Landslagshockey

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Landslagshockey

Inlägg av Praetori »

Lee Harvey Oswald skrev: 2021-05-31 21:08:39 Adam gör en otrolig match idag, men straffar har aldrig varit hans grej.
Sverige kunde avgjort med ett 2-0 mål i PP, dock var det inte ikväll det sket sig.
Två bra och en halvt godkänd match av 7 spelade, det ska inte räcka till Kvartsfinal, så det blev rättvist på det sättet.

Truppmässigt/coachmässigt och spelmässigt är detta den sämsta upplagan av Tre Kronor i modern tid.
Svensk hockey är totalt åderlåten av NHL. Lilla Sverige är tredje största nation i NHL och vi har i princip 3-4 hela landslag där borta. Kommer inte spelarna i nån större utsträckning från andra sidan pölen så blir det ett jätteglapp ner till SHL-nivå (och tom sämre än SHL-nivå i och med att spelarna inte är samspelta). Ett par individer finns det ju alltid men det räcker inte ens om man heter Connor McDavid om laget som helhet är för dåligt (vilket Edmonton förtjänstfullt återigen har bevisat).
Apropå fiasko så är ju Kanada piskade att vinna mot Finland imorgon. Om även Kanada skulle missa slutspel så går ju detta VM till historien.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Harmageddon
Inlägg: 1245
Blev medlem: 2016-02-24

Landslagshockey

Inlägg av Harmageddon »

Praetori skrev: 2021-05-31 21:18:17
Lee Harvey Oswald skrev: 2021-05-31 21:08:39 Adam gör en otrolig match idag, men straffar har aldrig varit hans grej.
Sverige kunde avgjort med ett 2-0 mål i PP, dock var det inte ikväll det sket sig.
Två bra och en halvt godkänd match av 7 spelade, det ska inte räcka till Kvartsfinal, så det blev rättvist på det sättet.

Truppmässigt/coachmässigt och spelmässigt är detta den sämsta upplagan av Tre Kronor i modern tid.
Svensk hockey är totalt åderlåten av NHL. Lilla Sverige är tredje största nation i NHL och vi har i princip 3-4 hela landslag där borta. Kommer inte spelarna i nån större utsträckning från andra sidan pölen så blir det ett jätteglapp ner till SHL-nivå (och tom sämre än SHL-nivå i och med att spelarna inte är samspelta). Ett par individer finns det ju alltid men det räcker inte ens om man heter Connor McDavid om laget som helhet är för dåligt (vilket Edmonton förtjänstfullt återigen har bevisat).
Apropå fiasko så är ju Kanada piskade att vinna mot Finland imorgon. Om även Kanada skulle missa slutspel så går ju detta VM till historien.
Ja, Kanada och Sverige missar slutspelet.
Undra vad oddset låg på det före VM?

Däremot måste jag säga att Kanada är fruktansvärt dåliga i PP och de kan verkligen inte träffa mål för övrigt. Italien räknas inte haha. De fick ju spela två gånger 5-3 och massor av 5-4 överlägen mot Tyskland när ställningen var 2-1 i tysk favör.

Poängtera att Kanada vinner, då lär matchen mellan Tyskland - Lettland bli en rysare. Både lagen har ju vunnit mot Kanada så Kanada får verkligen pissa i motvind imorgon. Tror att Lettland vinner med publiken i ryggen och tar sista platsen.

Nä, det hade varit en syn att se Sverige - Kanada i ett kval ner mot B-VM. Vem vet, det kanske sker 2022?

Edit. Jag missade att Norge slog Kazakstan ikväll så då räcker det med en övertidsvinst mot finnarna för Kanada. Mao har dem allt i sina egna händer
Användarvisningsbild
Harmageddon
Inlägg: 1245
Blev medlem: 2016-02-24

Landslagshockey

Inlägg av Harmageddon »

Man ska tydligen aldrig räkna bort Kanada, att jag aldrig lär mig. Lite spännande att ingen från Sveriges grupp gick vidare till semin. Då känns Sveriges uttåg i gruppspelet som en större besvikelse och sämre prestation idag än igår. Vet att man inte ska tänka så men ja…kan inte låta bli.
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Landslagshockey

Inlägg av Praetori »

Harmageddon skrev: 2021-06-03 20:53:45 Man ska tydligen aldrig räkna bort Kanada, att jag aldrig lär mig.
Ja sa det till familjen. Men alla (typ 75% är hockeyintresserade) skrattade och sa att Kanada ryker.
Men Kanada en attityd kring hockey som inte tolererar förluster. Det finns inte i deras vokabulär så jag är inte överraskad.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Harmageddon
Inlägg: 1245
Blev medlem: 2016-02-24

Landslagshockey

Inlägg av Harmageddon »

Praetori skrev: 2021-06-04 19:28:12
Harmageddon skrev: 2021-06-03 20:53:45 Man ska tydligen aldrig räkna bort Kanada, att jag aldrig lär mig.
Ja sa det till familjen. Men alla (typ 75% är hockeyintresserade) skrattade och sa att Kanada ryker.
Men Kanada en attityd kring hockey som inte tolererar förluster. Det finns inte i deras vokabulär så jag är inte överraskad.
Nej, det är fantastiskt hur Kanada har den där mentaliteten. Man älsk/hatar den, speciellt när Sverige - Kanada möts.

För övrigt lär USA - Kanada bli intressant. Hoppas man bjuds på hockeygodis
Användarvisningsbild
Harmageddon
Inlägg: 1245
Blev medlem: 2016-02-24

Landslagshockey

Inlägg av Harmageddon »

Av alla åskådare man kunde valt i en final så väljer man ut två st(i sällskap såg dem ut att vara) som slår på sin egna trumma, i otakt dessutom. Snälla släng ut dem från arenan inför andra och tredje perioden, tack! Sen kan arrangörerna plocka två random personer från gatan utan trumma.

Till matchen då. Ja, skulle inte förvåna mig att Kanada vänder och vinner.
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Landslagshockey

Inlägg av Praetori »

Kanada gick från diviga förlorare till världsmästare på ett slutspel. Men rättvist ändå. Två tre förstärkningar från finnarna och skönt att se att den trenden verkar ha stannat av i Kanada (var vanligare för ett par år sedan). Stand-up-hockey.

Bra domarnivå. KHL-gubbar med bra öga/fingertoppskänsla.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Harmageddon
Inlägg: 1245
Blev medlem: 2016-02-24

Landslagshockey

Inlägg av Harmageddon »

Praetori skrev: 2021-06-06 20:59:05 Kanada gick från diviga förlorare till världsmästare på ett slutspel. Men rättvist ändå. Två tre förstärkningar från finnarna och skönt att se att den trenden verkar ha stannat av i Kanada (var vanligare för ett par år sedan). Stand-up-hockey.

Bra domarnivå. KHL-gubbar med bra öga/fingertoppskänsla.
Man brukar säga att VM är en resa där man blir bättre och bättre ju längre turneringen lider. Sen att man ska otroligt mycket stolpe in. Men just den där mentaliteten och vinnarinstinkten där alla levlar upp när man som mest behöver det.

Det är något Sverige behöver tänka på framöver i framtida VM turneringar och även DIF inför kommande säsonger. Där hoppas jag innerligt att Barry kan ta med den transatlantiska mentaliteten där man inte gråter ut och tycker synd om sig själv. Sen att man inte har inställningen att det löser sig med tiden.

Håller med om det var rättvist även om jag tycker synd om finnarna. PP var inledningsvis katastrof första matcherna hos Kanada. Sen gjorde man någon taktisk förändring, fick in några nya spelare(Mangiapane t.ex.) och vips var förvandlingen där. Kuemper kom tillbaks till normal standard också. Följde slutspelsserien mellan Nashville och Arizona i fjol där jag tyckte Kuemper var en gigant.
Senast redigerad av Harmageddon den 2021-06-06 22:11:07, redigerad totalt 2 gång.
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Landslagshockey

Inlägg av Donkels-2.0 »

Kanada och Finland spelade "riktig" hockey istället för det där "framåtlutade" larvet som Sverige stod för med ideliga puckdumpar i kortsarg - död åt Robban Olssonhockey!
Ceterum censeo Solna esse delendam
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Landslagshockey

Inlägg av Praetori »

Donkels-2.0 skrev: 2021-06-06 21:41:39 Kanada och Finland spelade "riktig" hockey istället för det där "framåtlutade" larvet som Sverige stod för med ideliga puckdumpar i kortsarg - död åt Robban Olssonhockey!
Kanada var jäkligt framåtlutade. De gjorde dessutom några av turneringens snyggaste mål i några matcher. Finland var inte fullt så "framåtlutade" utan spelade stundvis rätt tråkigt och taktiskt. Även om jag gillade Finnarnas hockey så är Kanadas så mycket mer underhållande. Bara synd att det inte blev Kanada USA i final pga upplägget.

VM har dock en internationell standard på tuffheten och det fysiska spelet som är betydligt mjäkigare i SHL och där Sverige (utanför NHL proffsen) nästan tappat totalt.
Spelare som Rahimi och Sylvegård kanske inte håller VM-klass i spelet i övrigt men de har exakt den fysiska hårdheten som internationell hockey kräver.

Finnarna föll faktiskt även de till föga i närkamperna och Kanada vann ett par puckar på ren fysisk jävlaranamma. Domarteamet i finalen höll verkligen världsklass när det kommer till den biten och jag bävar inför OS om inte Sverige låter spelare som Bengan, Gabbe, Hjalmarsson mfl leda med fysiskt spel istället för att gå blad mot blad.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11816
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Landslagshockey

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Praetori skrev: 2021-06-06 22:38:30 Domarteamet i finalen höll verkligen världsklass när det kommer till den biten och jag bävar inför OS om inte Sverige låter spelare som Bengan, Gabbe, Hjalmarsson mfl leda med fysiskt spel istället för att gå blad mot blad.
Mmh, undantaget sista 5min och i sudden, när allt skulle avgöras, då höjdes nivå på vad som är tillåtet och inte helt överraskande så tjänar alltid Kanada på detta

Eftersom det alltid har varit så är det lite märkligt att inte övriga nationer tränar mer på ett mindset med destruktivt spel (fullfölj alla situationer och systematisk avsluta med late hits). Som ett extra verktyg att plocka fram, när reglerna ändras under matchens gång.

Bästa/Sämsta exemplet på detta var i den legendariska Canada Cup finalen 1987, i bäst av 3 matcher.
Kanada fick verkligen göra allt som behövdes för att ta guldet, om nivån från period 1-2 hållits matcherna ut hade CCCP vunnit med 2-0 i matcher
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Landslagshockey

Inlägg av Praetori »

Lee Harvey Oswald skrev: 2021-06-07 11:25:00
Praetori skrev: 2021-06-06 22:38:30 Domarteamet i finalen höll verkligen världsklass när det kommer till den biten och jag bävar inför OS om inte Sverige låter spelare som Bengan, Gabbe, Hjalmarsson mfl leda med fysiskt spel istället för att gå blad mot blad.
Mmh, undantaget sista 5min och i sudden, när allt skulle avgöras, då höjdes nivå på vad som är tillåtet och inte helt överraskande så tjänar alltid Kanada på detta

Eftersom det alltid har varit så är det lite märkligt att inte övriga nationer tränar mer på ett mindset med destruktivt spel (fullfölj alla situationer och systematisk avsluta med late hits). Som ett extra verktyg att plocka fram, när reglerna ändras under matchens gång.

Bästa/Sämsta exemplet på detta var i den legendariska Canada Cup finalen 1987, i bäst av 3 matcher.
Kanada fick verkligen göra allt som behövdes för att ta guldet, om nivån från period 1-2 hållits matcherna ut hade CCCP vunnit med 2-0 i matcher
VM-91 är annars ett klassiskt minne. Men då var det Sverige som stod för rackartygen och det hjälpte till att bärga guldet.
Jag tycker inte kanadensarna var överdrivet fula denna final. Däremot spelade de en bra fysisk hockey som tog lite av orken på finnarna. Men det kunde lätt slutat åt andra hållet för det var så pass jämnt. Men jag tycker att det är viktigt att man premierar stå-upp-hockey framför att vända ryggen mot en framrusande motståndare för att göra sig otacklingsbar. Det senare leder bara till otäcka skador istället för att man försöker ta tacklingen.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Frankie
Inlägg: 895
Blev medlem: 2018-02-16

Landslagshockey

Inlägg av Frankie »

Om någon missat det så tar Hallam över efter Garpen i Landslaget:

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... tre-kronor
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Landslagshockey

Inlägg av Praetori »

Frankie skrev: 2021-12-09 15:03:14 Om någon missat det så tar Hallam över efter Garpen i Landslaget:

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... tre-kronor
Ja det känns ju helt naturligt. Karln har kuskat fram det bästa ur Växjö i princip oavsett vilken trupp de kastat på honom.
Dags att han får pröva på landslagsnivå. Skall bli intressant att se om han kan nå fram till NHL-proffs och dylikt på samma sätt som han gjort med hyrsvärden i Växjö.

Förhoppningsvis rasar nya plast som en sten när Hallam väl försvinner.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Landslagshockey

Inlägg av Praetori »

Dif leder med tre mål mot Luleå och sen sätter man andan i halsen när de tappar det. Morgonen efter leder Tre Kronor med 3 nål mot Finland och sen sätter man andan i halsen när de tappar det.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar