Köp- och säljtråden!

Prat om allt mellan himmel och jord, som inte nödvändigtvis har med ishockey att göra.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Köp- och säljtråden!

Inlägg av pulverapa »

Säljes: Xbox 360 (osäker hur många GB, ska kolla upp detta), handkontroll, integrerad batteriladdare, NHL 14, FIFA 14, Top Spin 4.

Vet ej vad det ligger på normalt (på blocket typ) men 1000 kr för rubbet kanske låter rimligt? Ligger jag helt fel kan vi pruta på priset. PM.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7122
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Köp- och säljtråden!

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Kanske fel tråd menmen....

Är på jakt efter en ny TV. Problemet är att farbror inte är så insatt i vad som är det bästa köpet i denna stora djungel av modeller.

Jag har ju fattat att det finns 2 huvudspår (LED, Plasma).
Sedan att det finns en massa annat mer eller mindre viktigt.

Prio 1: Vill ha en BRA BILD när jag kollar DIF via Canal Digital.
Har läst att en del apparater har ryckiga bilder vid just snabba sportsändningar, typ Hockey och Fotboll.

Så, tips för att undvika dessa "ryckigheter"? Vad ska jag kolla efter? Är det Hertzen eller avgör Plasma/LED-valet?

Har just nu en gammal hederlig Philips 32-tum Tjock-Tv från -02. Knivskarp bild, men dessvärre saknar den en del trevliga saker som HDMI och, tja, egentligen inte så mycket mer.
Men det vore lite kul att testa HDTV också och få en större skärm. :D
4 segrar kvar
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Köp- och säljtråden!

Inlägg av seppuko »

Ryckigheten är främst hertzen. Men många tv apparater, om inte alla har funktioner för att fixa det där eftersom det blir samma typ av ryck i tv-spel.

Sikta in dig på ett märke, storlek och pris så kommer det lösa sig.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7122
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Köp- och säljtråden!

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

seppuko skrev:Ryckigheten är främst hertzen. Men många tv apparater, om inte alla har funktioner för att fixa det där eftersom det blir samma typ av ryck i tv-spel.

Sikta in dig på ett märke, storlek och pris så kommer det lösa sig.
Tack för svaret.

Siktar nog mot 46-55 tum, priset lär nog göra att jag hamnar närmre 46 då som sagt prio ett är bildkvalitén och inte storleken.

Ska fundera vidare på valet plasma/LED. Trenden verkar vara lite LED just nu. Som icke insatt/kunnig så följer man ofta med strömmen.

Kanske en LED 46 tum, högst 8000, men hittar gärna något fynd för ett lägre pris.
4 segrar kvar
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Köp- och säljtråden!

Inlägg av seppuko »

En tumregel förut var att plasma var bäst för film medans led var för spel. Nu vet jag inte längre, men det handlar mycket om svärta och clouding om man vill ha den bästa upplevelsen.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Köp- och säljtråden!

Inlägg av Jepe »

seppuko skrev:En tumregel förut var att plasma var bäst för film medans led var för spel. Nu vet jag inte längre, men det handlar mycket om svärta och clouding om man vill ha den bästa upplevelsen.
Stämmer. Sen beror det på hur bra "källa" du har till tvn. Har du bra källa så ger led bra bild men den straffas å andra sidan av om du har en kass källa. Där är plasma bättre. Plasma funkar bäst i mörka rum, har du ljust i tv-rummet så funkar LED tv bättre.
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Köp- och säljtråden!

Inlägg av seppuko »

Min tv (förra säsongens värstingmodell från Samsung) har bara hd kanaler från box samt spelkonsoller in i Tv:n. Men har ju inte tv4 hd så hoppet mellan SvT och tv4 under fotbolls-VM var väldans stort, så kanske ligger något i det du säger. Hade hd ready plasma innan denna led.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
Stulle
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2010-11-23
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Älvsjö

Re: Köp- och säljtråden!

Inlägg av Stulle »

Utan att komma ihåg till 100% så var väl anledningen att ha LCD (LED kom lite senare) istället för Plasma när man spelade spel för att Plasmor hade förmåga att bränna bilden på skärmen vid för lång stillbild, men hur vida detta är sant med dagens skärmar och teknik låter jag vara osagt.
Jag är inte arg, och inte besviken.
sPTNC
Inlägg: 872
Blev medlem: 2012-09-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Göteborg

Re: Köp- och säljtråden!

Inlägg av sPTNC »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
seppuko skrev:Ryckigheten är främst hertzen. Men många tv apparater, om inte alla har funktioner för att fixa det där eftersom det blir samma typ av ryck i tv-spel.

Sikta in dig på ett märke, storlek och pris så kommer det lösa sig.
Tack för svaret.

Siktar nog mot 46-55 tum, priset lär nog göra att jag hamnar närmre 46 då som sagt prio ett är bildkvalitén och inte storleken.

Ska fundera vidare på valet plasma/LED. Trenden verkar vara lite LED just nu. Som icke insatt/kunnig så följer man ofta med strömmen.

Kanske en LED 46 tum, högst 8000, men hittar gärna något fynd för ett lägre pris.
Om du ska lägga runt 8000:- på en ny tv skulle jag satsat på en LED istället för plasma då en bra plasma kostar därefter. Jag själv kör plasma och jag skulle aldrig, ALDRIG, NÅGONSIN vilja byta ut den mot en LED, men då kostade den "tyvärr" därefter.
Sen har alla olika referenser gällande vad som är bra bild eller inte. En del vill ha knivskarp (omänskligt skarpt) medans andra vill ha en mer mjuk bild.

Om jag hade varit dig hade jag skippat Mediamarkt, Elgiganten, Siba och affärer likt dessa och istället gått till Hembiobutiken eller liknande då de verkligen vet vad de pratar om.

Här har du ett alternativ.
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=201270

Ring eller gå in och snacka med dem så hjälper dem dig säkert till ett prisvärt och bra köp.

Kanske ska medge att jag köper all min elektronik hos Hembiobutiken så jag kan vara delvis partisk men jag har aldrig varit missnöjd över deras kunskap eller service.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7122
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Köp- och säljtråden!

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

sPTNC skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:
seppuko skrev:Ryckigheten är främst hertzen. Men många tv apparater, om inte alla har funktioner för att fixa det där eftersom det blir samma typ av ryck i tv-spel.

Sikta in dig på ett märke, storlek och pris så kommer det lösa sig.
Tack för svaret.

Siktar nog mot 46-55 tum, priset lär nog göra att jag hamnar närmre 46 då som sagt prio ett är bildkvalitén och inte storleken.

Ska fundera vidare på valet plasma/LED. Trenden verkar vara lite LED just nu. Som icke insatt/kunnig så följer man ofta med strömmen.

Kanske en LED 46 tum, högst 8000, men hittar gärna något fynd för ett lägre pris.
Om du ska lägga runt 8000:- på en ny tv skulle jag satsat på en LED istället för plasma då en bra plasma kostar därefter. Jag själv kör plasma och jag skulle aldrig, ALDRIG, NÅGONSIN vilja byta ut den mot en LED, men då kostade den "tyvärr" därefter.
Sen har alla olika referenser gällande vad som är bra bild eller inte. En del vill ha knivskarp (omänskligt skarpt) medans andra vill ha en mer mjuk bild.

Om jag hade varit dig hade jag skippat Mediamarkt, Elgiganten, Siba och affärer likt dessa och istället gått till Hembiobutiken eller liknande då de verkligen vet vad de pratar om.

Här har du ett alternativ.
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=201270

Ring eller gå in och snacka med dem så hjälper dem dig säkert till ett prisvärt och bra köp.

Kanske ska medge att jag köper all min elektronik hos Hembiobutiken så jag kan vara delvis partisk men jag har aldrig varit missnöjd över deras kunskap eller service.
Tack för alla intressanta inlägg. Jag börjar känna mig allt mer hemma i begreppen.

Tror nog också jag ska försöka få mer personlig hjälp när jag ska köpa.
Har en bekant som jobbar på Audio/video butik. Ska nog åka förbi honom någon dag framöver.
Blir nog dyrare än andra ställen, men servicen är viktig.
Som du säger känns Mediamarkt inte rätt i detta fall.
Ska kolla upp ditt tips också.

Tack.
4 segrar kvar
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Köp- och säljtråden!

Inlägg av sensei »

sPTNC skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:
seppuko skrev:Ryckigheten är främst hertzen. Men många tv apparater, om inte alla har funktioner för att fixa det där eftersom det blir samma typ av ryck i tv-spel.

Sikta in dig på ett märke, storlek och pris så kommer det lösa sig.
Tack för svaret.

Siktar nog mot 46-55 tum, priset lär nog göra att jag hamnar närmre 46 då som sagt prio ett är bildkvalitén och inte storleken.

Ska fundera vidare på valet plasma/LED. Trenden verkar vara lite LED just nu. Som icke insatt/kunnig så följer man ofta med strömmen.

Kanske en LED 46 tum, högst 8000, men hittar gärna något fynd för ett lägre pris.
Om du ska lägga runt 8000:- på en ny tv skulle jag satsat på en LED istället för plasma då en bra plasma kostar därefter. Jag själv kör plasma och jag skulle aldrig, ALDRIG, NÅGONSIN vilja byta ut den mot en LED, men då kostade den "tyvärr" därefter.
Sen har alla olika referenser gällande vad som är bra bild eller inte. En del vill ha knivskarp (omänskligt skarpt) medans andra vill ha en mer mjuk bild.

Om jag hade varit dig hade jag skippat Mediamarkt, Elgiganten, Siba och affärer likt dessa och istället gått till Hembiobutiken eller liknande då de verkligen vet vad de pratar om.

Här har du ett alternativ.
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=201270

Ring eller gå in och snacka med dem så hjälper dem dig säkert till ett prisvärt och bra köp.

Kanske ska medge att jag köper all min elektronik hos Hembiobutiken så jag kan vara delvis partisk men jag har aldrig varit missnöjd över deras kunskap eller service.
Hehe, tror vi är soul mates när det gäller TV. Köpte min kuro KRP 500A på Hembiobutiken. Tycker personligen att det är snudd på generande dålig bild på alla LCD: er, möjligen duger det i köket. Men folk vill ju ha billigt.

Har man en tjock-tv så skulle jag hellre köra vidare på den än den senaste plast-panelen från mediamarkt.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Köp- och säljtråden!

Inlägg av sensei »

Däremot ger ju oled ett skapligt ha-begär: http://www.lg.com/us/experience-tvs/ole ... design.jsp

Framöver så kanske det blir åtkomliga priser..
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: Köp- och säljtråden!

Inlägg av JohanPez »

Plasma är väl uppbyggt på silverjoner som "flyter omkring" och borde därför vara sämre till sport då det lätt blir släpigt?
Om vi då talar om samma prisklass vill säga.
Användarvisningsbild
4.9.5
Inlägg: 722
Blev medlem: 2013-11-16
Säsongskort: Ja
Ort: Solna(tattare)

Re: Sv: Köp- och säljtråden!

Inlägg av 4.9.5 »

JohanPez skrev:Plasma är väl uppbyggt på silverjoner som "flyter omkring" och borde därför vara sämre till sport då det lätt blir släpigt?
Om vi då talar om samma prisklass vill säga.
Plasma är grymt för film pga färgåtergivning etc
LCD eller led är bra för vanligt tv och sport men se till att Hz är tillräckligt hög för spel och film hörna över 100 men rekommenderar över 200 för ultimata samt en kvalitetsbox eller CI modul
Jag är en förbannad jävla pessimist jag vet,

One man does not simply "dömma ut Djurgården"

Brase yourself - The Djurgården fans is coming
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7122
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Sv: Köp- och säljtråden!

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

4.9.5 skrev:
JohanPez skrev:Plasma är väl uppbyggt på silverjoner som "flyter omkring" och borde därför vara sämre till sport då det lätt blir släpigt?
Om vi då talar om samma prisklass vill säga.
Plasma är grymt för film pga färgåtergivning etc
LCD eller led är bra för vanligt tv och sport men se till att Hz är tillräckligt hög för spel och film hörna över 100 men rekommenderar över 200 för ultimata samt en kvalitetsbox eller CI modul
Då lutar det åt LED/LCD.

Älskar visserligen att se film. Men inget går upp mot att kunna följa DIF en hel säsong när man nu äntligen har chans att få se alla matcher. Hejdå Hockeyallsvenskan och deras enstaka matcher.
4 segrar kvar
Skriv svar