga resultatet.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Ohddan
Inlägg: 1379
Blev medlem: 2012-03-01

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Ohddan »

sensei skrev:
DRC skrev:
android skrev:En fråga. Får domarna stå som fån och kolla på repriserna som rullar på mediakuben efter varje mål eller tveksam tackling?

Jävligt störande.
Yes. Vid skador får de tydligen till och med gå in i sekretariatet och kolla reprisen.
Nästa steg bör vara att en serverpark med de senaste ai-algoritmerna går igenom hela matchen digitalt, och retroaktivt simulerar fram det slutgiltiga resultatet.
Well, då hade vårat lag varit segertippat!
Användarvisningsbild
Rojk
Inlägg: 712
Blev medlem: 2012-06-29
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Huddinge

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Rojk »

DRC skrev:
android skrev:En fråga. Får domarna stå som fån och kolla på repriserna som rullar på mediakuben efter varje mål eller tveksam tackling?

Jävligt störande.
Yes. Vid skador får de tydligen till och med gå in i sekretariatet och kolla reprisen.
Tycker de tittar upp även vid mål för att avgöra om de ska ringa eller inte.
It's easier to be an asshole to words than to people
Användarvisningsbild
Lakrisal
Inlägg: 488
Blev medlem: 2008-11-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Lakrisal »

Rojk skrev:
DRC skrev:
android skrev:En fråga. Får domarna stå som fån och kolla på repriserna som rullar på mediakuben efter varje mål eller tveksam tackling?

Jävligt störande.
Yes. Vid skador får de tydligen till och med gå in i sekretariatet och kolla reprisen.
Tycker de tittar upp även vid mål för att avgöra om de ska ringa eller inte.
Fast det spelar verkligen ingen roll.

Domarna måste få godkänt från situationsrummet innan det släpper puck vid mål. Så har de signalerat mål får de inte släppa pucken förrän det är okejat.

Vinkar de av målet och det är det tveksamt ringer situationsrummet till arenan och stoppar domarna från att släppa pucken.
Användarvisningsbild
Philly Flu
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-06-10
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Enskede

Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Philly Flu »

Vad behöver SHL göra för att domarnas bedömningar ska bli jämnare?

Jag tänker på två exempel från gårdagens match mot Växjö. Hollands icing från ytan i mittcirkeln. Det kanske var korrekt om man granskar det med ”målkamera” men i den situationen känns det tondövt att blåsa. Jag hade inte klagat om de släppt en sådan situation från en motståndare.

Nästa exempel är naturligtvis utvisningen på Strandberg i slutet. I 99% av matcherna höjs nivån i slutet av tredje perioden och tröskeln till utvisning är högre. Nu blev det olyckligt att domaren avgjorde matchen.

I det civila vill man bara döma till straff om det är ställt utom allt rimligt tvivel. Men på isen kan man fälla även i tveksamma situationer. Visst, det går snabbare på isen.

Domarna har ju möjlighet att ändra beslut vid mål och även vid felaktig icing t.ex. (nedsläpp vid mittpunkt). Nu kan man även titta på utvisningsmoment och ändra minor/major utvisning. Bör domare kunna ändra från utvisning till att fria helt i efterhand, eller blir hockeyn lidande av det?
Skriv svar