20200311 - Den Stora Corona-tråden

Prat om allt mellan himmel och jord, som inte nödvändigtvis har med ishockey att göra.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7111
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: 20200311 - Den Stora Corona-tråden

Inlägg av DIF_Soldier »

Praetori skrev:
sensei skrev:
DIF_Soldier skrev:Ni friska töntar som går med ansiktsmask på stan. Ni fattar väl att det framställer ER som sjuka?
Töntar.
Helt klart en av det jobbigare grejjerna med kriser som denna är att man tappar lite respekt för sina galna medmänniskor. Folk som bråkar om toapapper, masker, och en massa andra galenskaper. Jobbigt.
Jag fick en idé om munskydd i fina färger med DIF skölden på och blev genast tveksam. Skulle lätt köpa men bära? Nja, kluven och det skulle kännas lite opportunistiskt också.
Ja, och idiotiskt. Munskydd hjälper inte den som är frisk - bara den som är sjuk kan till viss del skydda sin omgivning. DIF-munskydd skulle signalera ”smittad djurgårdare/idiot som inte stannat hemma”

Det är det jag menar - folk verkar inte fatta detta.
Säg den glädje som varar
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: 20200311 - Den Stora Corona-tråden

Inlägg av Praetori »

DIF_Soldier skrev:
Praetori skrev:
sensei skrev:
DIF_Soldier skrev:Ni friska töntar som går med ansiktsmask på stan. Ni fattar väl att det framställer ER som sjuka?
Töntar.
Helt klart en av det jobbigare grejjerna med kriser som denna är att man tappar lite respekt för sina galna medmänniskor. Folk som bråkar om toapapper, masker, och en massa andra galenskaper. Jobbigt.
Jag fick en idé om munskydd i fina färger med DIF skölden på och blev genast tveksam. Skulle lätt köpa men bära? Nja, kluven och det skulle kännas lite opportunistiskt också.
Ja, och idiotiskt. Munskydd hjälper inte den som är frisk - bara den som är sjuk kan till viss del skydda sin omgivning. DIF-munskydd skulle signalera ”smittad djurgårdare/idiot som inte stannat hemma”

Det är det jag menar - folk verkar inte fatta detta.
Förutsatt att du har ett typgodkänt andningsskydd och vet hur du löser självsanering så är det klart att det hjälper. Men vanliga kirurgmasker är ju till för att inte sprida droppsmitta snarare än att skydda mot den.
Klassisk Japanskt bruk är ju för att signalera att du är förkyld eller tillhör en riskgrupp och därmed värna om din omgivning snarare än att försöka undvika att bli smittad. Huvuddelen av dårarna man stöter på nu med mask verkar ju dock snarare vara panikbenägna foliehattar som är rädda för att bli smittade.

Men ponera att man får igång hockeyn till hösten utan att det finns vaccin men att situationen lugnat sig. Om man höjer biljettpriserna men kör med utdelning av snygga munskydd på arenatorget för de med biljett så kan man ju få mervärde och folk som är oroliga får snuttefilt och vågar kanske gå i större utsträckning.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7111
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: 20200311 - Den Stora Corona-tråden

Inlägg av DIF_Soldier »

Praetori skrev:
DIF_Soldier skrev:
Praetori skrev:
sensei skrev:
DIF_Soldier skrev:Ni friska töntar som går med ansiktsmask på stan. Ni fattar väl att det framställer ER som sjuka?
Töntar.
Helt klart en av det jobbigare grejjerna med kriser som denna är att man tappar lite respekt för sina galna medmänniskor. Folk som bråkar om toapapper, masker, och en massa andra galenskaper. Jobbigt.
Jag fick en idé om munskydd i fina färger med DIF skölden på och blev genast tveksam. Skulle lätt köpa men bära? Nja, kluven och det skulle kännas lite opportunistiskt också.
Ja, och idiotiskt. Munskydd hjälper inte den som är frisk - bara den som är sjuk kan till viss del skydda sin omgivning. DIF-munskydd skulle signalera ”smittad djurgårdare/idiot som inte stannat hemma”

Det är det jag menar - folk verkar inte fatta detta.
Förutsatt att du har ett typgodkänt andningsskydd och vet hur du löser självsanering så är det klart att det hjälper. Men vanliga kirurgmasker är ju till för att inte sprida droppsmitta snarare än att skydda mot den.
Klassisk Japanskt bruk är ju för att signalera att du är förkyld eller tillhör en riskgrupp och därmed värna om din omgivning snarare än att försöka undvika att bli smittad. Huvuddelen av dårarna man stöter på nu med mask verkar ju dock snarare vara panikbenägna foliehattar som är rädda för att bli smittade.

Men ponera att man får igång hockeyn till hösten utan att det finns vaccin men att situationen lugnat sig. Om man höjer biljettpriserna men kör med utdelning av snygga munskydd på arenatorget för de med biljett så kan man ju få mervärde och folk som är oroliga får snuttefilt och vågar kanske gå i större utsträckning.
Tror tyvärr att det lär klassas som cynisk opportunism och medföra ett ramaskri. Alla försök att profitera på hemskheter medför medial lynchning. Det senaste exemplet jag kan komma på var när Åhléns reade ut rökskadade kläder efter dådet på Drottninggatan. Det var inte populärt.

Om DIF skulle skänka munskydd vore däremot en annan sak.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11816
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: 20200311 - Den Stora Corona-tråden

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

DIF_Soldier skrev:
Tror tyvärr att det lär klassas som cynisk opportunism och medföra ett ramaskri. Alla försök att profitera på hemskheter medför medial lynchning. Det senaste exemplet jag kan komma på var när Åhléns reade ut rökskadade kläder efter dådet på Drottninggatan. Det var inte populärt.

Om DIF skulle skänka munskydd vore däremot en annan sak.
Spot on!

Ta hand om er därute
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: 20200311 - Den Stora Corona-tråden

Inlägg av minalman »

Tillhör själv en riskgrupp tyvärr och kommer inte kunna se hockey live igen om inget vaccin kommer fram. Själva viruset kommer ju snurra runt bland oss människor i all evighet, vilket inte någon av oss andra kommer att göra, inte ens minalman.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: 20200311 - Den Stora Corona-tråden

Inlägg av Praetori »

minalman skrev:Tillhör själv en riskgrupp tyvärr och kommer inte kunna se hockey live igen om inget vaccin kommer fram. Själva viruset kommer ju snurra runt bland oss människor i all evighet, vilket inte någon av oss andra kommer att göra, inte ens minalman.
Vaccin lär komma men inte till denna säsong. Om det nu blir någon säsong. Nuvarande förhållningsregler gäller till sista December och om det inte uppstått någon konstaterad flockimmunitet till efter sommaren eller om immuniteten är som vid andra coronavirus (förkylning tex), dvs inte så långvarig, så kommer det ju inte gå att bedriva hockeyverksamhet med publik ändå.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: 20200311 - Den Stora Corona-tråden

Inlägg av sensei »

Undrar hur detta kommer sluta.. Jag menar om varenda jävel skall antingen bli sjuk eller vaccineras.. pratar vi 10 år framåt väl minst eller?

Fortfarande diskuteras inte framtiden alls från politiskt eller medialt håll, utan det är bara dag-för-dag. Ingen långsiktig lösning syns på horizonten.

Det jag inte riktigt förstår är hur "vanlig" influensa magiskt försvinner säsongsvis men inte detta.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: 20200311 - Den Stora Corona-tråden

Inlägg av minalman »

sensei skrev:Undrar hur detta kommer sluta.. Jag menar om varenda jävel skall antingen bli sjuk eller vaccineras.. pratar vi 10 år framåt väl minst eller?

Fortfarande diskuteras inte framtiden alls från politiskt eller medialt håll, utan det är bara dag-för-dag. Ingen långsiktig lösning syns på horizonten.

Det jag inte riktigt förstår är hur "vanlig" influensa magiskt försvinner säsongsvis men inte detta.
Det nya viruset tar över som dominerande säsongsinfluensa. Så tolkar jag denna text
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... influensa/
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: 20200311 - Den Stora Corona-tråden

Inlägg av Praetori »

minalman skrev:
sensei skrev:Undrar hur detta kommer sluta.. Jag menar om varenda jävel skall antingen bli sjuk eller vaccineras.. pratar vi 10 år framåt väl minst eller?

Fortfarande diskuteras inte framtiden alls från politiskt eller medialt håll, utan det är bara dag-för-dag. Ingen långsiktig lösning syns på horizonten.

Det jag inte riktigt förstår är hur "vanlig" influensa magiskt försvinner säsongsvis men inte detta.
Det nya viruset tar över som dominerande säsongsinfluensa. Så tolkar jag denna text
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... influensa/
Lär knappast "ta över". Influensavirus, Coronavirus och Rhinovirus brukar kunna samexistera. Det är därför man lyckas åka på en halvflunsa och 2 förkylningar per säsong om man har riktig otur.

Troligen är man immun ett eller ett par år eftersom SARS-CoV-2 muterar slöare än många andra virus (och ja ni får citera mig på det i framtiden).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: 20200311 - Den Stora Corona-tråden

Inlägg av sensei »

Ett inställt 20/21 skulle vara riktigt deprimerande. Snälla Praetori, the voice of reason, say it ain't so.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: 20200311 - Den Stora Corona-tråden

Inlägg av Praetori »

sensei skrev:Ett inställt 20/21 skulle vara riktigt deprimerande. Snälla Praetori, the voice of reason, say it ain't so.
Vem vet i detta läge. Jag hoppas på spel men tror det blir med restriktioner i någon form. Kan ni föreställa er någon Svensk politiker som inför hösten säger att det är "business as usual"?
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11816
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: 20200311 - Den Stora Corona-tråden

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

sensei skrev:Ett inställt 20/21 skulle vara riktigt deprimerande. Snälla Praetori, the voice of reason, say it ain't so.
I nuläget, helt klart ett I-landsproblem

Får vi behålla våra nära och kära efter detta (ser personligen inte så jätteljust ut nu), ja då kan nog SHL vänta 1-2 år


Perspektiv
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: 20200311 - Den Stora Corona-tråden

Inlägg av Donkels-2.0 »

Lee Harvey Oswald skrev:
sensei skrev:Ett inställt 20/21 skulle vara riktigt deprimerande. Snälla Praetori, the voice of reason, say it ain't so.
I nuläget, helt klart ett I-landsproblem

Får vi behålla våra nära och kära efter detta (ser personligen inte så jätteljust ut nu), ja då kan nog SHL vänta 1-2 år


Perspektiv
Håller tyvärr med tror inte vi ser några större idrottsevent förrän tidigast nästa sommar - fan ta kinesiska foodmarkets
Ceterum censeo Solna esse delendam
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: 20200311 - Den Stora Corona-tråden

Inlägg av Praetori »

Lee Harvey Oswald skrev:
sensei skrev:Ett inställt 20/21 skulle vara riktigt deprimerande. Snälla Praetori, the voice of reason, say it ain't so.
I nuläget, helt klart ett I-landsproblem

Får vi behålla våra nära och kära efter detta (ser personligen inte så jätteljust ut nu), ja då kan nog SHL vänta 1-2 år


Perspektiv
Jag vägrar dock att anordna mig i det tankesättet. Världen har alltid varit farlig och ser man ur ett bredare folkhälsoperspektiv är bristen på idrottsevenemang ett potentiellt värre problem än viruset i sig.

Utöver fysiska hälsoaspekter över hela den sportsliga skalan ner till knattenivå har du den psykologiska och rent mänskliga aspekten.

Jag tycker inte att det är ett i-lands problem utan snarare ett i-lands symptom att vi prioriterar som vi gör.
Det finns folk som lever under betydligt värre förhållanden varje dag, med eller utan covid19, som skulle göra allt för att ha möjligheten att delta i sportsliga evenemang som är en bråkdel av SHL eller Fotbollsallsvenskan.

Det GÅR att lösa säkerhetsbiten OCH sportsliga evenemang. Om vi inte låter terrorister styra vardagen bör man kunna hitta vägar för verksamheten även under en pandemi. Det sämsta alternativet är att bara ge upp.

Plexiglas mellan sektionerna, öppna in och utgångar på alla sidor (just from the top of my head). Saker går att lösa bara det finns vilja...
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: 20200311 - Den Stora Corona-tråden

Inlägg av sensei »

I min delstat så börjar myndigheterna släppa på restriktionerna nu. Trump börjar snacka om att få igång de stora sporterna. Känslan är att det börjar ljusna.

Samtidigt, personligen ser jag FORTFARANDE inte något optimalt end-game så länge inte hela jordens befolkning är vaccinerat. Jag menar hela skiten startade ju med att en enda pajsare smittade hela världen. Oh well, det ska ändå blir skönt att se samhället komma igång igen, den som lever får se..
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Skriv svar