DIF Fotboll

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Zephyrox »

Lee Harvey Oswald skrev:
Zephyrox skrev:
"Alla som inte tycker som jag är dumma i huvudet!"
Bra inställning, vi löser säkert mycket så..

Sent from my iPhone using Tapatalk
Egentligen inte riktat till dig, du verkar inte ens nära att klassas som korkad.

Men samma argument är ju precis det som vissa använder för att fortsätta sprida aggressiv hotfull stämning från läktarplats.
DIF sätter upp förhållningsregler för vilken sorts publik som är lämpad att besöka våra matcher, på det svarar vissa:
-Vi vill elda iaf, fast DIF inte vill, då måste vi ju tyvärr ignorera maskeringsförbudet.
-Utan att ”hata” motståndaren går vi miste om den kanske viktigaste grundstenen i supporterskap, vi mot dom

Återigen, ni som går på match bara för att synas själva, revanschera er för en trasig barndom eller bara rent allmänt tycker det är tufft med kriminella inslag vid DIF-matcher.
Det är inte er DIF letar efter när man vill kränga blijetter!
Capish?
Jag kanske blir onödigt irriterad för jag håller delvis med dig.
Blir bara så ledsen när jag ser hur vi går miste om den här möjligheten att tillsammans sluta upp.
Istället ska det pekas åt alla håll och 95% av alla "lösningar" som presenteras överallt kommer vara kontraproduktiva som jag ser det.
Rom byggdes inte på en dag.. Just nu kan vi ändra synsättet på våld kring matcher, verkligen förankra hos samtliga supportrar.

Vill tillägga att jag aldrig varit maskerad eller eldat något. Men jag tar hellre 200 avbrutna matcher pga. av rök än en enda dödsmisshandel till.
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: DIF Fotboll

Inlägg av minalman »

Min åsikt om pyroteknik är att den är fantastisk som en del av en koreograferad Tifo några matcher per år, men ett otyg annars.
Precis som "gatukonst" som kan bli en riktigt bra offentlig utsmyckning med rätt graffitikonstnär på en tillåten plats, men åt h-e när det klottras taggar på varenda vägg och elskåp av sniffande klåpare.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
sthlm1891
Inlägg: 1000
Blev medlem: 2009-02-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Farsta

Re: DIF Fotboll

Inlägg av sthlm1891 »

minalman skrev:Min åsikt om pyroteknik är att den är fantastisk som en del av en koreograferad Tifo några matcher per år, men ett otyg annars.
Precis som "gatukonst" som kan bli en riktigt bra offentlig utsmyckning med rätt graffitikonstnär på en tillåten plats, men åt h-e när det klottras taggar på varenda vägg och elskåp av sniffande klåpare.
Kunde inte sagt det bättre själv!!!
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17486
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: DIF Fotboll

Inlägg av SirDIFalot »

minalman skrev:Min åsikt om pyroteknik är att den är fantastisk som en del av en koreograferad Tifo några matcher per år, men ett otyg annars.
Precis som "gatukonst" som kan bli en riktigt bra offentlig utsmyckning med rätt graffitikonstnär på en tillåten plats, men åt h-e när det klottras taggar på varenda vägg och elskåp av sniffande klåpare.
Självklart ska det bara brännas vid 4-5 utvalda tillfällen om året.
Expert.
Användarvisningsbild
18DIF91
Inlägg: 671
Blev medlem: 2011-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: DIF Fotboll

Inlägg av 18DIF91 »

Erik af Sibirien skrev:
18DIF91 skrev:Hugga er ramsan har ett rätt schysst flow, gillar tempot och melodin i den.

Istället för att ta bort den helt kanske man kan byta ut några textrader istället.

Tex

Allmänna
Idrottsklubben råttorna
Vi ska äga er å de vet ni om
För vi e Djurgårn's IF

Eller, så jävla bra kanske det inte var egentligen, nog bäst o ta bort den helt efter allt kommer kring.
Ingen kritik mot din poetiska ådra, men jag tror det är bättre att stryka den helt - den kom väl till som en skändning av ayk:s sång om sig själva och om man skall göra en snäll version av den, blir det lite väl mycket "Björnens vrål, björnens vrål, Lule gjorde mål..." över det hela.

Den vägen vill vi nog inte heller gå.
Haha.. min poetiska ådra är nog mer eller mindre icke-existerande, så den kan inte ta åt sig, men som sagt. Kanske lika bra att stryka den helt ;P
Alltid Oavsett.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Tycker som bekant att pyroteknik bara är trams.

Men som en jämkning mellan olika viljor och önskemål, så absolut.
Ett begränsat antal matcher per år då det tillåts, enligt noggranna säkerhetsföreskrifter
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
sthlm1891
Inlägg: 1000
Blev medlem: 2009-02-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Farsta

Re: DIF Fotboll

Inlägg av sthlm1891 »

Lee Harvey Oswald skrev:Tycker som bekant att pyroteknik bara är trams.

Men som en jämkning mellan olika viljor och önskemål, så absolut.
Ett begränsat antal matcher per år då det tillåts, enligt noggranna säkerhetsföreskrifter
Vet inte om bara ett antal matcher, känner mer att utbildade personer får göra det inom ett visst område eller så, då kan man göra det vilka matcher man nu vill.
Användarvisningsbild
18DIF91
Inlägg: 671
Blev medlem: 2011-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Sv: DIF Fotboll

Inlägg av 18DIF91 »

SirDIFalot skrev:
18DIF91 skrev:
SirDIFalot skrev: Men överlag tycker jag debatten gått för långt nu. Jag vill fortfarande att Hovet ska vara ett berg att bestiga som motståndarlag. Det ska vara som Malmö och Aik hade det i Kvalserien. Inte som Örebro hade det. Som Ryder sa i 08 fotboll, hatet är ändå en del av det hela, det kan man inte ta bort helt bara sådär. Sluta slå ner folk utanför arenorna bara. Pyroteknik kommer jag alltid att vara för, och tyvärr, så länge det är förbjudet så är väl maskeringen den enda lösningen. Men visst fan hoppas jag att det slutas kastas bangers och att folk maskerar sig i marscher till arenan för att dom känner sig häftiga då. Bara barnsligt. Bidrar med nada. Endast ett försök att skapa så "tuff" och "hotfull" stämning som möjligt.

Lite som spelarna brukar snacka om. Det är krig i 60 minuter, men inte längre än så. När pucken släpps (hockeyn som exempel) så ska det vara krig för oss på läktaren också. Men försök hålla det där och inte ta det längre än så.
Att pyroteknik skall bort tycker jag bara är vettigt. Det är bara en olycka som väntar på att hända, eller att de hamnar i helt fel händer. (Som vid cupen t.ex när en kastades upp i publiken från planen.) Tycker inte det finns några vettiga anledningar till att dessa tingestar skall tillåtas alls i en sådan koncentration av människor som det befinner sig i klackar till exempel. Temperaturerna dessa tingestar brinner vid är jobbigt hög, och är du på fel plats vid fel tillfälle så kan det gå rätt illa.

Sen kan även tilläggas att röken de avger inte är direkt hälsosam att inandas heller, vilket gör det ännu mer ovettigt att ens ha dem.

Förutom det, hur kul är det att stirra på en tom hockeyrink/fotbollsplan i 20 minuter extra medans röken skingras och luften är någorlunda ren igen?

Sett ur skenet av detta tycker jag förbud av pyroteknik är en ganska liten uppoffring.
Överdriv något va?
Gott, vi stryker den delen, tycker de andra skälen jag hade talar nog för sig ändå.
Alltid Oavsett.
Användarvisningsbild
Kentta
Inlägg: 3893
Blev medlem: 2010-03-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Kentta »

In och läs vad Fonzen skriver, enormt bra text: http://www.aftonbladet.se/debatt/article18665253.ab
Användarvisningsbild
18DIF91
Inlägg: 671
Blev medlem: 2011-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: DIF Fotboll

Inlägg av 18DIF91 »

sthlm1891 skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:Tycker som bekant att pyroteknik bara är trams.

Men som en jämkning mellan olika viljor och önskemål, så absolut.
Ett begränsat antal matcher per år då det tillåts, enligt noggranna säkerhetsföreskrifter
Vet inte om bara ett antal matcher, känner mer att utbildade personer får göra det inom ett visst område eller så, då kan man göra det vilka matcher man nu vill.
Problematiken med denna lösningen är ju att de som bränner av pyro vill göra det själva, och eftersom de struntat i att det inte är tillåtet i nuläget, så lär de även strunta i att enbart utbildade personer på ett dedikerat området skall göra det.

Dessutom som jag sagt innan, är många av dessa "flares" inte direkt ofarliga. De brinner med hög temperatur, och röken innehåller en hel del ämnen som inte är direkt hälsosamma att inandas.

Förutom detta så är de även mycket möjliga vapen för våldsbenägna element på arenorna också, och som sådana är de direkt livsfarliga. (Päron är väldigt harmlösa i jämförelse med dem.).

Så länge inte våldsproblematiken är löst så bör och skall förbud mot dessa tingestar samt maskering vara i bruk.

Skulle vi däremot gå mot en era där våldet försvinner så kan man kanske börja diskutera dem igen.
Alltid Oavsett.
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Zephyrox »

18DIF91 skrev:
sthlm1891 skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:Tycker som bekant att pyroteknik bara är trams.

Men som en jämkning mellan olika viljor och önskemål, så absolut.
Ett begränsat antal matcher per år då det tillåts, enligt noggranna säkerhetsföreskrifter
Vet inte om bara ett antal matcher, känner mer att utbildade personer får göra det inom ett visst område eller så, då kan man göra det vilka matcher man nu vill.
Problematiken med denna lösningen är ju att de som bränner av pyro vill göra det själva, och eftersom de struntat i att det inte är tillåtet i nuläget, så lär de även strunta i att enbart utbildade personer på ett dedikerat området skall göra det.

Dessutom som jag sagt innan, är många av dessa "flares" inte direkt ofarliga. De brinner med hög temperatur, och röken innehåller en hel del ämnen som inte är direkt hälsosamma att inandas.

Förutom detta så är de även mycket möjliga vapen för våldsbenägna element på arenorna också, och som sådana är de direkt livsfarliga. (Päron är väldigt harmlösa i jämförelse med dem.).

Så länge inte våldsproblematiken är löst så bör och skall förbud mot dessa tingestar samt maskering vara i bruk.

Skulle vi däremot gå mot en era där våldet försvinner så kan man kanske börja diskutera dem igen.
Det här gjorde man väl tester på nyligen och kom fram till att de var ganska lindriga ändå.
Hittar inte vart jag läst det så lovar inget.
Någon som vet mer?
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Användarvisningsbild
18DIF91
Inlägg: 671
Blev medlem: 2011-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: DIF Fotboll

Inlägg av 18DIF91 »

Zephyrox skrev:
18DIF91 skrev:
sthlm1891 skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:Tycker som bekant att pyroteknik bara är trams.

Men som en jämkning mellan olika viljor och önskemål, så absolut.
Ett begränsat antal matcher per år då det tillåts, enligt noggranna säkerhetsföreskrifter
Vet inte om bara ett antal matcher, känner mer att utbildade personer får göra det inom ett visst område eller så, då kan man göra det vilka matcher man nu vill.
Problematiken med denna lösningen är ju att de som bränner av pyro vill göra det själva, och eftersom de struntat i att det inte är tillåtet i nuläget, så lär de även strunta i att enbart utbildade personer på ett dedikerat området skall göra det.

Dessutom som jag sagt innan, är många av dessa "flares" inte direkt ofarliga. De brinner med hög temperatur, och röken innehåller en hel del ämnen som inte är direkt hälsosamma att inandas.

Förutom detta så är de även mycket möjliga vapen för våldsbenägna element på arenorna också, och som sådana är de direkt livsfarliga. (Päron är väldigt harmlösa i jämförelse med dem.).

Så länge inte våldsproblematiken är löst så bör och skall förbud mot dessa tingestar samt maskering vara i bruk.

Skulle vi däremot gå mot en era där våldet försvinner så kan man kanske börja diskutera dem igen.
Det här gjorde man väl tester på nyligen och kom fram till att de var ganska lindriga ändå.
Hittar inte vart jag läst det så lovar inget.
Någon som vet mer?
http://www.dn.se/sthlm/har-testar-polis ... a-friends/

http://polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Geme ... yroteknik/

Dessa du syftar på tro? :)

Jag tror inte denna mellanlösning kommer fungera alls, då vi kommer hamna i en situation där vi kommer ha å ena sidan folk som följer det som är sagt. (Skötsamma supportrar.) medans å andra sidan kommer vi ha rötäggen som skiter blankt i vad som är tillåtet eller inte tillåtet och drar igång otillåtna bengaler ändå.

Precis som vi har en majoritet skötsamma supportrar som inte bråkar alls, och en klick oskötsamma människor som ändå bråkar.
Alltid Oavsett.
Användarvisningsbild
18DIF91
Inlägg: 671
Blev medlem: 2011-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: DIF Fotboll

Inlägg av 18DIF91 »

"För ishockeyns del är det dock inte aktuellt med några förändringar gällande pyroteknikanvändning. Den tillståndsgivna legala pyrotekniken, som arrangörerna ibland använder i samband med matchintron och mål, är den som tillåts i samband med ishockeymatcher."

Denna biten från Polisens sida tycker jag är lite intressant, då jag vet att rötägg från VIK under säsongens gång bränt av bengaler både på hemma och bortaplan utan några, vad jag vet i allafall, efterspel mot VIK alls.
Alltid Oavsett.
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

DIF Fotboll

Inlägg av JohanPez »

Att inte tillåta pyro för att "de andra" skulle missköta sig är som att förbjuda sprit för det kommer ändå finnas folk som smugglar och bränner själva.

Tillåt pyro, en halvdags utbildning av brandkåren så får man en klisterlapp på klackkortet (eller whatever)
DIF hjälper till att registrera vilka som har vad, hur mycket och vid vilken match så att enskilda personer som missköter sig fråntas rätten. Som förening tillåts man pyro X antal per säsong med ev dispens för Max 1-2 till då detta kräver handläggning och brandmän på plats. Föreningen bekostar själva extrainsatt personal (brandmän, räddningspersonal osv)

Om man vill vara extra svenssonsäker kan man kräva att alla de som deltar i ett pyrotifo blåser för alkokontroll en stund innan övrigt insläpp.

De som då maskerar sig plockas och de som missköter sig utan maskering identifieras då förmodligen förhållandevis enkelt.





Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: DIF Fotboll

Inlägg av minalman »

JohanPez skrev:Att inte tillåta pyro för att "de andra" skulle missköta sig är som att förbjuda sprit för det kommer ändå finnas folk som smugglar och bränner själva.

Tillåt pyro, en halvdags utbildning av brandkåren så får man en klisterlapp på klackkortet (eller whatever)
DIF hjälper till att registrera vilka som har vad, hur mycket och vid vilken match så att enskilda personer som missköter sig fråntas rätten. Som förening tillåts man pyro X antal per säsong med ev dispens för Max 1-2 till då detta kräver handläggning och brandmän på plats. Föreningen bekostar själva extrainsatt personal (brandmän, räddningspersonal osv)

Om man vill vara extra svenssonsäker kan man kräva att alla de som deltar i ett pyrotifo blåser för alkokontroll en stund innan övrigt insläpp.

De som då maskerar sig plockas och de som missköter sig utan maskering identifieras då förmodligen förhållandevis enkelt.





Sent from my iPad using Tapatalk
Kan man inte ge ut samlarbilder också på de bästa pyroteknikerna? Skulle sälja som smör ute i stugorna.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Skriv svar