Det jämnar ut sig

Prat om allt mellan himmel och jord, som inte nödvändigtvis har med ishockey att göra.
Magnutz
Inlägg: 12167
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Det jämnar ut sig

Inlägg av Magnutz »

Nej det jämnar aldrig någonsin ut sig. Det är slumpen som avgör om ett misstag "nollas" av ett annat vilket gör att det inte går att hävda att "det jämnar ut sig."

Exempel: Lag 1 får ett felaktigt mål godkänt i avgörande SM-final-match och vinner matchen. NÄR jämnar det ut sig? Nästa säsong? På månen?

Vi kan väl resonera lite om vad "det jämnar ut sig" är för något.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Det jämnar ut sig

Inlägg av sensei »

Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Magnutz
Inlägg: 12167
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Det jämnar ut sig

Inlägg av Magnutz »

"Under vissa omständigheter" - hockey och resultat/placeringar under kort tid (<10 år t ex) känns inte som en kandidat till "Det jämnar ut sig"-priset direkt.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Det jämnar ut sig

Inlägg av sensei »

Magnutz skrev:"Under vissa omständigheter" - hockey och resultat/placeringar under kort tid (<10 år t ex) känns inte som en kandidat till "Det jämnar ut sig"-priset direkt.
Vi utgår ifrån att domarna är opartiska, dvs det finns ingen inbyggd bias mot det ena eller andra hållet.

Bild

Betrakta denna bild. Du upplever att du befinner dig i det inringade området, och känner att det är orättvist. Ironiskt nog förlängs din ilska av att domarna är just opartiska - det tar därför längre tid / antal utvisningar innan absolut rättvisa skapas. Men med tiden gör den det, det jämnar ut sig.

I detta praktiska experiment av ett oberoende utfall sker det vid ca. 100 försök.

Om vi däremot har anledning att tro att domarna i hemlighet hyser agg mot DIF, så ser grafen självklart helt annorlunda ut, men det är nog få som innerst inne tror.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Magnutz
Inlägg: 12167
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Det jämnar ut sig

Inlägg av Magnutz »

Jag tror inte att någon domare hyser agg mot något lag. Och det ska sägas att jag inte har något emot personerna i svart/vitt. De gör så gott de kan.

Sen måste vi ju se på vad "det jämnar ut sig" baseras på. Att det under en lite längre tid fördelas ut straff relativt lika kan vi ju enas om. Jag menar mer att vissa incidenter är värda mer än andra och det gör t ex att en felaktig bedömning i en final ger väldigt stora effekter medan en skitutvisning (felaktig) i en match där man leder/ligger under med 4-5 mål inte spelar någon roll alls.

T ex finnens interference/tripping på en av våra killar i sista matchen mot HV i finalen 2010. De blåser inte av, Martin Thörnberg och nån till får snabbfil mot mål och avgör. Där får en dålig domarinsats stor betydelse.

Så jag anser inte att det jämnar ut sig. Varje situation är unik och varken föregående eller framtida aktioner kan göra gällande situation utjämnad. Möjligen om framtida resultat går tillbaka i tiden och delar ut poäng i efterhand. I en sk Play Back. Man spelar om att få dela ut poäng/mål i redan spelade matcher.

Domarnivåerna är alldeles för olika och domarna verkar inte klara att följa gemensamt utvalda linjer. Något team är som hökar på spelförstörande och visar ut alla ryggsäckar fort som fan. Andra team struntar i ryggsäckshockey-grejer. Andra dömer på effekt istället på vad som verkligen sker. Se på Winges domslut FBK-Cluben eller varför inte Läkers-utvisningen efter krocken med Tellan. De såg ju inte vad som hände men Läkers fick en 2a ändå.

Över lag så behöver domarna få mer resurser och bättre förhållanden att utöva sin yrkesroll. Från allra yngsta domar-lärlingar till tunga veteraner.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Think if...
Inlägg: 471
Blev medlem: 2014-03-17
Ort: Stockholm, Sweden
Kontakt:

Re: Det jämnar ut sig

Inlägg av Think if... »

I en serie som upprepar sig kommer utjämningseffekten för eller senare. I ett cup-spel, likt vårt slutspel så kommer enskilda händelser få avgörande effekter. Vilket jag lite tror är poängen med cup-spelet.
Using Tapatalk
Användarvisningsbild
DRC
Inlägg: 1106
Blev medlem: 2009-03-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Det jämnar ut sig

Inlägg av DRC »

Magnutz skrev:Över lag så behöver domarna få mer resurser och bättre förhållanden att utöva sin yrkesroll. Från allra yngsta domar-lärlingar till tunga veteraner.
Vaddå för resurser? Bättre pipor?
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Det jämnar ut sig

Inlägg av android »

sensei skrev:
Magnutz skrev:"Under vissa omständigheter" - hockey och resultat/placeringar under kort tid (<10 år t ex) känns inte som en kandidat till "Det jämnar ut sig"-priset direkt.
Vi utgår ifrån att domarna är opartiska, dvs det finns ingen inbyggd bias mot det ena eller andra hållet.

Bild

Betrakta denna bild. Du upplever att du befinner dig i det inringade området, och känner att det är orättvist. Ironiskt nog förlängs din ilska av att domarna är just opartiska - det tar därför längre tid / antal utvisningar innan absolut rättvisa skapas. Men med tiden gör den det, det jämnar ut sig.

I detta praktiska experiment av ett oberoende utfall sker det vid ca. 100 försök.

Om vi däremot har anledning att tro att domarna i hemlighet hyser agg mot DIF, så ser grafen självklart helt annorlunda ut, men det är nog få som innerst inne tror.
Det är klart att ett misstag i OT i en finalserien betyder mer. Å andra sidan kommer misstag alltid att ske. Kanske mer troligt då domarna rimligtvis är tröttare i en OT än i början av matchen.
Om vi utgår från det scenariot, och det ska vara exakt rättvist så finns det två alternativ. Antingen gör vi om regelboken så att allt är tillåtet. Pucken släpps från taket sedan spelar vi 60 minuter utan regler. Målen reggas automatiskt.
Andra alternativet är ett system som skannar planen hela tiden och automatiskt tar utvisningar, dömer mål etc.

Om vi inte utgår från det extrema scenariot så kan vi utgå från en längre tid. Där jämnar det antagligen ut sig. Vi får en del tvivelaktiga utvisningar med oss och en del emot oss. På hovet tror jag knappt att det ens är negativt med en dålig domare. Det finns ju knappt något som tänder våran sömniga klack som en domare som anses vara orättvis. Detta brukar sedan tända hemmalaget också.

Sedan kommer alltid domarbesluten diskuteras. Domarna kommer göra misstag. För mig är det en del av sporten. Är man tillräckligt bra så brukar det inte spela någon roll. Då och då kommer det absurda situationer som blir snackisar/klassiker under lång tid framöver. Totalt sett brukar det bästa laget vinna. Särskilt i en serie över sju matcher. Om det inte händer så beror det antagligen inte på domaren utan en målvakt som stått på huvudet eller liknande (en annan diskussion om vilket som då är det bästa laget eftersom målvakten ingår...).

Slutsats: Matchtrådarna kommer även i fortsättningen förgyllas av Magnutz utläggningar om domarna.
Född till sportchef.
Magnutz
Inlägg: 12167
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Det jämnar ut sig

Inlägg av Magnutz »

Förutom något enstaka inlägg/kommentar så tycker jag att inläggen är intressanta :)

Ja, över tid kommer antalet konstiga avblåsningar lagen emellan att jämna ut sig. Allt jämnar till slut ut sig kan jag tro, bara tillräckligt mycket tid får passera.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Magnutz
Inlägg: 12167
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Det jämnar ut sig

Inlägg av Magnutz »

sensei skrev:
Magnutz skrev:"Under vissa omständigheter" - hockey och resultat/placeringar under kort tid (<10 år t ex) känns inte som en kandidat till "Det jämnar ut sig"-priset direkt.
Vi utgår ifrån att domarna är opartiska, dvs det finns ingen inbyggd bias mot det ena eller andra hållet.

Bild

Betrakta denna bild. Du upplever att du befinner dig i det inringade området, och känner att det är orättvist. Ironiskt nog förlängs din ilska av att domarna är just opartiska - det tar därför längre tid / antal utvisningar innan absolut rättvisa skapas. Men med tiden gör den det, det jämnar ut sig.

I detta praktiska experiment av ett oberoende utfall sker det vid ca. 100 försök.

Om vi däremot har anledning att tro att domarna i hemlighet hyser agg mot DIF, så ser grafen självklart helt annorlunda ut, men det är nog få som innerst inne tror.
Den här tabellen är mycket bättre än den som någon visade upp för ett par, tre år sedan :)
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Det jämnar ut sig

Inlägg av sensei »

Kan vara värt att poängtera att även cupspel, "viktiga matcher" eller vilken subkategori som helst också jämnar ut sig med tiden. Men det tar längre tid såklart och ilskan förstärks självklart också under viktiga matcher.

Man kan också leka med tanken att domarna skulle bli mycket bättre på att utöva gudomlig hockeyrättvisa, men faktum är att grafen skulle se exakt likadan ut.

När man följer snacket så verkar de flesta uppskatta domare som hellre friar än fäller i oklara situationer, och jag håller med. I tveksamma fall skall det hellre frias, båda lagen kan leva med det. Domare som inte märks brukar uppskattas.

Otydliga direktiv ligger bakom mycket av irritationen, men som Android säger så väcker det ju fansen. Så kanske det är bra det också :lol: Folk vill bli förbannade när de går på match känns det som ibland.

Men jag är inte övertygad, jag skulle hellre se att spelarna fick göra upp mer på isen, individuella kamper och tom fighting med 5 min majors. Men inget lömskt, fegt, fult eller farligt, självklart.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12841
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Det jämnar ut sig

Inlägg av -daniel- »

Magnutz skrev:Nej det jämnar aldrig någonsin ut sig. Det är slumpen som avgör om ett misstag "nollas" av ett annat vilket gör att det inte går att hävda att "det jämnar ut sig."

Exempel: Lag 1 får ett felaktigt mål godkänt i avgörande SM-final-match och vinner matchen. NÄR jämnar det ut sig? Nästa säsong? På månen?

Vi kan väl resonera lite om vad "det jämnar ut sig" är för något.
Visst att det i helt avgörande matcher kan falla ett domslut som visar sig ta väldigt lång tid att reparera, i det fallet stämmer kanske inte "det jämnar ut sig" klockrent. Men i 99.99% av övriga fall är det precis vad det gör. Du är färgad att se saker från din synvinkel, motståndardsupportrar gör precis samma sak men från sin.

Om man hade 5 timmar att gå igenom dina poster i matchtrådarna är jag tämligen övertygad om att det i förlustmatcher kommer finnas en överrepresentation av gnäll mot domarna, medan det i matcher där vi vinner oerhört sällan tas upp domslut vi fått med oss. Det är ju just det som gör det rätt löjligt, men du kanske aldrig någonsin reflekterat över det själv? Du får naturligtvis hysa hur mycket agg du vill mot domarna och posta hur mycket du vill - men det blir bara lite enstavigt och tröttsamt.

I övrigt så var sensei's graf kunglig! :lol:
Bild
Magnutz
Inlägg: 12167
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Det jämnar ut sig

Inlägg av Magnutz »

-daniel- skrev:
Magnutz skrev:Nej det jämnar aldrig någonsin ut sig. Det är slumpen som avgör om ett misstag "nollas" av ett annat vilket gör att det inte går att hävda att "det jämnar ut sig."

Exempel: Lag 1 får ett felaktigt mål godkänt i avgörande SM-final-match och vinner matchen. NÄR jämnar det ut sig? Nästa säsong? På månen?

Vi kan väl resonera lite om vad "det jämnar ut sig" är för något.
Visst att det i helt avgörande matcher kan falla ett domslut som visar sig ta väldigt lång tid att reparera, i det fallet stämmer kanske inte "det jämnar ut sig" klockrent. Men i 99.99% av övriga fall är det precis vad det gör. Du är färgad att se saker från din synvinkel, motståndardsupportrar gör precis samma sak men från sin.

Om man hade 5 timmar att gå igenom dina poster i matchtrådarna är jag tämligen övertygad om att det i förlustmatcher kommer finnas en överrepresentation av gnäll mot domarna, medan det i matcher där vi vinner oerhört sällan tas upp domslut vi fått med oss. Det är ju just det som gör det rätt löjligt, men du kanske aldrig någonsin reflekterat över det själv? Du får naturligtvis hysa hur mycket agg du vill mot domarna och posta hur mycket du vill - men det blir bara lite enstavigt och tröttsamt.

I övrigt så var sensei's graf kunglig! :lol:
Klart jag är färgad. Det är en grund-variabel. Statisk. ;)

Sen ser jag detta i matcher som jag skiter fullständigt i. Det finns vinst-matcher där vi fått helt sjuka tvåor mot oss men lyckats vara numret större ändå och då orkar jag inte gnälla på domslut, oftast, eftersom det ändå gick att krångla sig ur bekymren de randiga satt oss i.

Sedan finns det förlustmatcher där domarna inte har speciellt mycket med utgången att göra. Dessa lämnar jag oftast helt ifred eller med nån enstaka kommentar.

När domarna tar helt oförklarliga 2or på oss kommer jag alltid att bli förbannad. Frustrerad. Sån är jag och kommer väl alltid att vara tills dess det blir bättre för jag upplever det som värre än någonsin. Det har alltid varit lite kocko-beslut från domarna men nu är det ju i stort sett i varenda match. Ibland av helt avgörande karaktär och ibland bara helt knäppt. Winge i Karlstad (Fbk - Luleå) kommer jag minnas så länge jag lever.

https://youtu.be/RepEx1W3YHI

Men det jag vänder mig mot i "det jämnar ut sig" är just att det är helt random att säga så. Det är lite som att säga att det var "Guds vilja" i min bok. Sure, i det långa loppet jämnar det ut sig, rent statisitiskt. Effekterna av dumheterna, de faktiska, går inte att jämna ut. Om vi inte ser på begreppet helt olika förstås. :)
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Det jämnar ut sig

Inlägg av pulverapa »

Det finns ett sätt man matematiskt kan skaffa sig fördel trots att oddsen är 50-50.

https://www.youtube.com/watch?v=ud_frfkt1t0

Vetenskapligt bevisat.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11816
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: Det jämnar ut sig

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

sensei skrev:
Magnutz skrev:"Under vissa omständigheter" - hockey och resultat/placeringar under kort tid (<10 år t ex) känns inte som en kandidat till "Det jämnar ut sig"-priset direkt.
Vi utgår ifrån att domarna är opartiska, dvs det finns ingen inbyggd bias mot det ena eller andra hållet.

Bild

Betrakta denna bild. Du upplever att du befinner dig i det inringade området, och känner att det är orättvist. Ironiskt nog förlängs din ilska av att domarna är just opartiska - det tar därför längre tid / antal utvisningar innan absolut rättvisa skapas. Men med tiden gör den det, det jämnar ut sig.

I detta praktiska experiment av ett oberoende utfall sker det vid ca. 100 försök.

Om vi däremot har anledning att tro att domarna i hemlighet hyser agg mot DIF, så ser grafen självklart helt annorlunda ut, men det är nog få som innerst inne tror.
Haha, har missat denna helt.
Ett av Forumets bästa inlägg....ever, klockrent :lol:
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Skriv svar