What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Prat om allt mellan himmel och jord, som inte nödvändigtvis har med ishockey att göra.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12841
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av -daniel- »

Magnutz skrev:What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)
BILISTER!!!

(oj, fel tråd).
Bild
Magnutz
Inlägg: 12167
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Sv: Re: Sv: What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av Magnutz »

sensei skrev:
Magnutz skrev:Hamburgare på bröd med rödlök, dressing, ost och tabasco. On the side: klassisk mozzarella, tomat och basilika-tallrik. Gott. Gillas!

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2
Vackert, jag skulle gärna komma över på en BBQ med den menyn. Coors light sköljer ner härligheten, givetvis?

Själv stekte jag på spett med allehanda kött och grönsakskompositioner på min weber. Blev jättebra.. men just hamburgare är ändå något speciellt.
Ja, enkelheten i tillagningen och det härliga resultatet gör en mycket skön kväll! Man hinner med annat än att bara stå vid Webern (vilket är ganska ok det också).

Tyvärr blev det ingen öl för min del denna gång men jag har en rendez-vous på Systembolaget inom kort... ;)
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
haak
Inlägg: 210
Blev medlem: 2011-03-29

What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av haak »

Riktigt misslyckade frihjulade burgare...
Frajn
Inlägg: 195
Blev medlem: 2012-04-18
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av Frajn »

Ni bör testa denna meny:

Förrätt: Vitlöksbaguette med mozzarella. Recept överflödigt. Tillreds på grillen!

Huvudrätt: Örtfylld fläskfilé.

Blanda smör, persilja (färsk), timjan (färsk), gul lök (hackad), vitlöksklyftor (hackade eller hela), salt, peppar och eventuellt mer kryddor efter smak i en bunke (snåla inte med smöret). Skär en skåra i fläskfilén och fyll med smörblandningen. Linda baconskivor runt hela fläskfilén och bind fast dem med bomullssnöre. Låt stå i kylen så smaken hinner gå in i köttet. Klart för grillen!

Till detta tillreds hemgjord klyftpotatis i ugn tillsammans med morötter, palsternacka, och paprika. Toppa med några grillade schalottenlökar.

Efterrätt: Grillad banan med choklad. Serveras med vaniljglass.

En relativt enkel middag men fruktansvärt god.
Ur spår bönder!
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av sensei »

Lite inspiration till helgen vore fint. Dags för Magnutz att uppdatera här med årets läckerheter!
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Magnutz
Inlägg: 12167
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av Magnutz »

sensei skrev:Lite inspiration till helgen vore fint. Dags för Magnutz att uppdatera här med årets läckerheter!
:) har grillat en del men det har varit fantasilöst.. Klassiska burgers med mycket goda grönsaker och öl till.. You know the drill!

Fläskytterfilé har varit populärt. peppar-sås, och valfritt tillbehör. Chili-bea funkar ju också.

Borde leta lite inspiration... har i alla fall lärt mig att det ska vara vatten i marinaden! Varför? Jo, för vattnet tränger in i köttet och kryddar det inuti. Pljan stannar utanpå. :) Bra tips jag fick.

Alla som läser tråden får gärna komma med idéer! Det mesta går att grilla.

Något jag funderat på är om jag skulle testa hel kyckling som man trycker in en halv ölburk i (fylld med olika kryddor, vötska etc) och ställer upp i grillen. ;)
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av pulverapa »

Magnutz skrev:
sensei skrev:Lite inspiration till helgen vore fint. Dags för Magnutz att uppdatera här med årets läckerheter!
:) har grillat en del men det har varit fantasilöst.. Klassiska burgers med mycket goda grönsaker och öl till.. You know the drill!

Fläskytterfilé har varit populärt. peppar-sås, och valfritt tillbehör. Chili-bea funkar ju också.

Borde leta lite inspiration... har i alla fall lärt mig att det ska vara vatten i marinaden! Varför? Jo, för vattnet tränger in i köttet och kryddar det inuti. Pljan stannar utanpå. :) Bra tips jag fick.

Alla som läser tråden får gärna komma med idéer! Det mesta går att grilla.

Något jag funderat på är om jag skulle testa hel kyckling som man trycker in en halv ölburk i (fylld med olika kryddor, vötska etc) och ställer upp i grillen. ;)
Läste "Pljan" och började just känna ett sjukt sug efter Pljeskavica till lunch. Jag gör vad som helst för en Pljeska till lunch.
Användarvisningsbild
cCat
Inlägg: 300
Blev medlem: 2007-05-28
Medlem: Ja, vanlig medlem

Sv: What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av cCat »

Grillar korv från euroshopper, veden har jag stulit, likaså tändstickorna. Ja, ok, jag har stulit korven också. Ska man bidra till insamlingar så ska man!

Skickat från min HTC Wildfire via Tapatalk 2
Rött för blodet genom hjärta och ven,
Gult för solens värmande sken,
Blått för himmel, regn och hav,
STOCKHOLMS STOLTHET VÅRAT LAG!
Magnutz
Inlägg: 12167
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Sv: Re: Sv: What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av Magnutz »

cCat skrev:Grillar korv från euroshopper, veden har jag stulit, likaså tändstickorna. Ja, ok, jag har stulit korven också. Ska man bidra till insamlingar så ska man!

Skickat från min HTC Wildfire via Tapatalk 2
Hehe, ja just. Har snattat allt. Märkesvarorna har jag sålt. ;)

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
XantE
Inlägg: 660
Blev medlem: 2012-03-28
Säsongskort: Ja

What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av XantE »

Kycklingfiléer och karré på spett är favoriter
12139
Inlägg: 95
Blev medlem: 2012-06-02
Säsongskort: Ja
Ort: Täby

Re: What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av 12139 »

Åh vilken härlig tråd! Min senaste grillning innehöll ekologisk fläskkarré, badad i en klassiskt tillagad marinad. I trädgården odlad potatis uppskuren i klyftor, och en chilibeárnaise från Saluhallen fick bli tillbehören.

Till måltiden drack vi ett amerikanskt Zinfandel-vin vilket blev en riktig höjdare!


Tips inför helgen?
Magnutz
Inlägg: 12167
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av Magnutz »

Jag tycker det är sjukt gott med något salt på grillen. En "djupmarinerad" fläskfilé på grillen tillsammans med färska majskolvar, vitlökschampinjoner, tomathalvor och lök. Till det kan du ha hemgjorda pommes, ris, eller vad du vill. Sås? bearnaise - chili eller vanlig. Peppar-sås. Ta det du gillar bäst!

Till detta tar i alla fall jag Corona Light. Sommar-öl som passar grymt bra tillsammans med sältan i maten.

Marinad: Krydda som du vill! jag brukar ta:

Någon slags vinäger
Paprikapulver
Chilipeppar
Tabasco
Lite honung eller socker för att bryta det salta
Soja
.. och annat jag gillar. Dagsformen avgör!

Tänk på att marinaden bör vara vattenbaserad då vatten tränger in i köttet medan olja lägger sig utanpå. :)
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Magnutz
Inlägg: 12167
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av Magnutz »

Nu, bröder och systrar, är det dags att damma av grillen! Vad hamnar först på det glänsande gallret tro?!

Jag gissar på en hemgjord Angus-Burgare med en kall och ljus sommar-öl till! Foton etc kommer när det är avgjort!

Fan så fint!
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn
Inlägg: 3315
Blev medlem: 2009-02-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Sv: Re: What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Magnutz skrev:Nu, bröder och systrar, är det dags att damma av grillen! Vad hamnar först på det glänsande gallret tro?!

Jag gissar på en hemgjord Angus-Burgare med en kall och ljus sommar-öl till! Foton etc kommer när det är avgjort!

Fan så fint!
Bra där Mange, nu blev jag också grillsugen! :)
Magnutz
Inlägg: 12167
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Sv: What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av Magnutz »

Grejer finns, får se vad premiären bjuder!

Bild
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Skriv svar