Landslagshockey

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
olympusPr1me
Inlägg: 97
Blev medlem: 2014-04-21

Re: Landslagshockey

Inlägg av olympusPr1me »

jaccan skrev:Sörensen målade för Landslaget när han gjorde det som tillslut blev det matchavgörande 3-1 målet
Finns det något klipp på det? Jag har letat men utan framgång


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
bastis7
Inlägg: 2206
Blev medlem: 2005-06-28
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Landslagshockey

Inlägg av bastis7 »

olympusPr1me skrev:
jaccan skrev:Sörensen målade för Landslaget när han gjorde det som tillslut blev det matchavgörande 3-1 målet
Finns det något klipp på det? Jag har letat men utan framgång


Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://www.viasatsport.se/videoklipp/ho ... norge-3-2/
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Landslagshockey

Inlägg av ciirree »

http://www.expressen.se/sport/hockey/tr ... re-kronor/

Håller med i mycket av det han säger här.
Främst det han nämner med att man tycks nästan alltid ha en given plats i TK bara för att man spelar i NHL.
Vi har skickliga spelare i Europa men väljer att plocka från NHL just bara "för att". Så känns det iaf.
Gillar inte det.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9398
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Landslagshockey

Inlägg av Jim Morrison »

ciirree skrev:http://www.expressen.se/sport/hockey/tr ... re-kronor/

Håller med i mycket av det han säger här.
Främst det han nämner med att man tycks nästan alltid ha en given plats i TK bara för att man spelar i NHL.
Vi har skickliga spelare i Europa men väljer att plocka från NHL just bara "för att". Så känns det iaf.
Gillar inte det.
Dock så skulle ju samtliga uttagna NHL-spelare vara toppspelare i SHL. Hade det varit mer okej då menar han?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Landslagshockey

Inlägg av ciirree »

Jim Morrison skrev:
ciirree skrev:http://www.expressen.se/sport/hockey/tr ... re-kronor/

Håller med i mycket av det han säger här.
Främst det han nämner med att man tycks nästan alltid ha en given plats i TK bara för att man spelar i NHL.
Vi har skickliga spelare i Europa men väljer att plocka från NHL just bara "för att". Så känns det iaf.
Gillar inte det.
Dock så skulle ju samtliga uttagna NHL-spelare vara toppspelare i SHL. Hade det varit mer okej då menar han?
Jag vet inte hur han ser på det. Men jag tycker att man kan ta ut bra spelare i Europa också. För det har vi ett antal.
Jag tycker inte att man ska ha en given plats bara för att man spelar i NHL.
Känslan är att han plockar de flesta svenskar bara för att de är tillgängliga.
B.I.B.A
Inlägg: 2825
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Landslagshockey

Inlägg av B.I.B.A »

ciirree skrev:
Jim Morrison skrev:
ciirree skrev:http://www.expressen.se/sport/hockey/tr ... re-kronor/

Håller med i mycket av det han säger här.
Främst det han nämner med att man tycks nästan alltid ha en given plats i TK bara för att man spelar i NHL.
Vi har skickliga spelare i Europa men väljer att plocka från NHL just bara "för att". Så känns det iaf.
Gillar inte det.
Dock så skulle ju samtliga uttagna NHL-spelare vara toppspelare i SHL. Hade det varit mer okej då menar han?
Jag vet inte hur han ser på det. Men jag tycker att man kan ta ut bra spelare i Europa också. För det har vi ett antal.
Jag tycker inte att man ska ha en given plats bara för att man spelar i NHL.
Känslan är att han plockar de flesta svenskar bara för att de är tillgängliga.
Håller verkligen inte med. Detta är första gången jag kan minnas som Mårts faktiskt tagit ut de bästa spelarna. Normalt så brukar han nobba uppenbart bättre spelare för medelmåttliga egna favoriter.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: Landslagshockey

Inlägg av JohanPez »

B.I.B.A skrev:
ciirree skrev:
Jim Morrison skrev:
ciirree skrev:http://www.expressen.se/sport/hockey/tr ... re-kronor/

Håller med i mycket av det han säger här.
Främst det han nämner med att man tycks nästan alltid ha en given plats i TK bara för att man spelar i NHL.
Vi har skickliga spelare i Europa men väljer att plocka från NHL just bara "för att". Så känns det iaf.
Gillar inte det.
Dock så skulle ju samtliga uttagna NHL-spelare vara toppspelare i SHL. Hade det varit mer okej då menar han?
Jag vet inte hur han ser på det. Men jag tycker att man kan ta ut bra spelare i Europa också. För det har vi ett antal.
Jag tycker inte att man ska ha en given plats bara för att man spelar i NHL.
Känslan är att han plockar de flesta svenskar bara för att de är tillgängliga.
Håller verkligen inte med. Detta är första gången jag kan minnas som Mårts faktiskt tagit ut de bästa spelarna. Normalt så brukar han nobba uppenbart bättre spelare för medelmåttliga egna favoriter.
"Normalt sett brukar han nobba spelare som jag tycker är bra för att istället välja de som han tycker är bra"

Hans favoriter är säkerligen de bästa i just hans ögon.
Rix
Inlägg: 2666
Blev medlem: 2008-01-12

Re: Landslagshockey

Inlägg av Rix »

Självklart ska man ju inte ha en given plats i ett VM lag för att spelar i NHL. Men man kan inte bortse från att många av dessa killar har gjort ett bra jobb i världens bästa liga och dessutom var sugna att vara med i VM, då ska de ju ha en plats också.

Tidigare har det ju varit problem att få med NHL spelare till VM, jag ser det bara som något positivt att dessa spelare vill representera TK i landslagssammanhang.
Sen tycker jag inte Tre Kronor tar in vilka spelare som helst, utan problemet är att det ska gå Euro Hockey tour och dylikt 4-5 gånger per år och på det VM varje år. Snarare det som vattnar ur landslagshockeyn då det är svårt att bry sig om träningsmatcher mot Norge 4 ggr per säsong.

Fotbollen har ett bra koncept, kvalspel där alla de bästa är med och sen EM och VM var fjärde år. Det gör att turneringarna blir mycket intressantare och kval-matcherna likaså eftersom alla lag slåss för att ta sig till EM/VM.
Kalliasson
Inlägg: 520
Blev medlem: 2010-11-15
Ort: Luleå

Re: Landslagshockey

Inlägg av Kalliasson »

Rix skrev: Fotbollen har ett bra koncept, kvalspel där alla de bästa är med och sen EM och VM var fjärde år. Det gör att turneringarna blir mycket intressantare och kval-matcherna likaså eftersom alla lag slåss för att ta sig till EM/VM.
Hade hockeyn haft lika många konkurrenskraftiga lag på landslagsnivå som fotbollen har så hade produkten varit väldigt enkel att sälja. Nu är det tyvärr inte så.
Men jag håller med, ta bort alla träningsmatcher. Framförallt då spelarna i träningsmatcherna inte är samma som i VM-truppen.
Kalliasson
Inlägg: 520
Blev medlem: 2010-11-15
Ort: Luleå

Re: Landslagshockey

Inlägg av Kalliasson »

Det känns som att det finns bättre spelare att plocka ut i VM-truppen än Lander, Rask och Klefbom.
Rabblar upp spelare som är bättre som spelare, tar ej hänsyn till position, roll och om man redan är uttagen:
NLA
Fredrik Pettersson
Linus Klasen
Nicklas Danielsson
Niklas Persson
Pär Arlbrandt
Mikael Johansson
Daniel Sondell
Dick Axelsson
Johan Fransson

KHL
Linus Omark
Oscar Möller
Richard Gynge
Mario Kempe
Niclas Bergfors
André Pettersson
Andreas Engqvist
Linus Videll
Tobias Viklund
Staffan Kronwall
Erik Gustafsson
Jimmie Eriksson

Detta var lite handplock. Sen finns det även SHL.
Jhonas Enroth, OEL, Jacob Josefson och Elias Lindholm har jag full förståelse för.
Rix
Inlägg: 2666
Blev medlem: 2008-01-12

Re: Landslagshockey

Inlägg av Rix »

Aa Kalliasson förstår va du menar och kan hålla med dig om att Lander, Rask och Klefbom kan kännas lite sådär, de andra är givna i ett VM lag i mina ögon. Men kanske trillar in någon kul till om första rundan i SC slutar bra för svensk del.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17486
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Landslagshockey

Inlägg av SirDIFalot »

Rix skrev:Aa Kalliasson förstår va du menar och kan hålla med dig om att Lander, Rask och Klefbom kan kännas lite sådär, de andra är givna i ett VM lag i mina ögon. Men kanske trillar in någon kul till om första rundan i SC slutar bra för svensk del.
Lander är väl en nivå eller två före Josefson va?
Expert.
Morwin
Inlägg: 2926
Blev medlem: 2011-01-07
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Landslagshockey

Inlägg av Morwin »

Sören målskytt igen :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
Kalliasson
Inlägg: 520
Blev medlem: 2010-11-15
Ort: Luleå

Re: Landslagshockey

Inlägg av Kalliasson »

SirDIFalot skrev:
Rix skrev:Aa Kalliasson förstår va du menar och kan hålla med dig om att Lander, Rask och Klefbom kan kännas lite sådär, de andra är givna i ett VM lag i mina ögon. Men kanske trillar in någon kul till om första rundan i SC slutar bra för svensk del.
Lander är väl en nivå eller två före Josefson va?
Möjligt, baserade väl det på hans svårighet att etablera sig i NHL. Men det kanske iofs beror på konkurrenssituationen på forwardssidan i Oilers.
Rix
Inlägg: 2666
Blev medlem: 2008-01-12

Re: Landslagshockey

Inlägg av Rix »

SirDIFalot skrev:
Rix skrev:Aa Kalliasson förstår va du menar och kan hålla med dig om att Lander, Rask och Klefbom kan kännas lite sådär, de andra är givna i ett VM lag i mina ögon. Men kanske trillar in någon kul till om första rundan i SC slutar bra för svensk del.
Lander är väl en nivå eller två före Josefson va?
Ja lite kanske. Men Jacob är ju Djurgårdare och är given i Tre kronor bara därför ;-)
Skriv svar