DIF Fotboll

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Boharta
Inlägg: 110
Blev medlem: 2012-07-08

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Boharta »

SirDIFalot skrev:Jag försöker undvika att läsa åsikterna från de som bara utnyttjar detta för att plocka billiga politiska poäng.

Jag har själv läst allt jag kommit över idag och hittat relevans i alla krönikor även om jag inte nödvändigtvis hållit med om allt. För övrigt var det här en krönika utan politiska poänger.
Användarvisningsbild
18DIF91
Inlägg: 671
Blev medlem: 2011-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: DIF Fotboll

Inlägg av 18DIF91 »

medu82 skrev:Problemet är att detta trappades upp under fredagen(då små gäng djurgårdare hotades utav frontline) eskalerade i lördags då en massa gäng utav hbgare hade "Fri jakt" på oss djurgårdare och sedan urartade när DFG ville sätta dessa gäng på plats o dem sprang in på HS o sprang ut bakvägen(detta var folk som ville bråka men fegade ur när dem fick motstånd, om jag har förstått det rätt) o då råkade oskyldiga hamna i skottgluggen...
Läste något liknande också..

Dock, spelar ingen roll vem som gjorde vad under matchen, tragedin har redan hänt. Dessutom finner jag det väldigt svårt att dessa våldsyttringar enbart skett på ren slump. Är väldigt säker på att både Stockholmsfirman och Helsingborgsfirman har diskuterat denna matchen redan långt innan den skulle spelas och triggat igång varandra.

Lägg sedan till en stor samling människor, alkohol inblandat och du har recept på en situation som förr eller senare kommer gå rätt åt helvete, finns inget sätt att ha kontroll på detta monster när du väl släppt ut det.

Vad jag försöker säga är, att det är oväsentligt på många sätt vilka som gjorde vad under själva matchdagen eftersom firmor från de båda städerna troligtvis diskuterat och planlagt detta redan långt innan.

De kanske inte tänker så långt själva, men firmorna var där och triggade igång den situation som ledde till detta, finns ingen av firmorna som är oskyldiga här. Detta är en gemensam skuld som de alla bär som jag ser det, en skuld som nu åter igen aldrig kommer kunna återbetalas.

Och de som måste leva med resultatet är den avlidnes familj, samt de som råkade befinna sig på HS i kanske helt andra anledningar än att just titta på fotboll, och även om man var där enbart för att titta på fotboll så skulle man få gjort det i lugn och ro.
Alltid Oavsett.
Användarvisningsbild
18DIF91
Inlägg: 671
Blev medlem: 2011-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: DIF Fotboll

Inlägg av 18DIF91 »

pulverapa skrev:
JackHeart skrev:Denna dödsmisshandel är så fruktansvärt hemsk så det är svårt att sätta ord på det. Alla mina tankar går till familj och anhöriga.

Lösningen på allt våld som ingen vill prata om:

Ta bort alkohol från sporten.
Sluta sälj alkohol på arenor, inför nykterhetskontroll vid insläpp så folk måste komma nyktra.

Även om dom allra flesta kan hantera alkohol, så är det dom få som inte gör det som förstör.
Alkohol sätter ner omdömmet och får folk att göra saker dom aldrig skulle göra annars.

Det kommer aldrig att genomföras, det förstår jag också. Tyvärr tror jag dock att det är det enda sättet.
Vi kanske måste gå längre än så? Det är mycket snack och liten verkstad.

Här är en lista på radikala förändringar man borde ta ställning till (jag kanske inte är positiv till alla själv):

-Matchdagar endast måndag-torsdag, ej fre-lör-sön.

-Stoppa ALL försäljning av alkohol tre timmar innan match inom en radie av ungefär 1 kilometer från arenorna eller sätt åtminstone en åldergräns på alkohol till minst 25.

-Ännu fler kameror och tiodubbla hårdheten på straff.

-JK stryker minst 5 ramsor om aik som inte är okej att sjunga, bl.a. "Vi ska hugga er-ramsan" som för övrigt är en totalt värdelös ramsa.

-DFG samt alla andra firmor runt om i landet måste upphöra sin verksamhet - lagstiftningen måste bli mycket hårdare mot personer i firmorna

Det håller inte att DFG ringer upp Bosse Andersson/Kareel Lehiste och säger att polisen har två dagar på sig att hitta den skyldige, annars tar man lagen i egna händer. Det är fan inte okej. Det förvärrar bara situationen. Vi måste få ett slut på det här nu. Jag har varit lika bedrövad om en Leksandssupporter hade blivit misshandlad till döds.
Bra förslag många av dem..

Har funderat lite på straffdelen dock, lägg till "Anger Management" till detta också, eller något liknande. Tror nämligen att där är slint på något ställe i dessa individers huvuden som i många fall kan rättas till med rätt hjälp också.

Tror även att det är viktigt att även komma på "vägar ut" ur firmorna för människor också.. om du förstår hur jag menar?
Alltid Oavsett.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17429
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: DIF Fotboll

Inlägg av SirDIFalot »

Jag tycker nog pulverapa går alldeles för långt i de flesta av sina förslag. Inga matcher längre på helger.. Då ger vi vika för våldet. Låter dom vinna.

Jag tror mest det handlar om supporteruppfostran. Vi måste uppfostra varandra på läktaren i hur man beter sig, på och utanför läktaren. Och kanske sluta hetsa upp matcherna på samma sätt som vi har förut. 90% klarar av det och taggas till av det. Resten gör tydligen inte det och går över gränsen istället så fort det är stormatch.

Är lösningarna nya lagstiftningar, bara vardagsmatcher och stoppad alkoholförsäljning. Nä, då kan vi lika gärna lägga ner. Lagstiftningar? Ja, beror väl på vad. Inga matcher fre-sön? Aldrig i livet. Ingen alkholförsäljning på eller runt om arenan? Tror inte det är genomförbart eller något som är bra att ta till. Själv dricker jag aldrig alkohol i samband med matcher, och väldigt sällan överhuvudtaget. Men nej, det tycker jag inte är en bra idé.
Matcher är ett nödvändigt ont för att få fram stats.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: DIF Fotboll

Inlägg av minalman »

Hur mycket kritik ska man lägga på de som lade seriepremiären som högriskmatch? Det var ju inte svårt att räkna ut att det skulle krylla av bortafans som längtat efter allsvensk premiär runt Olympia. Hade hellre sett Djurgården mot Gefle på Tele2 som första match.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Sv: DIF Fotboll

Inlägg av Praetori »

minalman skrev:Hur mycket kritik ska man lägga på de som lade seriepremiären som högriskmatch? Det var ju inte svårt att räkna ut att det skulle krylla av bortafans som längtat efter allsvensk premiär runt Olympia. Hade hellre sett Djurgården mot Gefle på Tele2 som första match.
Vi har kommit jävligt snett om vi diskuterar ansvarsfrågor på ett sådant plan. Att det ens behövs staket, hela bataljoner med poliser och vakter, tomma läktarplatser och matchplanering visar på hur fruktansvärt sjukt bortom sportslig gemenskap vi hamnat.

Jag vägrar att tro på att vår positiva läktarkultur med engagemang och tifon inte går att kombinera med folkfest-stämningen som råder på andra sidan pölen. Och jag vägrar att acceptera att vi tappar potentiella fans och supportrar för att folk tycker att det är obehagligt att besöka en arena.
Det pack som inte kan ställa upp i den positiva andan kan dra åt helvete.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Sv: DIF Fotboll

Inlägg av minalman »

Praetori skrev:
minalman skrev:Hur mycket kritik ska man lägga på de som lade seriepremiären som högriskmatch? Det var ju inte svårt att räkna ut att det skulle krylla av bortafans som längtat efter allsvensk premiär runt Olympia. Hade hellre sett Djurgården mot Gefle på Tele2 som första match.
Vi har kommit jävligt snett om vi diskuterar ansvarsfrågor på ett sådant plan. Att det ens behövs staket, hela bataljoner med poliser och vakter, tomma läktarplatser och matchplanering visar på hur fruktansvärt sjukt bortom sportslig gemenskap vi hamnat.

Jag vägrar att tro på att vår positiva läktarkultur med engagemang och tifon inte går att kombinera med folkfest-stämningen som råder på andra sidan pölen. Och jag vägrar att acceptera att vi tappar potentiella fans och supportrar för att folk tycker att det är obehagligt att besöka en arena.
Det pack som inte kan ställa upp i den positiva andan kan dra åt helvete.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk
Visst har du i princip rätt. Det skall vara ett självklart alternativ att börja allsvenskan med storlagsmöten. Men när verkligheten är som den är får man kanske kompromissa med sina principer.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
MGC
Inlägg: 378
Blev medlem: 2011-10-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: DIF Fotboll

Inlägg av MGC »

Känner mig fortfarande tom och längtar egentligen inte alls till på söndag.
Dottern 6 år fråga om vi nu inte kan gå på söndag och jag svara snabbt, vet inte vi får se.
En reaktion i rädslan att skrämma bort barnen från allt vad fotboll heter. Har finalen mot Göteborg kvar i minnet och sonen 9 år gammas, rädda ögon efter tumulten.

Efter att tänkt ett tag, bestämde jag mig för att det är klart vi ska gå. Ingen jävel ska få skrämma bort oss (har inte något barn med på derbyna men övriga matcher) från det vi älskar.

Vi måste visa att ingen bestämmer över vår rätt att få gå på fotboll med barnen. Har nu förklarat vad tyst minut är osv och hon vill absolut vara med och visa sin respekt mot den drabbade och dennes familj.

Brinner inte för fotbollen just nu, men vill bidra till en bättre kultur genom att inte stanna hemma.
Boharta
Inlägg: 110
Blev medlem: 2012-07-08

Re: Sv: DIF Fotboll

Inlägg av Boharta »

Praetori skrev:
minalman skrev:Hur mycket kritik ska man lägga på de som lade seriepremiären som högriskmatch? Det var ju inte svårt att räkna ut att det skulle krylla av bortafans som längtat efter allsvensk premiär runt Olympia. Hade hellre sett Djurgården mot Gefle på Tele2 som första match.
Vi har kommit jävligt snett om vi diskuterar ansvarsfrågor på ett sådant plan. Att det ens behövs staket, hela bataljoner med poliser och vakter, tomma läktarplatser och matchplanering visar på hur fruktansvärt sjukt bortom sportslig gemenskap vi hamnat.

Jag vägrar att tro på att vår positiva läktarkultur med engagemang och tifon inte går att kombinera med folkfest-stämningen som råder på andra sidan pölen. Och jag vägrar att acceptera att vi tappar potentiella fans och supportrar för att folk tycker att det är obehagligt att besöka en arena.
Det pack som inte kan ställa upp i den positiva andan kan dra åt helvete.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk
Kanske just den retoriken man bör undvika.
Användarvisningsbild
sthlm1891
Inlägg: 1000
Blev medlem: 2009-02-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Farsta

Re: Sv: DIF Fotboll

Inlägg av sthlm1891 »

minalman skrev:
Praetori skrev:
minalman skrev:Hur mycket kritik ska man lägga på de som lade seriepremiären som högriskmatch? Det var ju inte svårt att räkna ut att det skulle krylla av bortafans som längtat efter allsvensk premiär runt Olympia. Hade hellre sett Djurgården mot Gefle på Tele2 som första match.
Vi har kommit jävligt snett om vi diskuterar ansvarsfrågor på ett sådant plan. Att det ens behövs staket, hela bataljoner med poliser och vakter, tomma läktarplatser och matchplanering visar på hur fruktansvärt sjukt bortom sportslig gemenskap vi hamnat.

Jag vägrar att tro på att vår positiva läktarkultur med engagemang och tifon inte går att kombinera med folkfest-stämningen som råder på andra sidan pölen. Och jag vägrar att acceptera att vi tappar potentiella fans och supportrar för att folk tycker att det är obehagligt att besöka en arena.
Det pack som inte kan ställa upp i den positiva andan kan dra åt helvete.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk
Visst har du i princip rätt. Det skall vara ett självklart alternativ att börja allsvenskan med storlagsmöten. Men när verkligheten är som den är får man kanske kompromissa med sina principer.
Ansvaret SKA alltid ligga hos individen, man måste komma åt individen och straffa personerna som ställer till det. Att stoppa alkohol och få det att bli som i england är ingen bra långsiktig lösning.
#10
Inlägg: 13056
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Re: DIF Fotboll

Inlägg av #10 »

Bengaler, brandlarm, supporter på planen och saker haglar in på planen, detta händer ( på friends) dagen efter att 4 barn misst sin pappa, en oskyldig man blir mördad, är det så jävla svårt att få in i pannbenet på folk att nu får det vara nog.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Sv: DIF Fotboll

Inlägg av minalman »

sthlm1891 skrev:
minalman skrev:
Praetori skrev:
minalman skrev:Hur mycket kritik ska man lägga på de som lade seriepremiären som högriskmatch? Det var ju inte svårt att räkna ut att det skulle krylla av bortafans som längtat efter allsvensk premiär runt Olympia. Hade hellre sett Djurgården mot Gefle på Tele2 som första match.
Vi har kommit jävligt snett om vi diskuterar ansvarsfrågor på ett sådant plan. Att det ens behövs staket, hela bataljoner med poliser och vakter, tomma läktarplatser och matchplanering visar på hur fruktansvärt sjukt bortom sportslig gemenskap vi hamnat.

Jag vägrar att tro på att vår positiva läktarkultur med engagemang och tifon inte går att kombinera med folkfest-stämningen som råder på andra sidan pölen. Och jag vägrar att acceptera att vi tappar potentiella fans och supportrar för att folk tycker att det är obehagligt att besöka en arena.
Det pack som inte kan ställa upp i den positiva andan kan dra åt helvete.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk
Visst har du i princip rätt. Det skall vara ett självklart alternativ att börja allsvenskan med storlagsmöten. Men när verkligheten är som den är får man kanske kompromissa med sina principer.
Ansvaret SKA alltid ligga hos individen, man måste komma åt individen och straffa personerna som ställer till det.
Det håller jag också med om i princip.
Men så länge det finns en önskan hos individer att få tillhöra och smälta in i grupperingar är det svårt att förlita sig på att ge individen det ansvaret.
Att tro att världen består av enbart mogna individer och bygga upp ett säkert samhälle på det antagandet är långt ifrån riskfritt.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Sv: DIF Fotboll

Inlägg av Praetori »

Boharta skrev:
Kanske just den retoriken man bör undvika.
Det har vi redan prövat. Att jobba inkluderade med stökpellarna funkade uppenbarligen inte. Nu är det dags att stämma i bäcken och visa att de som inte klarar premisserna inte är välkomna att kalla sig supporters eller bära klubbens färger. Allt våld och förstörande skall mötas med kalla handen. Annullera medlemskort och biljetter och bannlys för evig tid.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk
Senast redigerad av Praetori den 2014-03-31 20:12:51, redigerad totalt 1 gånger.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Sv: DIF Fotboll

Inlägg av Praetori »

- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Boharta
Inlägg: 110
Blev medlem: 2012-07-08

Re: Sv: DIF Fotboll

Inlägg av Boharta »

Praetori skrev:
Boharta skrev:
Kanske just den retoriken man bör undvika.
Det har vi redan prövat. Att jobba inkluderade med stökpellarna funkade uppenbarligen inte. Nu är det dags att stämma i bäcken och visa att de som inte klarar premisserna inte är välkomna att kalla sig supporters eller bära klubbens färger. Allt våld och förstörande skall mötas med kalla handen. Annullera medlemskort och biljetter och bannlys för evig tid.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk

Inser att jag missuppfattade ditt inlägg totalt. Håller helt med om att man måste få stopp på de som förstör.
Skriv svar